Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ; ΑΑ06 ΤΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΡΕΥΜΑΤΑ ΠΡΙΝ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

Μάι 12, 2014 Κινηματογράφος 0


ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ; ΑΑ06 ΤΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΡΕΥΜΑΤΑ ΠΡΙΝ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ;                                          ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

ΤΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΡΕΥΜΑΤΑ ΠΡΙΝ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

Για να καταλάβουμε τον κινηματογράφο σαν τέχνη και, πολύ περισσότερο, την καλλιτεχνική απαίτηση της γέννησης του κινηματογράφου, θα πρέπει να δούμε τα καλλιτεχνικά ρεύματα που υπήρξαν πριν ο κινηματογράφος εμφανιστεί σαν τεχνική και αργότερα σαν τέχνη.

Μετά τις καλλιτεχνικές τεχνοτροπίες της κλασικής αρχαιότητας, όπως εμφανίζονται δηλαδή στην Αρχαία Ελλάδα, στην Αίγυπτο, στα παράλια της Μεσογείου, στην Κίνα, στους κατοίκους της αμερικάνικης και αφρικάνικης ηπείρου (Ινδιάνους και φυλές της Αφρικής, αντίστοιχα) και τελικά στη Αυτοκρατορική Ρώμη, έχουμε μια έντονη πολιτιστική ανάπτυξη στη Δυτική Ευρώπη, αφού η Ελλάδα, τα Βαλκάνια και μεγάλο μέρος της Ευρώπης είναι υπό την κατοχή των Τούρκων, όπου κυριαρχεί ένα είδος μουσουλμανικής τέχνης και, πολύ λιγότερο, σε κατάσταση σχεδόν παρανομίας, οι άλλες μορφές χριστιανικής τέχνης.

Πρώτη θα εμφανιστεί η γοτθική τέχνη (1140-περίπου 1520) στη Δυτική Ευρώπη. Η γοτθική τέχνη θα γεννηθεί από το 1140 έως το 1190, θα περάσει την κλασική της περίοδο από το 1190 έως το 1240, θα φτάσει σε υψηλό επίπεδο, στην ακμή της, από το 1240 έως το 1350 και θα στείλει τις τελευταίες λάμψεις της από το 1350 έως το 1520. Η γοτθική τέχνη εμφανίζεται στην αρχιτεκτονική, στις μικρογραφίες των θρησκευτικών χειρόγραφων βιβλίων, στη γλυπτική και στη ζωγραφική, θα μπορούσαμε σε αυτές τις τέχνες να εντάξουμε και τη μουσική, η οποία, όπως και οι άλλες τέχνες είναι περισσότερο θρησκευτικές, παρά λαϊκές. Παράλληλα και πριν από τη γοτθική τέχνη έχει ακμάσει η βυζαντινή τέχνη, στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, μέχρι το 1453, την ημερομηνία της κατάληψης απ’τους Τούρκους της Κωνσταντινούπολης. Η βυζαντινή τέχνη έχει τις ρίζες της στην τέχνη του ροκοκό και στην προσωπογραφία, όπως εμφανίζονται στα τελευταία χρόνια στην Αίγυπτο των Φαραώ. Η βυζαντινή τέχνη επικεντρώνεται στη ζωγραφική, στην αρχιτεκτονική, στην ποίηση, στη μουσική και στη γλυπτική. Εδώ το κεντρικό πρόσωπο σε μια εικόνα θα παίξει σημαντικό ρόλο και θα κοιτά κατάματα το θεατή. Μπορούμε να δούμε δείγματα αυτών των τεχνών στην Ελλάδα, στην Κωνσταντινούπολη, στη Ρωσία, στα ασιατικά παράλια της Μεσογείου και στις βαλκανικές χώρες, για τη βυζαντινή τέχνη. Στη Γαλλία, στη Γερμανία και λιγότερο στην Αγγλία θα δούμε δείγματα της γοτθικής τέχνης.

04 ta kallitexnik revmata prin ton kinimatografo foto2

Θα πρέπει να πούμε ότι ο καλλιτέχνης δουλεύει για έναν άρχοντα, κύριο μεγάλων αγροτικών εκτάσεων, φέουδων, ενός φεουδάρχη, λοιπόν, ή για ένα βασιλιά ή αυτοκράτορα. Ξέρει, κατά συνέπεια ότι τα έργα του θα αγορασθούν σίγουρα από αυτόν. Έχει ένα ολόκληρο συνεργείο, σχεδιάζει το έργο, παρακολουθεί τις εργασίες των βοηθών του, κάνει τις λεπτομέρειες. Όσοι δουλεύουν σε αυτές τις εργασίες ανήκουν σε συγκεκριμένες ενώσεις, μέλη των οποίων είναι μόνο καλλιτέχνες αυτού του είδους, και ονομάζονται συντεχνίες. Ο καλλιτέχνης από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι αυτή την εποχή αναγνωρίζεται ως τεχνίτης, η ιδιότητα του καλλιτέχνη θα του δοθεί πολύ αργότερα, μετά από το 1300.

Στις αρχές του 15ου αιώνα υπάρχουν δύο τάξεις που πρωταγωνιστούν στο παιχνίδι της εξουσίας: η αυλική τάξη (οι άνθρωποι που ήταν συνεργάτες του βασιλιά) και η αστική τάξη (που είχε στα χέρια της ιδιοκτησία, όπως βιοτεχνίες, εμπορικές και οικονομικές επιχειρήσεις). Πλέον παραγγελίες οι καλλιτέχνες δέχονται τόσο από την αυλή του βασιλιά όσο και από τους αστούς, προσπαθούν να ικανοποιήσουν και τους δύο. Οι παραγγελίες είναι άφθονες, η τέχνη επεκτείνεται και σε άλλους τομείς (κατασκευή χαλιών, λιθογραφία, διακόσμηση υαλικών κ.ά.). Η γοτθική τέχνη μας φέρνει σιγά-σιγά στον αναγεννησιακό ρυθμό, στο μπαρόκ και στη νεώτερη μορφή του ροκοκό.

Κυρίως στην Ιταλία η γοτθική τέχνη δίνει προοδευτικά τη θέση της στο μανιερισμό. Είμαστε όμως στην εποχή που οι καλλιτέχνες είναι προσωπικότητες αξιοσέβαστες και αναλαμβάνουν μεγάλες παραγγελίες απ’τους ηγεμόνες και απ’τους πάπες, τους θρησκευτικούς ηγέτες της Δυτικής Ευρώπης. Θα συναντήσουμε ονόματα όπως του Νικόλα Πιζάνο, του Τζοβάνι Πιζάνο, του Αρνόλφο ντι Κάμπιο, στη γλυπτική, του Πιέτρο Καβαλίνι, του Τζιότο, του Ντούτσιο ντι Μπουονινσένια, του Πάολο και του Λορέντζο Βενετσιάνο, του Σιμόνε Μαρτίνι, στη ζωγραφική, δημιουργοί που αφήνουν πίσω τους μια μεγάλη εικαστική κληρονομιά κυρίως στην Ιταλία και στη Γαλλία, των οποίων τα θέματα προσανατολίζονται στη θρησκευτική θεματολογία. Ο 15ος αιώνας (1400-1470) φέρνει την Ιταλία στο επίκεντρο του καλλιτεχνικού ενδιαφέροντος κυρίως με τη γλυπτική και την αρχιτεκτονική, λιγότερο με τη ζωγραφική, που ακολουθούν ακόμη το γοτθικό ρεύμα. Τα ονόματα των Γκιμπέρτι, Νάνι ντε Μπάνκο και Ντονατέλο, κυριαρχούν στη γλυπτική, όλοι τους δραστηριοποιούνται στο νέο καλλιτεχνικό κέντρο, στη Φλωρεντία. Στο ίδιο μέρος ο Μαζάτσιο ανανεώνει τη ζωγραφική και ο Μπρουνελέσκι δημιουργεί αριστουργήματα στην αρχιτεκτονική, αυτός με τον Λέοντα Μπατίστα Αλμπέρτι θα κάνουν τη Φλωρεντία το κέντρο της αρχιτεκτονικής καλλιτεχνικής δημιουργίας. Πολλοί άλλοι καλλιτέχνες θα δουλέψουν με παραγγελίες από πάπες και άρχοντες (κυρίως πρίγκιπες), έτσι αναπτύσσεται ένα ολόκληρο καλλιτεχνικό ρεύμα στη Φλωρεντία, στη Σιένα, στο Μιλάνο και στη Βενετία κατά τη διάρκεια του 15ου αιώνα.

04 ta kallitexnik revmata prin ton kinimatografo foto3

Αν συνέβαιναν αυτά στην Ιταλία, στη Γαλλία (κυρίως στο Παρίσι) και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες άρχισε να εμφανίζεται ένα ρεύμα καλλιτεχνών που δημιουργούσαν στις αυλές των ευγενών. Αν και ακολουθούσαν επίσης το γοτθικό ρυθμό, τα θέματά τους ήταν πάλι θρησκευτικά, ήταν πιο ελεύθεροι στη δημιουργική τους σύνθεση. Στις Γερμανικές χώρες (δηλαδή στις σημερινές Τσεχία, Σλοβακία, Πολωνία, Αυστρία και Γερμανία) κυριαρχεί η ζωγραφική που έχει μια έντονη πορσελάνινη απόδοση. Στο Παρίσι οι ευγενείς συγκεντρώνουν πολλούς καλλιτέχνες οι οποίοι μέσα στα έργα τους έχουν μια ρεαλιστική απόδοση. Αργότερα ο γοτθικός ρυθμός θα φτάσει στην Ισπανία (μέσα του 14ου έως μέσα του 15ου αιώνα) για να βρει, στη Βαρκελώνη, το κυριότερο εκφραστή του, στο πρόσωπο του Λουΐς Μποράσα ο οποίος χαρακτηρίζεται από μια έντονη ποιητική έμπνευση. Η εξέλιξη όμως θα έρθει από τις φλαμανδικές (σημερινές Ολλανδία και μέρος του Βελγίου) και γερμανικές χώρες όπου θα διακρίνουμε τα πρώτα δείγματα του ρεαλισμού. Ζωγράφοι όπως οι Ρομπέρ Καμπέν, Χιούμπερτ Βαν Άικ και Γιαν Βαν Άικ (που ήταν αδέλφια), ο Ρότζερ Βαν Ντερ Βέιντεν, από τη Φλαμανδία, αλλά και ο Φράνκε, ο Κόνραντ Βιτς, ο γλύπτης Χανς Μούλτσερ θα δώσουν μια ρεαλιστική χροιά στα έργα τους. Ο κύκλος θα ολοκληρωθεί με το Λεονάρδο ντα Βίντσι, το Ραφαήλ, το Μιχαήλ Άγγελο και τον Τιτσιάνο για να φτάσουμε στην κλασική Αναγέννηση και στο μανιερισμό, ο οποίος θα επικρατήσει μέχρι το 1620.

04 ta kallitexnik revmata prin ton kinimatografo foto4

Τέλη του 16ου αιώνα θα εμφανιστεί, κυρίως στην αρχιτεκτονική, ένα νέο στιλ που θα αλλάξει ριζικά τις κλασικές τεχνοτροπίες που ίσχυαν μέχρι τότε. Το μπαρόκ (1590-περίπου 1790), που σημαίνει κάτι το περίεργο, το αλλόκοτο, εμφανίζεται στην κριτική για να προσδώσει χαρακτηριστικά σε μια τέχνη που διαφέρει ριζικά από τον κλασικισμό (όπως τον είδαμε πιο πριν), κυρίως επειδή οι μορφές στο μπαρόκ είναι πιο δραστήριες, προκλητικές, αποσκοπούν στο συνδυασμό διάφορων στοιχείων (όγκοι, χρώματα, κίνηση). Αυτή την εποχή έχουν δημιουργηθεί νέα μεγάλα αστικά κέντρα, πόλεις όπου κυριαρχεί η αστική τάξη χωρίς όμως ακόμα να έχει εκθρονίσει τους ηγεμόνες και τους βασιλιάδες. Δείγματα αρχιτεκτονικής του μπαρόκ βρίσκουμε στη Γαλλία, το ανάκτορο των Βερσαλιών και του Ρισελιέ, στην Ιταλία, η Βασιλική του Αγίου Πέτρου, στη Ρώμη. Η νέα τέχνη επικεντρώνεται στην δόμηση των πόλεων, στην πολεοδομία, η οποία αφήνει να φανούν τα παλιότερα στοιχεία τα οποία συνυπάρχουν αρμονικά με τα νεώτερα. Το μπαρόκ είναι η κυρίως αστική τέχνη και αυτό φαίνεται στο ότι είναι η εποχή που ανθεί η αρχιτεκτονική σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Παρόλα αυτά, το μπαρόκ συνυπάρχει με το ροκοκό και την κλασική τεχνοτροπία, αν και υπερτερεί. Αμφισβητεί τη μοναδική αλήθεια της κλασικής τεχνοτροπίας, προσεγγίζει περισσότερο το λαό, αφήνει περισσότερες ελευθερίες στο πνεύμα για να δημιουργήσει με τη φαντασία του. Επικεντρώνει την προσοχή του στον άνθρωπο, έχουμε προσωπογραφίες, αλλά και πίνακες με νεκρή φύση (δηλαδή αντικείμενα χωρίς την παρουσία του ανθρώπου), τοπία, παρουσιάζεται, με άλλα λόγια, ο άνθρωπος και το περιβάλλον του, με τον ίδιο τρόπο όπως παρουσιάζονταν τα θρησκευτικά θέματα στις παλιότερες τέχνες.

Περιεχόμενα


  • Θεωρία κινηματογράφου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΝΕΟΡΕΑΛΙΣΜΟΣ
    ΝΕΟΡΕΑΛΙΣΜΟΣ

    Οκτ 28, 2023 0

  • Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΑΝ ΕΙΔΙΚΟ ΕΦΕ
    Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΑΝ...

    Μαρ 29, 2020 0

  • ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ ΑΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ
    ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ...

    Ιούλ 30, 2018 0

  • ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ ΑΑ02ΠΡΟΛΟΓΟΣ
    ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ...

    Ιούλ 30, 2018 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz