Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ
  • ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ
  • ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ
  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ
  • ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΤΟ ΠΑΛΤΟ

Μάι 03, 2020 Θέατρο 0


ΤΟ ΠΑΛΤΟ

γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Η θεατρική παράσταση «Το παλτό», του Νικολάι Γκογκόλ, ανέβηκε στο θέατρο Σοφούλη, στην Καλαμαριά, στη Θεσσαλονίκη, σε σκηνοθεσία του Αντώνη Καραγιάννη. Προσπαθώντας να αποτιμήσουμε με δύο λόγια την παράσταση και συνοψίζοντας την κριτική μας, μπορούμε να πούμε ότι η παράσταση καθήλωσε το κοινό, ανέδειξε τις ψυχικές αντιτάσεις του ανθρώπου και σηματοδότησε με ακρίβεια την πτώση του, τόσο ψυχολογική όσο και βιολογική.

ΤΟ ΕΡΓΟ

Ο Ακάκιος, ο κεντρικός ήρωας του έργου, γύρω από τον οποίο σχηματίζονται ομόκεντροι κύκλοι, είναι ένας τίμιος, ευσυνείδητος και αγνός υπάλληλος, που υπηρετεί ένα μηχανισμό, επινοημένο και φτιαγμένο ώστε να υποτάσσει, να αποβλακώνει και να αμείβει ελάχιστα. Ταλαιπωρημένος από το βαρύ χειμώνα της Αγίας Πετρούπολης, ο Ακάκιος πείθεται να αντικαταστήσει το παλιό και φθαρμένο του παλτό με ένα νέο και όμορφο. Αυτή η πράξη, όσο ασήμαντη και να φαίνεται στις μέρες μας, αλλάζει οριστικά και αμετάκλητα τη ζωή του. Γίνεται η αιτία να βιώσει το πιο σκληρό πρόσωπο της βαθιάς ταξικής ρωσικής κοινωνίας στα μέσα του 19ου αιώνα. Ένα γεγονός που το σπρώχνει βίαια στην τραγική του πτώση.

Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ

Δύο πρόσωπα παίζουν σε αυτό το έργο. Ο βασικός πρωταγωνιστής είναι ο Ακάκιος. Στο σώμα και στον ψυχικό του κόσμο βασίζεται όλο το έργο. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο Ακάκιος είναι το σημαίνον του ανθρώπου που καταπιέζεται σε τέτοιο βαθμό που η προσωπικότητά του καταρρακώνεται τόσο που φτάνει τελικά στην ψύχωση και, στο τέλος, στη βιολογική του εξόντωση. Υπάρχουν όμως κάποια σημεία που, αν τα μελετήσουμε πιο καλά, θα φωτίσουν τα στοιχεία της προσωπικότητας του Ακάκιου.

Η δουλειά του είναι μία ρουτίνα. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η εργασία του είναι κληρονομική. Ο πατέρας του ήταν και αυτός σε παρόμοια θέση, στο δημόσιο. Αυτός είναι ευχαριστημένος με αυτή τη θέση του. Δε θέλει κάτι παραπάνω. Οι ταπεινώσεις και οι προσβολές δεν τον αγγίζουν. Το παλιό παλτό του είναι ένα αντικείμενο πάνω στο οποίο έχει συνδέσει όση απόλαυση χρειάζεται για να μπορέσει να συνεχίσει να ζει, για να έχει νόημα η ζωή του. Αυτό το παλτό δεν είναι ένα χρηστικό αντικείμενο αλλά ένα όχημα ευχαρίστησης, δεν μπορεί να δει αν είναι άχρηστο, τόσο φθαρμένο όπως είναι, αλλά δεν μπορεί να αποχωριστεί από αυτό αφού είναι αυτό που τον κρατάει στη ζωή.

Από τον τρόπο ομιλίας του καταλαβαίνουμε ότι αυτός ο άνθρωπος έχει κάποιο έντονο ψυχολογικό ή νοητικό πρόβλημα. Ο θεατής δεν είναι σίγουρος για την ψυχική ή νοητική του κατάσταση. Το μόνο που μπορούμε να πούμε σίγουρα είναι ότι πρόκειται για έναν «ανθρωπάκο». Ο Γκογκόλ δομεί έναν άνθρωπο, γρανάζι σε ένα σύστημα εκμετάλλευσης και καταπίεσης του ατόμου. Ο σκηνοθέτης αυτής της παράστασης ακολουθεί πιστά τον τρόπο δόμησης του χαρακτήρα στην πρωτότυπη αφήγηση. Ο πρωταγωνιστής δεν ξεφεύγει ούτε στιγμή από αυτό το πλαίσιο, ο τρόπος ομιλίας του, κατά συνέπεια η αναπνοή του, οι κινήσεις του σώματός του, ο ρυθμός της κίνησής του και ο σωματότυπός του παραπέμπουν σε έναν άνθρωπο που έχει εκμηδενιστεί από ένα σύστημα που θέλει τον άνθρωπο πιόνι σε ένα μηχανισμό που κυβερνάται από ένα διευθυντήριο.

Όταν πείθεται, από ένα συνάδελφό του, να ράψει ένα καινούργιο παλτό, τότε αλλάζει λίγο και βλέπουμε έναν άνθρωπο χαρωπό. Τι έχει συμβεί; Έχει αλλάξει ο χαρακτήρας του, ξαφνικά; Θα καταλάβουμε πολύ γρήγορα ότι υπάρχει μία μετατόπιση του οχήματος της απόλαυσης σε ένα άλλο αντικείμενο, διατηρώντας έτσι την ίδια ψυχολογική διαδρομή, από το ασυνείδητο στο συνειδητό, αντλώντας, με τον ίδιο τρόπο, δύναμη για να ζήσει. Στην αφήγηση του Γκογκόλ και στη θεατρική της μεταφορά βλέπουμε την αρχή της πτώσης, η οποία σηματοδοτείται από την απώλεια.

Πρόκειται για μία εγκληματική ενέργεια, για την κλοπή του νέου παλτού από ένα κλέφτη. Αυτή όμως η ενέργεια μας φέρνει, στην ουσία, στο φόβο του ευνουχισμού. Ο Ακάκιος φανερώνει πλέον, όταν βλέπει την πτώση του, το πραγματικό του πρόβλημα. Η επίκληση στη μητέρα του, η αίτηση για αγάπη από αυτή και η ανάγκη του να τη βρει είναι ζωτικής σημασίας για αυτόν. Όλα έχουν γίνει για να επιστρέψει στη μητρική ηδονή και ασφάλεια και είναι διατεθειμένος να το πληρώσει με την ίδια τη ζωή του.

Ο Ακάκιος σπαρταρά. Βρίσκει την ευχαρίστηση που τόσο καιρό την είχε με λανθάνοντα τρόπο. Ενώνεται με τη μητέρα του και φεύγει ευτυχισμένος. Ο Κρίτωνας Ζαχαριάδης ήταν συγκλονιστικός στο ρόλο του. Ήταν ο Ακάκιος κάθε στιγμή. Μετέδιδε το ανθρώπινο πάθος, σε όλες τις κλιμακώσεις του. Ζούσε μέσα στο ρόλο και μας έβαλε μέσα στα πάθη του δοκιμαζόμενου άντρα. Ο Βασίλης Κανελλόπουλος, ενσαρκώνοντας διάφορους ρόλους, υποστήριξε πολύ καλά τον εσωτερικό αγώνα του Ακάκιου. Η σκηνοθεσία είχε προσέξει πολύ για να αποδώσει με ακρίβεια τους χαρακτήρες, τις εναλλαγές τους, δίνοντας το ρυθμό που χρειαζόταν ο θεατής για να μην αποσπαστεί η προσοχή του. Μοναδική ένστασή μας είναι το τραγούδι που δεν ταίριαζε με την ένταση των χαρακτήρων, καλύτερα θα ήταν μία ενορχήστρωση που θα ανέβαζε τους τόνους, με το ρυθμό της μουσικής. Η ενδυματολογία ήταν τόσο μινιμαλιστική που απέδιδε το κλίμα της εποχής, αλλά και τις ελλείψεις του κεντρικού χαρακτήρα.

Η παράσταση «κατέβηκε» λόγω της επιδημίας του κορωναϊού. Η επιτυχία της ήταν μεγάλη, αφού το θέατρο ήταν σχεδόν γεμάτο, παρά κάποιες ακυρώσεις που έγιναν. Νομίζουμε ότι είναι σωστό να επανέλθει, όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες, γιατί το κοινό έχει ανάγκη τέτοιες θεατρικές δημιουργίες που καταφέρνουν να το βάζουν όχι μόνο μέσα στο ρόλο, αλλά, πολύ περισσότερο, να τον παρακινούν να δει, μέσα στον εαυτό του, αυτά τα θέματα που τον προβληματίζουν, τον Ακάκιο που κρύβει μέσα του, να μπορέσει, τελικά, να δημιουργήσει μία δική του άποψη για την αντιμετώπιση του ανθρώπου από το σύστημα που κανονίζει τη διακυβέρνηση της κοινωνίας, να υπάρχει, έτσι, μία επικοινωνία, κοινού-θεατρικού έργου, που μπορεί να διαμορφώσει ένα άλλο τρόπο αντίληψης της ζωής.

Ο Αντώνης Καραγιάννης, μετά το «Δεσποινίς χάος», μας ταξιδεύει σε άλλα τοπία της ψυχής, οικεία σε εμάς αλλά και, συγχρόνως, ανοίκεια, επειδή δεν τους έχουμε δώσει την πρέπουσα σημασία. Η σκηνοθετική του ματιά ψυχαγωγεί με την έννοια του προβληματισμού, μπαίνοντας έτσι στην ουσία του θεάτρου, αναδεικνύοντας ένα κλασικό έργο, δίνοντάς του την επίκαιρη σημασία του που, έτσι ή αλλιώς, έχει. Από την παράσταση δεν μπορούσες να αφαιρέσεις κάτι, παρά μόνο αν ήθελες να την καταστρέψεις. «Το παλτό» άγγιξε την τελειότητα.




 

ΤΟ ΠΑΛΤΟ

Συγγραφέας: Νικολάι Γκογκόλ

Μετάφραση: Δέσποινα Καλαϊτζίδου

Σκηνοθεσία: Αντώνης Καραγιάννης

Βοηθός σκηνοθέτης: Χρύσα Καραμούζη

Θεατρική διασκευή: Δέσποινα Καλαϊτζίδου

Μουσική: Γιώργος  Καζαντζής

Ερμηνεία τραγουδιού: Ναντίνα Κυριαζή

Στίχοι: Κρίτωνας Ζαχαριάδης

Μουσική επιμέλεια: Χρύσα Καραμούζη

Σκηνογραφία: Lorenzo Bellelli

Ενδυματολογία: Μαρία Καβαλιώτη

Μακιγιάζ: Hair Plus Academy

Βίντεο-promo trailer: Γιώργος Κόγιας

Ήχος: Ανέστης Ατακτίδης

Φώτα: Ανέστης Ατακτίδης

Γραφιστικά: Λευτέρης Παπασταύρου

Επικοινωνία: Κατερίνα Νικολάου

Παραγωγή: Καλλιτεχνική Εταιρία Θεάτρου

Παίζουν: Κρίτωνας Ζαχαριάδης, Βασίλης Κανελλόπουλος.


  • Θεατρικές παραστάσεις
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ
    ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ...

    Φεβ 04, 2023 0

  • I AM LEAVING
    I AM LEAVING

    Ιαν 15, 2023 0

  • Η ΠΑΝΟΥΚΛΑ
    Η ΠΑΝΟΥΚΛΑ

    Οκτ 09, 2022 0

  • ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΝΑ ΣΚΕΦΤΕΙΣ
    ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΝΑ ΣΚΕΦΤΕΙΣ

    Σεπ 29, 2022 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ
    ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ...

    Φεβ 15, 2023 0

  • ΕΝΤΑ ΓΚΑΜΠΛΕΡ
    ΕΝΤΑ ΓΚΑΜΠΛΕΡ

    Φεβ 03, 2023 0

  • ΜΑΤ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ
    ΜΑΤ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ

    Ιαν 24, 2023 0

  • Ο ΜΠΑΜΠΑΣ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ
    Ο ΜΠΑΜΠΑΣ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ

    Δεκ 03, 2022 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ
    ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ

    Μάι 28, 2014 2

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ
    Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ

    Μαρ 19, 2023 0

  • ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ
    ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ

    Μαρ 19, 2023 0

  • ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ
    ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ

    Μαρ 06, 2023 0

  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ
    25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ

    Μαρ 04, 2023 0

  • ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
    ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ

    Φεβ 26, 2023 0

  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ
    25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ

    Φεβ 26, 2023 0

Performance Art Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    4 εβδομάδες ago

  • πολυ καλή κριτική αν και γω θα ελεγα μια ταινία που ξεχειλίζει φιλοσοφία!!!...

    1 μήνα ago

  • Please, make a small nice translation to me or foreign people for I am not able to catch nothing at ...

    2 έτη ago

  • I love Sotos and Athanassios !

    2 έτη ago

  • Θα θελα μαθω...ημερομηνια προβολης κ ωρα ακριβης...

    2 έτη ago

  • Bonjour, Je ne comprends rien car tout est en grec et je ne le lis pas ni ne le parle non plus, hé...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Μάρτιος 2023
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Φεβ    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (271)
  • Κινηματογράφος (1,187)
  • Νέα (94)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz