Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ

Μαρ 27, 2020 Θέατρο 0


Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ

εν μέσω ανθρώπινου αποκλεισμού λόγω μαζικής ίωσης

των Νίκου Θωμόπουλου και Γιάννη Φραγκούλη

«Α γαρ αυτά λυπηρώς ορώμεν, τούτων τας εικόνας τας μάλιστα ηκριβωμένας χαίρομεν θεωρούντες»

Αριστοτέλης, «Περί ποιητικής», εκδ. Εστία, 178(29).

Παγκόσμια ημέρα του θεάτρου έχει καθιερωθεί η 27η Μαρτίου, παγκοσμίως. Φέτος αυτή η γιορτή έχει πέσει σε αυτή την παγκόσμια συγκυρία που χαρακτηρίζεται από μία εξαπλωμένη ίωση σε όλο τον κόσμο και από την έντονη υστερία που αυτή η ίωση έχει προκαλέσει. Μήπως το θέατρο μπορεί να συμβάλλει σε αυτή την παγκόσμια υστερική κατάσταση που φαίνεται να κατευθύνεται στην ψύχωση; Αυτός δεν είναι ο ρόλος του θεάτρου;

Ν.Θ.: Στην αρχαία Ελληνική σκέψη οι έννοιες Θεός, θέατρο και θεραπεία περιέχουν το μυστήριο, το πέρα από το νου όπως υπαγορεύει το αρχικό «Θ» που είχε αυτή τη σημασία στην Αρχαία Ελληνική γλώσσα. Παράλληλα για τον Αρχαιοελληνικό πολιτισμό έχουν ως κοινή έννοια την θεραπευτική ενέργεια σε σώμα και ψυχή, όπως συνέβαινε για παράδειγμα στα Ασκληπιεία προς τιμή του Ασκληπιού που ήταν θεός και θεραπευτής. Το Θέατρο εμπεριέχει την συγγραφή θεατρικών έργων, την παρουσίαση τους ως θεατρική  παράσταση, το κοινό των θεατών που το παρακολουθεί και την τέχνη της υποκριτικής (παίζω θέατρο). Σώμα, Ρυθμός και κίνηση συνυπάρχουν αρμονικά  στη παραστατική διαδικασία μέσα από αρχέγονες τελετουργίες, μέχρι την Αρχαία Τραγωδία και την Αττική κωμωδία και τις νεώτερες παραστατικές τέχνες.

Στις σύγχρονες συνθήκες με την οικολογική καταστροφή του πλανήτη και την ηθική, ανθρωπιστική  και οικονομική κρίση που οδηγεί σε μια χρεωκοπία αξιών όπως αξιοπρέπεια, δικαιοσύνη, καθαρό περιβάλλον, αξιοκρατία, ο ρόλος του θεάτρου έχει περιοριστεί σε κοινωνικοπολιτικά θέματα και μηνύματα που αναπαριστούν συνήθως με ωμό ρεαλισμό την παρακμάζουσα ηθικά εικόνα του σύγχρονου κόσμου της βίας, της παγκοσμιοποίησης και της κοινωνικής αδικίας. Έτσι η σημασία του είτε στον ρόλο μιας  ψυχαγωγίας με μια κωμική σατυρική ματιά είτε σε κλασσικά και σύγχρονα  έργα που εξυμνούν τα  διαχρονικά ανθρώπινα πάθη με το δίπτυχο έρωτας-θανατος προκαλεί  μια αφύπνιση συνειδήσεων με διαπαιδαγωγητικό τρόπο,  αλλά και μια αίσθηση πεσιμισμού χωρίς ψυχολογική διέξοδο στο ευρύ κοινό που αναζητά κυρίως να ξεχάσει τα καθημερινά  του άγχη  και προβλήματα  πηγαίνοντας  στο θέατρο.

Είναι όμως επίκαιρο και ζητούμενο κατά τη γνώμη μου να σηματοδοτηθεί  η έννοια της μύησης και της κάθαρσης ως ολιστική θεραπεία ψυχής και σώματος με τη γόνιμη βιωματική διάδραση των συμμετεχόντων στη παραστατική τέχνη όπως συνέβαινε στους Αρχαίους πολιτισμούς. Σε ένα κοινωνικό περιβάλλον, έρμαιο της επιβολής μιας ανυπόφορης  πραγματικότητας που δημιουργεί ψυχώσεις και αρνητικά συναισθήματα με έλλειψη υγείας και ισορροπίας, με την ευρεία έννοια η σκηνή του θεάτρου ας γίνει ιερός βωμός αναγέννησης του ανθρώπου.

Γ.Φ.: Στην πραγματικότητα, το θέατρο, από αρχαιοτάτων ετών μέχρι σήμερα, η λειτουργία του ήταν και είναι να δημιουργεί παραστάσεις στην ψυχή του ανθρώπου, οι οποίες θα δημιουργήσουν εικόνες στο συνειδητό από στοιχεία που ανασύρονται από το ασυνείδητο. Αυτές οι εικόνες γίνονται γνώση, έχοντας μέσα της ένα μεγάλο φορτίο της υποκειμενικής θεώρησης όπως αυτή σχηματίζεται από τη διαδρομή ασυνειδήτου-συνειδητού στον κάθε άνθρωπο. Εδώ έχουμε μία θεώρηση της πραγματικότητας, αυστηρά προσωπικής για τον καθένα.

Ο θεατής, που μέχρι τώρα ήταν παρατηρητής του δρώμενου, θα γίνει θεωρός, άτομο που παρατηρεί και αναπτύσσει τη δική του άποψη, τη θεώρησή του για αυτό που είναι πραγματικό. Λέξεις, αναφέραμε, που έχουν τις ρίζες του στη λέξη που πρωτοναφερθήκαμε, στο θέατρο. Η θεώρηση αυτή έχει μία απόσταση από την πραγματικότητα, αφού η αντίληψή της δεν είναι παρά μία νευρωσική διαδικασία, απόλυτα προσδιορισμένη με συγκεκριμένο τρόπο για το κάθε άτομο. Αυτή η απόσταση «πραγματικότητας» και πραγματικότητας θα μπορούσε να ήταν και είναι ένα ψυχολογικό τραύμα, όπως ορίζει η ψυχαναλυτική θεώρηση, ένα τραύμα όμως που θεραπεύεται από την παράσταση του θεάτρου, μετά από σύντομο χρονικό διάστημα.

Αυτή η θεραπεία, με την έννοια της ίασης και της υπηρεσίας, εγείρει μία διαδικασία που πάει πλέον αντίστροφα από το συνειδητό στο ασυνείδητο, για να βρει εκεί το τραύμα, το ψυχολογικό, που έχει ο κάθε άνθρωπος. Το θέατρο, μέσα από αυτή τη διαδικασία, εκπληρώνει το σκοπό του. Άγει την ψυχή, ψυχαγωγεί, και προτείνει, ασυνείδητα, μία άλλη θεώρηση των προς εξέταση θεμάτων, δημιουργεί μία άλλη αντίληψη για τη ζωή. Είναι μία επαναστατική διαδικασία η οποία γίνεται πολλές φορές, με ασυνείδητο ή συνειδητό τρόπο, χωρίς ουσιαστικά να έχει τέλος.

Ένα έργο ξεκινά αυτή τη διαδικασία όταν το δει κάποιος και σταματά με το βιολογικό ή πνευματικό θάνατο του ανθρώπου, συνεχίζεται και μετά το θάνατό του, αλλά με τρόπο που γίνεται χωρίς τη φυσική παρουσία του ανθρώπου, με τρόπο που εδράζεται στο φαντασιακό πεδίο της κοινωνίας.

Το θέατρο θα μπορούσε να βοηθήσει να ξεπεράσουμε αυτή τη μαζική υστερία, όταν δούμε τον Άλλο εαυτό μας, το άβατάρ μας, να συνομιλεί με εμάς και, με τον ήπιο τρόπο που το θέατρο «γνωρίζει», χωρίς να μπούμε στον υστερικό λόγο που οδηγεί στην ψύχωση. Το θέατρο έτσι μπορεί να άγει την ψυχή του ανθρώπου κάθε ημέρα, όχι μόνο την ημέρα που το γιορτάζουμε, με ασυνείδητο ή συνειδητό τρόπο, βοηθώντας μας να δούμε το πραγματικό με ένα προσωπικό, καθαρό και διαφορετικό τρόπο, δημιουργώντας ένα σύμπαν από θεωρήσεις της πραγματικότητας, κάτι που θα μπει, συνειδητά ή ασυνείδητα, στον κοινό λόγο της παγκόσμιας κοινωνίας, τελικά.


  • Δομική ανάλυση
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
    ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ...

    Ιαν 25, 2017 0

  • ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ-ΓΛΩΣΣΑΡΙΟ
    ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ...

    Ιαν 25, 2017 0

  • ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ
    ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ...

    Νοέ 01, 2016 0

  • ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ-ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ
    ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ-ΔΟΜΙΚΗ...

    Σεπ 02, 2014 0

Στην ίδια κατηγορία
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
    ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ
    ΑΝΤΙΓΟΝΗ

    Μάι 20, 2025 0

  • CINDERELLA
    CINDERELLA

    Μάι 03, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz