Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ
  • ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ
  • ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ
  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ
  • ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ

Μαρ 27, 2020 Θέατρο 0


Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ

εν μέσω ανθρώπινου αποκλεισμού λόγω μαζικής ίωσης

των Νίκου Θωμόπουλου και Γιάννη Φραγκούλη

«Α γαρ αυτά λυπηρώς ορώμεν, τούτων τας εικόνας τας μάλιστα ηκριβωμένας χαίρομεν θεωρούντες»

Αριστοτέλης, «Περί ποιητικής», εκδ. Εστία, 178(29).

Παγκόσμια ημέρα του θεάτρου έχει καθιερωθεί η 27η Μαρτίου, παγκοσμίως. Φέτος αυτή η γιορτή έχει πέσει σε αυτή την παγκόσμια συγκυρία που χαρακτηρίζεται από μία εξαπλωμένη ίωση σε όλο τον κόσμο και από την έντονη υστερία που αυτή η ίωση έχει προκαλέσει. Μήπως το θέατρο μπορεί να συμβάλλει σε αυτή την παγκόσμια υστερική κατάσταση που φαίνεται να κατευθύνεται στην ψύχωση; Αυτός δεν είναι ο ρόλος του θεάτρου;

Ν.Θ.: Στην αρχαία Ελληνική σκέψη οι έννοιες Θεός, θέατρο και θεραπεία περιέχουν το μυστήριο, το πέρα από το νου όπως υπαγορεύει το αρχικό «Θ» που είχε αυτή τη σημασία στην Αρχαία Ελληνική γλώσσα. Παράλληλα για τον Αρχαιοελληνικό πολιτισμό έχουν ως κοινή έννοια την θεραπευτική ενέργεια σε σώμα και ψυχή, όπως συνέβαινε για παράδειγμα στα Ασκληπιεία προς τιμή του Ασκληπιού που ήταν θεός και θεραπευτής. Το Θέατρο εμπεριέχει την συγγραφή θεατρικών έργων, την παρουσίαση τους ως θεατρική  παράσταση, το κοινό των θεατών που το παρακολουθεί και την τέχνη της υποκριτικής (παίζω θέατρο). Σώμα, Ρυθμός και κίνηση συνυπάρχουν αρμονικά  στη παραστατική διαδικασία μέσα από αρχέγονες τελετουργίες, μέχρι την Αρχαία Τραγωδία και την Αττική κωμωδία και τις νεώτερες παραστατικές τέχνες.

Στις σύγχρονες συνθήκες με την οικολογική καταστροφή του πλανήτη και την ηθική, ανθρωπιστική  και οικονομική κρίση που οδηγεί σε μια χρεωκοπία αξιών όπως αξιοπρέπεια, δικαιοσύνη, καθαρό περιβάλλον, αξιοκρατία, ο ρόλος του θεάτρου έχει περιοριστεί σε κοινωνικοπολιτικά θέματα και μηνύματα που αναπαριστούν συνήθως με ωμό ρεαλισμό την παρακμάζουσα ηθικά εικόνα του σύγχρονου κόσμου της βίας, της παγκοσμιοποίησης και της κοινωνικής αδικίας. Έτσι η σημασία του είτε στον ρόλο μιας  ψυχαγωγίας με μια κωμική σατυρική ματιά είτε σε κλασσικά και σύγχρονα  έργα που εξυμνούν τα  διαχρονικά ανθρώπινα πάθη με το δίπτυχο έρωτας-θανατος προκαλεί  μια αφύπνιση συνειδήσεων με διαπαιδαγωγητικό τρόπο,  αλλά και μια αίσθηση πεσιμισμού χωρίς ψυχολογική διέξοδο στο ευρύ κοινό που αναζητά κυρίως να ξεχάσει τα καθημερινά  του άγχη  και προβλήματα  πηγαίνοντας  στο θέατρο.

Είναι όμως επίκαιρο και ζητούμενο κατά τη γνώμη μου να σηματοδοτηθεί  η έννοια της μύησης και της κάθαρσης ως ολιστική θεραπεία ψυχής και σώματος με τη γόνιμη βιωματική διάδραση των συμμετεχόντων στη παραστατική τέχνη όπως συνέβαινε στους Αρχαίους πολιτισμούς. Σε ένα κοινωνικό περιβάλλον, έρμαιο της επιβολής μιας ανυπόφορης  πραγματικότητας που δημιουργεί ψυχώσεις και αρνητικά συναισθήματα με έλλειψη υγείας και ισορροπίας, με την ευρεία έννοια η σκηνή του θεάτρου ας γίνει ιερός βωμός αναγέννησης του ανθρώπου.

Γ.Φ.: Στην πραγματικότητα, το θέατρο, από αρχαιοτάτων ετών μέχρι σήμερα, η λειτουργία του ήταν και είναι να δημιουργεί παραστάσεις στην ψυχή του ανθρώπου, οι οποίες θα δημιουργήσουν εικόνες στο συνειδητό από στοιχεία που ανασύρονται από το ασυνείδητο. Αυτές οι εικόνες γίνονται γνώση, έχοντας μέσα της ένα μεγάλο φορτίο της υποκειμενικής θεώρησης όπως αυτή σχηματίζεται από τη διαδρομή ασυνειδήτου-συνειδητού στον κάθε άνθρωπο. Εδώ έχουμε μία θεώρηση της πραγματικότητας, αυστηρά προσωπικής για τον καθένα.

Ο θεατής, που μέχρι τώρα ήταν παρατηρητής του δρώμενου, θα γίνει θεωρός, άτομο που παρατηρεί και αναπτύσσει τη δική του άποψη, τη θεώρησή του για αυτό που είναι πραγματικό. Λέξεις, αναφέραμε, που έχουν τις ρίζες του στη λέξη που πρωτοναφερθήκαμε, στο θέατρο. Η θεώρηση αυτή έχει μία απόσταση από την πραγματικότητα, αφού η αντίληψή της δεν είναι παρά μία νευρωσική διαδικασία, απόλυτα προσδιορισμένη με συγκεκριμένο τρόπο για το κάθε άτομο. Αυτή η απόσταση «πραγματικότητας» και πραγματικότητας θα μπορούσε να ήταν και είναι ένα ψυχολογικό τραύμα, όπως ορίζει η ψυχαναλυτική θεώρηση, ένα τραύμα όμως που θεραπεύεται από την παράσταση του θεάτρου, μετά από σύντομο χρονικό διάστημα.

Αυτή η θεραπεία, με την έννοια της ίασης και της υπηρεσίας, εγείρει μία διαδικασία που πάει πλέον αντίστροφα από το συνειδητό στο ασυνείδητο, για να βρει εκεί το τραύμα, το ψυχολογικό, που έχει ο κάθε άνθρωπος. Το θέατρο, μέσα από αυτή τη διαδικασία, εκπληρώνει το σκοπό του. Άγει την ψυχή, ψυχαγωγεί, και προτείνει, ασυνείδητα, μία άλλη θεώρηση των προς εξέταση θεμάτων, δημιουργεί μία άλλη αντίληψη για τη ζωή. Είναι μία επαναστατική διαδικασία η οποία γίνεται πολλές φορές, με ασυνείδητο ή συνειδητό τρόπο, χωρίς ουσιαστικά να έχει τέλος.

Ένα έργο ξεκινά αυτή τη διαδικασία όταν το δει κάποιος και σταματά με το βιολογικό ή πνευματικό θάνατο του ανθρώπου, συνεχίζεται και μετά το θάνατό του, αλλά με τρόπο που γίνεται χωρίς τη φυσική παρουσία του ανθρώπου, με τρόπο που εδράζεται στο φαντασιακό πεδίο της κοινωνίας.

Το θέατρο θα μπορούσε να βοηθήσει να ξεπεράσουμε αυτή τη μαζική υστερία, όταν δούμε τον Άλλο εαυτό μας, το άβατάρ μας, να συνομιλεί με εμάς και, με τον ήπιο τρόπο που το θέατρο «γνωρίζει», χωρίς να μπούμε στον υστερικό λόγο που οδηγεί στην ψύχωση. Το θέατρο έτσι μπορεί να άγει την ψυχή του ανθρώπου κάθε ημέρα, όχι μόνο την ημέρα που το γιορτάζουμε, με ασυνείδητο ή συνειδητό τρόπο, βοηθώντας μας να δούμε το πραγματικό με ένα προσωπικό, καθαρό και διαφορετικό τρόπο, δημιουργώντας ένα σύμπαν από θεωρήσεις της πραγματικότητας, κάτι που θα μπει, συνειδητά ή ασυνείδητα, στον κοινό λόγο της παγκόσμιας κοινωνίας, τελικά.


  • Δομική ανάλυση
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
    ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ...

    Ιαν 25, 2017 0

  • ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ-ΓΛΩΣΣΑΡΙΟ
    ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ...

    Ιαν 25, 2017 0

  • ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ
    ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ...

    Νοέ 01, 2016 0

  • ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ-ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ
    ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ-ΔΟΜΙΚΗ...

    Σεπ 02, 2014 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ
    ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ...

    Φεβ 15, 2023 0

  • ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ
    ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ...

    Φεβ 04, 2023 0

  • ΕΝΤΑ ΓΚΑΜΠΛΕΡ
    ΕΝΤΑ ΓΚΑΜΠΛΕΡ

    Φεβ 03, 2023 0

  • ΜΑΤ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ
    ΜΑΤ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ

    Ιαν 24, 2023 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ
    ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ

    Μάι 28, 2014 2

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ
    Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ

    Μαρ 19, 2023 0

  • ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ
    ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ

    Μαρ 19, 2023 0

  • ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ
    ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ

    Μαρ 06, 2023 0

  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ
    25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ

    Μαρ 04, 2023 0

  • ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
    ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ

    Φεβ 26, 2023 0

  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ
    25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ

    Φεβ 26, 2023 0

Performance Art Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    4 εβδομάδες ago

  • πολυ καλή κριτική αν και γω θα ελεγα μια ταινία που ξεχειλίζει φιλοσοφία!!!...

    1 μήνα ago

  • Please, make a small nice translation to me or foreign people for I am not able to catch nothing at ...

    2 έτη ago

  • I love Sotos and Athanassios !

    2 έτη ago

  • Θα θελα μαθω...ημερομηνια προβολης κ ωρα ακριβης...

    2 έτη ago

  • Bonjour, Je ne comprends rien car tout est en grec et je ne le lis pas ni ne le parle non plus, hé...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Μάρτιος 2023
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Φεβ    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (271)
  • Κινηματογράφος (1,187)
  • Νέα (94)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz