Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ; ΑΑ16 Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

Νοέ 21, 2015 Κινηματογράφος 0


ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ; ΑΑ16 Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ;                                  ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

Ο χρόνος στον κινηματογράφο αποδίδεται εντελώς διαφορετικά απ’ότι στη λογοτεχνία ή στο θέατρο. Μία ταινία μπορεί να μας διηγείται όλη τη ζωή ενός προσώπου ή ένα ιστορικό γεγονός, όμως ο χρόνος, δηλαδή η ροή του χρόνου στην κινηματογραφική αφήγηση, δεν αποδίδεται όπως στα περισσότερα λογοτεχνικά και θεατρικά έργα.

Έχουμε, λοιπόν, δύο διαφορετικές έννοιες του χρόνου, το βιωματικό και τον κινηματογραφικό. Ο βιωματικός είναι ο χρόνος που ζούμε, που μετριέται με τα δευτερόλεπτα, τα λεπτά, τις ώρες κ.λπ., ο κινηματογραφικός είναι μία ελεύθερη απόδοση του βιωματικού χρόνου. Για να το εξηγήσουμε κάπως καλύτερα ας πάρουμε ένα παράδειγμα.

Η ταινία «Τα φώτα της πόλης» δεν είναι μία αφήγηση κάποιων γεγονότων που έγιναν κατά τη διάρκεια μίας ή δύο ημερών. Παρακολουθούμε τη ζωή κάποιων ανθρώπων για κάποιου μήνες. Ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος απομονώνει κάποια γεγονότα που θεωρεί ασήμαντα, αντίθετα τονίζει κάποια άλλα. Μας εισάγει σε μία κατάσταση, για παράδειγμα τη γνωριμία με την κοπέλα, αλλά μιλάει περισσότερο για την εντύπωση που έκανε αυτή στο Σαρλό, επιμένει στις αντιδράσεις του πρωταγωνιστή. Αφιερώνει, λοιπόν, λιγότερο χρόνο για τη γνωριμία και περισσότερο για να μας πει πως και γιατί ο Σαρλό την ερωτεύεται.

o xronos ston kinimatografo foto2

Εδώ ο βιωματικός χρόνος δεν ταυτίζεται με τον κινηματογραφικό, ο σεναριογράφος διατηρεί κάθε δικαίωμα να μιλήσει περισσότερο για κάποια πράγματα και λιγότερο για κάποια άλλα. Αρκεί βέβαια αυτά στα οποία θα αφιερώσει περισσότερο αφηγηματικό χρόνο να είναι όντως πιο σημαντικά από άλλα. Αν δεν είναι, τότε χάνεται ο ρυθμός χωρίς κανένα λόγο και, συγχρόνως, η αφήγηση χάνει τη γλαφυρότητά της.

Αυτό είναι ένα σημαντικό πρόβλημα, το οποίο θα το δούμε και στο μοντάζ, ένα μειονέκτημα πολλών ταινιών που, ξαφνικά, χάνουν το ενδιαφέρον τους. Ο σκηνοθέτης και ο σεναριογράφος εδώ θα πρέπει να δώσουν πολλή μεγάλη προσοχή: τι θα πρέπει να κόψουν και τι να κρατήσουν και γιατί να κόψουν ένα αφηγηματικό μέρος. Πρέπει να αντιμετωπίσουν με σοφία το εξής πρόβλημα: αν και έχουν μία πολύ όμορφη σκηνή, θα πρέπει να την κόψουν γιατί δεν ταιριάζει, δε δένει με την υπόλοιπη αφήγησή τους. Να λογοκρίνουν αυτοί οι ίδιοι το δημιούργημά τους. Μία συζήτηση που θα πρέπει να γίνει με το μοντέρ, ο οποίος έχει μεγαλύτερη πείρα στη σύνδεση των μερών και στη διατήρηση του ρυθμού. Αν δεν κάνουν αυτό τότε η ταινία τους μπορεί να χάσει την αφηγηματική της δύναμη και να μην είναι καλή.

Αν βάλουμε ένα αργό πλάνο θα πρέπει να υπάρχει κάποιος λόγος, για παράδειγμα να περιγράψουμε την ψυχολογική κατάσταση ενός προσώπου. Αν πρέπει να αυξήσουμε το ρυθμό πάλι θα πρέπει να υπάρχει κάποιος λόγος, για παράδειγμα να δείξουμε μία συνηθισμένη κατάσταση, η οποία είναι λίγο-πολύ γνωστή σε όλους, και δε χρειάζεται να «σπαταλήσουμε» τον αφηγηματικό μας χρόνο, όπως για παράδειγμα ένας καυγάς. Δε θα πρέπει, λοιπόν, να φοβόμαστε τα αργά πλάνα και να καταφεύγουμε στα γρήγορα ακολουθώντας μία επιβεβλημένη άποψη, ισχύει βέβαια και το αντίστροφο: όλα θα πρέπει να αιτιολογούνται.




 

Ας θυμηθούμε τη σκηνή που οι κακοποιοί μπαίνουν να ληστέψουν τον πλούσιο και το Σαρλό. Έχουμε εδώ ένα αργό πλάνο, αυτό γίνεται γιατί θα πρέπει να οριστεί μία κατάσταση, ο κίνδυνος αλλά και η αθωότητα του Σαρλό. Αργότερα η καταδίωξή τους απ’το Σαρλό είναι πιο έντονου ρυθμού, είναι κάτι που ξέρουμε από πολλές περιπτώσεις. Η επιστροφή του είναι πάλι αργή, μας δηλώνει ότι δεν μπόρεσε να τους πιάσει και ότι γύρισε άπραγος. Η σκηνή με τον αστυνόμο είναι ανάλογη, χρειαζόμαστε κάποιο χρόνο για να καταλάβουμε ότι τον κατηγορούν για ληστεία, αργό πλάνο, και πολύ λιγότερο χρόνο για το ότι ο αστυνόμος θέλει να το συλλάβει και ο Σαρλό θέλει να ξεφύγει, γρήγορο πλάνο.

Κάτι ανάλογο συμβαίνει με τη γνωριμία με το κορίτσι. Όταν του προσφέρει το λουλούδι έχουμε ένα σχετικά αργό πλάνο, ενώ όταν ο πλούσιος μπαίνει στο αυτοκίνητο και φεύγει έχουμε ένα γρήγορο γιατί δεν έχει τόση σημασία. Θέλουμε όμως να εξετάσουμε την ψυχολογική κατάσταση του κοριτσιού και του Σαρλό, σε αυτή την πρώτη γνωριμία τους και σε αυτό θα πρέπει να επιμείνουμε.

Το τέλος αυτής της σκηνής: το πέταγμα του νερού και η αποχώρηση του Σαρλό στις μύτες των ποδιών του για να μην τον ακούσει, είναι ένα καλό παράδειγμα. Έχουμε ένα γρήγορο πλάνο, στο πέταγμα του νερού αφού είναι κάτι το συνηθισμένο, αυτό δίνει ρυθμό για να κοπεί απότομα, κοντινό πλάνο στο πρόσωπο του Σαρλό, βλέπουμε την απορία, σηκώνεται, γενικό πλάνο, και φεύγει σιγά-σιγά για να μην τον ακούσει. Σε αυτό το αργό πλάνο μας δηλώνεται ότι τη νοιάζεται και τη σκέφτεται και ότι θέλει να κρύψει την πραγματική του ταυτότητα. Για να τα δηλώσει αυτά ήθελε περισσότερο χρόνο και τον πήρε!

Η απόδοση του χρόνου, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, έχει να κάνει κυρίως με το μοντάζ. Θα δούμε στο επόμενο κεφάλαιο πως ενώνουμε τα διάφορα μέρη για να δημιουργήσουμε το ρυθμό που θέλουμε, όπως θα δούμε και τα διαφορετικά είδη μοντάζ που χρησιμοποιούμε στον κινηματογράφο.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ


  • Θεωρία κινηματογράφου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΝΕΟΡΕΑΛΙΣΜΟΣ
    ΝΕΟΡΕΑΛΙΣΜΟΣ

    Οκτ 28, 2023 0

  • Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΑΝ ΕΙΔΙΚΟ ΕΦΕ
    Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΑΝ...

    Μαρ 29, 2020 0

  • ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ ΑΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ
    ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ...

    Ιούλ 30, 2018 0

  • ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ ΑΑ02ΠΡΟΛΟΓΟΣ
    ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ...

    Ιούλ 30, 2018 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz