Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ

Μαρ 26, 2025 Κινηματογράφος 0


ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΩΝ

Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ

Επιστροφή στην πατρίδα: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Ο Τίτους Μίλεχ γεννήθηκε το 1947 στο Τίμπιγκεν. Σε νεαρή ηλικία εγκατέλειψε την πατρίδα του και εγκαταστάθηκε στη Γαλλία, πήρε τη γαλλική υπηκοότητα, σταμάτησε να μιλά γερμανικά και έκανε το παν για να απεκδυθεί τη γερμανικότητα, την οποία κουβαλούσε ως βαρίδιο στη συνείδησή του. Τα εγκλήματα του ναζισμού και το ναζιστικό παρελθόν της οικογένειάς του ήταν κάτι που το βάραινε και αποφάσισε να απομακρυνθεί από οτιδήποτε του το θύμιζε.

Μπορεί τα μέλη της οικογένειάς του να μην υπήρξαν μέλη του ναζιστικού κόμματος αλλά στήριξαν τους ναζί και πίστεψαν στο «όραμα» τους για μια μεγάλη Γερμανία. Έχοντας ζήσει επί 30 χρόνια στη Γαλλία, το 2000 και το 2001 αποφάσισε να ταξιδέψει στη Γερμανία θέλοντας να αντικρύσει πιο καθαρά το παρελθόν. Ήθελε να δει από που προέρχεται, «τη χώρα της παιδικής του ηλικίας που τη χαρακτήριζαν πιο πολύ η θλίψη και η σύγχυση παρά η χαρά».

Επιστροφή στην πατρίδα Το θέμα

Η ταινία μας συστήνει τον Τίτους Μίλεχ, Γερμανό ψυχίατρο και ψυχαναλυτή. Του δίνει το λόγο για να εξηγήσει γιατί έφυγε από την Γερμανία και έσβησε ότι γερμανικό υπήρχε στην συνείδησή του. Παρακολουθούμε τον Γερμανό επιστήμονα στην προσπάθειά του να κατανοήσει τι είναι για αυτόν η Γερμανία. Μετά από πολλά χρόνια έχει την ικανότητα να δει αυτά τα θέματα πιο αντικειμενικά για να δώσει κάποιες απαντήσεις. Από την αρχή της ταινίας τίθεται το ερώτημα: είναι δυνατό να γίνει αυτή η αναζήτηση, η πορεία προς τον πυρήνα του τραύματος;

Ένα σημαντικό σημείο της ταινίας είναι η μητέρα του. Αναφέρεται ότι τον τιμωρούσε με βίαιο τρόπο, τον χτυπούσε, θυμίζοντάς του, αργότερα, τον τρόπο επιβολής των ναζιστών με την σωματική βία. Έχουμε λοιπόν εδώ ένα παιδικό τραύμα. Είναι αξιοσημείωτο ότι δεν μιλά για τον πατέρα. Προφανώς ο πατέρας του δεν είχε ασχοληθεί με τα θέμα «συμμόρφωσης» του παιδιού. Άρα το μικρό παιδί ήταν δύσκολο να βρει έναν άνθρωπο να του εξηγήσει νηφάλια. Είναι ακόμα προφανές ότι το οιδιπόδειό του ήταν μη εκπληρωμένο.

Επιστροφή στην πατρίδα: Η διαδικασία επούλωσης

Αργότερα, όταν έμαθε για τον ναζισμό γύρισε την πλάτη στην πατρίδα του. Ουσιαστικά έβγαλε από πάνω του την σκληρή συμπεριφορά της μητέρας του. Για αυτόν η γερμανικότητα είχε συνδεθεί με την μητέρα. Αυτό ήταν μια προσπάθεια να απαλύνει το παιδικό τραύμα. Ξέρουμε πολύ καλά ότι αυτό είναι αδύνατον να γίνει με μια τέτοια κίνηση παρά μόνο με βαθιά ψυχανάλυση που φτάνει στον πυρήνα του θέματος, θα βρει τον χαμένο φαλλό και θα απαντά στο ερώτημα -τι είναι αυτό;-, θέματα που είναι θεμελιώδη στην φροϋδική και μεταφροϋδική ψυχαναλυτική θεωρία.

Επιστροφή στην πατρίδα

Ο Τίτους Μίλεχ πάει στην Γαλλία. Παντρεύεται, για δεύτερη φορά, μια Εβραία. Κάνει μαζί της ένα παιδί. Είναι μια ακόμη προσπάθεια να πλησιάσει την τραυματική περιοχή του ψυχισμού του και να απαλύνει το τραύμα. Πιο μπροστά έχει κάνει μια μικρή περιπλάνηση σε διάφορες χώρες, ανάμεσα τους και στην Ελλάδα. Είναι φανερό ότι χρησιμοποιεί την βιωματική περιπλάνηση για να μπει μέσα στην τραυματική περιοχή του ψυχισμού του. Μετά από πολλά χρόνια έχει εγκατασταθεί μόνιμα στην Ελλάδα. Μπορούμε να δούμε ότι αυτή η περιπλάνησή του εστιάζει σε χώρες που έχουν πληγεί από τον ναζισμό και, πιθανόν, σε πρόσωπα που έχουν σχέση με την ναζιστική θηριωδία. Προσπαθεί να δει μέσα από τον καθρέπτη το τραύμα του, αλλά αυτό είναι αδύνατον, όπως αναφέρει ο Ζακ Λακάν.

Επιστροφή στην πατρίδα: Η πορεία προς το τραύμα

Ο χρόνος για να μπει μέσα στο τραύμα έχει έρθει. Πρέπει να πάει στον τόπο που γεννήθηκε. Να βρει τα μέρη και τους ανθρώπους που θα τον βοηθήσουν να κάνει την ανάλυσή του. Να επιστρέψει στην Γερμανία και να φτιάξει, βοηθούμενος από αυτή την εμπειρία, την δική του Γερμανία. Ο φακός τον παρακολουθεί όπως θα έκανε ένας παρατηρητής. Καταγράφει τον λόγο και τις συμπεριφορές του. Μπαίνει όλο και πιο βαθιά μέσα σε αυτό το corpus των ασυνείδητων πράξεων που, όλο και περισσότερο γίνονται συνειδητές, όσο ο φιλμικός χρόνος εξελίσσεται.

Η ταινία χρησιμοποιεί τα κινηματογραφικά εργαλεία για να εστιάσει στο αντικείμενο της μελέτης της, τον Τίτους Μίλεχ. Η κάμερα άλλοτε τον βλέπει από μακριά και όταν η συμπεριφορά του σημαίνει, τότε εστιάζει σε αυτόν με μεσαία ή κοντινά πλάνα. Ο θεατής ταυτίζεται με τον κινηματογραφικό φακό, τα υποκειμενικά πλάνα μας ωθούν να παρατηρήσουμε αυτόν τον άνθρωπο και να τον μελετήσουμε. Επειδή αυτό είναι δύσκολο σε μία θέαση, ο θεατής ωθείται να συλλέξει όλα τα στοιχεία, να τα αποθηκεύσει στο ασυνείδητό του και, αργότερα, μετά την θέαση, να φτιάξει την δική του ιστορία για αυτόν τον Γερμανό που έχει απαρνηθεί την πατρίδα του.

Επιστροφή στην πατρίδα

Επιστροφή στην πατρίδα: Ο θεατής

Όσο το φιλμικό κείμενο εξελίσσεται τόσο βλέπουμε ότι το αντικείμενο της μελέτης μετατοπίζεται. Η χωρική αυτή μετατόπιση μας οδηγεί στο τεράστιο πεδίο που είναι η Γερμανία, η γερμανικότητα, ο ναζισμός, η απολυταρχία, η βία. Είναι δυνατόν να αντικαταστήσουμε το «Γερμανία» και «γερμανικότητα» και να βάλουμε στη θέση τους μια άλλη χώρα και μια άλλη εθνικότητα, ακόμα και την δική μας. Τότε καταλαβαίνουμε ότι το πεδίο μελέτης της ταινίας δεν είναι ο Τίτους Μίλεχ και το τραύμα του, αλλά ο κάθε άνθρωπος που αντιμετωπίζει τέτοιο πρόβλημα.




Σύμφωνα με τον Βίλχελμ Ράιχ, για να πολεμήσουμε τον φασισμό θα πρέπει να βγάλουμε τον φασίστα από μέσα μας. Μια έντονη επιθετικότητα σε ένα φασίστα ή φιλοφασίστα έχει στοιχεία φασισμού. Ο λόγος, η εξήγηση, η έρευνα θα μας βοηθήσει να δούμε τον πυρήνα του θέματος και να πολεμήσουμε τον θεωρητικό πυρήνα του φασισμού. Σε αυτό το θέμα αυτή η ταινία μας βοηθά πολύ. Ο θεατής συγκινείται συχνά γιατί βλέπει και το δικό του τραύμα μέσα στην συλλογική τραυματική κατάσταση. Αυτό όμως δεν είναι κάτι που η ταινία το επιδιώκει. Είναι κάτι που βγαίνει αυθόρμητα.

Επιστροφή στην πατρίδα: Το μοντάζ

Η δόμηση της ταινίας έχει γίνει στο μοντάζ. Με αυτό έχει δημιουργηθεί ο ρυθμός που δομεί τα στοιχεία, τα παραθέτει και τα συνδυάζει έτσι ώστε να φανεί αυτό που γεννιέται από αυτές τις μικροδομές. Το ιδεολογικό μοντάζ, κατά Αϊζενστάιν, εδώ βρίσκει την απόλυτη εφαρμογή του. Δεν ξέρουμε αν ο Τίτους Μίλεχ έχει φτάσει στον πυρήνα του τραύματός του. Αυτό, πλέον, που μας ενδιαφέρει είναι ότι εμείς μπορούμε να ξεκινήσουμε μια ανάλογη πορεία παίρνοντας ώθηση από το φιλμικό κείμενο αυτής της ταινίας. Και αυτό είναι η ουσία του κινηματογράφου. Η ταινία βραβεύτηκε στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης από την Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ).




ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ

Σκηνοθεσία: Χρύσα Τζελέπη, Άκης Κερσανίδης

Σενάριο: Χρύσα Τζελέπη, Άκης Κερσανίδης

Φωτογραφία: Δράκος Πολυχρονιάδης

Μοντάζ: Γιάννης Καράμπελας

Μουσική: Κωστής Δρυγιαννάκης

Ήχος: Σίμων Λαζαρίδης

Παραγωγοί: Πάνος Παπαδόπουλος, Χρύσα Τζελέπη, Άκης Κερσανίδης

Χώρα παραγωγής: Ελλάδα

Γλώσσα: ελληνικά, αγγλικά, γερμανικά, γαλλικά

Έτος παραγωγής: 2024

Είδος: ντοκιμαντέρ

Διάρκεια: 125΄

Επικοινωνία: anemicinema.lab@gmail.com

Περισσότερα στοιχεία για τους συντελεστές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά δείτε εδώ.

 

Διαβάστε τις κριτικές που έχουμε δημοσιεύσει

Wishbone

Τελευταία πνοή

Θολός βυθός

Διαβάστε τις κριτικές ταινιών από το site της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ)

Κείμενο για τις ταινίες του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης


  • Κριτικές ταινιών
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ...

    Ιούν 08, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • VERMIGLIO
    VERMIGLIO

    Ιούν 07, 2025 0

  • ΣΤΑΥΡΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ
    ΣΤΑΥΡΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ

    Ιούν 05, 2025 0

  • ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ
    ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ

    Ιούν 04, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz