Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ
  • ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ
  • ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ
  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ
  • ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

TΟ ΠΑΓΚΑΚΙ

Οκτ 26, 2019 Θέατρο 0


TΟ ΠΑΓΚΑΚΙ

ΜΟΝΑΞΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΧΙΚΟΤΗΤΑ

μία κριτική ανάγνωση στο «Παγκάκι»

του Γιάννη Φραγκούλη

Δύο άγνωστοι συναντιούνται σε ένα παγκάκι, κάπου σε ένα πάρκο, μιας πόλης. Τίποτε δεν είναι προσδιορισμένο. Ούτε ο χώρος, ούτε ο χρόνος, ούτε ποιοι είναι αυτοί οι δύο. Μήπως γνωρίζονται; Μήπως υπάρχει μία προϊστορία στη σχέση που πάει να δημιουργηθεί τώρα; Αυτή η πολλαπλή απροσδιοριστία μας δίνει το δικαίωμα να πούμε ότι αυτοί οι δύο άνθρωποι είναι το αναφερόμενο του μοναχικού ανθρώπου, του απελπισμένου, αυτού που ψάχνει να βρει εναγωνίως έναν άλλο άνθρωπο για να έχει κάποιο ενδιαφέρον η ζωή του.

Το θεατρικό έργο του Αλεξάντερ Γκέλμαν, «Το παγκάκι», γράφτηκε το 1983, λίγο πριν η Σοβιετική Ένωση καταρρεύσει και διαιρεθεί σε αρκετά κράτη, διαμελισθεί αυτό το κομμουνιστικό κράτος που δύσκολα κρατιόταν ακόμα στα πόδια του. Η γραφειοκρατία και η διαφθορά καλά κρατούσε στην ελίτ του κομμουνιστικού κόμματος, σε μία χώρα που ο άνθρωπος δεν ήταν παρά ένα γρανάζι ενός μηχανισμού που ελάχιστα διέφερε από τον καπιταλισμό, όσον αφορά στη σημαντικότητα του ανθρώπου. Οι πολιτικές αναλύσεις είναι πολλές, άλλες υπέρ και άλλες κατά της σοβιετικής διακυβέρνησης. Σε αυτό το θεατρικό έργο βλέπουμε τον άνθρωπο σα μονάδα που έχει βυθιστεί στην αλλοτρίωση, η κοινωνία έχει αποσχιστεί και ο καθένας είναι μόνος του, ακόμα και αν είναι μαζί με άλλους. Με αυτά τα λόγια αρχίζει η αφήγηση του θεατρικού έργου.

Ο Γιώργος Κιμούλης έχει αναλάβει τη διασκευή, τη διαμόρφωση του χώρου, τη σκηνοθεσία, κρατάει και τον ένα από τους δύο πρωταγωνιστικό ρόλο. Δίπλα του έχει τη Φωτεινή Μπαξεβάνη που ενσαρκώνει με πολλή μεγάλη επιτυχία τη γυναίκα που είναι το σημείο αναφοράς και ο ρυθμιστής των συμπεριφορών και για τους δύο. Ένα έργο για δύο πρόσωπα που δε σε αφήνει ούτε μία στιγμή να βαρεθείς, να αφήσεις την προσοχή σου να ξεφύγει από το σκηνικό χώρο. Η σκηνοθεσία του Γιώργου Κιμούλη είναι εξαιρετική. Οι κινήσεις των ηθοποιών είναι πραγματολογικές, το έργο πατά στο ρεαλιστικό και, με την πρώτη ματιά, παραμένει εκεί. Η ομιλία είναι καθημερινή, δεν έχει ίχνος φιλολογικού καθωσπρεπισμού, θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι μία παράσταση που θα μπορούσε να παίξει και να σκηνοθετήσει οποιοσδήποτε. Είναι όμως έτσι;

Αν δούμε την παράσταση με πιο προσεχτικό βλέμμα, τότε θα ανακαλύψουμε το βάθος της. Πίσω από το φαινομενικά ρεαλιστικό υπάρχει μία πολλή μεγάλη ανάλυση των χαρακτήρων. Ο άντρας είναι ο σημαίνων χαρακτήρας επειδή σε αυτόν προβάλλεται η ασυναρτησία, η αλητεία, η αδιαφορία και η διαφθορά που χαρακτηρίζουν τις σχέσεις στη σύγχρονή μας κοινωνία. Με αυτή την έννοια, αυτοί οι δύο χαρακτήρες θα μπορούσαν να ήταν οπουδήποτε, σε οποιαδήποτε χώρα ή πόλη του κόσμου. Το έργο έχει λοιπόν παγκόσμιο χαρακτήρα. Ο θεατής ταυτίζεται από την πρώτη στιγμή, όταν εμφανίζεται ο Γιώργος Κιμούλης και είναι σα να συνομιλεί με έναν από τους θεατές, ενώ αναφέρεται σε όλους. Ακόμα όταν τα δρώμενα κάπως προσδιορίζονται, εκεί βλέπουμε τη δική μας σχέση.

Ο συγγραφέας του έργου έχει βάλει τόσες ανατροπές που το ενδιαφέρον του θεατή διατηρείται αμείωτο. Ο σκηνοθέτης διατηρεί αυτές τις ανατροπές, εκσυγχρονίζει το θεατρικό κείμενο, διατηρώντας όμως την αρχική δομή. Πολύ γρήγορα καταλαβαίνουμε ότι το σημείο προβολής, άρα το αναφερόμενο, είναι η γυναίκα. Η γυναικεία φιγούρα είναι αυτή που τραβά τη θεατρική αφήγηση, πηγαίνοντάς την πότε εδώ και πότε εκεί, αλλάζοντας το ίδιο το κείμενο, δίνοντάς του πότε τραγική και πότε κωμική δομή. Η Φωτεινή Μπαξεβάνη παίζει αριστουργηματικά αυτό το ρόλο, δίνει το σωστό χρώμα σε όλες τις διακυμάνσεις του χαρακτήρα της.

Ο άντρας συνομιλεί, τελικά, με τον Άλλο αυτής της γυναίκας, σύμφωνα με τη θεώρηση του Λακάν. Κατά συνέπεια έχουμε ένα υστερικό λόγο από τη μεριά της που καταφέρνει να μας παραπλανεί, να μη δείχνει ποιο είναι σωστό και ποιο ψέμα, που είναι η απάτη. Αυτός ο υστερικός λόγος ακολουθείται από την αντρική υστερία. Ουσιαστικά δεν είναι αυτοί οι πραγματικοί χαρακτήρες που συνομιλούν, αλλά ο Άλλος ο εαυτός τους, ο υστερικός που συνεχώς μεταλλάσσεται. Για να είμαστε πιο ακριβείς δε συνομιλούν. Διαπραγματεύονται με τον εαυτό τους. Επιχειρούν να αναφέρονται μόνο σε αυτόν, αλλά, και πάλι, δεν τα καταφέρνουν. Βουλιάζουν όλο και περισσότερο στην παράνοια.

Το έργο περιγράφει αυτή την ατομική παράνοια που είναι εύκολο να δούμε ότι είναι, ουσιαστικά αυτή η σχιζοφρένεια της κοινωνίας που ένα προσεχτικό μάτι μπορεί να δει καθημερινά στη σύγχρονή μας κοινωνία. Άρα, το έργο είναι και διαχρονικό. Ο λόγος είναι παραληρηματικός, έτσι όπως ταιριάζει στην περίπτωση, οι κινήσεις είναι απλές για να δώσουν έμφαση στην εκφορά του λόγου και όχι στην κινησιολογία. Το κλείσιμο του έργου, το πέταγμα των κλειδιών, η αποφυγή της δέσμευσης, και η αυτάρεσκη χειρονομία του αποχαιρετισμού στο κοινό από τον Κιμούλη, μας ωθεί να σκεφτούμε το βάθος των χαρακτήρων και που ακριβώς βρίσκεται το κωμικό και το τραγικό ή που η τραγικότητα ελλοχεύει στη κωμωδία. Να κάνουμε, ουσιαστικά, μία άλλη, πιο βαθιά, ανάγνωση του έργου. Για αυτό ίσως θα έπρεπε να δει κάποιος την παράσταση δύο τουλάχιστον φορές.

Το σκηνικό είναι απλό, η μουσική, της Φωτεινής Μπαξεβάνη πολύ καλή, με διακριτικότητα τονίζουν τους χαρακτήρες, τη δομή τους, μας προτρέπουν να εστιάσουμε αποκλειστικά και μόνο σε αυτούς. Μία εξαιρετική παράσταση από δύο ηθοποιούς που έχουν δώσει πολλές φορές δείγματα της ηθοποιίας τους.

ΤΟ ΠΑΓΚΑΚΙ

Συγγραφέας: Αλεξάντερ Γκέλμαν

Διασκευή: Γιώργος Κιμούλης

Μετάφραση: Νίκος Κάμτσης

Σκηνοθεσία: Γιώργος Κιμούλης

Βοηθός σκηνοθέτης: Στάθης Παναγιωτίδης

Κοστούμια: Σοφία Νικολαΐδη

Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου

Παίζουν: Γιώργος Κιμούλης, Φωτεινή Μπαξεβάνη

Θέατρο: Αμαλία (Θεσσαλονίκη)

Διάρκεια παράστασης: 26/10 έως 3/11/2019.


  • Θεατρικές παραστάσεις
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ
    ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ...

    Φεβ 04, 2023 0

  • I AM LEAVING
    I AM LEAVING

    Ιαν 15, 2023 0

  • Η ΠΑΝΟΥΚΛΑ
    Η ΠΑΝΟΥΚΛΑ

    Οκτ 09, 2022 0

  • ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΝΑ ΣΚΕΦΤΕΙΣ
    ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΝΑ ΣΚΕΦΤΕΙΣ

    Σεπ 29, 2022 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ
    ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ...

    Φεβ 15, 2023 0

  • ΕΝΤΑ ΓΚΑΜΠΛΕΡ
    ΕΝΤΑ ΓΚΑΜΠΛΕΡ

    Φεβ 03, 2023 0

  • ΜΑΤ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ
    ΜΑΤ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ

    Ιαν 24, 2023 0

  • Ο ΜΠΑΜΠΑΣ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ
    Ο ΜΠΑΜΠΑΣ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ

    Δεκ 03, 2022 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ
    ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ

    Μάι 28, 2014 2

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ
    Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ

    Μαρ 19, 2023 0

  • ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ
    ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ

    Μαρ 19, 2023 0

  • ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ
    ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ

    Μαρ 06, 2023 0

  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ
    25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ

    Μαρ 04, 2023 0

  • ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
    ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ

    Φεβ 26, 2023 0

  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ
    25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ

    Φεβ 26, 2023 0

Performance Art Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    4 εβδομάδες ago

  • πολυ καλή κριτική αν και γω θα ελεγα μια ταινία που ξεχειλίζει φιλοσοφία!!!...

    1 μήνα ago

  • Please, make a small nice translation to me or foreign people for I am not able to catch nothing at ...

    2 έτη ago

  • I love Sotos and Athanassios !

    2 έτη ago

  • Θα θελα μαθω...ημερομηνια προβολης κ ωρα ακριβης...

    2 έτη ago

  • Bonjour, Je ne comprends rien car tout est en grec et je ne le lis pas ni ne le parle non plus, hé...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Μάρτιος 2023
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Φεβ    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (271)
  • Κινηματογράφος (1,187)
  • Νέα (94)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz