Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ
  • ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ
  • ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ
  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ
  • ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ; ΑΑ11 Η ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Ιούν 02, 2014 Κινηματογράφος 0


ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ; ΑΑ11 Η ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ;                                          ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Η ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ

ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Ενώ όλες οι άλλες τέχνες έχουν σαν πρώτη ύλη τους ένα συγκεκριμένο περιεχόμενο, αυτό δε συμβαίνει στον κινηματογράφο. Για παράδειγμα, η λογοτεχνία έχει σαν πρώτη ύλη της τη γλώσσα, η μουσική τους ήχους, η ζωγραφική το χρώμα και τη φόρμα. Ο κινηματογράφος έχει σχέση με τη ζωγραφική, τη φωτογραφία, τη λογοτεχνία, τη γλυπτική, την αρχιτεκτονική, τη μουσική και το θέατρο, θα μπορούσε κανείς να πει ότι η πρώτη ύλη του κινηματογράφου είναι λίγο από την πρώτη ύλη όλων των τεχνών που αναφέραμε. Η αλήθεια είναι ότι ορισμένοι ιστορικοί και θεωρητικοί του κινηματογράφου ισχυρίζονται ότι αυτό είναι αληθές, αλλά όχι όλοι.

Αν δει όμως κάποιος πιο προσεχτικά μια ταινία, τότε θα παρατηρήσει ότι είναι πολύ δύσκολο να αναγνωρίσουμε την ποσότητα κάθε ενός περιεχομένου από τη γλώσσα, τη φόρμα, τη μορφή, τη σύνθεση στο χώρο, τον ήχο, τη μελωδία, την υποκριτική που υπάρχει σε μια δεδομένη κινηματογραφική δομή. Λέγοντας «κινηματογραφική δομή» εννοούμε ότι η κινηματογραφική αφήγηση, δηλαδή ο κινηματογραφικός λόγος, χωρίζεται σε αρκετές δομές που σχετίζονται μεταξύ τους έτσι ώστε να δώσουν μια ενιαία και ολοκληρωμένη αφήγηση στον κινηματογράφο.

Κατά συνέπεια, η κινηματογραφική ταινία είναι μια περίπλοκη οργάνωση εικόνων και ήχων η οποία βασίζεται στην επιλογή και τη σειρά των πλάνων. Όπως έχουμε πει και προηγούμενα, ο κινηματογράφος βασίζεται πολύ στην τεχνική. Χρειάζεται ειδικού τύπου μηχανή προβολής και λήψης των εικόνων, οι μικρές στατικές φωτογραφίες (τα καρέ) διαδέχονται η μία την άλλη με τέτοια ταχύτητα (24 καρέ το δευτερόλεπτο) έτσι ώστε να σχηματίζεται η εντύπωση ότι είναι μια ενιαία εικόνα. Νοηματικά, μια σειρά από καρέ κάνουν, δομούν, μια σεκάνς και οι πολλές σεκάνς, όπως έχουν προσαρμοστεί (στο μοντάζ) δομούν την ταινία. Οι σεκάνς, αν τις μελετήσουμε από την πλευρά του νοήματος, χωρίζονται σε σκηνές οι οποίες, με τη σειρά τους χωρίζονται σε πλάνα. Δύο ή περισσότερες σεκάνς κάνουν μια συνέχιση.

09. i proti ili tou kinimatografou foto2

Μια ταινία αν τη δούμε σαν ένα ενιαίο αφηγηματικό σύνολο, μια ολοκληρωμένη, δηλαδή αφήγηση, θα είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε αυτό το χωρισμό. Τα μεγάλα, ενιαία και, σχετικά, αυτόνομα αφηγηματικά σύνολα, θα τις λέγαμε συνέχειες. Αυτές, όπως και όλα τα άλλα αφηγηματικά στοιχεία, είναι αυτόνομα με τα άλλα, αλλά ουσιαστικά έχουν κάποια αφηγηματική σχέση, διότι αν δεν είχαν θα είχαμε αφηγηματικά χάσματα και όχι μια αφηγηματική συνέχεια, όπως συμβαίνει και στις άλλες τέχνες. Αν ξεχωρίσουμε τις συνέχειες (τι μεγάλες αφηγηματικές ενότητες), θα μπορούμε πιο εύκολα να δούμε τις σεκάνς, που και αυτές είναι ενιαίες αλλά πιο μικρές από τις συνέχειες, κατόπιν τις σκηνές, που είναι και αυτές ενιαίες αλλά πολύ μικρότερης χρονικής διάρκειας, για να καταλήξουμε στα πλάνα, τα μικρότερα αφηγηματικά στοιχεία.

Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να κάνουμε δύο πράγματα: α. να τεμαχίσουμε την κινηματογραφική αφήγηση σε μεγαλύτερα ή μικρότερα αφηγηματικά στοιχεία και β. να δούμε πως αυτά τα στοιχεία συνδέονται μεταξύ τους (τα συνδετικά μόρια) και ποια είναι τα κοινά αφηγηματικά μέρη στα διάφορα στοιχεία. Βρίσκοντας αυτά τα συνδετικά μόρια και τα κοινά μέρη μπορούμε να βρούμε το ρυθμό της αφήγησης ο οποίος γίνεται με τη σύνδεση των στοιχείων μεταξύ τους, δηλαδή με το μοντάζ.

Εύκολα, λοιπόν, βλέπουμε ότι η κινηματογραφική αφήγηση έχει την ίδια ακριβώς δομή με τη λογοτεχνική, τη μουσική και τη θεατρική. Η διαφορά είναι ότι στον κινηματογράφο εκφραζόμαστε με εικόνες και ήχους συγχρόνως. Κατά συνέπεια, αυτή η δομή δεν είναι κάτι το καινούργιο για εμάς, αλλά ο τρόπος έκφρασής της είναι κάτι το καινούργιο.




 

Στον κινηματογράφο, περισσότερο από όλες τις άλλες τέχνες, συνυπάρχουν η μορφή και το περιεχόμενο ενιαία και αυτόνομα συγχρόνως. Δηλαδή, μπορούμε να δούμε μια εικόνα ή μια αλληλουχία εικόνων σε μια ταινία τόσο σα μια εικαστική σύνθεση (μορφή) όσο και σαν ένα αφηγηματικό περιεχόμενο. Μπορεί το ένα ή το άλλο να μας τραβήξει περισσότερο την προσοχή μας, όμως θα πρέπει πάντα να θυμόμαστε ότι η μορφή και το περιεχόμενο είναι οι δύο πλευρές του ίδιου νομίσματος, άρα αδιαίρετες. Θα ήταν λάθος να βλέπαμε τη μία χωρίς το άλλο και, σε κάθε περίπτωση, θα μας οδηγούσε σε λάθος συμπεράσματα.

Θα ήταν καλό να προσπαθήσετε να κάνετε το διαχωρισμό που αναφέραμε στα «Φώτα της Πόλης» και να βρείτε τα συνδετικά στοιχεία, αφού όμως την έχετε δει όλη την ταινία, τουλάχιστον μια φορά ολόκληρη. Πρέπει να προσπαθήσετε να βρείτε τις (σχετικά) αυτοτελείς αφηγηματικές ενότητες, μεγαλύτερες ή μικρότερες. Για παράδειγμα: Η βόλτα του Σαρλό στην πόλη όπου συναντά για πρώτη φορά τα παιδιά που τον κοροϊδεύουν, το εργάτη που τον κοιτάζει περιφρονητικά κ.λπ. είναι μια ενιαία αφηγηματική ενότητα η οποία μας εισάγει στην έννοια του περιθωριακού, αυτή η ενότητα έχει άμεση αφηγηματική συνάφεια με άλλες, άρα είναι αφηγηματική υποενότητα και έχει αφηγηματική σχέση με τις ενότητες όπου γνωρίζει και ερωτεύεται το τυφλό κορίτσι.

Περιεχόμενα


  • Θεωρία κινηματογράφου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΑΝ ΕΙΔΙΚΟ ΕΦΕ
    Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΑΝ...

    Μαρ 29, 2020 0

  • ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ ΑΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ
    ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ...

    Ιούλ 30, 2018 0

  • ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ ΑΑ02ΠΡΟΛΟΓΟΣ
    ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ...

    Ιούλ 30, 2018 0

  • ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ ΑΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
    ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ...

    Ιούλ 30, 2018 0

Στην ίδια κατηγορία
  • Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ
    Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ...

    Μαρ 19, 2023 0

  • ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ
    ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ

    Μαρ 19, 2023 0

  • ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ
    ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ

    Μαρ 06, 2023 0

  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ
    25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ...

    Μαρ 04, 2023 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ
    ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ

    Μάι 28, 2014 2

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ
    Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ

    Μαρ 19, 2023 0

  • ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ
    ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ

    Μαρ 19, 2023 0

  • ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ
    ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ

    Μαρ 06, 2023 0

  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ
    25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ

    Μαρ 04, 2023 0

  • ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
    ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ

    Φεβ 26, 2023 0

  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ
    25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ

    Φεβ 26, 2023 0

Performance Art Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    4 εβδομάδες ago

  • πολυ καλή κριτική αν και γω θα ελεγα μια ταινία που ξεχειλίζει φιλοσοφία!!!...

    4 εβδομάδες ago

  • Please, make a small nice translation to me or foreign people for I am not able to catch nothing at ...

    2 έτη ago

  • I love Sotos and Athanassios !

    2 έτη ago

  • Θα θελα μαθω...ημερομηνια προβολης κ ωρα ακριβης...

    2 έτη ago

  • Bonjour, Je ne comprends rien car tout est en grec et je ne le lis pas ni ne le parle non plus, hé...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Μάρτιος 2023
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Φεβ    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (271)
  • Κινηματογράφος (1,187)
  • Νέα (94)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz