Μερκούρεια: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης
Θα μπορούσε κάποιος να συνδυάσει μια γιορτή του θεάτρου με μια σειρά από ηθοποιούς ή σκηνοθέτες. Κατίνα Παξινού, Δημήτρης Χορν, Κάρολος Κουν, Κυρία Κατερίνα… Όμως όταν παίζονται θεατρικά έργα από Δημοτικά Θέατρα, τότε ποιο όνομα έρχεται πρώτο στο νου; Μα φυσικά της Μελίνας Μερκούρη. Γιατί όμως;
Η Μελίνα Μερκούρη είχε τρία κύρια χαρακτηριστικά: ήταν ηθοποιός, πολιτικός και γυναίκα. Ας τα πάρουμε λίγο ανάποδα.
Όταν λέμε γυναίκα εννοούμε γοητευτική, ματιά που σε τρυπάει μέχρι την ψυχή, ερωτική, έξυπνη, δραστήρια και δυναμική. Μπροστά σε μια τέτοια γυναίκα δεν μπορούσε κανείς εύκολα να αντισταθεί και να μην επικοινωνήσει μαζί της. Να προσπαθήσει να την καταλάβει. Τελικά να την αγαπήσει για αυτό που ήταν και όχι για αυτό που θα ήθελε αυτός να είναι. Κάπως έτσι την «πάτησε» ο Ζιλ Ντασέν.
Υπήρχαν και υπάρχουν αρκετές γυναίκες που έχουν κάποια από τα χαρακτηριστικά της Μελίνας. Νομίζω όμως ότι καμία δεν είχε την γοητευτική αλητεία της. Όπου αλητεία εννοούμε την αποστροφή του δήθεν καθωσπρεπισμού, του στιγματισμού των ανθρώπων. Ίσως σε αυτό «φταίνε» ο παππούς της, ο οποίος ήταν δήμαρχος την Αθήνας, και ο πατέρας της που, με την απουσία του, της έμαθε να εκτιμά τον εαυτό της έτσι όπως είναι και να βλέπει την ψυχή του ανθρώπου.
Μετά από όλα αυτά πως η Μελίνα να μην στραφεί στην τέχνη που έχει άμεση σχέση με την ανθρώπινη ψυχή; Αγάπησε το θέατρο και, γενικά, την υποκριτική. Και έγινε το αντίστροφο. Αυτά την ερωτεύτηκαν. Αγάπησε το νέο στην κοινωνία και προσπάθησε να του δώσει φτερά.
Η πολιτική δεν ήταν για την Μελίνα παρά μια ακόμη εκδήλωση ενδιαφέροντος στον Άνθρωπο. Δεν μπορούμε να πούμε ότι ήταν επαγγελματίας πολιτικός. Ήταν όμως μια περσόνα που αιχμαλώτιζε το συνεργάτη της. Απαιτούσε να γίνει αυτό που της αρέσει. Αυτό όμως που τη γοήτευε ήταν το νέο στην κοινωνία που έχει κάτι να δώσει, προς όφελος του ανθρώπου.
Δεν ήταν λίγοι οι θεσμοί που η Μελίνα είχε θεμελιώσει και αναπτύξει. Πολλοί από αυτούς υπάρχουν ακόμα. Ίσως έχουν χάσει τη δύναμη που η Μελίνα θα τους έδινε. Αυτό το λέμε επειδή ήξερε δύο βασικά θέματα: Να κρατά τις ισορροπίες, να έχει όραμα και να το βασίζει σε βασικές ανάγκες της κοινωνίας. Ήταν η πρώτη που είχε καταλάβει ότι η Τέχνη είναι απαραίτητη για τη διαμόρφωση της ταυτότητας του ανθρώπου. Ο θάνατος την πρόλαβε και δεν ολοκλήρωσε τις ενέργειες για να εισαχθεί η Τέχνη σα μάθημα στα σχολείο, με λειτουργικό και δημιουργικό τρόπο. Από τότε δεν έχει γίνει τίποτε…
Τα λεγόμενα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα ήταν ένας θεσμός που εισήγαγε η Μελίνα Μερκούρη. Από τότε υπάρχουν και έχουν προσφέρει πολλά στην ουσιαστική διαπαιδαγώγηση της τοπικής κοινωνίας. Ο θεσμός μπορεί να θέλει ένα εκσυγχρονισμό, όμως υπάρχει χάρη στη Μελίνα Μερκούρη. Πως λοιπόν μπορεί ένα Φεστιβάλ Θεάτρου να μην έχει το όνομά της;
Πολύ σωστά ο δήμος Συκεών, τότε, ξεκίνησε αυτό το θεσμό. Είναι ευχάριστο γεγονός που το συνεχίζει πλέον ως δήμος Νεάπολης Συκεών, για 28 χρόνια. Η μνήμη της Μελίνας μένει ζωντανή και είναι ένα μάθημα πολιτικής ηθικής. Αυτό είναι πολύ χρήσιμο ειδικά στις μέρες μας.
Τα Μερκούρεια, λοιπόν, μας φέρνουν το θέατρο σε όλες του τις εκδοχές, στον ευρύτερο χώρο της Θεσσαλονίκης. Ή, για να το πούμε διαφορετικά, οι Συκιές γίνονται ο τόπος όπου ανταμώνουν τα Δημοτικά Θέατρα και παρουσιάζουν τη δουλειά τους.
Με αυτό τον τρόπο προσπαθούμε να ξεπεράσουμε τη Μελίνα και να δώσουμε πνοή σε κάτι το καινούργιο. Αυτό πιστεύω ότι σκέφτονται οι ιθύνοντες των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. όταν φέρνουν τη δουλειά τους στα Μερκούρεια. Από την άλλη, οι θεατές έρχονται σε επαφή με το ανοίκειο που γίνεται οικείο: Με το θέατρο που μιλά για το πραγματολογικό με άλλους όρους, βάζει στην ψυχή τους στοιχεία χρήσιμα για την ψυχική τους ισορροπία και την όσο το δυνατόν πιο ικανοποιητική αντίληψη της πραγματικότητας.
Η παρακολούθηση των παραστάσεων είναι ψυχαγωγία , με την έννοια ότι άγει την ψυχή των θεατών. Αυτός είναι ο λόγος που τα Μερκούρεια είναι ένας από τους πιο σημαντικούς θεσμούς, στο χώρο του θεάτρου, στην Ελλάδα. Αυτό έχει γίνει κατανοητό από τους θεατές που το έχουν αγκαλιάσει. Και αυτό είναι θαυμάσιο!
Διαβάστε τα άρθρα των θεατρικών παραστάσεων
Δείτε τα βίντεο που έχουμε ετοιμάσει
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 05, 2024 0
Αυγ 10, 2024 0
Αυγ 10, 2024 0
Σεπ 04, 2024 0
Σεπ 03, 2024 0
Σεπ 01, 2024 0
Σεπ 01, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Σεπ 15, 2024 0
Σεπ 15, 2024 0
Σεπ 14, 2024 0
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 08, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη
Δ | Τ | Τ | Π | Π | Σ | Κ |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |