Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • MAMLUQI
  • ΠΡΑΣΙΝΗ ΚΑΡΤΑ
  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
  • ΟΔΟΣ ΜΑΛΧΟΛΑΝΤ
  • ΝΙΚΟΣ ΓΑΛΑΝΟΣ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Φεβ 21, 2023 Κινηματογράφος 0


ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Η ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Κινηματογραφική εκπαίδευση: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης*

Η ιστορία της κινηματογραφικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι πολύ μεγάλη. Ένα όνομα πρωταγωνιστεί: αυτό του σκηνοθέτη και σεναριογράφου Γρηγόρη Γρηγορίου. Ένα δεύτερο όνομα σημαίνει στο πρακτικό κομμάτι της, αυτό του Λυκούργου Σταυράκου. Τα πρώτα οργανωμένα μαθήματα ξεκινούν τη δεκαετία του 1940. Η πρώτη μεγάλη σχολή ιδρύεται τη δεκαετία του 1960. Σαφώς σε αυτό το σημείωμα δεν μπορούμε να εξαντλήσουμε την ιστορία της κινηματογραφικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Μπορούμε όμως να αναφέρουμε την πορεία της, τα προβλήματά της και τη θέση του κράτους σε αυτό το κομμάτι του ελληνικού κινηματογραφικού χώρου.

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ

Αναφέρεται στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου ότι οι σχολές του Φωτιάδη και του Ιωαννίδη ήταν τα πρώτα φυτώρια. Ιστορείται επίσης ότι ο Λυκούργος Σταυράκος αποφάσισε να κάνει τη μεγάλη κινηματογραφική σχολή. Στηρίχτηκε από ανθρώπους του κινηματογράφου που είχαν ήδη εργαστεί σε αυτό το χώρο. Όσοι πρόλαβαν έγιναν καθηγητές και οι άλλοι μαθητές τους, αναφέρει ο Ροβήρος Μανθούλης.

Από τα πρώτα χρόνια της αυστηρά δομημένης πορείας της η κινηματογραφική εκπαίδευση στην Ελλάδα έθεσε το θέμα της Ακαδημίας Κινηματογράφου. Δε θα πρέπει να συγχέουμε την Ακαδημία, στην οποία αναφερόμαστε, με αυτό τον οργανισμό που δίνει τα κινηματογραφική βραβεία. Η δεύτερη είναι μια συνάθροιση κινηματογραφιστών που κατάφερε να αντικαταστήσει τα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας στον κινηματογράφο. Όπως, περίπου, γίνεται στις ΗΠΑ. Δεν είναι ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα.

Ο Γρηγόρης Γρηγορίου έθεσε, σχεδόν από τα πρώτα χρόνια της ίδρυσης της Σχολής Σταυράκου το θέμα της Ακαδημίας. Ήξερε πολύ καλά ότι ένας τέτοιος εκπαιδευτικός οργανισμός είναι απαραίτητος για την ορθολογική ανάπτυξη του ελληνικού κινηματογράφου. Το ήξερε από ανάλογους οργανισμούς στον εκτός Ελλάδας χώρο. Ακόμα παραμένει ένα ζητούμενο.

Κινηματογραφική εκπαίδευση

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

Το ελληνικό κράτος έβλεπε τον κινηματογράφο αδιάφορα από τα πρώτα βήματά του, ως κινηματογραφικές παραγωγές. Στο υπουργείο βιομηχανίας πρώτα, κατόπιν στο υπουργείο πολιτισμού ήταν ενταγμένος ο κινηματογράφος ως τέχνη. Η κινηματογραφική εκπαίδευση, για το ελληνικό κράτος απλά δεν υπήρχε. Είναι αυτονόητο ότι ο κινηματογράφος στην Ελλάδα δεν ήταν μία τέχνη, αλλά ένα ακριβό χόμπι, στα μάτια του κράτους.

Είναι λογικό οι σκηνοθέτες, οι σεναριογράφοι, οι ηθοποιοί και οι τεχνικοί του κινηματογράφου να φαίνονταν στα μάτια του κρατικού μηχανισμού σαν κάτι το παρακατιανό. Το ότι ο κινηματογράφος στην Ελλάδα έδωσε πολλά ως λαϊκή ψυχαγωγία και ως πολιτιστική ανάπτυξη ήταν κάτι ασήμαντο για το ελληνικό κράτος. Άρα, η κινηματογραφική εκπαίδευση ήταν κάτι το ασήμαντο στο ελληνικό κρατικό οργανοδιάγραμμα.

Από το 1960 μέχρι σήμερα έχουν γίνει πολλά. Τα βήματα όμως στην κινηματογραφική εκπαίδευση είναι δειλά και δεν προσφέρουν αυτό που θα περίμενε ένας γνώστης της ιστορίας της παγκόσμιας κινηματογραφίας.

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ

Έπρεπε να περιμένουμε το 2004 για να δημιουργηθούν τα πρώτα κινηματογραφικά τμήματα στην Ελλάδα. Η κινηματογραφική εκπαίδευση μέχρι τότε ήταν ιδιωτική και, κατά συνέπεια, δεν ήταν αναγνωρισμένη από το ελληνικό κράτος. Αυτό περιοριζόταν στο να αναγνωρίζει αυτά τα πτυχία και να δίνει άδεια εξάσκησης του επαγγέλματος. Το 2000, όταν πέθανε ο Λυκούργος Σταυράκος, ο τότε υπουργός πολιτισμού Θεόδωρος Πάγκαλος κατάργησε το σύστημα της αναγνώρισης των πτυχίων, για επαγγελματικούς λόγους.

Τα Τμήματα Κινηματογράφου, στην πανεπιστημιακή κινηματογραφική εκπαίδευση ήταν πρόχειρα σχεδιασμένα, από την ίδρυσή τους. Ξέρουμε ότι η πείρα, το πάθος και η αγάπη για τον κινηματογράφο, των Ελλήνων κινηματογραφιστών, βοήθησαν στη δόμηση αυτών των τμημάτων και όχι οι πανεπιστημιακοί. Τι δίνουν όμως αυτά τα τμήματα; Ποια είναι η εγγεγραμμένη προσφορά τους στον ελληνικό κινηματογραφικό χώρο;

Έχουμε δει ότι η παραγωγή ταινιών από αυτά είναι ισχνή. Με τίποτε δεν μπορεί να συγκριθεί με αυτή της Σχολής Σταυράκου, για παράδειγμα. Η ιδιωτική εκπαίδευση των ΙΙΕΚ δίνει μεγάλη παραγωγή. Βγαίνουν περισσότεροι σκηνοθέτες και τεχνικοί από την ιδιωτική εκπαίδευση παρά από τις πανεπιστημιακές σπουδές. Στη Θεσσαλονίκη υπάρχει το Τμήμα Κινηματογράφου, σε άλλες πόλεις εμφανίζονται τμήματα μικρότερης αξίας: Ρέθυμνο, Μυτιλήνη, Πάτρα, Ιωάννινα. Τι περιμένουμε εμείς, άραγε;

Κινηματογραφική εκπαίδευση

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: Η ΑΥΣΤΗΡΑ ΔΟΜΗΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Τι εννοούμε με τον όρο «κινηματογραφική εκπαίδευση»; Αν δούμε το πώς έχουν αναπτυχθεί και το δίνουν οι Ακαδημίες Κινηματογράφου σε διάφορες χώρες θα σχηματίσουμε μια ολοκληρωμένη άποψη. Το πρώτο θέμα είναι ότι διαμορφώνουν σκηνοθέτες, σεναριογράφους, ενδυματολόγους, σκηνογράφους, μοντέρ και άλλους τεχνικούς. Είναι έτοιμη να μπουν στην κινηματογραφική βιομηχανία και να προσφέρουν. Εμείς δεν έχουμε κινηματογραφική βιομηχανία και αυτό είναι το πρώτο  σημαντικό θέμα.

Η κινηματογραφική εκπαίδευση αυτών των καλλιτεχνών περνάει από κάποια σημαντικά στάδια: Από την ιστορία της λογοτεχνίας, της ενδυματολογίας και της σκηνογραφίας. Από την ανάλυση της γλώσσας και τη σύνθεση ενός κειμένου, μέσω της σημειωτικής. Από την ανάλυση της παγκόσμιας και εγχώριας ιστορίας του κινηματογράφου. Από τη μελέτη των διάφορων σχολών στον κινηματογράφο. Φυσικά από τη θέαση δεκάδων ταινιών και την ανάλυσή τους. Αυτά τα θέματα που είναι κάτι το σύνηθες για μια Ακαδημία Κινηματογράφου στην ελληνική πανεπιστημιακή κινηματογραφική εκπαίδευση είναι παντελώς άγνωστα.

Είναι αυτονόητο ότι τα πανεπιστημιακά τμήματα δεν μπορούν, με την ισχύουσα δομή τους, να παράγουν συγκροτημένους κινηματογραφιστές. Αν κάποιος το καταφέρει να γίνει κάτι τέτοιο θα είναι λόγω του προσωπικού του ενδιαφέροντος και όχι λόγω του πανεπιστημιακού ιδρύματος που φοίτησε!

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΠΟΥ ΠΡΟΕΚΥΨΕ

Όλα ξεκίνησαν με την ξαφνική υποβάθμιση των πτυχίων των ιδιωτικών σχολών. Ήταν όμως ξαφνική; Φυσικά όχι! Ξέραμε από το 2000 ότι κάποτε αυτή η ασάφεια θα τέλειωνε: Οι απόφοιτοι των σχολών έχουν δικαίωμα να εργάζονται ως διαμορφωμένοι καλλιτέχνες και να διδάσκουν ή όχι; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι πλέον αρνητική. Ή, για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, δεν μπορούν αφού έχουν βγάλει αυτές τις σχολές.

Η κυβέρνηση μιλά για την κινηματογραφική εκπαίδευση, αρνείται όμως να θίξει σε βάθος το θέμα. Μιλά για ακαδημία παραστατικών τεχνών. Μια αφηρημένη τοποθέτηση που θολώνει ακόμη περισσότερο το τοπίο. Το ίδιο και η αντιπολίτευση. Δεν θίγουν το θέμα των Ακαδημιών, τόσο στον κινηματογράφο όσο και στις άλλες τέχνες.

Δεν αναφέρονται πουθενά τόσο οι δομές σε αυτά τα ιδρύματα στην κινηματογραφική εκπαίδευση όσο και ο τρόπος λειτουργίας τους και εισαγωγής των φοιτητών. Όμως αυτά τα θέματα είναι πολύ γνωστά τόσο από ευρωπαϊκές όσο και από αμερικάνικες χώρες. Ο τρόπος εισαγωγής δεν μπορεί να είναι οι πανελλήνιες εξετάσεις αλλά τα ειδικά μαθήματα στα οποία θα εξετάζονται, όπως συμβαίνει στην Σχολή Καλών Τεχνών.

Κινηματογραφική εκπαίδευση

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΚΑΤΙ ΣΑΝ ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Είναι λογικό να διδάσκουν άνθρωποι που έχουν μελετήσει τον κινηματογράφο (κριτικοί, ιστορικοί και θεωρητικοί) και όχι σκηνοθέτες. Αυτοί θα πρέπει να έχουν τα εργαστήριά τους στην Ακαδημία. Δεν μπορεί να μην υπάρχει ταινιοθήκη στην Ακαδημία. Είναι ανόητο να μη διδάσκεται η ιστορία και η θεωρία των άλλων τεχνών. Μια Ακαδημία δίνει κύρος στην κινηματογραφική εκπαίδευση και παράγει το δυναμικό που ανανεώνει τον κινηματογραφικό χώρο. Τέλος οι σκηνοθέτες μπορούν να οργανώνουν εργαστήρια όπου θα διδάσκουν και θα μεταδίδουν το δικό τους τρόπο σκηνοθεσίας.  

Τα παραδείγματα άλλων χωρών είναι πολλά. Η Σχολή Καλών Τεχνών, στην Αθήνα, είναι ένα καλό παράδειγμα, ανεξάρτητη από την Πρυτανεία του Πανεπιστημίου και ενταγμένη στην καλλιτεχνική παραγωγή. Η σχολή του Λοτζ, αυτή της Γαλλίας, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα στη Γερμανία, η σχολή του Λονδίνου, το Ινστιτούτο στη Μόσχα είναι κάποια λίγα παραδείγματα. Ο βαλκανικός χώρος μας δίνει επίσης κάποια παραδείγματα προς μελέτη: Η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Σερβία είναι κάποια από αυτά και η δυναμική των κινηματογραφιών τους ενισχύει την άποψή μας.

Θα ακούσουμε τις απόψεις των φορέων που μπλέκονται στο μεγάλο θέμα που ονομάζεται «κινηματογραφική εκπαίδευση» στην Ελλάδα. Έτσι μόνο ο αναγνώστης μπορεί να αποκρυσταλλώσει τη δική του άποψη. Αυτό είναι το πιο σημαντικό στη δημοσιογραφική δουλειά.

*Ο Γιάννης Φραγκούλης είναι κριτικός και θεωρητικός του κινηματογράφου, σκηνοθέτης και παραστασιολόγος.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ-ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ

 

Διαβάστε τα  κινηματογραφικά ρεπορτάζ που έχουμε δημοσιεύσει

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει


  • Αναφορές, Κινηματογραφικά νέα
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΟΔΟΣ ΜΑΛΧΟΛΑΝΤ
    ΟΔΟΣ ΜΑΛΧΟΛΑΝΤ

    Μάι 22, 2025 0

  • Πειθαρχική Μεραρχία 999
    Πειθαρχική Μεραρχία...

    Μάι 21, 2025 0

  • ΣΟΥΣΟΥΡΑΔΑ
    ΣΟΥΣΟΥΡΑΔΑ

    Μάι 20, 2025 0

  • Ο ΓΑΜΟΣ ΣΤΟ ΑΦΡΙΝ
    Ο ΓΑΜΟΣ ΣΤΟ ΑΦΡΙΝ

    Μάι 16, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • MAMLUQI
    MAMLUQI

    Μάι 24, 2025 0

  • ΠΡΑΣΙΝΗ ΚΑΡΤΑ
    ΠΡΑΣΙΝΗ ΚΑΡΤΑ

    Μάι 23, 2025 0

  • ΝΙΚΟΣ ΓΑΛΑΝΟΣ
    ΝΙΚΟΣ ΓΑΛΑΝΟΣ

    Μάι 21, 2025 0

  • ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΗ ΜΕΡΑΡΧΙΑ 999
    ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΗ ΜΕΡΑΡΧΙΑ...

    Μάι 20, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • MAMLUQI
    MAMLUQI

    Μάι 24, 2025 0

  • ΠΡΑΣΙΝΗ ΚΑΡΤΑ
    ΠΡΑΣΙΝΗ ΚΑΡΤΑ

    Μάι 23, 2025 0

  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
    ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΟΔΟΣ ΜΑΛΧΟΛΑΝΤ
    ΟΔΟΣ ΜΑΛΧΟΛΑΝΤ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΝΙΚΟΣ ΓΑΛΑΝΟΣ
    ΝΙΚΟΣ ΓΑΛΑΝΟΣ

    Μάι 21, 2025 0

  • Πειθαρχική Μεραρχία 999
    Πειθαρχική Μεραρχία 999

    Μάι 21, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    3 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    7 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Μάιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« Απρ    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (331)
  • Κινηματογράφος (1.389)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz