Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ
  • ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ
  • ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ
  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ
  • ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

Ο ΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΓΑΜΟΣ

Σεπ 07, 2022 Θέατρο 0


Ο ΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΓΑΜΟΣ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ

ΑΝΑΦΕΡΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ο ματωμένος γάμος: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Είδαμε αυτή την παράσταση «Ο ματωμένος γάμος» στα Μερκούρεια, στις Συκιές Θεσσαλονίκης. Το έργο του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα σε μια άλλη εκδοχή, κλασική, από το Θεατρικό Εργαστήρι Θέσπις του δήμου.

Ο ΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΓΑΜΟΣ: Η ΥΠΟΘΕΣΗ

Μια γειτόνισσα συζητάει με τη μάνα και της αποκαλύπτει πως η νύφη ήταν παλιά αρραβωνιασμένη με το Λεονάρντο. Αυτός ήταν συγγενής των Φελίξ που σκότωσαν την οικογένειά της. Ο Λεονάρντο είναι τώρα παντρεμένος με την ξαδέρφη της νύφης. Μένει μαζί με τη γυναίκα του και την πεθερά του. Όταν γυρίζει σπίτι από τη δουλειά, τις ακούει να νανουρίζουν το μικρό γιο του. Ένα μικρό κορίτσι καταφτάνει και τους λέει τα νέα για τις προετοιμασίες του γάμου του γαμπρού με τη νύφη. Ο Λεονάρντο όλος οργή ορμάει έξω από το σπίτι.

Η μάνα επισκέπτεται το σπίτι της νύφης. Συζητά μαζί της και με τον πατέρα της. Η υπηρέτρια μένει κάποια στιγμή μόνη με τη νύφη. Την πειράζει για τα δώρα του γαμπρού. Της αποκαλύπτει ότι ο Λεονάρντο έρχεται τα βράδια κάτω από το παράθυρό της. Εκείνο το βράδυ, τη συναντά και της εκμυστηρεύεται τον πόθο του και το λόγο που δεν την παντρεύτηκε παλιότερα. Η νύφη επιχειρεί να τον κάνει να σωπάσει, αλλά δεν αρνείται ότι ακόμα έχει αισθήματα για αυτόν. Η υπηρέτρια διώχνει το Λεονάρντο, ενώ καταφτάνουν οι καλεσμένοι για το γάμο. Όλοι κατευθύνονται προς την εκκλησία, ενώ η νύφη ικετεύει το γαμπρό να την προστατέψει.

Ο ΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΓΑΜΟΣ: Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ

Θα πρέπει να δούμε όλο το έργο, «Ο ματωμένος γάμος», ως μία παραβολή. Μέσα από αυτό βλέπουμε την ισπανική κοινωνία της εποχής του Λόρκα. Είμαστε στην άνοδο των φασιστικών δυνάμεων που θα δώσουν την εξουσία στη στυγνή δικτατορία του Φράνκο. Ο Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα δεν μπορεί παρά να μιλήσει παραβολικά. Οι δύο οικογένειες είναι ο μικρόκοσμος της ισπανικής κοινωνίας. Είναι υποκείμενα της βίας που έρχεται από εξωγενείς παράγοντες. Ο θάνατος είναι κάτι συνηθισμένο αφού αυτός ο νόμος που ρυθμίζει τις συμπεριφορές δεν είναι άλλος από τον πατριαρχικό. Ο Πατέρας νομοθετεί και επιβάλλει με τη βία τους νόμους. Αν δούμε τον Πατέρα ως αρχέτυπο, τότε μπορούμε να διακρίνουμε ότι ο άνθρωπος πατέρας έχει χάσει το ρόλο του.

Στο έργο υπάρχουν δύο πόλοι: ο Πατέρας και η Μητέρα. Δύο αρχετυπικές φιγούρες που όμως δεν έχουν παρά την αίγλη ως φήμη και όχι ως εκτελεστική και νομοθετική δύναμη. Ο Πατέρας νομοθετεί μπορούμε να πούμε, αλλά θα δούμε ότι αυτός ουσιαστικά συναινεί στους νόμους που η κοινωνική διαδικασία του επιβάλλει. Το φεουδαρχικό σύστημα έχει ανάγκη αυτούς τους νόμους για να λειτουργήσει. Ο Πατέρας συνυπογράφει. Η ερμηνεία του Λόρκα πηγαίνει λίγο παραπέρα τη θεωρία της πατριαρχικής κοινωνίας. Βλέπει την κοινωνική διεργασία να δεσπόζει ενώ ο άνθρωπος δεν είναι παρά ένα άβουλο πιόνι στους νόμους της. Με δεδομένο ότι αυτός έχει θεσπίσει αυτό το κοινωνικό μοντέλο, τότε μπορούμε να αναρωτηθούμε τι θα πρέπει να κάνει.

Ο ματωμένος γάμος

Αυτή η ερώτηση μπαίνει στο έργο αλλά σιωπηλά. «Ο ματωμένος γάμος» μας δείχνει τον πατέρα και τη μητέρα ανίκανους να συνετίσουν τα υπόλοιπα μέλη. Οι βίαιες καταστάσεις είναι κάτι που θα τις δούμε να γίνονται σχεδόν αυτόματα. Ο άνθρωπος όμως μπορεί να πάρει τη ζωή στα χέρια του. Αυτό το μήνυμα περνά το κείμενο με υπαινικτικό τρόπο. Μας ωθεί, μπορούμε να πούμε, να δράσουμε, να πάρουμε τη ζωή μας στα χέρια μας και να την κάνουμε ανθρώπινη. Υπάρχει, λοιπόν, μια διττή υπόσταση: Αυτό που η κοινωνική διεργασία επιβάλλει ασυνείδητα στην αρχή, συνειδητά στη συνέχεια. Κατόπιν, αυτό που επιθυμεί ο άνθρωπος να κάνει, αυτό που του δίνει απόλαυση και ευχαρίστηση.

Ο ΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΓΑΜΟΣ: ΔΡΑΣΗ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ

Έχουμε, λοιπόν, τη δράση και την αντίδραση που περιέχονται στην ερμηνεία του ρόλου. Δύο αντιθέσεις που, σαν έννοια, μπορούμε να τις δούμε στη φιλοσοφία του Ηράκλειτου και του Μάρξ, ως διαλεκτική. Αυτό είναι που θα πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας στην ερμηνεία αυτών των ρόλων. Αυτή η αντίθεση, η πάλη των αντίρροπων δυνάμεων, δημιουργεί ένα παλμό.

Οι ερμηνείες στην παράσταση «Ο ματωμένος γάμος» που είδαμε ακολουθούσαν την κλασική αφήγηση και την ερμηνεία της. Έλειπε όμως το πάθος ως βίωμα. Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι ότι δεν υπήρχε αυτός ο παλμός, όπως αναλύθηκε πρωθύστερα. Κατά συνέπεια, θα αναφερθούμε στη γλώσσα του σώματος. Το ίδιο το σώμα θα πρέπει να μας μιλήσει για τη δράση και την αντίδραση: για αυτό που επιβάλλει η κοινωνία και αυτό που επιθυμεί ο άνθρωπος. Το σώμα του ηθοποιού δε θα πρέπει να είναι άκαμπτο, αλλά να πάλλεται σαν ένα διαπασών που παράγει τον ήχο. Έτσι θα είχαμε το εκφρασμένο κείμενο και αυτό που είναι στο ασυνείδητο. Την επιβολή και την επιθυμία.

Ο ΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΓΑΜΟΣ: Ο ΠΑΛΜΟΣ

Στην πολύ καλά σχεδιασμένη παράσταση που σκηνοθέτησε ο Γιώργος Κιουρτσίδης έλειπε αυτός ο παλμός. Δεν μπόρεσε να ωθήσει το θεατή σε μια δεύτερη ανάγνωση του έργου. Να τον κάνει να απομακρυνθεί από το κλασικό, να δώσει τη δική του ερμηνεία. Να δει το έργο βιωματικά, άρα να βάλει μέσα σε αυτό τον ίδιο τον εαυτό του. Να δει αυτό που τον απασχολεί και να προσπαθήσει να θεραπεύσει το ενδεχόμενο τραύμα του.

Τα σκηνικά ήταν άριστα σχεδιασμένα. Οι ηθοποιοί δεν έχασαν τα λόγια τους αν και ερασιτέχνες. Η μουσική υποστήριζε το κείμενο, δεν επιβλήθηκε ποτέ επί αυτού. Τα κοστούμια ήταν ανάμεσα στην εποχή του Λόρκα και στη σημερινή. Από μόνα τους ήταν μια εικόνα μιας τελετής. Οι κινήσεις των ηθοποιών μετρημένες προσέδιδαν κλασικότητα στο έργο, αλλά μέχρι εκεί.




Ο ΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΓΑΜΟΣ

Συγγραφέας: Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα

Μετάφραση: Νίκος Γκάτσος

Σκηνοθεσία: Γιώργος Κιουρτσίδης

Αγωγή του λόγου: Άννα-Μαρία Αγγελίδου

Επιμέλεια μουσικής: Γιώργος Κιουρτσίδης

Σκηνικά: Άννα-Μαρία Αγγελίδου

Φωτισμοί: Γιώργος Κιουρτσίδης

Κοστούμια: Άννα-Μαρία Αγγελίδου

Παίζουν: Ροδούλα Αθανασίου, Ευθυμία-Μαρία Δανιηλίδου, Γρηγόρης Ζαγοράς, Δημήτρης Θεοδοσίου, Ευστρατία Καλογερούδη, Ιφιγένεια Παπαδοπούλου, Βιργινία Πασχάλη, Μυρσίνη Πατακάκη, Στέλιος Σούρβας, Μαρία Τζέκη, Μαρία Φαρμάκη, Κώστας Υφαντής (κιθάρα)

Παραγωγή: Θεατρικό Εργαστήρι Θέσπις Δήμου Νεάπολης Συκεών

Θέατρο: Ανοιχτό Θέατρο Συκεών Μάνος Κατράκης

Ημερομηνία παράστασης: 2/9/2022.

 

Διαβάστε τις κριτικές θεάτρου που έχουμε δημοσιεύσει

Επιστροφή στο ευρετήριο άρθρων


  • Κριτικές θεάτρου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ
    ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ...

    Φεβ 15, 2023 0

  • ΕΝΤΑ ΓΚΑΜΠΛΕΡ
    ΕΝΤΑ ΓΚΑΜΠΛΕΡ

    Φεβ 03, 2023 0

  • ΜΑΤ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ
    ΜΑΤ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ

    Ιαν 24, 2023 0

  • Ο ΜΠΑΜΠΑΣ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ
    Ο ΜΠΑΜΠΑΣ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ

    Δεκ 03, 2022 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ
    ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ...

    Φεβ 04, 2023 0

  • I AM LEAVING
    I AM LEAVING

    Ιαν 15, 2023 0

  • VILLAGE
    VILLAGE

    Νοέ 29, 2022 0

  • Η ΠΑΝΟΥΚΛΑ
    Η ΠΑΝΟΥΚΛΑ

    Οκτ 09, 2022 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ
    ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ

    Μάι 28, 2014 2

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ
    Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ

    Μαρ 19, 2023 0

  • ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ
    ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ

    Μαρ 19, 2023 0

  • ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ
    ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ

    Μαρ 06, 2023 0

  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ
    25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ

    Μαρ 04, 2023 0

  • ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
    ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ

    Φεβ 26, 2023 0

  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ
    25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ

    Φεβ 26, 2023 0

Performance Art Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    1 μήνα ago

  • πολυ καλή κριτική αν και γω θα ελεγα μια ταινία που ξεχειλίζει φιλοσοφία!!!...

    1 μήνα ago

  • Please, make a small nice translation to me or foreign people for I am not able to catch nothing at ...

    2 έτη ago

  • I love Sotos and Athanassios !

    2 έτη ago

  • Θα θελα μαθω...ημερομηνια προβολης κ ωρα ακριβης...

    2 έτη ago

  • Bonjour, Je ne comprends rien car tout est en grec et je ne le lis pas ni ne le parle non plus, hé...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Απρίλιος 2023
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
« Μαρ    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (271)
  • Κινηματογράφος (1,187)
  • Νέα (94)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz