Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΕΤΑΙ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑΚΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ

Απρ 10, 2014 Βιβλία 0


ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΕΤΑΙ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑΚΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ

ΤΟ ΠΑΣΧΑ

ΚΑΙ ΟΙ ΣΗΜΑΣΙΕΣ ΤΟΥ

Οι Αιγύπτιοι γιόρταζαν τον ερχομό της άνοιξης με το Πισάχ. Οι Εβραίοι πήραν αυτά τα στοιχεία και ακολούθησαν. Από τον 4ο αιώνα μ.Χ. οι χριστιανοί γιορτάζουν την πρώτη Κυριακή μετά την εαρινή ισημερία.

Ο ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΓΙΟΡΤΗΣ

Το Πάσχα, ως γιορτή, προϋπήρχε στην Αρχαία Αίγυπτο. Στη χώρα του Νείλου γιόρταζαν την άνοιξη το Πισάχ, δηλαδή τη διάβαση του Ήλιου από την εαρινή ισημερία. Από τους Αιγύπτιους πήραν εθιμικά στοιχεία οι Εβραίοι, μαζί με αυτά και το Πάσχα.

Μέχρι τον 4ο αιώνα ο γιορτασμός συνέπιπτε χρονικά για Εβραίους και χριστιανούς. Μια αρχική διαφοροποίηση έγινε από τους Αποστόλους το 51 μ.Χ.. Ο απόλυτος διαχωρισμός επήλθε με την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο της Νίκαιας. Η Σύνοδος αποφάσισε να γιορτάζουν οι χριστιανοί, Ανατολής και Δύσης, μαζί την Κυριακή, μετά την εαρινή ισημερία, την 21η Μαρτίου, και οπωσδήποτε μετά το Πάσχα των Εβραίων.

Μετά την αλλαγή του ημερολογίου από τον Πάπα Γρηγόριο ΙΓ΄, τον Οκτώβριο του 1582, και τη θέσπιση του «Γρηγοριανού ημερολογίου», εκδηλώθηκε η ασυμφωνία όχι μόνο μεταξύ Εβραίων και χριστιανών, αλλά και μεταξύ των χριστιανικών Εκκλησιών, ρωμαιοκαθολικών, προτεστάντων και ορθόδοξων.

Ο ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ

Ο προσδιορισμός της Κυριακής του Πάσχα αποτέλεσε περίπλοκο πρόβλημα  για τις χριστιανικές Εκκλησίες. Παρόλο που δε σχετίζεται με δογματικά ζητήματα, προκάλεσε σφοδρές έριδες.

Η Α΄ Οικουμενική Σύνοδο της Νίκαιας (325) όρισε ως μέρα του Πάσχα την πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο που ακολουθεί την εαρινή ισημερία της 21ης Μαρτίου. Οι ημερομηνίες του ορθόδοξου Πάσχα ταλαντεύονται από τις 4 Απριλίου μέχρι τις 8 Μαΐου.

prosdiorismos tou pasxa foto2

Επειδή για τον καθορισμό του ορθόδοξου Πάσχα η εαρινή ισημερία υπολογίζεται με βάση το ιουλιανό ημερολόγιο, οι παλαιοημερολογίτες και οι νεοημερολογίτες γιορτάζουν το Πάσχα την ίδια μέρα.

Αντίθετα, οι ρωμαιοκαθολικοί και οι προτεστάντες καθορίζουν την εαρινή ισημερία με βάση το γρηγοριανό ημερολόγιο και για αυτό γιορτάζουν συνήθως το Πάσχα μια εβδομάδα νωρίτερα από τους Ορθόδοξους.

Το Πάσχα συμβαίνει να γιορτάζεται ταυτόχρονα από τις δυτικές Εκκλησίες και την ορθόδοξη, όταν η πρώτη πανσέληνος, μετά την εαρινή ισημερία πέφτει μετά τις 28 Μαρτίου.

ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ

ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟΝ ΚΥΚΛΟ ΤΗΣ ΣΕΛΗΝΗΣ

Κατά τους πρωτοχριστιανικούς χρόνους, οι ιουδαΐζοντες χριστιανοί εστίαζαν την εορτή του Πάσχα στο γεγονός της σταύρωσης. Επέμεναν να το εορτάζουν τη 14η του μήνα Νισάν, μαζί με τους Εβραίους. Αυτό συνέβαινε και με τους «τεσσαρεσκαιδεκατίκες», της Μικράς Ασίας.

Αντίθετα, οι χριστιανοί άλλης φυλετικής προέλευσης έριχναν το βάρος στην Ανάσταση του Χριστού. Συνέδεσαν τον εορτασμό του Πάσχα με την αναστάσιμη μέρα της εβδομάδας, την Κυριακή, η οποία ακολουθούσε τη 14η του μήνα Νισάν, με την έννοια ότι το χριστιανικό Πάσχα δεν ήταν δυνατόν να προηγείται ή και να συμπίπτει με το εβραϊκό Πάσχα.

Η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος, λύνοντας το θέμα του εορτασμού του Πάσχα, ανέθεσε στον Πατριάρχη της Αλεξάνδρειας να φροντίσει τον καθορισμό της πανσελήνου του Πάσχα και κατ’επέκταση την ημερομηνία του Πάσχα για όλες τις χριστιανικές Εκκλησίες. Στην Αλεξάνδρεια, που άκμαζε η αστρονομία, χρησιμοποιούσαν, για τον προσδιορισμό των μελλοντικών πανσελήνων, τον κύκλο του Μέτωνα, που παρουσίαζε απόκλιση λίγων ημερών από την «πραγματικότητα».

Με βάση λοιπόν τον κύκλο της Σελήνης, που είχε επεξεργαστεί ο Αθηναίος Μέτων, σχηματίστηκε από τους Αλεξανδρινούς ο πίνακας τω πανσελήνων του Πάσχα, τους πασχάλιους πίνακες. Δηλαδή των μετά την 21η Μαρτίου του ιουλιανού ημερολογίου πανσελήνων, που ακόμα και σήμερα χρησιμοποιούν οι ορθόδοξοι χριστιανοί, άλλοι αυτούσια, όπως οι Ρώσοι, και άλλοι διαφοροποιημένα, όπως οι Έλληνες.

Αυτό συνεχίστηκε μέχρι το 1582 που η καθολική Εκκλησία καθιέρωσε το νέο, το γρηγοριανό, ημερολόγιο, για να διορθώσει τα συσσωρευμένα λάθη του παλαιού, του ιουλιανού, ημερολογίου, τότε υπήρχε 10 μέρες καθυστέρηση, δηλαδή η εαρινή ισημερία του 1582 αντί να γίνει στις 21 Μαρτίου έγινε την 1ηΜαρτίου. Οι ορθόδοξοι δε δέχτηκαν τότε τη ρύθμιση.

Η Ελλαδική Εκκλησία υιοθέτησε το γρηγοριανό ημερολόγιο το 1924, ακολουθώντας την ελληνική πολιτεία που το είχε αποδεχτεί το 1923, αλλά χωρίς μετακίνηση του Πάσχα και των κινητών εορτών που εξακολουθούν να εξαρτώνται από το παλιό ημερολόγιο. Με αυτό τον τρόπο η εκκλησιαστική εξουσία ακολούθησε τη λαϊκή και τέθηκε, για την Ελλάδα, κατά ένα μεγάλο μέρος, ένα τέλος των θρησκευτικών ερίδων που είχαν τη ρίζα τους στους θρησκευτικούς αποκλεισμούς μεταξύ θρησκειών, αιρέσεων και Εκκλησιών.

Ο υπολογισμός της ημερομηνίας του Πάσχα είναι ένα σύνθετο μαθηματικό θέμα και απαιτεί ουσιαστικά τις τέσσερις πράξεις της αριθμητικής. Παλαιότερα την ημερομηνία του Πάσχα την υπολόγιζαν από ορισμένους πίνακες, τους περίφημους πασχάλιους πίνακες. Σήμερα την ημερομηνία του Πάσχα, ορθόδοξου και καθολικού, τη βρίσκουμε με μαθηματικούς τύπους.

prosdiorismos tou pasxa foto3

 ΠΑΣΧΑΛΙΑ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ

2011   24 Απριλίου

2012   15 Απριλίου

2013   5 Μαΐου

2014   20 Απριλίου

2015   12 Απριλίου

2016   1η Μαΐου

2017   16 Απριλίου

2018   8 Απριλίου

2019   28 Απριλίου

2020   19 Απριλίου

ΚΙΝΗΤΕΣ ΕΟΡΤΕΣ

ΓΙΟΡΤΕΣ                            ΗΜΕΡΕΣ (+/-)

Τελώνου και Φαρισαίου           -70

Αγίων Θεοδώρων                     -43

Κυριακή της Ορθοδοξίας         -42

Σάββατο του Λαζάρου             -8

Αγίου Ραφαήλ                          +2

Ζωοδόχου Πηγής                     +5

Κυριακή του Θωμά                  +7

Ανάληψη του Ιησού                 +39

Αγίου Πνεύματος                     +50

Αγίων Πάντων                          +50

Γιάννης Ιωαννίδης

 


  • Αναφορές
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΣΟΥΣΟΥΡΑΔΑ
    ΣΟΥΣΟΥΡΑΔΑ

    Μάι 20, 2025 0

  • ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ
    ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ...

    Μαρ 29, 2025 0

  • Lidoriki Short Film Festival
    Lidoriki Short Film Festival

    Αυγ 02, 2024 0

  • Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Λιδωρικίου
    Φεστιβάλ Ταινιών...

    Αυγ 02, 2024 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ 2020
    ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ 2020

    Απρ 05, 2021 0

  • ΑΛΦΡΕΝΤ ΧΙΤΣΚΟΚ
    ΑΛΦΡΕΝΤ ΧΙΤΣΚΟΚ

    Απρ 04, 2021 0

  • PERFOMANCE ART ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΟ, ΣΩΜΑ, ΠΑΡΑΣΤΑΣΙΑΚΗ ΠΡΑΞΗ
    PERFOMANCE ART ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΟ,...

    Μαρ 21, 2021 0

  • Η ΧΑΜΕΝΗ ΛΕΩΦOΡΟΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟY ΣΙΝΕΜΑ
    Η ΧΑΜΕΝΗ ΛΕΩΦOΡΟΣ ΤΟΥ...

    Μαρ 18, 2020 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz