Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

A TALE OF TWO CITIES

Ιαν 02, 2021 Κινηματογράφος 0


A TALE OF TWO CITIES

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΥΟ ΠΟΛΕΩΝ

κατά Jim Goddard

γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Βασισμένη στο γνωστό μυθιστόρημα του Κάρολου Ντίκενς, «Η ιστορία δύο πόλεων», γραμμένο το 1859, η ταινία του Jim Goddard, αγγλική παραγωγή του 1980, αποδίδει με επικό τρόπο το αφήγημα του Ντίκενς, αναφέροντας, συγχρόνως, τον τρόπο που η εξουσία διαβρώνει τον ανθρώπινο χαρακτήρα. Δύο χώρες, δύο πόλεις, στο μεταίχμιο της ιστορίας, όταν το βασιλικό καθεστώς στη μία, τη Γαλλία, πέφτει ενώ στην άλλη παραμένει, είναι οι δύο άκρες ενός αφηγηματικού διανύσματος που ουσιαστικά αναφέρεται στον ανθρώπινο χαρακτήρα και στις μεταλλάξεις του.

Ο Jim Goddard παίρνει το μυθιστόρημα του Ντίκενς ως μία έμμεση αναφορά στη Γαλλική Επανάσταση, αλλά άμεση μελέτη του ανθρώπινου χαρακτήρα, έτσι όπως αυτός αλλάζει, σύμφωνα με τις κοινωνικές αλλαγές και πως τις επηρεάζει. Το μυθιστόρημα του Ντίκενς εκδόθηκε το 1859, 11 χρόνια πριν το θάνατό του και στην Ελλάδα μεταφράστηκε από τον Εμμανουήλ Καίσαρα, το1957, εκδ. Πεχλιβανίδης, από το Γιώργο Νικολαΐδη, το 1967, εκδ. Γεμενετζόπουλος, από τις Αναστασία Αγαπητού και Βικτώρια Τράπαλη, το 1989, εκδ. Εξάντας, και από τον Αθανάσιο Ζάβαλο, το 2004, εκδ. Κέδρος. Είναι, λοιπόν, μία πολύ γνωστή ιστορία και δε χρειάζεται να αναφερθούμε εκτεταμένα σε αυτή. Οι αναφορές μας θα υπάρχουν μόνο για να κάνουμε τη σύνδεση του μυθιστορήματος με την ταινία.

Ένας αριστοκράτης, ανιψιός ενός κόμη, αποποιείται την οικογένειά του, την περιουσία του και το όνομά του, φεύγει από τη Γαλλία και μετακομίζει στο Λονδίνο. Στο ταξίδι αυτό θα γνωρίσει μία κοπέλα που φέρνει τον εξουθενωμένο πατέρα της, στο σπίτι της. Αυτή θα το σώσει από τη θανατική καταδίκη, όταν θα κατηγορηθεί ως κατάσκοπος. Θα την ερωτευθεί και, αργότερα, θα την παντρευτεί. Ο Goddard κάνει μία γραμμική αφήγηση, χωρίς χρονικά πισωγυρίσματα, και αφηγείται αυτή την ιστορία με ρεαλιστικό τρόπο, δομώντας, ουσιαστικά ένα έπος. Ποιος είναι όμως ο πυρήνας αυτής της επικής αφήγησης;

Εύκολο είναι κάποιος να απαντήσει ότι ο σκηνοθέτης με την ιστορική αφήγηση, μιλάει για τη Γαλλική Επανάσταση και τη βασιλεία, στην Αγγλία. Όμως αυτό δεν είναι παρά η αφορμή. Όπως στο μυθιστόρημα του Ντίκενς, έτσι και σε αυτή την ταινία στον πυρήνα της αφήγησης βρίσκεται η ανθρώπινη ψυχή, τα δεινά της, οι μεταλλάξεις του ανθρώπινου χαρακτήρα και το πώς μπορεί, βάσει αυτών των αλλαγών, να διαμορφωθεί η ροή της ιστορίας. Από μία αφήγηση ηθών, η ταινία πλησιάζει το θρίλερ, μέσα από τις συγκρούσεις των χαρακτήρων, αφήνει, στο τέλος, ένα παράθυρο ανοικτό για το τι θα γίνει στη συνέχεια, καλώντας το θεατή να συμπληρώσει την αφήγησή της με τη δική του φαντασία.

Με αυτό τον τρόπο συμβολοποιεί αυτή την αφήγηση, δίνοντας την αφορμή κάποιος να παρομοιάσει αυτές τις δύο ιστορικές αφηγήσεις με άλλες που είναι στο κέντρο του ενδιαφέροντός του. Οι δύο κεντρικές προσωπικότητες, ο πρώην αριστοκράτης και ο δικηγόρος του, πρόσωπα που μοιάζουν λίγο, είναι αφηγηματικές φιγούρες που μπορούν να αλλάξουν ριζικά την αφήγηση. Ο δεύτερος, από αρνητική προσωπικότητα γίνεται θετική και δυναμική, μία αλλαγή που μας βάζει στην ιδέα ότι ο άνθρωπος μπορεί να αλλάξει ο ίδιος και να γίνει ο μοχλός που θα μετατρέψει τη ροή της Ιστορία τόσο πολύ που θα έχουμε ένα διαφορετικό ιστορικό τοπίο, τελικά.

Η κόρη του γιατρού, η οποία θα παντρευτεί τον πρώην κόμη, είναι η φιγούρα που λειτουργεί σαν μία σταθερά χρήσιμη για να μπορούμε να δούμε τις αλλαγές στις άλλες προσωπικότητες. Η δεύτερη ανατροπή θα είναι η πάλη της γυναίκας του πανδοχέα που, αφού έχει πάρει την εξουσία, θέλει να εκδικηθεί, για άγνωστο λόγο, την κόρη του γιατρού και τον άντρα της. Η γριά παραμάνα της νεαρής συζύγου θα τη σκοτώσει, αποδίδοντας δικαιοσύνη. Εδώ όμως έχουμε ένα πολύ όμορφο σχόλιο για την παράνοια.

Το πρώτο δείγμα της παρανοϊκής σκέψης είναι η συμπεριφορά του γιατρού που έχει χάσει το μυαλό του, μετά τη φυλάκισή του, έχει γίνει τσαγκάρης, έγκλειστος σε ένα δωμάτιο πανδοχείου. Επανέρχεται στη λογική όταν θα το βρει η κόρη του και θα τον οδηγήσει στο σπίτι της, στο Λονδίνο. Παρόμοια κατάσταση θα δούμε στη γυναίκα του πανδοχέα, ο οποίος περιποιόταν τον ψυχικά άρρωστο γιατρό. Όταν αυτή θα πάρει στα χέρια της την εξουσία, ως μικρός ηγέτης στη Γαλλική Επανάσταση, θα φανερώσει τον διαβολικό χαρακτήρα της, θα βουτήξει όλο και πιο πολύ στην τρέλα, από την οποία δε θα βγει ποτέ, αφού δε δέχεται τη βοήθεια κάποιου ανθρώπου, ούτε του συζύγου της.

Αυτό το αδιέξοδο είναι ο πυρήνας της αφήγησης του Ντίκενς. Ο Goddard το σέβεται, δε μας δείχνει το τέλος της αφήγησης, άρα τη λύση της τραγωδίας, απλά μας εικονοποιεί το βάσανο του ανθρώπου όταν αυτός είναι έρμαιο των  κοινωνικών καταστάσεων, οι οποίες καθορίζονται από ανθρώπους που είναι μικρότεροι των περιστάσεων. Η κριτική στην ηγεσία της Γαλλικής Επανάστασης είναι έμμεση, γιατί παραπέμπει σε αυτή την πάλη των χαρακτήρων, όπως αναφέραμε, ενώ η κριτική στο αγγλικό βασιλικό καθεστώς είναι πολύ μικρή για να γίνει δυνατό να δομηθεί μία κριτική ανάμεσα στη βασιλεία και στην αστική δημοκρατία. Η αφήγηση της ταινίας είναι γλαφυρή, κρατάει το θεατή, η φωτογραφία, πολλές φορές, δημιουργεί εξπρεσιονιστικούς πίνακες, παραπέμποντας στη ρομαντική εποχή, που τη χρησιμοποιεί σα μία στάθμη κριτικής αποτίμησης των συμπεριφορών.

A TALE OF TWO CITIES

Σκηνοθεσία: Jim Goddard

Σενάριο: John Gay, Charles Dickens (μυθιστόρημα)

Φωτογραφία: Tony Imi

Μοντάζ: Bill Blunden

Ήχος: John Ireland

Μουσική: Allyn Ferfuson

Παίζουν: Chris Sarandon (Σίντνεϊ Κάρτον/Τσαρλς Ντάρνι), Peter Cushing (Δρ. Αλεξάντερ Μανέτ), Kenneth More (Γιάρβις Λόρι), Barry Morse (Έβρεμοντ), Flora Robson (Προς), Billie Whitelaw (Τερέζ Ντεφάρζ), Alice Krige (Λουσί Μανέτ)

Παραγωγή: Hallmark Hall of Fame Productions, Marble Arch Productions, Norman Rosemont Productions

Χώρα παραγωγής: ΗΠΑ

Γλώσσα: αγγλικά

Έτος: 1980

Είδος: τραγωδία, ιστορία, ρομάντζο.


  • Κριτικές ταινιών
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ...

    Ιούν 08, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • VERMIGLIO
    VERMIGLIO

    Ιούν 07, 2025 0

  • ΣΤΑΥΡΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ
    ΣΤΑΥΡΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ

    Ιούν 05, 2025 0

  • ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ
    ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ

    Ιούν 04, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz