ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΜΠΕΚΕΤ
Η Άσπα Τομπούλη συνομιλεί με το Νίκο Θωμόπουλο
Συνομιλήσαμε με τη σκηνοθέτη Άσπα Τομπούλη για το θέατρο, πως ξεκίνησε, ποια ήταν τα πρώτα ερεθίσματά της. Συζητήσαμε για τη δουλειά της, ακόμα, στη σκηνοθεσία του θεάτρου και τη φιλοσοφία που διέπει αυτή. Τέλος, η συζήτηση επικεντρώθηκε στο «Ηρεμιστικό», του Μπέκετ.
Με ποια βιώματα και ερεθίσματα ξεκινήσατε να ασχολείστε με τη σκηνοθεσία θεάτρου;
Οι γονείς μου αγαπούσαν το θέατρο. Τα αδέλφια μου και εγώ βλέπαμε από μικρή ηλικία παραστάσεις μαζί τους, ιδιαίτερα στο Εθνικό Θέατρο. Ο αδελφός της μητέρας μου λάτρευε το θέατρο και μας μιλούσε για διάφορες παραστάσεις που έβλεπε. Έλεγε ιστορίες για το θέατρο. Μικρή ήθελα να γίνω ηθοποιός, αλλά δεν κράτησε για πολύ. Από νωρίς άρχισε να με ενδιαφέρει η σκηνοθεσία.
Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι σημαντικότερες ικανότητες που έχει ένας σκηνοθέτης σύμφωνα με την εμπειρία σας;
Το να μπορεί να συνθέτει κόσμους στο μυαλό του και, κυρίως, να τους δίνει σάρκα και οστά πάνω στην σκηνή. Οι καλές ιδέες -αν τις έχει κανείς- δεν είναι ποτέ αρκετές και η πραγματοποίησή τους απαιτεί ικανότητα και γνώσεις, κάθε είδους -τεχνικές, θεωρητικές και πρακτικές-. Όπως και την ικανότητα να συνεργάζεσαι με πολλούς ανθρώπους και να παίρνεις αποφάσεις. Το τελευταίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Το θέατρο είναι δουλειά με εντάσεις και ιδιαιτερότητες. Το κτίσιμο μιας παράστασης είναι δουλειά και ευθύνη του σκηνοθέτη που πρέπει να μπορεί να το κάνει αυτό. Να πω επίσης ότι πιστεύω στο ταλέντο. Δεν ξέρω τι ακριβώς, είναι αλλά πιστεύω ότι υπάρχει (ή δεν υπάρχει).
“Άσπα Τομπούλη: Προσπαθώ να τους δημιουργήσω
ένα ισχυρό πλαίσιο μέσα στο οποίο να μπορούν
να κατανοήσουν πράγματα για το έργο.”
Με τι κριτήρια επιλέγετε τους ηθοποιούς στις παραστάσεις που ανεβάζετε;
Να είναι ηθοποιοί ανοικτοί και ευέλικτοι.
Έχετε κάποια συγκεκριμένη μέθοδο στην καθοδήγηση των ηθοποιών στις πρόβες;
Προσπαθώ να τους δημιουργήσω ένα ισχυρό πλαίσιο μέσα στο οποίο να μπορούν να κατανοήσουν πράγματα για το έργο και τα πρόσωπα του έργου. Να κινηθούν και να πλάσουν το ρόλο τους. Από κει και πέρα, δουλεύω πολύ μαζί τους πάνω στην υποκριτική, το λόγο και την κίνηση.
Πως επιλέξατε να σκηνοθετήσετε το «Ηρεμιστικό» του Μπέκετ και με ποια σκηνοθετική ματιά αντιμετωπίσατε το κείμενο αυτό στην εξέλιξη της προετοιμασίας της παράστασης;
Με γοητεύουν τα αφηγηματικά κείμενα και έχω ασχοληθεί με τη μεταφορά λογοτεχνικών έργων ή κειμένων στο θέατρο. Αισθάνομαι ότι τα λογοτεχνικά κείμενα μου δίνουν μία ελευθερία. Επίσης και πολλές δυνατότητες να εξελίξω τρόπους σκηνικής παρουσίασης και σύνθεσης κειμένου/κίνησης/εικόνας/ήχου. Με αυτούς ασχολούμαι και πειραματίζομαι εδώ και αρκετά χρόνια. «Το ηρεμιστικό» είναι ένα συναρπαστικό διήγημα. Ένα ταξίδι περιπλάνησης του μοναχικού αφηγητή μέσα σε μια έρημη πόλη τη νύχτα αλλά και μια εσωτερική περιπλάνηση μέσα στον ίδιο του τον εαυτό. Στις μνήμες και στους φόβους του. Είναι ένα κείμενο που το αγαπώ πολύ. Αυτός και μόνον ήταν αρκετός λόγος για να το μεταφέρω στην σκηνή.
“Άσπα Τομπούλη: Το θέατρο είναι ψυχαγωγία.
Αλλά μπορεί να δώσει και πολλά
άλλα πράγματα στο θεατή.”
Υπήρχαν σοβαρές δυσκολίες στη διαδικασία του στησίματος της παράστασης αυτής; Και πως τις χειριστήκατε;
Υπάρχουν πάντα δυσκολίες σε κάθε νέα δουλειά. Κάτι στο οποίο στάθηκα ιδιαίτερα ήταν το πως οι συνειρμοί, οι σκέψεις και οι μνήμες μεταφράζονται σε κίνηση πάνω στην σκηνή. Και ταυτόχρονα πως μπαίνει μέσα στο πυκνό λόγο του Μπέκετ η εικόνα, το βίντεο. Καθώς και σε αυτή μου την παράσταση τα βίντεο είναι αναπόσπαστο μέρος της σκηνοθεσίας και της ίδιας της αφήγησης.
Τι αξιοπρόσεκτα διαχρονικά μηνύματα νομίζετε ότι εισπράττει ο μέσος θεατής από το έργο αυτό του Μπέκετ;
Νομίζω ότι η φθορά του σώματος, η υποχρεωτική απομόνωση και ο εγκλεισμός, ο φόβος του θανάτου και η βαθειά ανάγκη για ανθρώπινη επαφή είναι διαχρονικά θέματα που διατρέχουν το έργο του Μπέκετ. Γίνονται ιδιαίτερα καίρια και επίκαιρα αυτή την εποχή με όσα βιώνουμε εξ αιτίας της πανδημίας.
Στη σύγχρονη πραγματικότητα της απουσίας γόνιμης κριτικής ικανότητας της πλειοψηφίας ιδίως των νέων ανθρώπων. Ειδικά αφού βομβαρδίζονται μέσω των social media από εικόνες συνήθως κατευθυνόμενες από το σύστημα της παγκοσμιοποίησης. Απαξιώνουν την ηθική του πολιτισμού μας. Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο ρόλος του θεάτρου ως διαπαιδαγωγητικού μέσου;
Το θέατρο είναι ψυχαγωγία. Αλλά μπορεί να δώσει και πολλά άλλα πράγματα στο θεατή. Χαίρομαι ιδιαίτερα που ιδίως ένα κείμενο σαν το «Ηρεμιστικό» και ένας συγγραφέας που θεωρείται δύσκολος, όπως ο Μπέκετ, βρίσκουν τόσο μεγάλη απήχηση στο νεανικό κοινό. Εξαρτάται πάντα από την παράσταση το αν θα προσελκύσει το κοινό. Είτε αυτό είναι νεανικό είτε όχι.
Πόσο σας έχει επηρεάσει θετικά στην ψυχολογία σας η ενασχόλησή σας με τη θεατρική σκηνοθεσία;
Τι να σας πω τώρα;
Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια και όνειρα;
Σκηνοθετώ αυτές της μέρες τον «Μπέμπη», έργο της Βίλλυς Σωτηροπούλου. Ανεβαίνει στο Θέατρο Αλκμήνη αυτές τις μέρες.
Διαβάστε τις συνεντεύξεις που έχουμε δημοσιεύσει
Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει
Μαρ 06, 2022 0
Ιαν 15, 2022 0
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 05, 2024 0
Σεπ 04, 2024 0
Σεπ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη
Δ | Τ | Τ | Π | Π | Σ | Κ |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |