Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΜΙΑ ΤΕΛΕΤΗ ΕΠΕΙΓΟΝΤΩΣ

Δεκ 30, 2024 Θέατρο 0


ΜΙΑ ΤΕΛΕΤΗ ΕΠΕΙΓΟΝΤΩΣ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ

Η «ΚΑΛΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ» ΟΠΩΣ ΕΙΝΑΙ

Μία τελετή επειγόντως: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Μια πολυεπίπεδη μαύρη κωμωδία,που σατιρίζει τα «κακώς κείμενα», το «δήθεν», το «φαίνεσθαι» και την υποκρισία κοινωνικών τάξεων και… νεόπλουτων οικογενειών! Αφορμή είναι ο θάνατος της θείας και η προετοιμασία της κηδείας της. Όλο αυτό εξελίσσεται σε θέαμα επίδειξης, μεγαλομανίας και απίστευτης… αλεγρίας! Η παράσταση είναι βασισμένη στο βραβευμένο θεατρικό έργο του Παύλου Μάτεσι, «Η τελετή». Παρουσιάστηκε στο κινηματοθέατρο Αθήναιον Το Σάββατο 14 Δεκεμβρίου 2024. Στην σκηνοθεσία και την διδασκαλία είναι η Ελένη Κοκόζογλου.

Μία τελετή επειγόντως: Το έργο

Το Casa del Teatro, το θεατρικό εργαστήρι που διευθύνει η Ελένη Κοκόζογλου ανέβασε αυτή την παράσταση που είναι το αποτέλεσμα της διδασκαλίας της σκηνοθέτριας στους ενήλικες. Βέβαια, κάποιοι από αυτούς έχουν παρουσιασθεί στο θεατρικό έργο «Ταξίδι στην χώρα του Οζ» που έχει σκηνοθετήσει η ίδια. Ο Παύλος Μάτεσις ήθελε να αποδομήσει και, στη συνέχεια, να σατιρίσει τον τρόπο ζωής της λεγόμενης «υψηλής κοινωνίας». Όλα όσα λέγονται σε αυτούς τους κύκλους της κοινωνίας έχουν δύο επίπεδα: αυτό που ισχύει και αυτό που φαίνεται. Εμείς βλέπουμε το δεύτερο και, αν έχουμε τη ικανότητα να διεισδύομε στον ψυχισμό τους, έχουμε μια άποψη για το πρώτο.

Είναι διαφορετική η αφήγηση σε ένα βιβλίο από μια θεατρική παράσταση. Στην δεύτερη υπάρχουν πράγματα που υπονοούνται και αυτό θα πρέπει να γίνει με τις κινήσεις του σώματος, την υπερβολή, τις εντάσεις της φωνής, ένα συνδυασμό όλων. Είναι εύκολο, όμως, ο ηθοποιός να πέσει στην παγίδα και να κάνει ένα θέαμα μπουρλέσκ που θα χάνεται στην απροσδιοριστία. Άρα θα πρέπει να έχει μέτρο σε όλες αυτές τις εκφράσεις, έτσι ώστε να αποδοθεί, με τον καλύτερο τρόπο, το υπερφίαλο και η υποκρισία. Τελικά  ο θεατής να ανακαλύψει κάτω από την έκφραση αυτό που τελικά υπάρχει.

Μία τελετή επειγόντως: Η αλήθεια

Στον κινηματογράφο ο Τζίγκα Βερτόφ ανέφερε, για την σχολή του, ότι η κάμερα θα πρέπει να λέει την αλήθεια. Να δείχνει ένα ψεύτικο μήλο ότι δεν είναι πραγματικό, να μπορεί να βγάλει την μάσκα από τον τραπεζίτη και να δείξει το πρόσωπο του απατεώνα. Στο θέατρο θα πρέπει να γίνει κάτι ανάλογο. Εδώ δεν έχουμε την κάμερα, όλα γίνονται μπροστά στα μάτια του θεατή ζωντανά. Θα πρέπει να έχουμε υπολογίσει με ακρίβεια τις κινήσεις και τα λόγια, να έχουμε σχεδιάσει έτσι τα σκηνικά που να δείχνου τα διαφορετικά επίπεδα του λόγου. Αυτό όμως είναι δύσκολο. Είναι σαν να βαδίζει κάποιος σε ένα τεντωμένο σκοινί. Αν πέσει το θέαμα έχει καταστραφεί.

Μία τελετή επειγόντως

Οι ηθοποιοί και η σκηνοθέτρια-δασκάλα τους βάδισαν σε όλη την διάρκεια της παράστασης σε ένα σκοινί τεντωμένο. Δεν παραπάτησαν ποτέ και δεν κινδύνεψαν. Αντίθετα, μας πήραν από το χέρι, μας οδήγησαν σε ένα σαλόνι μιας νεόπλουτης οικογένειας και μας έβαλαν στο δωμάτιο, ενθυμούμενοι το «Stalker» του Ταρκόφσκι, στο ασυνείδητο της ψυχής τους, στον εσωτερικό χώρο της κοινωνίας τους, στον οποίο όποιος μπει δεν θα μπορεί να είναι  ο ίδιος όταν βγει. Με αυτή την έννοια ο θεατής παρακολουθεί το πρώτο και το δεύτερο επίπεδο, μπαίνει βαθιά μέσα στην αφήγηση, βλέπει όσα κρύβονται στο ασυνείδητο, τελικά, εκεί, βλέπει στοιχεία του εαυτού του, μπορεί να δει το τραύμα και να ακολουθήσει την ίαση ή να συμφιλιωθεί με αυτό.

Μία τελετή επειγόντως: Η υποκρισία

Ο στόχος του Παύλου Μάτεσι, πιστεύω, ήταν να δείξει την υποκρισία και να σχηματίσει μια εικόνα της στον ψυχικό κόσμο του θεατή, έτσι ώστε αυτός να είναι ικανός να ανακαλύψει μέρος ή όλο του πραγματικού εαυτού του. Πιθανόν ο συγγραφέας να ήθελε να είναι πιο υπερβολική η παράσταση. Η Ελένη Κοκόζογλου κράτησε μια ισορροπία. Η υπερβολή έφτασε σε ένα σημείο και άφησε τον θεατή να φανταστεί τα υπόλοιπα, να συνεχίσει αυτή την αφήγηση, φτιάχνοντας την δικιά του τελετή.

Μία τελετή επειγόντως

Το υπερβολικό αποδίδεται με τις εξπρεσιονιστικές κινήσεις και φωνές, με τις μεταπτώσεις στις εκφράσεις και στον λόγο, με την παρουσία της νεκρής θείας που είναι «μεταμφιεσμένη», έχει μπει σε αντρικό κορμί, σα μια μετάπτωση. Τίποτε δεν είναι ότι φαίνεται, από την αρχή μέχρι το τέλος. Οι ηθοποιοί έχουν διδαχθεί την υποκριτική τους και την απέδωσαν εξαιρετικά. Με επαγγελματική πιστότητα αυτοί οι ερασιτέχνες απέδειξαν ότι καλές παραστάσεις μπορούν να γίνουν από αυτούς που αγαπούν αυτή την τέχνη και θέλουν να την αποδώσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Καθήλωσαν το κοινό, δεν το κούρασαν και κατάφεραν να δείξουν με απτό τρόπο την υποκρισία και την αλήθεια, να κάνουν, τελικά, μια όμορφη κριτική στον τρόπο ζωής της αστικής τάξης.

Μία τελετή επειγόντως: Ο ρόλος της θείας

Τα σκηνικά ακολουθούσαν τον ίδιο κανόνα. Το πλαίσιο που ήταν το όριο του πραγματικού και του φαντασιακού ήταν ο δρόμος της νεκρής θείας να επικοινωνεί και να βάζει τα «πράγματα» στη θέση τους. Αυτό που έδειχνε το όριο αλήθειας και υποκρισίας ήταν ο λόγος της θείας που όριζε ένα δρόμο για να ανακαλύψουμε τα διαφορετικά επίπεδα. Δεν θα ήταν υπερβολή αν θα λέγαμε ότι αναμένουμε την επόμενη δουλειά τους για να δούμε ξανά θέατρο που τολμά να ξεγυμνώνεται για να μας καλέσει στον όμορφο και αληθινό χώρο της θεατρικής τέχνης.

Μία τελετή επειγόντως

ΜΙΑ ΤΕΛΕΤΗ ΕΠΕΙΓΟΝΤΩΣ

Συγγραφέας: Παύλος Μάτεσις

Σκηνοθεσία: Ελένη Κοκόζογλου

Διδασκαλία: Ελένη Κοκόζογλου

Φωτισμοί: Βαγγέλης Ματίκας

Παραγωγή: Casa del Teatro

Παίζουν (αλφαβητικά): Άννα-Μαρία Βοζίκη, Γιούλη Θαλασσινού, Ρούλα Καλαθά, Εύη Κουνατίδου, Στέλιος Λαγογιάννης, Δέσποινα Μαυρομουστάκη, Φρύνη Μικροπούλου, Πολυτίμη Παγκράτη, Χρήστος Σπανόπουλος, Κυριάκος Χριστοδουλόπουλος, Μελίνα Ψαροπούλου

Θέατρο: Αθήαιον (Βασ. Όλγας 35, Θεσσαλονίκη).

 

Διαβάστε τις κριτικές θεάτρου που έχουμε δημοσιεύσει

Οι Διδυμάνες

Σκοτσέζικο ντους

Εκείνος κι εκείνος

Ζωτικός χώρος

Διαβάστε για την Χρύσα Σπηλιώτη

 


  • Κριτικές θεάτρου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • CINDERELLA
    CINDERELLA

    Μάι 03, 2025 0

  • ΠΑΛΙΑΑ ΔΙΑΘΗΚΗ
    ΠΑΛΙΑΑ ΔΙΑΘΗΚΗ

    Φεβ 12, 2025 0

  • ΤΡΑΥΛΟΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ-ΦΑΛΤΣΟΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗΣ
    ΤΡΑΥΛΟΣ...

    Φεβ 04, 2025 0

  • ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ
    ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ

    Ιαν 13, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
    ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ
    ΑΝΤΙΓΟΝΗ

    Μάι 20, 2025 0

  • ETERNAL HUSBAND
    ETERNAL HUSBAND

    Απρ 30, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz