Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ ΤΗΣ ΔΑΜΑΣΚΟΥ
  • 46ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΑΜΑΣ-ΠΕΜΠΤΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ
  • Η ΟΜΟΡΦΟΤΕΡΗ ΤΗΣ ΡΟΥΜΕΛΗΣ
  • 46ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΑΜΑΣ-ΤΕΤΑΡΤΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ
  • 46ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΑΜΑΣ-ΤΡΙΤΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ

Απρ 15, 2022 Θέατρο 0


ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ

ΜΙΑ ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΧΑΡΑΜΑΔΑ

Το κιβώτιο: γράφει η Άννα Κβάσνιακ

Στα τέλη του ελληνικού εμφυλίου πολέμου, μια ομάδα ανταρτών αναλαμβάνει μετά από σχετική εντολή του Γενικού Αρχηγείου να μεταφέρει, περνώντας μέσα από εχθρικό έδαφος, ένα κιβώτιο αγνώστου περιεχομένου, με παραλήπτες τη διοίκηση μιας ανταρτοκρατούμενης πόλης.

ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ: ΤΟ ΕΡΓΟ

Στη διάρκεια της αποστολής η ομάδα αρχίζει να χάνει τα μέλη της σταδιακά. Μέχρι που τελικά σώζεται ένας μόνο αντάρτης, ο οποίος τελικά κατορθώνει να παραδώσει το κιβώτιο. Όταν όμως φτάνει στον προορισμό του, διαπιστώνεται πως είναι άδειο. Ο αντάρτης φυλακίζεται από τους άλλους συντρόφους του ως δολιοφθορέας.

Σε μια συγκλονιστική προσπάθεια να αποδείξει την αθωότητά του, αρχίζει να συντάσσει αναφορές στον ανακριτή. Δεν διστάζει να εξηγεί και να ερμηνεύει το νόημα της παράδοξης αποστολής τους. Αυτές οι αναφορές αποτελούν το μυθιστόρημα του Άρη Αλεξάνδρου. Ο συντάκτης των αναφορών δε γνωρίζει τίποτα για την ταυτότητα του ανακριτή. Ούτε για τους δεσμώτες του, ούτε αν ο ανακριτής διαβάζει τα όσα του γράφει.

ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ: Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ

Πρόκειται για ένα μονόλογο που εξελίσσεται μέσα σε’ ένα κλίμα εξομολόγησης. Μέσα από τις παραστατικές περιγραφές του ήρωα, γινόμαστε μέτοχοι των κακουχιών, των στερήσεων καθώς και των ιδιαίτερων στρατιωτικών κανονισμών που παραγκωνίζουν κάθε ανθρωπισμό και ευαισθησία προκειμένου να έρθει σε πέρας η αποστολή. Μάλιστα κάθε φορά που εισέρχεται στην εξιστόρηση των γεγονότων και των πράξεων που συνέβησαν, παρατηρούμε μια δυσκολία έκφρασης του ήρωα. Και αυτό όχι τυχαία διότι με κάθε περιγραφή του αναβιώνει ξανά και ξανά τα όσα έζησε.

“Το κιβώτιο: Το μόνο που φαίνεται να σχηματίζεται

πάνω στις αδρές γραμμές του χαρτιού

με αχνά γράμματα είναι ο τίτλος «Προδότης».”

Με την ψυχή του «φορτωμένη» από ιδανικά και αξίες που τον συντροφεύανε ως άσβεστοι φρουροί απέναντι στις δυσμενείς συνθήκες καταλήγει δέσμιος και δακτυλοδεικτούμενος. Για την αποτυχία της αποστολής διότι το κιβώτιο λέχθηκε από τους ανωτέρους του ότι ήταν άνευ περιεχομένου. Καθόλη την διάρκεια του έργου διαφαίνεται η αγωνιώδης πορεία του να αποδείξει την αθωότητα του. Καταβάλλοντας μεγάλη προσπάθεια να ενθυμηθεί έως και την παραμικρή λεπτομέρεια. Προκειμένου να λειτουργήσει και να εκτιμηθεί ως τεκμήριο για την αθωότητα του.

Το κιβώτιο

ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ: ΨΗΓΜΑΤΑ ΕΙΡΩΝΙΑΣ

Είναι ο μοναδικός επιζών αυτής της αποστολής. Έχει την προσδοκία ότι στο στρατιωτικό μητρώο δίπλα στο όνομα του θα γραφτεί η λέξη «Ήρωας» και να επιβραβευτεί γι’ αυτό. Γεγονός που εν τέλει φαντάζει μακρινό όνειρο. Το μόνο που φαίνεται να σχηματίζεται πάνω στις αδρές γραμμές του χαρτιού με αχνά γράμματα είναι ο τίτλος «Προδότης».

Χρησιμοποιεί ψήγματα ειρωνείας, αστεϊσμούς και ένταση στη φωνή του από το δίκιο του που τον πνίγει. Όσο πλησιάζει το τέλος του έργου, ο ίδιος αναρωτιέται για το τι πραγματικά μπορεί να συνέβη και για ποιο λόγο… Απογοητευμένος πια και γνωρίζοντας ποιο τέλος τον περιμένει  θέτει πολλά ρητορικά επιχειρήματα και η φωνή αυτή να σωπαίνει… 

ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ: Η ΣΚΗΝΙΚΗ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ

Η λιτότητα που συναντάμε στο σκηνικό σου έδινε την πεποίθηση ότι πρόκειται για ένα κελί φυλακής. Το μέρος που περιορίζει μόνο το σώμα αλλά όχι την ψυχή του ήρωα. Ανά τακτά διαστήματα, παρεμβάλλονταν διάφορες μουσικές (ήχος κλαρίνου, αντάρτικος ύμνος, 4 ανυπόμονα χτυπήματα στο ξύλο). Είτε κατά την διάρκεια του έργου είτε για το πέρασμα της άλλης σκηνής. Δημιουργούσε έναν υποτονικό μα συνάμα  ατμοσφαιρικό αέρα με ποικίλα συναισθήματα.  

“Το κιβώτιο: Οι κάθε είδους ιδεολογίες

κρύβουν μια σκοτεινή χαραμάδα.”

Οι εναλλαγές στο φως του προβολέα από διαφορετικές γωνίες και πλευρές αποκτούν διττή σημασία. Αντικατοπτρίζουν το ανακριτικό και γεμάτο καχυποψία μάτι των ανωτέρων του. Ταυτόχρονα το ίδιο το φως πέφτει πάνω του ως συνήγορος υπεράσπισης προσπαθώντας να φωτίσει κάθε πτυχή της ιστορίας του. Σε συνδυασμό με το δραματικό ύφος του πάλλει τις συναισθηματικές χορδές του κοινού με συγκίνηση και προβληματισμό.

ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ: ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ

Ο συγγραφέας Άρης Αλεξάνδρου χρησιμοποιεί ως φόντο τον εμφύλιο στην Ελλάδα. Προσθέτει άλλα ιστορικά στοιχεία (ναζιστές- κυάνιο, ισπανικός εμφύλιος- αλεξιπτωτιστές). Πλάθει μια ιστορία που φέρουν μια διαχρονικότητα. Ο συγγραφέας στρέφει το θεατρικό φακό του πάντοθεν, επιτρέποντας στον έκαστο θεατή να διεξάγει πολλαπλά δυνητικά συμπεράσματα κατά το δοκούν: Έλλειψη προσδοκιών, σκοπός, ύπαρξη κ.α. Αφού τίποτα δεν είναι απόλυτο σε μια πολεμική συνθήκη με τις προδοσίες, τους κατάσκοπους και τα εναλλασσόμενα συμφέροντα να ενεδρεύουν σε κάθε γωνιά.

Το κιβώτιο

Οι κάθε είδους ιδεολογίες κρύβουν μια σκοτεινή χαραμάδα την οποία και προσπαθούν να καλύψουν ή να ωραιοποιήσουν. Όμως ελλοχεύει ο κίνδυνος ανά πάσα στιγμή να πέσεις μέσα χωρίς να βρεις ποτέ την διέξοδο. Η πίστη σ’ έναν ανώτερο σκοπό δηλώνει την φλεγόμενη ψυχή που αποζητά το ιδεώδες. Απογυμνώνει την φθαρτή της φύση αναδύοντας από τα σωθικά την αθάνατη πλευρά του ανθρώπου.

Θα ήθελα να εκφράσω ένα μεγάλο μπράβο στον ηθοποιό Φώτη Μακρή και τον καθηγητή Ιστορίας του τμήματος Πολιτικών Επιστήμων του Α.Π.Θ, Σπύρο Μαρκέτο. Για την εποικοδομητική συζήτηση μετά το πέρας της παράστασης με το θεατρικό κοινό, με αφορμή το έργο.

ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ: Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

Ο Άρης Αλεξάνδρου (ψευδώνυμο του Αριστοτέλη Βασιλειάδη) γεννήθηκε στην Πετρούπολη της Ρωσίας, το 1922 από Έλληνα πατέρα και Ρωσίδα μητέρα. Λίγα χρόνια μετά τη γέννηση του (το 1928), η οικογένεια μετακόμισε στη Θεσσαλονίκη και μετά στην Αθήνα.     

“Το κιβώτιο: Αποτέλεσε θέμα

πολλών πανεπιστημιακών εργασιών.”

 Άρχισε να μεταφράζει και να γράφει σε νεαρή ηλικία. Οι πολίτικες του περιπέτειες συνοδεύονταν από αντίστοιχες ιδεολογικές. Εξορίστηκε στην Ελ Ντάμπα της Λιβύης, στον Μούδρο της Λήμνου, στη Μακρόνησο και φυλακίστηκε για τα αριστερά πολιτικά του φρονήματα. Διαφωνούσε με τους συντρόφους του. Αυτά δεν έκαμψαν τη μεταφραστική του παραγωγή, ούτε και την ποιητική του δημιουργικότητα.

Από το 1967 έζησε αυτοεξόριστος, μαζί με τη σύζυγο του Καίτη Δρόσου, στο Παρίσι. Εκεί τέλειωσε τη συγγραφή του μυθιστορήματος «Το κιβώτιο». Πέθανε στο Παρίσι, το 1978.

Τα ποιητικά έργα του είναι: «Ακόμα τούτη η άνοιξη» (1946), «Άγονος γραμμή» (1952), «Ευθύτης οδών» (1959), «Ποιήματα» (1941-1971) (1972). Ασχολήθηκε επίσης με τη μετάφραση από τα αγγλικά, τα ρώσικα, τα γαλλικά, τα ιταλικά και τα γερμανικά. Το μοναδικό του μυθιστόρημα, «Το κιβώτιο», μεταφράστηκε στα γαλλικά και στα αγγλικά. Αποτέλεσε θέμα πολλών πανεπιστημιακών εργασιών.




ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ

Συγγραφέας: Άρης Αλεξάνδρου

Δραματουργική επεξεργασία- σκηνοθεσία: Φώτης Μακρής, Κλεοπάτρα Τολόγκου

Ηθοποιός: Φώτης Μακρής

Σκηνογραφία: Διονύσης Μανουσάκης

Μουσική: Γιώργος Νινιός

Θέατρο: Αμαλία

Ημερομηνία: 26 Φεβρουαρίου 2022.

 

Διαβάστε τις κριτικές θεάτρου

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημοσιεύσει


  • Κριτικές θεάτρου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΤΟ ΔΙΑΜΑΝΤΙ ΚΑΙ ΤΟ ΚΗΤΟΣ Ή ΟΛΟΣ Ο ΜΠΟΣΤ ΣΕ ΜΙΑ ΩΡΑ
    ΤΟ ΔΙΑΜΑΝΤΙ ΚΑΙ ΤΟ...

    Σεπ 03, 2023 0

  • «E-PASS Ή ΕΠΙ ΤΑΣ!»- ΜΠΑΝΤΑ-ΡΙΣΜΕΝΟΙ (EVOLUTION)
    «E-PASS Ή ΕΠΙ ΤΑΣ!»-...

    Σεπ 02, 2023 0

  • ΜΑΛΛΙΑ ΚΑΙ ΚΟΥΒΑΡΙΑ
    ΜΑΛΛΙΑ ΚΑΙ ΚΟΥΒΑΡΙΑ

    Σεπ 01, 2023 0

  • Ο ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ ΟΝΕΙΡΕΥΕΤΑΙ, ΛΥΣΙΣΤΡΑΤΗ ΚΑΙ ΠΡΑΞΑΓΟΡΑ
    Ο ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ...

    Σεπ 01, 2023 0

Στην ίδια κατηγορία
  • Η ΟΜΟΡΦΟΤΕΡΗ ΤΗΣ ΡΟΥΜΕΛΗΣ
    Η ΟΜΟΡΦΟΤΕΡΗ ΤΗΣ...

    Σεπ 17, 2023 0

  • ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2023-ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
    ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ...

    Σεπ 03, 2023 0

  • 30α ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ
    30α ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ

    Αυγ 24, 2023 0

  • ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2023
    ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2023

    Αυγ 15, 2023 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ
    ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ

    Μάι 28, 2014 2

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ ΤΗΣ ΔΑΜΑΣΚΟΥ
    ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ ΤΗΣ ΔΑΜΑΣΚΟΥ

    Σεπ 24, 2023 0

  • 46ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΑΜΑΣ-ΠΕΜΠΤΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ
    46ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΑΜΑΣ-ΠΕΜΠΤΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ

    Σεπ 23, 2023 0

  • Η ΟΜΟΡΦΟΤΕΡΗ ΤΗΣ ΡΟΥΜΕΛΗΣ
    Η ΟΜΟΡΦΟΤΕΡΗ ΤΗΣ ΡΟΥΜΕΛΗΣ

    Σεπ 17, 2023 0

  • 46ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΑΜΑΣ-ΤΕΤΑΡΤΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ
    46ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΑΜΑΣ-ΤΕΤΑΡΤΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ

    Σεπ 09, 2023 0

  • 46ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΑΜΑΣ-ΤΡΙΤΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ
    46ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΑΜΑΣ-ΤΡΙΤΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ

    Σεπ 09, 2023 0

  • 46ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΑΜΑΣ-ΔΕΥΤΕΡΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ
    46ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΑΜΑΣ-ΔΕΥΤΕΡΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ

    Σεπ 08, 2023 0

Performance Art Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    7 μήνες ago

  • πολυ καλή κριτική αν και γω θα ελεγα μια ταινία που ξεχειλίζει φιλοσοφία!!!...

    7 μήνες ago

  • Please, make a small nice translation to me or foreign people for I am not able to catch nothing at ...

    3 έτη ago

  • I love Sotos and Athanassios !

    3 έτη ago

  • Θα θελα μαθω...ημερομηνια προβολης κ ωρα ακριβης...

    3 έτη ago

  • Bonjour, Je ne comprends rien car tout est en grec et je ne le lis pas ni ne le parle non plus, hé...

    3 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Σεπτέμβριος 2023
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
« Αυγ    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (296)
  • Κινηματογράφος (1.216)
  • Νέα (94)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz