Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ-ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ

Ιαν 05, 2014 Θέατρο 0


ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ-ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ

ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ

στοιχεία του έργου

Η τριλογία της «Ορέστειας» παίχτηκε για πρώτη φορά το 458 π.Χ. Από τους αρχαίους «γραμματικούς» μας σώζεται η «υπόθεση» του έργου που, μεταφρασμένη, έχει ως εξής:

«Ο Αγαμέμνονας ξεκινώντας για την Τροία υποσχέθηκε στην Κλυταιμνήστρα πως, αν κυριεύσει την Τροία θα της το μηνύσει την ίδια μέρα με φωτεινή σηματοδοσία. Για το λόγο αυτό η Κλυταιμνήστρα έβαλε με αμοιβή ένα φύλακα για να προσέχει τη μετάδοση της φωτεινής σηματοδοσίας. Αυτός. όταν την είδε, της έκανε την αναφορά του και εκεί στέλνει και φωνάζει την ομάδα των γερόντων για να τους πει τη φωτεινή σηματοδοσία. Απ’αυτούς ακριβώς αποτελείται ο χορός της τραγωδίας. Αυτοί, όταν ακούσουν ψάλλουν παιάνα.

Ύστερα απ’ολίγο έρχεται και ο κήρυκας Ταλθύβιος και διηγείται τα σχετικά με το ταξίδι της επιστροφής. Ο Αγαμέμνονας έρχεται πάνω σε άρμα, τον ακολουθούσε και άλλο άρμα, όπου ήταν τα λάφυρα και η Κασσάνδρα. Ο ίδιος, λοιπόν, μπαίνει πρώτος στο παλάτι μαζί με την Κλυταιμνήστρα, ενώ η Κασσάνδρα προφητεύει, προτού μπει στο παλάτι, το θάνατο το δικό της και του Αγαμέμνονα και τη μητροκτονία του Ορέστη και ορμά, για να θανατωθεί, πετώντας από πάνω της τα στεφάνια.

Αυτό το μέρος του έργου προκαλεί θαυμασμό, επειδή προκαλεί παραξένεμα και μεγάλη λύπη. Ιδιαίτερα ο Αισχύλος παριστάνει τον Αγαμέμνονα να πεθαίνει στη σκηνή, ενώ, αποσιωπώντας τον τρόπο του θανάτου της Κασσάνδρας, τη δείχνει νεκρή και έχει παραστήσει τον Αίγισθο και την Κλυταιμνήστρα, τον καθένα από τους δύο να υποστηρίζει, σχετικά με το φόνο, περιληπτικά η μία ότι γίνεται για τη θανάτωση της Ιφιγένειας και ο άλλος για το κακό που έπαθε ο πατέρας του από τον Ατρέα.

Το έργο παραστάθηκε όταν επώνυμος άρχοντας στην Αθήνα ήταν ο Φιλοκλής, στο δεύτερο χρόνο της 80ης ολυμπιάδας. Πρώτος στο διαγωνισμό ήταν ο Αισχύλος με τις τραγωδίες «Αγαμέμνων», «Χοηφόροι», «Ευμένιδες» και με το σατιρικό δράμα «Πρωτεύς». Χορηγός ήταν ο Ξενοκλής, από το Δήμο Αφιδνές.»

Τα του δράματος πρόσωπα είναι ο φύλακας, ο χορός, ο κήρυκας, η Κλυταιμνήστρα, ο Αγαμέμνονας, η Κασσάνδρα και ο Αίγισθος. Προλογίζει ο φύλακας, ένας υπηρέτης του Αγαμέμνονα.




ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ

Σ’αυτό το πρώτο, όπως και εκτενέστερα σε σχέση με τα άλλα δύο, τμήμα της τριλογίας του Αισχύλου «Ορέστεια», ο ποιητής αντλεί το θέμα του απ’τον μυκηναϊκό μυθικό κύκλο.

Στο έργο ο αρχιστράτηγος της μυθικής τρωικής εκστρατείας γυρίζει στο βασίλειό του, στις πελοποννησιακές Μυκήνες, ύστερα από την άλωση της Τροίας, ασπρόβλητος στο δεκάχρονο εκείνο μυθικό πόλεμο, θα γίνει ανυποψίαστος, θύμα καλοστημένης παγίδας από τη γυναίκα του Κλυταιμνήστρα και τον ερωμένο της Αίγισθο.

Η δολοπλόκα βασίλισσα θα εξαπατήσει για τις προθέσεις της το χορό των γερόντων και θα οδηγήσει τον Αγαμέμνονα, με το ξεπέρασμα των δισταγμών του, να μπει για τελευταία φορά στο παλάτι του και να γίνει θύμα της γυναίκας του, μαζί με τη μάντισσα Κασσάνδρα, την κόρη του βασιλιά Πρίαμου της Τροίας. Το έργο θα κλείσει με τη δικαιολόγηση, από την Κλυταιμνήστρα, της αποτρόπαιης πράξης της και με τις απειλές του Αίγισθου για τιμωρία όσων δε δείξουν νομιμοφροσύνη στους νέους κατόχους της εξουσίας.

Η τραγωδία αυτή εντάσσεται από τον ποιητή στην αλυσίδα των επάλληλων κύκλων του μυθικού πλαισίου των Πελοπιδών της Πελοποννήσου. Είναι η συνέχεια μιας φονικής αρχής που δε θα κλείσει με ότι γίνεται στο έργο αυτό. Ο μυθικός βασιλιάς των Μυκηνών κουβαλάει πάνω του μια προγονική κατάρα που θα την κληροδοτήσει στον κύκλο των άμεσων απογόνων του. Στο έργο κυριαρχούν οι μορφές του Αγαμέμνονα, της Κλυταιμνήστρας και του χορού. Ο πρώτος, ανυποψίαστος για ότι τον περιμένει, δίνει την εικόνα ενός ώριμου ηγέτη που δε βιάζεται να κάνει απολογισμό της εκστρατείας του. Η δεύτερη, με τη δεινή επιτήδευσή της, δεν αφήνει περιθώρια για όποιαν υποψία. Ο τρίτος, ως συλλογικό πρόσωπο, έχει μια παρουσία τόσο δυναμική όσο σε κανένα άλλο έργο της αρχαίας δραματικής ποίησης.

Κώστας Πετρόπουλος

ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ


  • Δομική ανάλυση
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ
    Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ...

    Μαρ 27, 2020 0

  • ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
    ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ...

    Ιαν 25, 2017 0

  • ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ-ΓΛΩΣΣΑΡΙΟ
    ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ...

    Ιαν 25, 2017 0

  • ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ
    ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ...

    Νοέ 01, 2016 0

Στην ίδια κατηγορία
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
    ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ
    ΑΝΤΙΓΟΝΗ

    Μάι 20, 2025 0

  • CINDERELLA
    CINDERELLA

    Μάι 03, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz