Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • TΟ ΘΑΥΜΑ
  • ΓΙΑΤΙ ΑΝΤΩΝΑΚΗ ΓΙΑΤΙ ΝΙΚΟΛΑΚΗ
  • ΚΙΝΟΥΜΕΝΗ ΑΜΜΟΣ ΤΟΠΟΣ
  • ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ
  • ΑΙΑΣ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ; ΑΑ18 Ο ΗΧΟΣ-ΕΝΑ ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ

Νοέ 21, 2015 Κινηματογράφος 0


ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ; ΑΑ18 Ο ΗΧΟΣ-ΕΝΑ ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ;                                                                      ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Ο ΗΧΟΣ

ΕΝΑ ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ

Στην εποχή του βωβού κινηματογράφου δεν υπήρχε ο ήχος ενσωματωμένος στο φιλμ με αποτέλεσμα οι θεατές να μην άκουγαν αυτά που οι ηθοποιοί έλεγαν. Παρόλα αυτά, μία ορχήστρα έπαιζε από κάτω, συγχρόνως με την προβολή της ταινίας. Σπάνια αυτές οι εκτελέσεις ηχογραφήθηκαν, κάθε φορά ήταν καινούργιες και σήμερα δεν έχουμε μία εκτέλεση για να μελετήσουμε τον ήχο, όπως θα το μελετούσαμε σε μία σύγχρονη ταινία.

Στο 1929 ήρθε ο ομιλών κινηματογράφος όπου ακούγονταν αυτά που οι ηθοποιοί έλεγαν. Η φωνή τους ηχογραφούνταν συγχρόνως με το παίξιμό τους, κάτι που έφερε μία καλλιτεχνική ατέλεια: επειδή τα μηχανήματα ηχογράφησης δεν ήταν πολύ καλά, ακούγονταν και άλλοι θόρυβοι, έτσι οι ηθοποιοί ήταν υποχρεωμένοι να μην κουνιούνται όταν μίλαγαν, το παίξιμό τους έμοιαζε πολύ θεατρικό.

Αργότερα, με την εφεύρεση νέων μηχανημάτων, με τα οποία μπορούσαν να ηχογραφήσουν τη φωνή των ηθοποιών και να κολλήσουν αυτό το κομμάτι στο φιλμ ή με τα μικρόφωνα επιλογής με τα οποία ακούγονταν επιλεκτικά οι ήχοι, το πρόβλημα αυτό λύθηκε και οι ηθοποιοί βρήκαν ξανά το κινηματογραφικό παίξιμό τους.




 

Ο ήχος έγινε και αυτός ένα αφηγηματικό στοιχείο. Χάθηκε η μαγεία του βωβού κινηματογράφου, όπου οι τίτλοι και οι έντονες χειρονομίες των ηθοποιών ερέθιζαν τη φαντασία των θεατών, αλλά αποκτήσαμε ένα ακόμη αφηγηματικό στοιχείο: ο ήχος είναι ένα ακόμη στοιχείο προσδιορισμού του τόπου και του χρόνου. Θα δούμε πως.

Όταν μιλάμε για τον ήχο εννοούμε τόσο τις ομιλίες όσο και τη μουσική και τους διάφορους θορύβους. Ο θόρυβος είναι ένα απαραίτητο στοιχείο να υπάρχει, σε πολύ χαμηλό επίπεδο, σαν «χαλί», που λέμε στη γλώσσα των ηχοληπτών. Η αδιόρατη αυτή ύπαρξη του θορύβου μας δημιουργεί την εντύπωση ότι έχουμε κινηματογραφήσει κάτι που όντως συνέβη και είναι ένα ακόμη στοιχείο που κάνει τον κινηματογράφο να ξεχωρίζει απ’το θέατρο. Η φωνή των ηθοποιών, η μουσική και οι διάφοροι ήχοι προσδιορίζουν επιπλέον τον αφηγηματικό μας χώρο. Η φωνή των ηθοποιών θα μας πει για την ηλικία τους, για την εποχή που αναφερόμαστε, για τον τόπο διαμονή τους, μέσα απ’τις γλωσσικές διαφορές, για την κοινωνική τους τάξη, όσον αφορά στη σύνταξη και στη γραμματική.

Η μουσική θα μας μιλήσει για τη διάθεση των ηθοποιών ή για την κατάσταση στην οποία ζουν ή πρόκειται να ζήσουν. Κάθε κινηματογραφικό είδος έχει τη δική του μουσική, διαφορετική για το γουέστερν, το θρίλερ, την κωμωδία, το μιούζικαλ, την περιπέτεια κ.λπ. Με κανένα όμως τρόπο η μουσική δεν πρέπει να καλύπτει την ίδια την ταινία, πρέπει, δηλαδή, να τονίζει μία διάθεση ή μία ψυχολογική, άρα θα πρέπει να είναι διακριτική, λίγους τόνους πιο κάτω απ’τις ομιλίες, εκτός και αν η περίσταση το απαιτεί, π.χ. αν τονίσουμε ένα εύρημα στο θρίλερ, όπως στις ταινίες του Χίτσκοκ, ή αν συνοδεύουμε ένα ταξίδι στο γουέστερν. Η μουσική πάντως δημιουργεί ρυθμό, τον αυξάνει εκεί που δεν υπάρχει, κρατά μία ισορροπία εκεί όπου είναι έντονος.




 

Οι διάφοροι άλλοι ήχοι παίζουν τρομερά σημαντικό ρόλο. Κατ’αρχήν δε μας αποξενώνουν απ’το περιβάλλον όπου έχουμε κάνει την κινηματογράφηση, όπως είπαμε πιο πάνω. Μας εισάγουν ακόμη ένα πρόσωπο, ένα γεγονός ή ένα χώρο. Θα ακούσουμε τον ήχο του τηλεφώνου και μετά θα δούμε τον άνθρωπο να σηκώνει το ακουστικό και να μιλά ή θα ακούσουμε τη φωνή κάποιου και μετά θα το δούμε να παίζει.

Η μουσική ή ένα τραγούδι μπορεί να είναι ένα αφηγηματικό συμβάν στην ταινία, μία συναυλία, ένα καμπαρέ, ένα τραγούδι μίας ορχήστρας στο κέντρο όπου βρίσκονται οι πρωταγωνιστές μας. Η μουσική, με αυτή την έννοια, μπορεί να έχει κάποιο αφηγηματικό ρόλο να παίξει, π.χ. να τονίσει μία ερωτική κατάσταση, να σατιρίσει κάποιον που παίζει στην ταινία, να μας πει για τις σκέψεις των πρωταγωνιστών μας. Με αυτή την έννοια, η μουσική και οι άλλοι ήχοι θα μπορούσαν να είναι σε αντίθεση με τα άλλα αφηγηματικά στοιχεία, δηλαδή σε αντίστιξη με το λόγο, π.χ. ένα κωμικό τραγούδι σε μία ερωτική ιστορία, όπου δεν υπάρχει τίποτε κωμικό, θα μας δημιουργήσει τα πρώτα σημάδια αμφισβήτησης που θα δημιουργήσουν μία ανατροπή της αφήγησης αργότερα.

Βέβαια δε θα πρέπει να ξεχνάμε και τη σιωπή. Στον κινηματογράφο πολλές φορές η σιωπή είναι χρυσός. Θα έπρεπε να αφήσουμε την εικόνα να αφηγηθεί μόνη της και να χρησιμοποιήσουμε το λόγο όπου πρέπει, όχι σα μία υποστήριξη της εικόνας, αλλά σαν ένα συμπλήρωμά της. Η απόλυτη σιωπή δεν υπάρχει διότι υπάρχει αυτό το ηχητικό «χαλί», για το οποίο μιλήσαμε στην αρχή. Εξάλλου η απόλυτη σιωπή θα μας έφερνε την εντύπωση της απώλειας και του θανάτου, άρα θα τη χρησιμοποιήσουμε μόνο αν είναι μέσα στην αφήγησή μας.

Μπορεί να βρει κανείς πολλά παραδείγματα απ’τις ταινίες που θα παρακολουθήσουμε στην κινηματογραφική αίθουσα ή στην τηλεόραση. Αυτές οι παρατηρήσεις θα μας βοηθήσουν να μελετήσουμε κάποιες περιπτώσεις και να διαλέξουμε ποιες και πως θα τις χρησιμοποιήσουμε σε μία δική μας ταινία.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ


  • Θεωρία κινηματογράφου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΑΝ ΕΙΔΙΚΟ ΕΦΕ
    Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΑΝ...

    Μαρ 29, 2020 0

  • ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ ΑΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ
    ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ...

    Ιούλ 30, 2018 0

  • ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ ΑΑ02ΠΡΟΛΟΓΟΣ
    ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ...

    Ιούλ 30, 2018 0

  • ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ ΑΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
    ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ...

    Ιούλ 30, 2018 0

Στην ίδια κατηγορία
  • TΟ ΘΑΥΜΑ
    TΟ ΘΑΥΜΑ

    Μάι 19, 2022 0

  • ΓΙΑΤΙ ΑΝΤΩΝΑΚΗ ΓΙΑΤΙ ΝΙΚΟΛΑΚΗ
    ΓΙΑΤΙ ΑΝΤΩΝΑΚΗ ΓΙΑΤΙ...

    Μάι 15, 2022 0

  • ΚΙΝΟΥΜΕΝΗ ΑΜΜΟΣ ΤΟΠΟΣ
    ΚΙΝΟΥΜΕΝΗ ΑΜΜΟΣ

    Μάι 03, 2022 0

  • ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ
    ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ...

    Μάι 01, 2022 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

Βιντεοσκόπηση γάμου

περισσότερα…

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ
    ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ

    Μάι 28, 2014 2

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • TΟ ΘΑΥΜΑ
    TΟ ΘΑΥΜΑ

    Μάι 19, 2022 0

  • ΓΙΑΤΙ ΑΝΤΩΝΑΚΗ ΓΙΑΤΙ ΝΙΚΟΛΑΚΗ
    ΓΙΑΤΙ ΑΝΤΩΝΑΚΗ ΓΙΑΤΙ ΝΙΚΟΛΑΚΗ

    Μάι 15, 2022 0

  • ΚΙΝΟΥΜΕΝΗ ΑΜΜΟΣ ΤΟΠΟΣ
    ΚΙΝΟΥΜΕΝΗ ΑΜΜΟΣ ΤΟΠΟΣ

    Μάι 03, 2022 0

  • ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ
    ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ

    Μάι 01, 2022 0

  • ΑΙΑΣ
    ΑΙΑΣ

    Απρ 21, 2022 0

  • ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ
    ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ

    Απρ 15, 2022 0

Performance Art Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικός κινηματογράφου Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • Πολύ καλο άρθρο...!!!

    6 μήνες ago

  • Please, make a small nice translation to me or foreign people for I am not able to catch nothing at ...

    1 έτος ago

  • I love Sotos and Athanassios !

    1 έτος ago

  • Θα θελα μαθω...ημερομηνια προβολης κ ωρα ακριβης...

    1 έτος ago

  • Bonjour, Je ne comprends rien car tout est en grec et je ne le lis pas ni ne le parle non plus, hé...

    1 έτος ago

  • ?✌

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Μάιος 2022
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
« Απρ    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (226)
  • Κινηματογράφος (1,115)
  • Νέα (93)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz