Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ
  • ΜΗΔΕΙΑ
  • ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
  • ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΑΘΗΝΑΣ
  • ΣΟΦΙΑ ΜΟΥΤΙΔΟΥ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

PERFOMANCE ART ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΟ, ΣΩΜΑ, ΠΑΡΑΣΤΑΣΙΑΚΗ ΠΡΑΞΗ

Μαρ 21, 2021 Βιβλία 0


PERFOMANCE ART ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΟ, ΣΩΜΑ, ΠΑΡΑΣΤΑΣΙΑΚΗ ΠΡΑΞΗ

γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Το πρώτο βιβλίο στην Ελλάδα που αναφέρεται στην Performance είναι του Γιάννη Μήτρου, από τις εκδόσεις Μπαρμπουνάκη, στη Θεσσαλονίκη, με τίτλο «Performance art, ασυνείδητο, σώμα, παραστασιακή πράξη». Σε 214 σελίδες, ο Γιάννης Μήτρου προσπαθεί να μιλήσει ουσιαστικά και συνοπτικά για την Περφόμανς (Performance), το κίνημα τέχνης που διαμορφώθηκε τη δεκαετία του 1960 και αναπτύχθηκε από το Jerzy Grotowski.

Με την τριπλή του ιδιότητα, του σκηνοθέτη και δασκάλου στην Περφόρμανς, του καθηγητή στο Α.Π.Θ. και του ψυχαναλυτή διερευνά τη σχέση της τέχνης με το δέκτη του μηνύματός της. Δε γνωρίζω αν υπάρχει κάποιο ανάλογο βιβλίο στην παγκόσμια κινηματογραφία για αυτό το θέμα, πιάνει όμως ένα σημαντικό τομέα αυτού του κινήματος που έχει να κάνει με την αποδοχή αυτού του κινήματος της τέχνης στον κοινό. Με άλλα λόγια: Πρόκειται για μία ελιτίστικη τέχνη; Είναι ακαταλαβίστικη; Είναι για τους λίγους; Ερωτήματα που θέτουν συχνά αυτοί που σνομπάρουν την Περφόρμανς και δε θέλουν να την καταλάβουν.

Μελετώντας από το 2002 αυτό το κίνημα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, είμαι πλέον σε θέση να σχηματίσω μία άποψη. Στον ελληνικό χώρο η Almakalma είναι μία από τις πιο αντιπροσωπευτικές ομάδες που ασχολούνται με αυτό το κίνημα της τέχνης. Ο Γιάννης Μήτρου είναι σε αυτή ο δάσκαλος και ο συντονιστής. Η σχεδόν 30 χρόνια δραστηριότητά της δεν μπορεί να περιοριστεί σε ένα μικρό βιβλίο, όμως το ουσιαστικό χαρακτηριστικό της υπάρχει σε αυτή τη μελέτη που απαντά σε αυτά τα ερωτήματα που προσπαθούν να μειώσουν την Περφόρμανς, με αλαζονικό τρόπο.

Ένα από τα κύρια θέματα που έχουμε καταλάβει είναι ότι αυτή η τέχνη μιλά κατ’ευθείαν στον ψυχισμό του ανθρώπου. Δεν αναπαριστά, αλλά παριστά, δημιουργεί δηλαδή μία δική της γλώσσα, με τον πιο απλό τρόπο και καλεί το θεατή να γίνει και αυτός δρων πρόσωπο, από ένα σημείο και έπειτα της παράστασης. Έχουμε ένα αρχέγονο θέαμα που, όμως, είναι πρωτοποριακό στις μέρες μας, όταν ο άνθρωπος ζει σε απόλυτο βαθμό τη σχάση του πυρήνα, του σημαίνοντος και του σημαινομένου, δηλαδή του απροσδιόριστου και προσδιορισμένου στοιχείου που θα έπρεπε να ήταν ενωμένα, σαν οι δύο όψεις ενός νομίσματος, στην αντιληπτικότητα του θεατή.

Ο Γιάννης Μήτρου αναλύει ακριβώς αυτό το θέμα, διεξοδικά, απλά, με αναφορές από άλλες ομάδες, της Ελλάδας και του εξωτερικού, έτσι ώστε αυτός που θα το διαβάσει να είναι ικανός να ψάξει για να βρει όλα αυτά τα στοιχεία που θα το βοηθήσουν να διαμορφώσει μία άποψη. Ο Μήτρου δε μιλά μόνο για τη δική του ομάδα, κάτι που θα ήταν βυζαντινολογία, αλλά για αυτό το κίνημα συλλογικά, με απλό και, συγχρόνως, επιστημονικό τρόπο. Πολλά από αυτά που αναφέρει θα είναι έναυσμα για τον αναγνώστη για περαιτέρω έρευνες. Στοιχεία και μελέτες μπορεί κάποιος να βρει στο διαδίκτυο, για να διαμορφώσει την άποψή του.

Με άλλα λόγια, αυτό το μικρό βιβλίο λειτουργεί και σαν ένα σημείο αναφοράς των διάφορων ερευνών και των δημιουργιών που έχουν γίνει όλα αυτά τα χρόνια, σε παγκόσμιο πεδίο. Αναλύει παραδείγματα και εξηγεί πως η πράξη της παράστασης «μιλά» στο σώμα, του θεατή, και αφήνει το σώμα του περφόρμερ, του δρώντος προσώπου, να εκφέρει λόγο. Αυτή η εκφορά του λόγου είναι δύσκολο να αναλυθεί επειδή κάποιος, για να την κατανοήσει, θα πρέπει να τη βιώσει. Αυτό το βίωμα όμως είναι μία αυστηρά προσωπική λειτουργία για τον κάθε θεατή. Εδώ δεν έχουμε ένα κείμενο, αλλά πολλά, όσα είναι οι θεατές και όσες εκφάνσεις του ψυχισμού τους παρουσιάζονται στον παραστασιακό λόγο που είναι σε εξέλιξη.

Το βιβλίο ξεδιαλύνει όλα τα θέματα. Είναι ένα βασικό εγχειρίδιο για το θεατή, πολύ περισσότερο για ηθοποιούς, σκηνοθέτες και συγγραφείς θεατρικών ή κινηματογραφικών έργων. Θα πρέπει να αναφέρουμε ότι τα λάθη στην επιμέλεια είναι πολύ λίγα και δεν αλλοιώνουν το νόημα του βιβλίου. Το εξώφυλλο, τέλος, θα ήταν προτιμότερο να είχε άλλο χρώμα για να είναι πιο εμφανή τα γράμματα. Όπως και να έχει το θέμα, είναι ένα πόνημα απαραίτητο για αυτό που ασχολείται με την παράσταση.

PERFOMANCE ART

ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΟ, ΣΩΜΑ, ΠΑΡΑΣΤΑΣΙΑΚΗ ΠΡΑΞΗ

Συγγραφέας: Γιάννης Μήτρου

Εκδόσεις: Μπαρμπουνάκη

Θεσσαλονίκη

σελ.: 214,

Έτος: 2020.


  • Performance Art
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΕΝΙΑΙΟΣ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ
    ΕΝΙΑΙΟΣ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΟΣ...

    Σεπ 11, 2019 0

  • ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΛΟΓΙΚΗ ΔΡΑΣΗ;
    ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ...

    Ιούν 10, 2019 0

  • Ο ΜΥΘΟΣ ΣΤΟΝ ΕΝΙΑΙΟ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΟ ΧΩΡΟ ΑΑ006 Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ ΣΤΟ ΦΙΛΜΙΚΟ ΕΡΓΟ
    Ο ΜΥΘΟΣ ΣΤΟΝ ΕΝΙΑΙΟ...

    Ιούν 12, 2016 0

  • Ο ΜΥΘΟΣ ΣΤΟΝ ΕΝΙΑΙΟ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΟ ΧΩΡΟ ΑΑ005 ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΚΑΙ ΔΟΜΕΣ ΣΤΟ ΜΥΘΟ
    Ο ΜΥΘΟΣ ΣΤΟΝ ΕΝΙΑΙΟ...

    Ιούν 12, 2016 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ 2020
    ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ 2020

    Απρ 05, 2021 0

  • ΑΛΦΡΕΝΤ ΧΙΤΣΚΟΚ
    ΑΛΦΡΕΝΤ ΧΙΤΣΚΟΚ

    Απρ 04, 2021 0

  • Η ΧΑΜΕΝΗ ΛΕΩΦOΡΟΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟY ΣΙΝΕΜΑ
    Η ΧΑΜΕΝΗ ΛΕΩΦOΡΟΣ ΤΟΥ...

    Μαρ 18, 2020 0

  • ΤΟ ΑΤΜΟΠΛΟΙΟΝ ΤΖΟΑΝ ΝΤΑΒΕΡΣ
    ΤΟ ΑΤΜΟΠΛΟΙΟΝ ΤΖΟΑΝ...

    Ιαν 04, 2020 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ
    ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ

    Ιούλ 05, 2025 0

  • ΜΗΔΕΙΑ
    ΜΗΔΕΙΑ

    Ιούλ 04, 2025 0

  • ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
    ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

    Ιούλ 01, 2025 0

  • ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΑΘΗΝΑΣ
    ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΑΘΗΝΑΣ

    Ιούλ 01, 2025 0

  • ΣΟΦΙΑ ΜΟΥΤΙΔΟΥ
    ΣΟΦΙΑ ΜΟΥΤΙΔΟΥ

    Ιούν 30, 2025 0

  • ΡΙΒΙΕΡΑ
    ΡΙΒΙΕΡΑ

    Ιούν 29, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021 Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου Αθήνας
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    6 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    8 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούλιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
« Ιούν    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (335)
  • Κινηματογράφος (1.409)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz