Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΛΥΣΙΣΤΡΑΤΗ

Αυγ 22, 2024 Θέατρο 0


ΛΥΣΙΣΤΡΑΤΗ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ

ΜΙΑ ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΗ ΣΑΤΙΡΑ

Λυσιστράτη: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Το θεατρικό έργο του Αριστοφάνη, «Λυσιστράτη», παρουσίασε το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών, στα Μερκούρεια, στις 21 Αυγούστου 2024, στο ανοιχτό θέατρο Συκεών, Μάνος Κατράκης. Προλόγισε ο Δήμαρχος του Δήμου Νεάπολης-Συκεών, Σίμος Δανιηλίδης, όπως πάντα. Ανέφερε συνοπτικά την ιστορία των Μερκουρείων και την σημασία των πολιτιστικών αξιών για την ανάπτυξη του ανθρώπου. Η απόδοση του θεατρικού έργου είχε κάποια αρνητικά σημεία, τα οποία θα συζητήσουμε στην συνέχεια.

Λυσιστράτη: Το έργο

Το θεατρικό έργο του Αριστοφάνη (445-386 π.Χ.) είναι το τρίτο κατά σειρά στην αντιπολεμική θεματική. Ασχολήθηκε για πρώτη φορά με το θέμα αυτό με τους «Αχαρνής» (425 π.Χ.), μετά με την «Ειρήνη» (421 π.Χ.), για να το ξαναπιάσει, με την «Λυσιστράτη» το 411 π.Χ. Ανάμεσα στα δύο τελευταία έργα είχαν γίνει πολλά πράγματα, η Νικιείος Ειρήνη, οι παραβιάσεις της, οι απώλειες των Αθηναίων, η καταστροφή της Σικελικής Εκστρατείας, η αποστασία ενός μεγάλου μέρους της Αθηναϊκής συμμαχίας. Ο Πελοποννησιακός Πόλεμος δεν είχε νικητές. Οι ήττες και οι απώλειες ήταν πολλές και από τα δύο μέρη. Άρα μια καυστική σάτιρα ήταν αναγκαία για να αναδειχθεί η ανάγκη για ειρήνευση.

Αυτή τη φορά ο γυναικείος λόγος πρωταγωνιστεί. Έχουμε ένα αντιπολεμικό έργο γεμάτο χιούμορ, σάτιρα και κοινωνική κριτική. Ο σχολιασμός είναι εύστροφος και διεισδυτικός. Η αιχμή του δόρατος είναι οι σχέσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών. Ο συγγραφέας βλέπει, προφητικά, θα λέγαμε, την ανάγκη υποστήριξης του κοινωνικού ρόλου των γυναικών. Η γυναίκα θα πρέπει να συμμετάσχει πιο ουσιαστικά στον κοινωνικό βίο και να αποκτήσει όλα τα δικαιώματα που αντιστοιχούν σε έναν ενεργό πολίτη. Η γυναίκα, από την άλλη μεριά, είναι η μόνη που μπορεί να σταματήσει τον πόλεμο. Αν αυτός είναι ανδρική υπόθεση, τότε η ειρήνη είναι γυναικεία. Το κεντρικό πρόσωπο είναι η Λυσιστράτη, αυτή που λύει, διαλύει τον στρατό, ετυμολογικά.

Λυσιστράτη

Λυσιστράτη: Τα χαρακτηριστικά

Είναι η Λυσιστράτη η πρώτη φεμινίστρια; Μια πρώτη ματιά θα μας έδινε θετική απάντηση. Όμως δεν είναι έτσι. Αυτό που αυτή δεν ήθελε ήταν οι καταστροφές και οι σκοτωμοί, όχι μόνον για τους Αθηναίους, αλλά για όλο τον κόσμο. Κατά συνέπεια το κείμενο έχει παγκόσμια απήχηση και αυτός είναι ο λόγος που παίζεται συνέχεια τόσα χρόνια μετά την συγγραφή και την διδασκαλία από τον Αριστοφάνη. Δεν φτάνει όμως στο σημείο να διεκδικήσει μια θέση για την γυναίκα που να είναι λίγο ή πολύ ίση με αυτή του άντρα. Δεν θέλει να βλέπει τους άντρες να σκορπούν τον χαλασμό και την καταστροφή της κοινωνίας, αυτό μόνο.

Αυτός είναι ο λόγος που τα γυναικεία πρόσωπα δεν είναι μόνο από την Αθήνα. Ο αρχηγός είναι από αυτή την πόλη, την ακολουθούν όμως η Λαμπιτώ, από την Σπάρτη, και η Μυρρίνη, από την Βοιωτία. Δεν αντιμάχονται οι Αθηναίες με τους Αθηναίους, αλλά οι γυναίκες με τους άντρες. Η έκκληση του Αριστοφάνη είναι να σταματήσει ο πόλεμος όσο το δυνατόν πιο γρήγορα. Έχει δει ότι οι καταστροφές είναι πολλές και έχει καταλάβει ότι ο ελληνικός εμφύλιος σπαραγμός μπορεί να φέρει την εξαφάνιση του ελληνικού έθνους.

Λυσιστράτη: Τα ιδιαίτερα σημεία

Η αγανάκτηση των γυναικών είναι μεγάλη. Η κριτική γίνεται πολεμική, όσον αφορά στην πολιτική που σχεδιάζουν οι άντρες, αυτή που φέρνει τον πόλεμο και τη βία. Είναι μια καλή ευκαιρία ο Αριστοφάνης να πει τα πράγματα με το όνομά τους, να βρίζει, για να βγει η αγανάκτηση, να δείξει το αδιέξοδο. Στην προκειμένη περίπτωση η αδιέξοδη κατάσταση έχει να κάνει με το σεξ. Όχι με τον έρωτα, αλλά με το σεξ. Με τις ορμές και όχι με την αγάπη. Ξέρει πολύ καλά ότι όταν οι ορμές καταπιεστούν τότε ο άνθρωπος μπορεί να υποκύψει, εδώ ο άντρας να πεισθεί από τα ανθρώπινα συναισθήματα που έχει η Λυσιστράτη.

Το να κρύψουμε τις αισχρές λέξεις είναι σα να θάβουμε την αγανάκτηση που αυτές οι γυναίκες νιώθουν. Ουσιαστικά να βγάζουμε έξω από το έργο ένα μεγάλο μέρος του πυρήνα του. Το να λες το «μουνί» «πράμα» είναι σα να θέλεις να σταματήσεις την διάθεση της γυναίκας να ανοίξει τον εσωτερικό της κόσμο τόσο που, γυμνή πλέον, να μην έχει άλλη επιλογή από το επιτεθεί στον ντυμένο και υποκριτή άντρα. Το ίδιο ισχύει όταν αυτή θέλει να ξεμπροστιάσει τον ανδρισμό για να δείξει ότι οι αρετές του άντρα είναι αλλού και όχι σε ένα ψεύτικο αντριλίκι. Η Λυσιστράτη το ήξερε, ήταν το όπλο της, η σκηνοθέτης και η επιμελήτρια του κείμενου το αγνόησαν, καταστρέφοντας ένα μεγάλο μέρος του αφηγηματικού πυρήνα του αριστοφανικού έργου, ίσως φοβήθηκαν τα χρηστά ήθη της νεοελληνικής κοινωνίας που, υποκριτικά, δεν χάνει ευκαιρία να ταπεινώνει την γυναίκα.

Λυσιστράτη

Λυσιστράτη: Η άρθρωση του λόγου

Ο λόγος του Αριστοφάνη βαδίζει σε ένα τεντωμένο σχοινί. Κουβαλά όλο το έργο και θα πρέπει να το περάσει στην αντίπερα όχθη με τέτοιο τρόπο που να δείχνει έναν άλλο κόσμο όπου οι αρετές θα είναι περισσότερες από τα μειονεκτήματα. Περιγράφει, αναλύει και δομεί τον λόγο του. Για να το καταφέρει θα πρέπει να διαθέτει τέτοιο ρυθμό που η προσοχή του θεατή θα είναι πάντα επικεντρωμένη στην σκηνή, στα πρόσωπα, στο λόγο και τις κινήσεις τους. Μιλάμε για τον ρυθμό που δημιουργείται από τις σιωπές, τις κινήσεις των ηθοποιών και από κάποια εφευρήματα εξωθεατρικά, όπως το βίντεο.

Στην «Λυσιστράτη», της Εύης Σαρμή, ο ρυθμός ήταν σχεδόν απών. Μια καλή ευκαιρία ήταν το βίντεο, αλλά αυτό συμπλήρωνε τον λόγο και δεν λειτουργούσε αντιθετικά έτσι ώστε να δημιουργήσει ρυθμό. Θα θυμίσουμε στον θεατή τις παραστάσεις του Γιάννη Κακλέα, του Δημήτρη Παπαϊωάννου, της Στέλλας Σπυράτου και του Θεόδωρου Τερζόπουλου. Οι σιωπές που υπήρχαν ήταν περισσότερο για να «ξεκουράσουν» τον θεατή παρά για να του δημιουργήσουν εικόνες που θα λειτουργούσαν αντιθετικά πρώτα και συνθετικά αργότερα.

Λυσιστράτη: Η περσόνα της Λυσιστράτης

Αυτή που «τραβά» την αφήγηση και την αναπτύσσει είναι η Λυσιστράτη. Είναι η περσόνα που λειτουργεί αρχηγικά. Είναι απογοητευμένη, παίρνει τα «πάνω της» όταν βλέπει ότι οι άλλες γυναίκες την ακολουθούν, προσπαθεί και τελικά νικά τον ηλικιωμένο Πρόβουλο που είναι επικεφαλής των αντρών και εκπροσωπεί το πατριαρχικό κράτος.

Είναι λογικό η Λυσιστράτη να είναι κάποια βήματα πιο μπροστά από τους άλλους. Να ανοίγει τον δρόμο και να τους δείχνει πως θα φτάσουν στο σημείο που θα είναι ευτυχισμένοι. Σε αυτή την παράσταση αυτή η περσόνα προσπαθούσε να πάει μπροστά, όμως κάτι την κρατούσε και βρισκόταν πίσω από την θέση του αρχηγού. Αυτό, όμως, δεν είχε συμβεί σε πολλές περιπτώσεις. Ο λόγος της ήταν ουσιαστικά αρχηγικός, έντονος και δεικτικός, συγχρόνως, όμως, μητρικός και διδακτικός για να ξεχωρίζει από τον περιορισμό που δημιουργεί ο αντρικός λόγος.




Τα κοστούμια ήταν πολύ προσεγμένα, απέδιδαν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του προσώπου, στο οποίο αναφέρονταν, μεταμόρφωναν τον ηθοποιό. Το σκηνικό ήταν πολύ απλό, άφηνε την φαντασία να αναπτυχθεί. Η μουσική συμπλήρωνε τον κάθε χαρακτήρα τόσο όσο ο θεατής να μπορεί να τον συμπληρώσει όπως αυτός θέλει. Οι πέντε ηθοποιοί, με τις μεταμορφώσεις τους, πολλαπλασίαζαν τους χαρακτήρες που υποδύονταν, απέδιδαν, με κάποιο τρόπο την αφηγηματική ατμόσφαιρα που θα έπρεπε να δημιουργηθεί. Τα χειλόφωνα δεν παραποιούσαν την φωνή, ήταν αποδεκτά.

ΛΥΣΙΣΤΡΑΤΗ

Συγγραφέας: Αριστοφάνης

Σκηνοθεσία: Εύη Σαρμή

Προσαρμογή: Ισιδώρα Μάλαμα

Μουσική επιμέλεια: Γιώργος Ανδρέου

Κινησιολογία: Αστέρης Πολυχρονίδης

Σκηνικά: Εύη Σαρμή, Αστέρης Πολυχρονίδης

Κοστούμια: Βάσω Κουνούπη

Φωτισμοί: Μιχάλης Κουβόπουλος

Χειρισμός φωτισμών: Νίκος Παπαδόπουλος

Ήχος: Γιώργος Δασκαλάκης

Ηθοποιοί: Ελευθερία Ρήγου, Γιώργος Καρύδας, Αστέριος Πολυχρονίδης, Αστερόπη Χαριτίδου, Χριστίνα Αναγνώστου

Παραγωγή: ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών

Θέατρο: Ανοιχτό θέατρο Μάνος Κατράκης (Συκιές, Θεσσαλονίκη)

Ημερομηνία παράστασης: 21/8/2024.

Επιστροφή στο εισαγωγικό σημείωμα-ευρετήριο άρθρων

 

Διαβάστε για τα Μερκούρεια

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει


  • Κριτικές θεάτρου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • CINDERELLA
    CINDERELLA

    Μάι 03, 2025 0

  • ΠΑΛΙΑΑ ΔΙΑΘΗΚΗ
    ΠΑΛΙΑΑ ΔΙΑΘΗΚΗ

    Φεβ 12, 2025 0

  • ΤΡΑΥΛΟΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ-ΦΑΛΤΣΟΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗΣ
    ΤΡΑΥΛΟΣ...

    Φεβ 04, 2025 0

  • ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ
    ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ

    Ιαν 13, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
    ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ
    ΑΝΤΙΓΟΝΗ

    Μάι 20, 2025 0

  • ETERNAL HUSBAND
    ETERNAL HUSBAND

    Απρ 30, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz