Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
  • ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΑΘΗΝΑΣ
  • ΣΟΦΙΑ ΜΟΥΤΙΔΟΥ
  • ΡΙΒΙΕΡΑ
  • ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΨΥΧΗ ΒΑΘΙΑ

Οκτ 29, 2022 Κινηματογράφος 0


ΨΥΧΗ ΒΑΘΙΑ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΩΝ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΜΦΥΛΙΟ ΠΟΛΕΜΟ

Ψυχή βαθιά: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Η ταινία του Παντελή Βούλγαρη, «Ψυχή βαθιά», παραγωγή του 2009, έχει να κάνει με τα χρόνια που ακολουθούν τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μεγάλη παραγωγή που δίνει μια εικόνα του εμφυλίου πολέμου, εξετάζοντας τους χαρακτήρες των ανθρώπων. Με την ευκαιρία της επετείου του Όχι, αναφερόμαστε σε αυτή την ταινία.

ΨΥΧΗ ΒΑΘΙΑ: ΣΥΝΟΨΗ

Στο Γράμμο γίνεται μια μάχη. Από τη μία μεριά ο τακτικός στρατός της Ελλάδας. Από την άλλη ο στρατός των ανταρτών. Πολεμούν για να εδραιώσουν ο καθένας έναν τρόπο ζωής. Αυτόν που αρμόζει με την ιδεολογία που σχετίζεται με τα κέντρα εξουσίας τους. Δύο αδέλφια πολεμούν το καθένα από τη μία μεριά. Είναι αντίπαλοι. Όμως τα αισθήματα των μεν και των δε μας δίνουν μια εικόνα εντελώς διαφορετική. Στο τέλος η ανθρωπιά προσπαθεί να επικρατήσει, αλλά ματαίως.

ΨΥΧΗ ΒΑΘΙΑ: Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ

Η κριτική μιας ταινίας που είναι άψογη τεχνικά δεν είναι εύκολο θέμα. Σε αυτή την περίπτωση η κριτική στοχεύει περισσότερο στο πεδίο της αφήγησης και της αισθητικής. Να σημειώσω ότι αυτά τα δύο πεδία λειτουργούν αυτόνομα και συμπληρώνει το ένα το άλλο. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε με σαφή όρια την αισθητική από την αφήγηση. Το ένα πεδίο «μπαίνει» στο άλλο και δημιουργεί διαδραστικές διαδικασίες. Αυτό το κομμάτι της θεωρίας της αφήγησης έχει μεγάλη σημασία για την κριτική αυτής της ταινίας.

Ψυχή βαθιά

Ας δούμε τα θέματα της ταινίας. «Ψυχή βαθιά», πιο αναλυτικά. Στην ταινία βλέπουμε μία μάχη που γίνεται στο Γράμμο. Κατόπιν θα μάθουμε ότι οι βόμβες που δημιουργούν εμπρησμό θα δοκιμαστούν για πρώτη φορά στο Γράμμο. Αυτό το πεδίο μαχών είναι ένα σημαινόμενο όλων των μαχών του εμφυλίου πολέμου. Καταλαβαίνουμε το μέγεθος αυτού του πολέμου μόνο από τα νούμερα των νεκρών που αναφέρονται πριν η ταινία ξετυλίξει την αφήγησή της.

Όμως αυτό το σημαινόμενο δεν είναι και τόσο σαφές. Όσο η αφήγηση εξελίσσεται τόσο καταλαβαίνουμε ότι είναι περισσότερο σημαίνον παρά ένα σημαινόμενο. Με άλλα λόγια, δεν εννοιοδοτεί με ακρίβεια. Αφήνει πολλά στοιχεία σε μια αφηρημένη διάταξη. Ο θεατής θα είναι αυτός που θα πρέπει να τα βάλει σε μία σειρά. Αυτό προϋποθέτει ότι αυτός που βλέπει την ταινία θα ξέρει αρκετά καλά την ιστορία. Μάλιστα, η γνώση του θα πρέπει να είναι σφαιρική, να γνωρίζει τις απόψεις και της μιας και της άλλης πλευράς. Είναι κατανοητό ότι αυτό είναι ουσιαστικά αδύνατο.

ΨΥΧΗ ΒΑΘΙΑ: ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΗ ΑΣΑΦΕΙΑ

Ξέρουμε ότι είναι πολύ λίγοι αυτοί που γνωρίζουν τα ιστορικά γεγονότα με όλες τους τις ερμηνείες. Ακόμη πιο σπάνιο είναι να βρούμε κάποιον που αναπτύσσει την κρίση του και φτιάχνει τη δική του αφήγηση, αφού συνδυάσει αυτά τα δεδομένα. Το πιο σύνηθες είναι αυτός να χαρακτηριστεί αιρετικός. Να βρεθεί σε διασταυρωμένα «πυρά». Είναι, λοιπόν, πολύ φιλόδοξο να απαιτεί ο σκηνοθέτης, ο θεατής να έχει αυτές τις ικανότητες του κριτικού αναγνώστη της Ιστορίας. Έτσι όμως υπάρχει ασάφεια στην ανάγνωση της ταινίας.

Μετά τις ταινίες «Η φανέλα με το 9» και «Το προξενιό της Άννας», ο Παντελής Βούλγαρης κάνει την ίδια ανάπτυξη στην αφήγησή του. Οι ελλείψεις στην αφηγηματικότητά της είναι τόσο μεγάλες που ο θεατής θα πρέπει να κάνει τόσες αναγωγές που είναι περίπλοκες και δύσκολες για το συντριπτικό μέρος των θεατών.

Ο σκηνοθέτης αναφέρεται περισσότερο στις συμπεριφορές των χαρακτήρων και στις ανταποκρίσεις των διαδράσεων στις οποίες εμπλέκονται. Αν όμως η αφήγηση αναφέρεται περισσότερο στο συμπεριφορισμό και όχι τόσο στα δεδομένα, τότε είναι δύσκολο να βάλουμε την αφήγηση σε ένα ιστορικό πλαίσιο. Δίδεται η εντύπωση αυτά τα γεγονότα δεν είχαν το αίτιό τους, την πολιτική τους διάσταση.

Ψυχή βαθιά

ΨΥΧΗ ΒΑΘΙΑ:  ΤΟ ΧΑΣΜΑ

Η ταινία φαίνεται να απαντά στην πρόκληση του Θόδωρου Αγγελόπουλου, στην ταινία «Το λιβάδι που δακρύζει»: Σε αυτή την ταινία δύο αδέλφια είναι αντίπαλοι στον εμφύλιο πόλεμο. Κάποια στιγμή βρίσκονται και φιλιώνουν. Σα να σταμάτησε ο πόλεμος και να έγινε μια τομή στην αφήγηση που ο ίδιος ο πόλεμος δημιουργεί.

Στην «Ψυχή βαθιά» τα δύο αδέλφια βρίσκονται. Φιλιώνουν, αλλά προσπαθούν να βάλουν τη ζωή τους μέσα σε αυτή την αφήγηση που ο πόλεμος δημιουργεί. Ο Βούλγαρης εδώ γίνεται πιο συγκεκριμένος από τον Αγγελόπουλο. Όμως αυτός ο προσδιορισμός χάνει την αυστηρή θέση του στο πεδίο της αφήγησης. Αυτό συμβαίνει αφού αυτός ο προσδιορισμός χάνεται μέσα στο πέλαγος της απροσδιοριστίας. Αυτό είναι το κυριότερο μειονέκτημα της ταινίας.

ΨΥΧΗ ΒΑΘΙΑ: ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Εκτός από αυτό η ταινία έχει πολύ καλά τεχνικά χαρακτηριστικά. Η φωτογραφία είναι εξαιρετική και αποδίδει ρεαλιστικά την πραγματικότητα του πολέμου. Το μοντάζ δημιουργεί ρυθμό που αρθρώνει τον κινηματογραφικό λόγο έτσι ώστε να μη χάσει το ενδιαφέρον του ο θεατής. Η ενδυματολογία είναι ακριβής στην εποχή στην οποία αναφερόμαστε. Τα σκηνικά μας βάζουν στο κλίμα της εποχής.

Οι ηθοποιίες είναι αρκετά καλές. Ο Βαγγέλης Μουρίκης παίζει εξαιρετικά από την αρχή μέχρι το τέλος. Αποδίδει το νόημα στο τέλος της ταινίας, με βιωματικό τρόπο. Η Βικτώρια Χαραλαμπίδου αποδίδει με άψογο τρόπο το χαρακτήρα της επαναστάτριας. Ο Θανάσης Βέγγος κάνει ένα σύντομο αλλά περιεκτικό πέρασμα. Δίνει την τραγική νότα που η ταινία είχε ανάγκη.




ΨΥΧΗ ΒΑΘΙΑ

Σκηνοθεσία: Παντελής Βούλγαρης

Σενάριο: Παντελής Βούλγαρης, Ιωάννα Καρυστιάνη

Φωτογραφία: Σίμος Σαρκέτζης

Μοντάζ: Πάνος Βουτσαράς

Μουσική: Γιάννης Αγγελάκας

Ήχος: Στέφανος Ευθυμίου, Δημήτρης Βουτσάς

Κοστούμια: Λουκία Χατζέλου

Σκηνικά: Απόστολος Βέττας

Παραγωγή: Γιάννης Ιακωβίδης

Παίζουν: Βαγγέλης Μουρίκης (καπετάν Ντούλας), Γιώργος Συμεωνίδης (υπολοχαγός Τριαντάφυλλος), Βικτώρια Χαραλαμπίδου (Γιαννούλα), Κώστας Κλεφτόγιαννης (ταξίαρχος), Βασίλης Νανάκης (διαφωτιστής), Ιούλιος Τζιάτας (Καλαματιανός), Γιώργος Τζώρτζης (ασυρματιστής), Θανάσης Βέγγος (παππούς)

Χώρα: Ελλάδα, Κύπρος

Γλώσσα: ελληνικά, αγγλικά, ρωσικά

Χρώμα: έγχρωμη

Έτος παραγωγής: 2009

Είδος: τραγωδία πολεμική

Διάρκεια: 142΄

Περισσότερες λεπτομέρειες για το κάστινγκ και τα τεχνικά χαρακτηριστικά εδώ..

 

Διαβάστε τις κριτικές κινηματογράφου που έχουμε δημοσιεύσει

Διαβάστε τη θεώρηση για το τραύμα του πολέμου


  • Κριτικές ταινιών
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΑΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΩ ΤΟ ΙΔΙΟ ΘΑ ΚΑΝΕΙ ΚΙ ΑΥΤΟΣ
    ΑΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΩ ΤΟ ΙΔΙΟ...

    Ιούν 18, 2025 0

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
    ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΠΟΡΙΑΚΟΥ...

    Ιούλ 01, 2025 0

  • ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΑΘΗΝΑΣ
    ΦΕΣΤΙΒΑΛ...

    Ιούλ 01, 2025 0

  • ΡΙΒΙΕΡΑ
    ΡΙΒΙΕΡΑ

    Ιούν 29, 2025 0

  • ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ
    ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ

    Ιούν 26, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
    ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

    Ιούλ 01, 2025 0

  • ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΑΘΗΝΑΣ
    ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΑΘΗΝΑΣ

    Ιούλ 01, 2025 0

  • ΣΟΦΙΑ ΜΟΥΤΙΔΟΥ
    ΣΟΦΙΑ ΜΟΥΤΙΔΟΥ

    Ιούν 30, 2025 0

  • ΡΙΒΙΕΡΑ
    ΡΙΒΙΕΡΑ

    Ιούν 29, 2025 0

  • ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ
    ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ

    Ιούν 26, 2025 0

  • ΚΑΤΕΡΙΝΑ Χ
    ΚΑΤΕΡΙΝΑ Χ

    Ιούν 21, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021 Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου Αθήνας
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    6 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    8 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούλιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
« Ιούν    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (334)
  • Κινηματογράφος (1.408)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz