Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • MAMLUQI
  • ΠΡΑΣΙΝΗ ΚΑΡΤΑ
  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
  • ΟΔΟΣ ΜΑΛΧΟΛΑΝΤ
  • ΝΙΚΟΣ ΓΑΛΑΝΟΣ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΧΡΩΜΑΤΙΣΤΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ

Δεκ 01, 2019 Θέατρο 0


ΧΡΩΜΑΤΙΣΤΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ

μία οικογενειακή υπόθεση

του Γιάννη Φραγκούλη

Μία ακόμη παράσταση στο θέατρο Μαίωτρον, στην καινούργια θεατρική σκηνή που άνοιξε ξανά πριν από ένα χρόνο, τώρα οι «Χρωματιστές γυναίκες» ήταν μία ευχάριστη έκπληξη. Δύο γυναίκες σε ένα απλό σκηνικό χώρο μας μιλούν με άμεσο τρόπο για τη ζωή τους, για τη μεταξύ τους σχέση, για την οικογένειά τους. Μήπως, όμως, η αφήγηση πηγαίνει πιο βαθιά και κρύβει από κάτω ένα βαθύτερο νόημα; Ποιο είναι αυτό; Θα προσπαθήσουμε, σε αυτό το σημείωμα, να το ανακαλύψουμε.

Οι «Χρωματιστές γυναίκες» πρωτοπαρουσιάστηκαν από το Θέατρο του Πειραιά, το 1984, ενώ το κείμενο κυκλοφόρησε τον επόμενο χρόνο από τις εκδόσεις Ερμής. Σήμερα, θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα έργα της νεοελληνικής δραματουργίας. Ένα πρωτότυπο έργο που βρίσκεται στα όρια της ηθογραφίας, του παραλόγου και της διερεύνησης του εγώ μας.

Ο Βασίλης Ζιώγας (1937-2001) δομεί το σύμπαν του έργου μέσα σε ένα νησιώτικο σπίτι. Δύο αδελφές, η Άννα και η Έλλη, ακροβατούν μεταξύ αληθινού και ψεύτικου, μέσα στα κλειστά σύνορα της ελληνικής επαρχίας. Η κάθε μία είναι φορέας αξιών αντίθετων μεταξύ τους -η κοσμογυρισμένη Άννα και η απομονωμένη Έλλη- και οι προσωπικότητές τους εκφράζουν διαφορετικές στάσεις απέναντι στη γυναικεία μοίρα. Σε αυτό το -σε πρώτη ανάγνωση- οικογενειακό δράμα, οι δυο γυναίκες επιδίδονται σε ένα παιχνίδι για τη μετατόπιση των ορίων της πραγματικής ή της συμβολικής ελευθερίας. Ο Ζιώγας στρέφεται σε εκείνα τα στοιχεία που μεταφέρουν το θέατρο στη ζωή και τη ζωή πιο κοντά στο θέατρο, όπως το παιχνίδι, τις παιδικές αναμνήσεις ή, όπως έγραψε ο ίδιος, «στο θέατρο που παίζεται μέσα σε μιαν οικογένεια, όπου ο καθένας υποδύεται έναν πλαστό εαυτό, με τέτοιο ζήλο, που συχνά ξεχνά τον πραγματικό του», αναζητώντας μία αναλλοίωτη, οικουμενική, ουσία του θεάτρου.

Οι δύο γυναίκες βρίσκονται σε μία σύγκρουση που προκαλείται, σε μεγαλύτερο βαθμό από την Άννα. Η Έλλη στην αρχή ακούει, κατόπιν αντιδρά, αλλά αυτή η αντίδρασή της είναι υποτονική. Μέσα από το κείμενο περνά η ιστορία αυτής της οικογένειας, με υπόγειο τρόπο. Τρίτο πρόσωπο της αφήγησης είναι ο πατέρας. Αυτός αποκτά διάφορα πρόσωπα, μεταλλάσσεται σε έναν άγνωστο άντρα, σε έναν κυνηγό. Η Άννα είναι αθυρόστομη, όπως ταιριάζει σε μία γυναίκα που έχει γυρίσει τον κόσμο και έχει δουλέψει σε διάφορα πορνεία, μία ζωή για την οποία δεν έχει μετανιώσει. Κομβική στιγμή της παράστασης είναι μία γλάστρα με ένα κρίνο. Το κάτω μέρος του φυτού είναι το μουνί, το πάνω είναι ο πούτσος, έτσι λέει η Άννα στην Έλλη. Η δεύτερη ντρέπεται, η πρώτη το χαίρεται. Με αυτό τον τρόπο ο συγγραφέας του έργου μας βάζει μέσα στην ουσία της παράστασης, στον πατέρα, τη μητέρα, τις δύο αδελφές.

Η μητέρα είναι απούσα παντελώς. Μπορούμε εύκολα να καταλάβουμε ότι η μητέρα ήταν απούσα από αυτή την οικογενειακή σχέση. Ο πατέρας, αντίθετα, είναι μία επιβλητική φιγούρα, λειτουργεί με αυστηρό τρόπο, θα μπορούσαμε να πούμε αυταρχικό. Στην εξέλιξη του έργου καταλαβαίνουμε ότι αυτός ο πατέρας βίαζε την Έλλη. Αυτό το κορίτσι οδηγήθηκε σε υποτακτική συμπεριφορά, διατηρώντας μία απόσταση από αυτόν, μη βρίσκοντας ανταπόκριση από την, προφανώς, αποστασιοποιημένη μητέρα, μία θεώρηση που βγαίνει από τη ψυχαναλυτική θεωρία του Ράιχ, σχετικά με το μαζοχιστικό χαρακτήρα. Η Άννα είναι αυτή που μιλά για αυτή τη βίαιη πράξη, η Έλλη την αρνείται. Καταλαβαίνουμε ότι αυτές οι δύο γυναίκες λειτουργούν σαν ένα δίπολο.

Σε αυτό το σημείο μπορούμε να κάνουμε μία υπόθεση: Μήπως αυτές οι δύο γυναίκες δεν είναι παρά μία, ή, για να το πούμε διαφορετικά, μήπως η κάθε μία είναι η άλλη όψη της ίδιας γυναίκας; Αν αυτό είναι σωστό τότε η μία πλευρά μάχεται την άλλη, δεν μπορεί να την ανεχτεί.

Η Έλλη δεν μπορεί να ανεχτεί την Άννα που της αρέσει να τα λέει τα πράγματα με το όνομά τους, να μιλά έτσι που να αναδεικνύει την προστυχιά της πραγματικότητας, έτσι όπως η ίδια την έχει αντιληφθεί. Η Έλλη έχει τη δική της αντίληψη για το πραγματικό, έτσι έρχεται σε σύγκρουση με την Άννα. Στη μέση είναι ο πατέρας και, λιγότερο, η υπονοούμενη μητέρα. Οι γλάστρες περιχαρακώνουν το χώρο, δεν υπονοούν όμως, όπως θα περιμέναμε να γίνει ακολουθώντας την πρώτη υπονόηση του κρίνου, όπως αναφέραμε, έτσι ώστε να μιλούν στο ασυνείδητο για αυτή την αιμομικτική σχέση.

Ο πατέρας είναι μία περσόνα που στιγματίζει την αφήγησή τους. Η Έλλη τον αναπολεί, το βλέπει σαν ένα ξένο που έρχεται στο σπίτι, σαν ένα κυνηγό. Η Άννα έχει απομακρυνθεί από αυτόν, τον απωθεί. Η μία πλευρά, η Έλλη, θέλει να το γνωρίσει καλύτερα, να τον αγαπήσει, μία απέλπιδη προσπάθεια να δομήσει την ταυτότητά της με άμεσο τρόπο, θέλει να το κάνει αυτό με οποιοδήποτε κόστος. Η Άννα δε θέλει να τον ξέρει, απωθεί τον πατέρα, κυρίως αυτή την πλευρά της που έχει πληγωθεί από αυτόν. Αυτή είναι η σύγκρουση των δύο πλευρών, αυτό είναι το αδιέξοδο, οι αντιμαχόμενες τάσεις που ξεκινούν από την υστερία και φτάνουν στην ψύχωση. Μία δαιδαλώδη διαδρομή που η Έλλη-Άννα δεν μπορεί να βγει ποτέ.

Η ντουφεκιά φέρνει ξανά τη φιγούρα του πατέρα, αυτή τη φορά με διαφορετικό τρόπο, σα μία εκσπερμάτωση. Επιτέλους ο πατέρας φτάνει σε οργασμό, εκσπερματώνει και αυτή η οργασμική πράξη απευθύνεται και στις δύο γυναίκες, οι οποίες το εκλαμβάνουν με διαφορετικό τρόπο, η Έλλη με φόβο, η Άννα με ευχαρίστηση. Επιτέλους ο πατέρας έρχεται σε μία πρώτη επαφή με τον πατέρα, αλλά με ουσιαστικό τρόπο. Είναι η αρχή για να καταφέρουν να σπάσουν τον τοίχο και να βγουν από το αδιέξοδο. Θα τα καταφέρουν;

ΧΡΩΜΑΤΙΣΤΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ

Συγγραφέας: Βασίλης Ζιώγας

Σκηνοθεσία: Νικολέττα Καράνταη, Χάρης Θώμος

Ηθοποιοί: Κατερίνα Κούρτογλου, Θεοδώρα Μωυσιάδου

Θέατρο: Μαίωτρον

Έτος: 2019.


  • Θεατρικές παραστάσεις
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
    ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ
    ΑΝΤΙΓΟΝΗ

    Μάι 20, 2025 0

  • ΗΛΙΟΣ ΜΕ ΔΟΝΤΙΑ
    ΗΛΙΟΣ ΜΕ ΔΟΝΤΙΑ

    Απρ 02, 2025 0

  • LUV
    LUV

    Μαρ 06, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • CINDERELLA
    CINDERELLA

    Μάι 03, 2025 0

  • ETERNAL HUSBAND
    ETERNAL HUSBAND

    Απρ 30, 2025 0

  • ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΛΑΜΠΑΝΙΔΗΣ
    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ...

    Απρ 30, 2025 0

  • ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ
    ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ...

    Μαρ 29, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • MAMLUQI
    MAMLUQI

    Μάι 24, 2025 0

  • ΠΡΑΣΙΝΗ ΚΑΡΤΑ
    ΠΡΑΣΙΝΗ ΚΑΡΤΑ

    Μάι 23, 2025 0

  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
    ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΟΔΟΣ ΜΑΛΧΟΛΑΝΤ
    ΟΔΟΣ ΜΑΛΧΟΛΑΝΤ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΝΙΚΟΣ ΓΑΛΑΝΟΣ
    ΝΙΚΟΣ ΓΑΛΑΝΟΣ

    Μάι 21, 2025 0

  • Πειθαρχική Μεραρχία 999
    Πειθαρχική Μεραρχία 999

    Μάι 21, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    3 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    7 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Μάιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« Απρ    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (331)
  • Κινηματογράφος (1.389)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz