Δεκ 26, 2025 Κινηματογράφος 0
Αυτά που σκοτώνεις: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης
Ένας ακαδημαϊκός τουρκικής καταγωγής που εργάζεται στις ΗΠΑ εξοργίζεται όταν μαθαίνει για τον αιφνίδιο χαμό της άρρωστης μητέρας του. Με τις υποψίες γύρω από το θάνατό της να τον στοιχειώνουν, αναθέτει σε έναν απρόσμενο σύμμαχο μια στυγερή πράξη εκδίκησης. Όμως τίποτα σε αυτήν την ιστορία δεν είναι αυτό που αρχικά φαίνεται. Κερδίζοντας με το σπαθί του κολακευτικούς παραλληλισμούς με το ύστερο έργο των Ντέιβιντ Λιντς και Λουίς Μπουνιουέλ, ο Ιρανοκαναδός σκηνοθέτης παρουσιάζει ένα βραδύκαυστο ψυχολογικό θρίλερ, παραδομένο στο σουρεαλισμό και την ατμόσφαιρα ενός αρρωστημένου ονείρου. Αλιεύοντας συμβολικά μοτίβα από το φυσικό τοπίο, συμπληρώνει την ενδοσκοπική του ματιά με ένα βαθιά κινηματογραφικό σχόλιο για την εσωτερική πάλη του παλιού και του νέου. Με τη σειρά του, αυτό ανάγεται σε μία μοναδική εμπειρία, ένα έργο με σπάνια πολιτική και καλλιτεχνική αιχμή, πολύ απλά μια από τις μεγάλες φεστιβαλικές ανακαλύψεις του 2025. Επίσημη υποβολή του Καναδά στα προσεχή Όσκαρ.
Σε αυτή την ταινία ο θεατής είναι υποχρεωμένος, αν θέλει να την καταλάβει, να τη δει με προσοχή μέχρι το τέλος και, όταν η ταινία τελειώσει, να κάνει τη διερεύνηση που θα πρέπει για να γίνουν κατανοητές οι δομές της. Αν δεν είστε σε αυτή τη διάθεση -ανάγνωση, διερεύνηση, κατανόηση- το καλύτερο θα ήταν να προσπεράσετε την ταινία. Αν όμως το κάνετε θα την αδικήσετε και θα χάσετε μια μοναδική κινηματογραφική εμπειρία. Φυσικά, αυτό που δε θα έχετε είναι η χαρά της αποκάλυψης.

Τα πρόσωπα που παίζουν κύριο ρόλο είναι ο Τούρκος καθηγητής πανεπιστημίου, ο πατέρας και η μητέρα του. Θα ξεκινήσουμε από τον πατέρα του. Είναι το πρόσωπο στο οποίο εκφράζεται η πατριαρχική εξουσία, η δύναμη της καταστροφής των συνεκτικών δεσμών της κοινωνίας. Έχουμε έναν άνθρωπο που είναι αυστηρός και βίαιος. Αργότερα μαθαίνουμε ότι εξασκούσε σωματική βία στη γυναίκα του, κάτι που απαγορεύτηκε να μάθει ο γιος του, όσο σπούδαζε στην Αμερική. Ίσως φοβόνταν την αντίδραση του νεαρού που είχε έρθει σε επαφή με έναν άλλο, διαφορετικό πολιτισμό, ίσως δεν ήθελε να συνεχιστεί η πατριαρχική βία.
Στο τέλος της ταινίας θα μάθουμε ότι αυτός ο ακαδημαϊκός έχει κάνει προβολή της πατρικής περσόνας στον πρύτανη του πανεπιστημίου. Σε αυτόν θα εξομολογηθεί όσα δεν έχει πει στον πατέρα του. Πρόκειται για την παρενόχληση που είχε δεχθεί όταν ήταν μαθητής, με ερωτικό προσανατολισμό, ιδίως από ένα αγόρι, γεγονός που τον ανάγκασε να πάει στην Αμερική να σπουδάσει συγκριτική λογοτεχνία, κάτι που θα μπορούσε να το κάνει στην Τουρκία. Η πατρική περσόνα εμφανίζεται σε ένα όνειρο στη γυναίκα του, στο οποίο, ο πατέρας της, έρχεται κατάκοπος και ματωμένος, πέφτει στο πάτωμα να κοιμηθεί και της λέει να «σκοτώσει το φως».
Το ίδιο όνειρο βλέπει, στο ξύπνιο του, ο καθηγητής. Ο πατέρας του έρχεται, κάνει ακριβώς τα ίδια πράγματα, λέει ακριβώς τα ίδια λόγια. Αυτό το «σκοτώσει το φως» είναι φανερό ότι έχει συμβολική σημασία. Το φως είναι αυτό που αποκαλύπτει την αλήθεια, είναι ο ήλιος, αναφερόμενο στον αρχετυπικό Πατέρα, στον πατριάρχη των μονοθεϊστικών θρησκειών. Άρα το να σκοτώσει το φως ισοδυναμεί να σκοτώσει τον πατριάρχη, να εξαλείψει τη βία της πατριαρχικής εξουσίας, να φονεύσει το πατέρα του. Αυτό κάνει με έναν κηπουρό που τον βοηθά στο κήπο του. Ας το δούμε όμως πιο προσεχτικά.

Η μητέρα για αυτόν είναι η περσόνα που φέρνει την αγάπη, την αρμονία, την ισορροπία. Οι προβολές της γίνονται στη γυναίκα του και στις αδελφές του. Η απώλειά της ισοδυναμεί, για αυτόν, το τέλος ενός ανθρώπινου κόσμου. Βλέπει πλέον ότι τίποτε δεν είναι καλό, όμορφο, ευγενικό. Δεν αξίζει να κάνει κανείς παιδιά -αρνείται να έχει παιδί-, στρέφει την προσοχή του σε βίαιες καταστάσεις και γίνεται και αυτός αυταρχικός με τους μαθητές του, τη γυναίκα του και τις αδελφές του. Ακολουθεί τον δρόμο που ακολούθησε ο πατέρας του, ο οποίος, όταν ήταν μικρός, είχε δεχτεί την παράλογη βία από τον πατέρα του, κάτι που δεν είχε πει πουθενά, όπως αυτός την σεξουαλική παρενόχληση.
Έχοντας κάνει μια ανάλυση των χαρακτήρων, τονίζοντας τους παραλληλισμούς μπορούμε να διαβάσουμε το κινηματογραφικό κείμενο με διαφορετικό τρόπο. Το σίγουρο είναι ότι μισεί τον πατέρα του, απεχθάνεται την πατρική εξουσία και βία. Θέλει να απομακρυνθεί από αυτόν. Αυτό το συναίσθημα φέρνει στον ευνουχισμό και, κατά συνέπεια, στον θάνατο. Τον έχει σκοτώσει όμως; Εξάλλου ο κηπουρός και αυτός μοιάζουν πολύ. Γιατί δένει τον κηπουρό σα να είναι σκυλί; Γιατί αυτός τον σκοτώνει, όταν τον έχει ξεγελάσει ότι είναι νεκρός; Τελικά: Έγιναν όλα αυτά;

Όλα αυτά τα ερωτήματα έχουν μόνο μία απάντηση: Όλα αυτά έγιναν στο θυμικό του. Τα επιθυμούσε αλλά, πιθανόν, να μην έχουν γίνει όλα, έτσι όπως τα έχουμε δει. Η πόρτα του πατρικού σπιτιού χτυπά δυνατά, είναι ο πατέρας του. Αυτός ξαπλώνει, του λέει να σκοτώσει το φως. Μετά η πόρτα χτυπά με τον ίδιο τρόπο. Ποιος είναι; Δεν θα το μάθουμε ποτέ. Πολύ σωστά ο Ιρανοκαναδός σκηνοθέτης το αφήνει αδιευκρίνιστο. Ο θεατής θα πρέπει να ανασκευάσει όλη την ιστορία. Εκεί θα δει στοιχεία του εαυτού του και θα ταυτιστεί. Η ταινία θα λειτουργήσει ψυχοθεραπευτικά. Θα είναι η αρχή για να κάνουμε μια αναδρομή στον ψυχικό μας κόσμο και να αναθεωρήσουμε ένα ή περισσότερα θέματα. Καλή ανάγνωση-έρευνα στους θεατές.
ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΣΚΟΤΩΝΕΙΣ
(THE THINKS YOU KILL)
Σκηνοθεσία: Alireza Khatami
Σενάριο: Alireza Khatami
Φωτογραφία: Bartosz Swiniarski
Μοντάζ: Alireza Khatami, Selda Taskin
Ήχος: Kamil Ulu, Benjamin Laurent, Ange Hubert
Καλλιτεχνική διεύθυνση: Ezgi Paltun, Resul Solmaz
Οπτικά εφέ: Justin Gulenchyn, Brett McLaughlin, Aryan Sehgal, Jessica Branscombe
Παραγωγοί: Cyriac Auriol, Cenk Ünal Erzen, Marta Gmosinska, Alireza Khatami, Ekin Koç, Elisa Sepulveda Ruddoff, Michael Solomon, Mariusz Wlodarski
Ηθοποιοί: Ekin Koç (Αλί), Ercan Kesal (Χαμίτ, πατέρας), Hazar Ergüçlü (Χαζάρ), Erkan Kolçak Köstendil (Ρεζά), Serhat Nalbantoglu (Μπεχρί), Selen Kurtaran (Νεσρίν)
Χώρα παραγωγής: Γαλλία, Πολωνία, Καναδάς, Τουρκία
Έτος παραγωγής: 2025
Χρώμα: έγχρωμη
Είδος: τραγωδία, θρίλερ
Διάρκεια: 114΄
Ημερομηνία εξόδου στις αίθουσες: 18/12/2025
Εταιρεία διανομής: Δαναός
Για περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά δείτε εδώ.
Διαβάστε τις κριτικές ταινιών που έχουμε δημοσιεύσει
Δεκ 14, 2025 0
Δεκ 12, 2025 0
Δεκ 09, 2025 0
Νοέ 23, 2025 0
Νοέ 23, 2025 0
Νοέ 23, 2025 0
Νοέ 23, 2025 0
Ιούν 09, 2017 138
Οκτ 12, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Νοέ 13, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Μαρ 08, 2014 2
Δεκ 26, 2025 0
Δεκ 26, 2025 0
Δεκ 23, 2025 0
Δεκ 16, 2025 0

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη
![]()