Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • MAMLUQI
  • ΠΡΑΣΙΝΗ ΚΑΡΤΑ
  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
  • ΟΔΟΣ ΜΑΛΧΟΛΑΝΤ
  • ΝΙΚΟΣ ΓΑΛΑΝΟΣ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΙΒΑΝ

Απρ 14, 2025 Κινηματογράφος 0


Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΙΒΑΝ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΩΝ

Η ΥΠΟ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Η επιστροφή του Ιβάν: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Είδαμε την ταινία «Η επιστροφή του Ιβάν», του Θωμά Σίδερη, στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Η ταινία δεν παίχτηκε σε ένα από τα διαγωνιστικά τμήματα του Φεστιβάλ, για άγνωστο λόγο, αν και η ποιότητά της ήταν εξαιρετική, όπως θα διαβάσετε στην παρούσα κριτική. Ο σκηνοθέτης είναι ανθρωπογεωγράφος, έχει, σε αυτό τον τομέα, το διδακτορικό του, είναι δημοσιογράφος και σκηνοθέτης με πέντε ταινίες στο ενεργητικό του, μαζί με την παρούσα, «Το θολό ποτάμι του Μπασίμ» (2018), «Τα ρόδια του Ναγκόρνο Καραμπάχ» (2022), «Ο γάμος στο Αφρίν» (2023) και «Gas station ή τα περιστέρια της Λαχώρης» (2024), είναι πολυβραβευμένος σκηνοθέτης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Η επιστροφή του Ιβάν: Η ταινία

Ένας πόλεμος σε εξέλιξη, στερεί σε έναν άνθρωπο τη δυνατότητα επιστροφής στο κατεχόμενο χωριό του και έτσι, με τη βοήθεια της μνήμης και της αφήγησης, ταξιδεύει στον γενέθλιο τόπο του, φαντασιακά. Ταυτόχρονα προσπαθεί να κατανοήσει τι τού ανήκει πια και πώς οι φίλοι του άλλαξαν απόψεις και στρατόπεδο. Ο ρωσόφωνος δημοσιογράφος και συγγραφέας, Ιβάν Αβράμοφ, είναι ο πρωταγωνιστής της ταινίας ντοκιμαντέρ του Θωμά Σίδερη, με τίτλο «Η επιστροφή του Ιβάν».

Το ντοκιμαντέρ γυρίστηκε σε Ουκρανία και Ρωσία, με βασικό αφηγητή τον Ιβάν Αβράμοφ, ο οποίος σήμερα ζει με την οικογένειά του στο Κίεβο και αναμετράται με τα φαντάσματα του παρελθόντος. Απαγγέλει το «Ρέκβιεμ», της Άννας Αχμάτοβα, δεν θέλει να δει ούτε να ακούσει τους παλιούς φίλους του που υποστηρίζουν τη Ρωσία. Παραπονείται ότι δεν του φτάνει η σύνταξη για να ζήσει. Αναφέρεται σε ανύποπτο χρόνο στον ορυκτό πλούτο της Ουκρανίας, πολύ πριν από την επάνοδο του Τραμπ στον προεδρικό θώκο. Ελπίζει κάποτε να επιστρέψει στον πατρογονικό τόπο του, το, κατακτημένο από τους Ρώσους, Ουρζούφ, για να προσκυνήσει τους τάφους των γονιών και των παππούδων του. Επιπλέον, νιώθει θλίψη για τους ανυπεράσπιστους ανθρώπους στη δίνη παγκόσμιων γεωπολιτικών εξελίξεων και τη συγκρότηση των πολλαπλών ταυτοτήτων σε έναν κατακερματισμένο κόσμο.

Η επιστροφή του Ιβάν: Η αφήγηση

Η κάμερα του Θωμά Σίδερη βλέπει τον Ιβάν όπως ένας παρατηρητής που απλά ακούει τον ομιλούντα για να σχηματίσει την άποψή του για αυτόν. Όσο ο φιλμικός χρόνος εξελίσσεται τόσο μπαίνουμε μέσα στο γνωστικό και ψυχικό κόσμο του Ιβάν. Με αυτό τον τρόπο βλέπουμε αυτό το πεδίο που είναι προβολή των τεκταινόμενων, οικονομικών καταστάσεων, πολεμικών συγκρούσεων, καταπιέσεων των ανθρώπων, αποκλεισμών τους από γεωγραφικούς και ιδεολογικούς χώρους. Με άλλα λόγια, Ο Ιβάν είναι ο χώρος όπου εγγράφονται όλα αυτά που έχουν γίνει και γίνονται.

Η επιστροφή του Ιβάν

Ακούμε αυτά που λέει ο πρωταγωνιστής της ταινίας, φανταζόμαστε τις λεπτομέρειες, συνδέουμε αυτά τα στοιχεία και φτιάχνουμε την δική μας αφήγηση. Με αυτή την έννοια, το ντοκουμέντο γίνεται μυθοπλασία, η οποία στο μοντάζ έχει δομηθεί. Σε αυτή την ταινία επαληθεύεται η θεωρία του κινηματογράφου. Ο Ζαν Ρους αναφέρει ότι αυτό που βλέπουμε σε μια ταινία δεν είναι το ντοκουμέντο, αλλά αυτό που το ασυνείδητό μας έχει δημιουργήσει, με αφορμή αυτό που βλέπουμε, στο συνειδητό. Αυτή είναι η δομή της μυθοπλασίας και, σε τέτοιες ταινίες, αναφερόμαστε ως ταινίες κινηματογραφικές και όχι ντοκιμαντέρ, έτσι ώστε να τις διαχωρίσουμε από αυτές που έχουν τηλεοπτική γραφή.




Η επιστροφή του Ιβάν: Η σύνθεση

Ο σκηνοθέτης κρατά μια απόσταση από αυτά που λέγονται. Γνωρίζει, ως ανθρωπογεωγράφος, ότι θα πρέπει πρώτα να εισπράξει αυτά που γίνονται ή λέγονται και, μετά, να διαμορφώσει την άποψή του. Δεν καταθέτει την άποψή του. Αυτό δημιουργεί ένα πρόβλημα: κάποιος μπορεί να πιστεύει ότι ενστερνίζεται την άποψη των Ρώσων ή αυτή των Ουκρανών. Με αυτό τον τρόπο μπορεί να παρεξηγηθεί και να δεχτεί αναιτίως την πολεμική αυτών που δεν κατανοούν την δύναμη και τον δυισμό της αφήγησης.

Αν έχουμε την πρώτη ανάγνωση των καταστάσεων από τον σκηνοθέτη, ο θεατής κάνει την δεύτερη ανάγνωση και το φιλμικό κείμενο αποκτά διαφορετικές μορφές που προτείνουν μια αφηγηματική σφαίρα που είναι η πολυδιάστατη μορφή της αφήγησης της ταινίας. Μια πολύ καλή και ενδιαφέρουσα ταινία που, όπου παιχτεί, να τρέξετε να την δείτε. Αξίζει να δομήσετε τον δικό σας αφηγηματικό κόσμο της ρωσοουκρανικής σύρραξης.




Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΙΒΑΝ

Σκηνοθεσία: Θωμάς Σίδερης

Σενάριο: Θωμάς Σίδερης, Σοφία Προκοπίδου

Φωτογραφία: Mahir Kilic, Viaechlav Tverdokhlib

Μοντάζ: Γιώργος Χαλαμπαλάκης

Ήχος: Γεωργία Γλυνάτση

Αφήγηση: Θωμάς Σίδερης

Παραγωγοί: Πηνελόπη Μακρυνιώτη

Χρώμα: έγχρωμη και ασπρόμαυρη

Χώρα παραγωγής: Ελλάδα, Ουκρανία

Έτος παραγωγής: 2024

Διάρκεια: 95΄

Για περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά δείτε εδώ.

 

Διαβάστε τις κριτικές κινηματογράφου που έχουμε δημοσιεύσει

Πριν το τέλος

Η ορχήστρα του αδελφού μου

Επιστροφή στην πατρίδα


  • Κριτικές ταινιών
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΗ ΜΕΡΑΡΧΙΑ 999
    ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΗ ΜΕΡΑΡΧΙΑ...

    Μάι 20, 2025 0

  • ΘΕΪΚΟ ΤΥΡΙ
    ΘΕΪΚΟ ΤΥΡΙ

    Μάι 16, 2025 0

  • ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΒΕΝΕΤΙΑ
    ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΒΕΝΕΤΙΑ

    Μάι 15, 2025 0

  • Η ΤΡΕΛΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΕΙΟΥ
    Η ΤΡΕΛΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΕΙΟΥ

    Μάι 02, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • MAMLUQI
    MAMLUQI

    Μάι 24, 2025 0

  • ΠΡΑΣΙΝΗ ΚΑΡΤΑ
    ΠΡΑΣΙΝΗ ΚΑΡΤΑ

    Μάι 23, 2025 0

  • ΟΔΟΣ ΜΑΛΧΟΛΑΝΤ
    ΟΔΟΣ ΜΑΛΧΟΛΑΝΤ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΝΙΚΟΣ ΓΑΛΑΝΟΣ
    ΝΙΚΟΣ ΓΑΛΑΝΟΣ

    Μάι 21, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • MAMLUQI
    MAMLUQI

    Μάι 24, 2025 0

  • ΠΡΑΣΙΝΗ ΚΑΡΤΑ
    ΠΡΑΣΙΝΗ ΚΑΡΤΑ

    Μάι 23, 2025 0

  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
    ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΟΔΟΣ ΜΑΛΧΟΛΑΝΤ
    ΟΔΟΣ ΜΑΛΧΟΛΑΝΤ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΝΙΚΟΣ ΓΑΛΑΝΟΣ
    ΝΙΚΟΣ ΓΑΛΑΝΟΣ

    Μάι 21, 2025 0

  • Πειθαρχική Μεραρχία 999
    Πειθαρχική Μεραρχία 999

    Μάι 21, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    3 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    7 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Μάιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« Απρ    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (331)
  • Κινηματογράφος (1.389)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz