Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΟΡΕΣΤΗΣ

Ιούλ 21, 2014 Θέατρο 0


ΟΡΕΣΤΗΣ

ΟΡΕΣΤΗΣ

παρουσίαση του έργου

Στον «πρόλογο» του έργου (στ. 1-139) η κόρη του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας και αδελφή του Ορέστη, Ηλέκτρα, στέκεται δίπλα στον κοιμισμένο αδελφό της και μονολογώντας αναφέρεται στην οικογενειακή της ιστορία, στην ταλαιπωρία του μητροκτόνου αδελφού της και εκφράζει την ελπίδα ότι από τον κίνδυνο που τους απειλεί να θανατωθούν απ’τους κατοίκους του Άργους θα γλυτώσουν με παρέμβαση του Μενέλαου που μόλις έχει γυρίσει από την περιπλάνησή του ύστερα απ’την άλωση της Τροίας. Στη συνέχεια κάνει διάλογο με τη φιλοξενούμενη στο παλάτι Ελένη που, ενώ αρχικά ζητά απ’την Ηλέκτρα να πάει νεκρικές προσφορές στον τάφο της αδελφής της, τελικά αναθέτει το έργο αυτό στην κόρη της Ερμιόνη. Όταν η Ελένη αποχωρεί, η Ηλέκτρα σχολιάζει και καταριέται την Ελένη ενώ βλέπει να μπαίνει ο χορός των γυναικών στην ορχήστρα.

Στην «πάροδο» (στ. 140-207) ο χορός, που με παράκληση της Ηλέκτρας προχωρεί σιγανά, κάνει διάλογο μαζί της ρωτώντας για την κατάσταση του Ορέστη. Η Ηλέκτρα είναι απαισιόδοξη για την τύχη τους και καταλογίζει ευθύνες στο θεό Απόλλωνα που έσπρωξε τον Ορέστη στη μητροκτονία.

Στο πρώτο «επεισόδιο» (στ. 208-315) ο Ορέστης ξυπνά απ’το λήθαργό του και κάνει διάλογο με την Ηλέκτρα. Μαθαίνει για τον ερχομό του Μενέλαου και σε λίγο τον πιάνει η κρίση του. Όταν συνέρχεται καταλογίζει κι αυτός ευθύνες στο θεό Απόλλωνα, εκφράζεται με λύπη για την ταλαιπωρία της αδελφής του, που είναι δίπλα του, και την προτρέπει να μπει μέσα στο παλάτι, να ξαποστάσει λίγο. Η Ηλέκτρα δέχεται την υπόδειξή του, παρά τις αρχικές επιφυλάξεις της.

Στο πρώτο «στάσιμο» (στ. 316-347) ο χορός απευθύνεται στις Ερινύες παρακαλώντας τες να σταματήσουν το κυνηγητό του Ορέστη και, εκφράζοντας τη συμπάθειά του στον Ορέστη, εισάγει στο δεύτερο «επεισόδιο» σημειώνοντας την άφιξη του Μενελάου.

Στο δεύτερο «επεισόδιο» (στ. 348-806) έρχεται ο Μενέλαος και κάνει διάλογο με τον Ορέστη που, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις, μιλά για τη μητροκτονία που έκανε με τη συνεργασία της Ηλέκτρας, για το κυνηγητό που του κάνουν οι Ερινύες και για την κρίσιμη ψηφοφορία που θα γίνει στο Άργος για τη θανάτωσή του. Ενώ παρακαλεί το Μενέλαο να του συμπαρασταθεί, εμφανίζεται ο παππούς του, απ’τη μητέρα του και πεθερός του Μενελάου, Τυνδάρεος, που απευθύνεται πρώτα στο Μενέλαο και του ζητά να μη βοηθήσει τον Ορέστη, έπειτα στον Ορέστη δικαιολογεί τη μητροκτονία ως εκδίκηση για το φόνο του πατέρα του και, στηλιτεύοντας τη μητέρα του για μοιχεία με τον Αίγισθο, επικαλείται τη συγκατάνευση του Απόλλωνα στο έγκλημα του. Ο Τυνδάρεος, απειλώντας τον Ορέστη ότι θα πάει αμέσως στη λαοσύναξη των Αργείων, για να επισπευσθεί η θανατική καταδίκη του Ορέστη και της αδελφής του Ηλέκτρας, φεύγει.

orestis evripidis perilipsi foto2

Ο Ορέστης τότε μιλά στο Μενέλαο και του ζητά να ανταποδώσει τώρα, στην περίπτωσή τους, όσα καλά είδε από τον πατέρα τους, Αγαμέμνονα. Ο χορός επικουρεί το αίτημα του Ορέστη. Ο Μενέλαος προβάλλει τη δικαιολογία ότι δεν είναι σε θέση, καθώς δεν έχει στρατιωτικές δυνάμεις μαζί του, για να επιβάλλει βίαια τη θέλησή του στους Αργείους και περιορίζεται στην υπόσχεση ότι θα πάει αμέσως για να μεταπείσει τον Τυνδάρεο και να πείσει την πόλη των Αργείων να πάρει επιεική απόφαση.

Ο Ορέστης εκφράζεται μειωτικά για το Μενέλαο, όταν ήδη εκείνος έχει φύγει. Έρχεται τότε ο Πυλάδης. Ανάμεσά τους αναπτύσσεται διάλογος. Σ’αυτόν κακίζεται η στάση του Μενέλαου, ο Πυλάδης είναι έτοιμος να συμμεριστεί την τύχη του φίλου του, μιλά για τη δική του περιπέτεια, κάνει πρόταση για δραπέτευση και τελικά συμφωνούν να προσπαθήσουν, αφού η δραπέτευση, με την επιτήρηση που υπάρχει, είναι αδύνατη, να παρουσιαστούν στη λαοσύναξη των Αργείων και να την πείσουν να μην αποφασίσει θανατική καταδίκη.

Στο δεύτερο «στάσιμο» (στ.807-843) ο χορός αναφέρεται στα μυθολογούμενα εγκλήματα των Πελοπίδων, στις ικεσίες της Κλυταιμνήστρας στον Ορέστη και διερωτάται πως αυτός αποτόλμησε ένα τέτοιο έγκλημα, για το οποίο τώρα τον κυνηγούν οι Ερινύες.

Στο τρίτο «επεισόδιο» (στ. 844-1245) βγαίνει απ’το παλάτι η Ηλέκτρα και πληροφορείται από το χορό ότι ο Ορέστης, παρακινούμενος απ’τον Πυλάδη, πήγε στο λαοσύναξη των Αργείων. Σε λίγο φτάνει ένας μαντατοφόρος που μεταφέρει με αγγελική ρήση την ατμόσφαιρα της λαοσύναξης και την απόφαση για θανατική καταδίκη του Ορέστη και της Ηλέκτρας, όχι με λιθοβολισμό, αλλά με επιλογή τρόπου αυτοκτονίας τους. Η Ηλέκτρα μοιρολογεί την κακοτυχία του γένους της. Στο τέλος του θρήνου της έρχονται ο Ορέστης και ο Πυλάδης. Γίνεται αρχικά ένας διάλογος ανάμεσα στα δύο αδέλφια και ο Ορέστης ζητά απ’την Ηλέκτρα, αφού απαντά σε σχετική ερώτησή της για τη σιωπή του Μενέλαου στη λαοσύναξη, να πεθάνουν κατά τρόπο ανάξιο της αρχοντικής καταγωγής τους.

orestis evripidis perilipsi foto3

Ακολουθεί ένας διάλογος ανάμεσα στον Ορέστη και στον Πυλάδη. Ο δεύτερος, σε μία έξαρση φιλικών συναισθημάτων θέλει να πεθάνει μαζί με τον Ορέστη και τελικά προτείνει, πριν πεθάνουν, να θανατώσουν την Ελένη. Η Ηλέκτρα, παρεμβαίνοντας, προτείνει να συλλάβουν την κόρη του Μενελάου, Ερμιόνη, καθώς θα γυρνά απ’τον τάφο της Κλυταιμνήστρας και να την κρατήσουν ως όμηρο, για να εκβιάσουν το Μενέλαο. Τα τρία αγαπημένα πρόσωπα επικαλούνται τη θεϊκή βοήθεια για την ευόδωση του σχεδίου τους.

Στο τρίτο «στάσιμο» (στ. 1246-1285) η Ηλέκτρα ζητά τη βοήθεια του χορού, δηλαδή να επιτηρεί τους δρόμους μήπως έρχεται κάποιος στο παλάτι τη στιγμή που οι δύο νέοι μπαίνουν σ’αυτό να σκοτώσουν την Ελένη.

Στο τέταρτο «επεισόδιο» (στ. 1286-1536), ενώ ακούγονται σπαραχτικές, μέσα στο παλάτι, οι φωνές της Ελένης, έρχεται η Ερμιόνη και ύστερα από ένα σύντομο διάλογο με την Ηλέκτρα, μπαίνει στο παλάτι για να πέσει στα χέρια του Ορέστη και του Πυλάδη. Στο πρώτο τμήμα του τέταρτου «στάσιμου» (στ. 1353-1365) ο χορός κάνει θορυβώδεις κινήσεις, για να καλύψει τα ξεφωνητά της Ελένης, και εκφράζει την ικανοποίησή του για την τιμωρία που νομίζει ότι της έχει επιβληθεί.

Στη συνέχεια του τέταρτου «επεισοδίου» βγαίνει ένα ανώνυμος Φρύγας, δούλος της Ελένης, έντρομος απ’το παλάτι και, ανάμεσα σε θρηνολογήματά του, απαντώντας στο χορό, αφηγείται σε μακρόσυρτη «αγγελική ρήση», που απλώς τη διακόπτουν κάποιες ερωτήσεις, την προσπάθεια των δύο νέων να πετύχουν τους στόχους τους: έπιασαν την Ερμιόνη, αλλά τους ξέφυγε η Ελένη, που με κάποιο υπερφυσικό τρόπο έγινε άφαντη (στ. 1369-1502). Σε λίγο βγαίνει απ’το παλάτι ο Ορέστης και έχει ένα διάλογο με το Φρύγα που τον αφήνει τελικά να μπει μέσα στο παλάτι, τονίζει ότι, αν έρθει ο Μενέλαος δε θελήσει να τους γλυτώσει απ’το θάνατο, θα δει νεκρές την κόρη και τη γυναίκα του.

 

Στο δεύτερο τμήμα του τέταρτου «στάσιμου» (στ. 1537- 1548) ο χορός δείχνει αμηχανία, βλέπει προετοιμασίες για πυρπόληση του παλατιού και, με κάποιο τρόπο, προοικονομεί το τέλος του έργου.

Στην «έξοδο» του έργου (στ. 1549-1693) ο Ορέστης, που βρίσκεται στη στέγη του παλατιού, κάνει διάλογο με το Μενέλαο που έχει έρθει (στ. 1576-1617) και είναι έτοιμος να κάψει το παλάτι σε συνεργασία με την Ηλέκτρα και τον Πυλάδη. Τότε εμφανίζεται στο «θεολογείον» ο θεός Απόλλωνας με το φάσμα της Ελένης δίπλα του. Μιλάει για την εξαφάνιση της Ελένης, παριστάνοντάς την σα θεά, συνιστά στο Μενέλαο να πάρει άλλη γυναίκα, λέει στον Ορέστη ότι θα ζήσει ένα χρόνο εξορίας, θα αθωωθεί στον Άρειο Πάγο της Αθήνας και θα παντρευτεί την Ερμιόνη, που ήταν έτοιμος να σφάξει (στ. 1625-1665). Ο Μενέλαος και ο Ορέστης δέχονται τις θεϊκές ρυθμίσεις και ο χορός κλείνει με προσευχή στη θεότητα Νίκη (στ. 1691-1693).

Θεόδωρος Μαυρόπουλος

(πηγή: « Ευριπίδης Ορέστης», εκδ. Ζήτρος)

ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ


  • Δομική ανάλυση
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ
    Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ...

    Μαρ 27, 2020 0

  • ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
    ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ...

    Ιαν 25, 2017 0

  • ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ-ΓΛΩΣΣΑΡΙΟ
    ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ...

    Ιαν 25, 2017 0

  • ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ
    ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ...

    Νοέ 01, 2016 0

Στην ίδια κατηγορία
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
    ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ
    ΑΝΤΙΓΟΝΗ

    Μάι 20, 2025 0

  • CINDERELLA
    CINDERELLA

    Μάι 03, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz