Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΠΑΝΙΔΑ
  • CINDERELLA
  • ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΒΕΝΕΤΙΑ
  • 1822 ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ ΤΗΣ ΝΑΟΥΣΑΣ
  • Η ΤΡΕΛΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΕΙΟΥ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

TΟ ΠΑΓΚΑΚΙ

Οκτ 26, 2019 Θέατρο 0


TΟ ΠΑΓΚΑΚΙ

ΜΟΝΑΞΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΧΙΚΟΤΗΤΑ

μία κριτική ανάγνωση στο «Παγκάκι»

του Γιάννη Φραγκούλη

Δύο άγνωστοι συναντιούνται σε ένα παγκάκι, κάπου σε ένα πάρκο, μιας πόλης. Τίποτε δεν είναι προσδιορισμένο. Ούτε ο χώρος, ούτε ο χρόνος, ούτε ποιοι είναι αυτοί οι δύο. Μήπως γνωρίζονται; Μήπως υπάρχει μία προϊστορία στη σχέση που πάει να δημιουργηθεί τώρα; Αυτή η πολλαπλή απροσδιοριστία μας δίνει το δικαίωμα να πούμε ότι αυτοί οι δύο άνθρωποι είναι το αναφερόμενο του μοναχικού ανθρώπου, του απελπισμένου, αυτού που ψάχνει να βρει εναγωνίως έναν άλλο άνθρωπο για να έχει κάποιο ενδιαφέρον η ζωή του.

Το θεατρικό έργο του Αλεξάντερ Γκέλμαν, «Το παγκάκι», γράφτηκε το 1983, λίγο πριν η Σοβιετική Ένωση καταρρεύσει και διαιρεθεί σε αρκετά κράτη, διαμελισθεί αυτό το κομμουνιστικό κράτος που δύσκολα κρατιόταν ακόμα στα πόδια του. Η γραφειοκρατία και η διαφθορά καλά κρατούσε στην ελίτ του κομμουνιστικού κόμματος, σε μία χώρα που ο άνθρωπος δεν ήταν παρά ένα γρανάζι ενός μηχανισμού που ελάχιστα διέφερε από τον καπιταλισμό, όσον αφορά στη σημαντικότητα του ανθρώπου. Οι πολιτικές αναλύσεις είναι πολλές, άλλες υπέρ και άλλες κατά της σοβιετικής διακυβέρνησης. Σε αυτό το θεατρικό έργο βλέπουμε τον άνθρωπο σα μονάδα που έχει βυθιστεί στην αλλοτρίωση, η κοινωνία έχει αποσχιστεί και ο καθένας είναι μόνος του, ακόμα και αν είναι μαζί με άλλους. Με αυτά τα λόγια αρχίζει η αφήγηση του θεατρικού έργου.

Ο Γιώργος Κιμούλης έχει αναλάβει τη διασκευή, τη διαμόρφωση του χώρου, τη σκηνοθεσία, κρατάει και τον ένα από τους δύο πρωταγωνιστικό ρόλο. Δίπλα του έχει τη Φωτεινή Μπαξεβάνη που ενσαρκώνει με πολλή μεγάλη επιτυχία τη γυναίκα που είναι το σημείο αναφοράς και ο ρυθμιστής των συμπεριφορών και για τους δύο. Ένα έργο για δύο πρόσωπα που δε σε αφήνει ούτε μία στιγμή να βαρεθείς, να αφήσεις την προσοχή σου να ξεφύγει από το σκηνικό χώρο. Η σκηνοθεσία του Γιώργου Κιμούλη είναι εξαιρετική. Οι κινήσεις των ηθοποιών είναι πραγματολογικές, το έργο πατά στο ρεαλιστικό και, με την πρώτη ματιά, παραμένει εκεί. Η ομιλία είναι καθημερινή, δεν έχει ίχνος φιλολογικού καθωσπρεπισμού, θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι μία παράσταση που θα μπορούσε να παίξει και να σκηνοθετήσει οποιοσδήποτε. Είναι όμως έτσι;

Αν δούμε την παράσταση με πιο προσεχτικό βλέμμα, τότε θα ανακαλύψουμε το βάθος της. Πίσω από το φαινομενικά ρεαλιστικό υπάρχει μία πολλή μεγάλη ανάλυση των χαρακτήρων. Ο άντρας είναι ο σημαίνων χαρακτήρας επειδή σε αυτόν προβάλλεται η ασυναρτησία, η αλητεία, η αδιαφορία και η διαφθορά που χαρακτηρίζουν τις σχέσεις στη σύγχρονή μας κοινωνία. Με αυτή την έννοια, αυτοί οι δύο χαρακτήρες θα μπορούσαν να ήταν οπουδήποτε, σε οποιαδήποτε χώρα ή πόλη του κόσμου. Το έργο έχει λοιπόν παγκόσμιο χαρακτήρα. Ο θεατής ταυτίζεται από την πρώτη στιγμή, όταν εμφανίζεται ο Γιώργος Κιμούλης και είναι σα να συνομιλεί με έναν από τους θεατές, ενώ αναφέρεται σε όλους. Ακόμα όταν τα δρώμενα κάπως προσδιορίζονται, εκεί βλέπουμε τη δική μας σχέση.

Ο συγγραφέας του έργου έχει βάλει τόσες ανατροπές που το ενδιαφέρον του θεατή διατηρείται αμείωτο. Ο σκηνοθέτης διατηρεί αυτές τις ανατροπές, εκσυγχρονίζει το θεατρικό κείμενο, διατηρώντας όμως την αρχική δομή. Πολύ γρήγορα καταλαβαίνουμε ότι το σημείο προβολής, άρα το αναφερόμενο, είναι η γυναίκα. Η γυναικεία φιγούρα είναι αυτή που τραβά τη θεατρική αφήγηση, πηγαίνοντάς την πότε εδώ και πότε εκεί, αλλάζοντας το ίδιο το κείμενο, δίνοντάς του πότε τραγική και πότε κωμική δομή. Η Φωτεινή Μπαξεβάνη παίζει αριστουργηματικά αυτό το ρόλο, δίνει το σωστό χρώμα σε όλες τις διακυμάνσεις του χαρακτήρα της.

Ο άντρας συνομιλεί, τελικά, με τον Άλλο αυτής της γυναίκας, σύμφωνα με τη θεώρηση του Λακάν. Κατά συνέπεια έχουμε ένα υστερικό λόγο από τη μεριά της που καταφέρνει να μας παραπλανεί, να μη δείχνει ποιο είναι σωστό και ποιο ψέμα, που είναι η απάτη. Αυτός ο υστερικός λόγος ακολουθείται από την αντρική υστερία. Ουσιαστικά δεν είναι αυτοί οι πραγματικοί χαρακτήρες που συνομιλούν, αλλά ο Άλλος ο εαυτός τους, ο υστερικός που συνεχώς μεταλλάσσεται. Για να είμαστε πιο ακριβείς δε συνομιλούν. Διαπραγματεύονται με τον εαυτό τους. Επιχειρούν να αναφέρονται μόνο σε αυτόν, αλλά, και πάλι, δεν τα καταφέρνουν. Βουλιάζουν όλο και περισσότερο στην παράνοια.

Το έργο περιγράφει αυτή την ατομική παράνοια που είναι εύκολο να δούμε ότι είναι, ουσιαστικά αυτή η σχιζοφρένεια της κοινωνίας που ένα προσεχτικό μάτι μπορεί να δει καθημερινά στη σύγχρονή μας κοινωνία. Άρα, το έργο είναι και διαχρονικό. Ο λόγος είναι παραληρηματικός, έτσι όπως ταιριάζει στην περίπτωση, οι κινήσεις είναι απλές για να δώσουν έμφαση στην εκφορά του λόγου και όχι στην κινησιολογία. Το κλείσιμο του έργου, το πέταγμα των κλειδιών, η αποφυγή της δέσμευσης, και η αυτάρεσκη χειρονομία του αποχαιρετισμού στο κοινό από τον Κιμούλη, μας ωθεί να σκεφτούμε το βάθος των χαρακτήρων και που ακριβώς βρίσκεται το κωμικό και το τραγικό ή που η τραγικότητα ελλοχεύει στη κωμωδία. Να κάνουμε, ουσιαστικά, μία άλλη, πιο βαθιά, ανάγνωση του έργου. Για αυτό ίσως θα έπρεπε να δει κάποιος την παράσταση δύο τουλάχιστον φορές.

Το σκηνικό είναι απλό, η μουσική, της Φωτεινής Μπαξεβάνη πολύ καλή, με διακριτικότητα τονίζουν τους χαρακτήρες, τη δομή τους, μας προτρέπουν να εστιάσουμε αποκλειστικά και μόνο σε αυτούς. Μία εξαιρετική παράσταση από δύο ηθοποιούς που έχουν δώσει πολλές φορές δείγματα της ηθοποιίας τους.

ΤΟ ΠΑΓΚΑΚΙ

Συγγραφέας: Αλεξάντερ Γκέλμαν

Διασκευή: Γιώργος Κιμούλης

Μετάφραση: Νίκος Κάμτσης

Σκηνοθεσία: Γιώργος Κιμούλης

Βοηθός σκηνοθέτης: Στάθης Παναγιωτίδης

Κοστούμια: Σοφία Νικολαΐδη

Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου

Παίζουν: Γιώργος Κιμούλης, Φωτεινή Μπαξεβάνη

Θέατρο: Αμαλία (Θεσσαλονίκη)

Διάρκεια παράστασης: 26/10 έως 3/11/2019.


  • Θεατρικές παραστάσεις
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΗΛΙΟΣ ΜΕ ΔΟΝΤΙΑ
    ΗΛΙΟΣ ΜΕ ΔΟΝΤΙΑ

    Απρ 02, 2025 0

  • LUV
    LUV

    Μαρ 06, 2025 0

  • Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α.
    Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α.

    Μαρ 06, 2025 0

  • ΑΠΟΚΡΙΕΣ
    ΑΠΟΚΡΙΕΣ

    Φεβ 24, 2025 1

Στην ίδια κατηγορία
  • CINDERELLA
    CINDERELLA

    Μάι 03, 2025 0

  • ETERNAL HUSBAND
    ETERNAL HUSBAND

    Απρ 30, 2025 0

  • ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΛΑΜΠΑΝΙΔΗΣ
    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ...

    Απρ 30, 2025 0

  • ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ
    ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ...

    Μαρ 29, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΠΑΝΙΔΑ
    ΠΑΝΙΔΑ

    Μάι 08, 2025 0

  • CINDERELLA
    CINDERELLA

    Μάι 03, 2025 0

  • ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΒΕΝΕΤΙΑ
    ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΒΕΝΕΤΙΑ

    Μάι 03, 2025 0

  • 1822 ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ ΤΗΣ ΝΑΟΥΣΑΣ
    1822 ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ ΤΗΣ ΝΑΟΥΣΑΣ

    Μάι 02, 2025 0

  • Η ΤΡΕΛΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΕΙΟΥ
    Η ΤΡΕΛΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΕΙΟΥ

    Μάι 02, 2025 0

  • BABY
    BABY

    Μάι 02, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    2 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    4 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    6 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    6 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Μάιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« Απρ    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (329)
  • Κινηματογράφος (1.379)
  • Νέα (94)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz