Νοέ 05, 2025 Κινηματογράφος 0
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ-ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2025
Πρόγραμμα προβολών: γράφει ο Γιάννης Ιωαννίδης
Η Κινηματογραφική Λέσχη Solaris προβάλλει στον Πολυχώρο Τέχνης-καφέ, Η Λυσσασμένη Γάτα, Επισκόπου Κίτρους Νικολάου 4, πίσω από την ΕΥΑΘ, περιοχή Σιντριβάνι-Ροτόντα, στη Θεσσαλονίκη, ταινίες που προκαλούν συζήτηση σχετικά με τον κινηματογράφο και τις άλλες τέχνες ή φιλοσοφικές θεωρήσεις. Η αλλαγή του χαρακτήρα της παίρνει οριστική μορφή και γίνεται πλέον Κινηματογραφική Λέσχη-Σχολείο Κινηματογράφου. Τα θέματα θα εισηγείται ο Γιάννης Φραγκούλης, κριτικός-θεωρητικός των παραστατικών τεχνών και σκηνοθέτης. Μετά την ταινία θα ακολουθεί η εισήγηση και συζήτηση με το κοινό που θα διδαχθεί την τέχνη του κινηματογράφου.
Αυτό που θέλουμε είναι να δημιουργείται συζήτηση, μετά την προβολή της ταινίας, που θα έχει δύο κατευθύνσεις: η πρώτη θα είναι η ανάλυση της ταινίας και των θεμάτων που αυτή εγείρει, η δεύτερη θα είναι η διδασκαλία της κινηματογραφικής τέχνης και παραστατικής της επέκτασης. Αυτή η μελέτη του κινηματογράφου θα οδηγήσει στη δημιουργία ταινίας από όσους επιθυμούν να κάνουν πράξη τις γνώσεις που θα έχουν αποκομίσει. Ξεκινούμε τις προβολές -μετά από μια διακοπή λόγω του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης- την Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2025, στις 8.00 μμ.
Την Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2025 θα προβληθεί η ταινία του Nagisa Oshima, «Η αυτοκρατορία των αισθήσεων» («Ai no korida»), 109΄. Η ιστορία περιστρέφεται γύρω από την παθιασμένη ερωτική σχέση της Σάντα Άμπε, πρώην πόρνης και νυν υπηρέτριας ενός ξενώνα, και του εργοδότη της, Κιτσίσο Ίσιντα. Καθώς οι ερωτικές εμπειρίες του ζευγαριού γίνονται εντονότερες, το πάθος μετατρέπεται σε εμμονή και το ζευγάρι απομονώνεται στον δικό του μικρόκοσμο. Η Σάντα γίνεται όλο και πιο κτητική και εκείνος όλο και πιο πρόθυμος να την ικανοποιήσει. Έτσι, πειραματίζονται με επικίνδυνα ερωτικά παιχνίδια, τα οποία τελικά θα τους οδηγήσουν σε ένα βίαιο τέλος ως πράξη υπέρτατης ικανοποίησης. Ο Oshima καταφέρνει να κινηματογραφήσει τις ερωτικές στιγμές έτσι ώστε να μην είναι μόνο ερωτική λαγνεία αλλά, κυρίως, ένα κοινωνικό σχόλιο. Με αυτή την ταινία θα έχουμε την ευκαιρία να κάνουμε μια εισαγωγή στην κινηματογραφική τέχνη.

Την Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2025 θα προβληθεί η ταινία «Σταυρωμένοι εραστές» («Chikamatsu monogatari»), 102΄, του Kenji Mizoguchi. Είναι η τρίτη θρυλική ταινία της τελευταίας αριστουργηματικής περιόδου του Κένζι Μιζογκούτσι, οι «Σταυρωμένοι Εραστές», βασισμένη σε ένα έργο ιαπωνικού κουκλοθέατρου, βρίσκει τον μεγάλο Ιάπωνα δημιουργό, εδώ, ακόμη περισσότερο από τα άλλες δύο μεγάλες ταινίες της ίδιας εποχής, τον «Επιστάτη Σάνσο» και το «Ουγκέτσου Μονογκατάρι», σε αφηγηματικό οίστρο συνοδευόμενο από απαράμιλλη κινηματογραφική τεχνική και κυρίως μια ακτιβιστική διάθεση που στρέφεται τόσο προς την αναζήτησή της κοινωνικής δικαιοσύνης όσο και στη διαχρονικά φεμινιστική αγωνία του σκηνοθέτη για τη θέση της γυναίκας σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο. Θα είναι η αφορμή να μελετήσουμε το σενάριο και τις δομές του, για να δούμε πως μπορούμε να δημιουργήσουμε μια πρώτη σεναριακή γραφή.
Την Τετάρτη 26 Νοεμβρίου 2025 θα προβληθεί η ταινία «Η αυτοκρατορία του πάθους» («Ai no borei»), 105΄, του Nagisa Oshima. Το 1895, σε μια αγροτική περιοχή της Ιαπωνίας, μια νοικοκυρά διατηρεί παθιασμένη σχέση με έναν νεαρότερο άντρα που μόλις γύρισε από τον πόλεμο. Μετά από μια νύχτα παθιασμένου έρωτα, το ζευγάρι αποφασίζει πως ο ηλικιωμένος σύζυγος πρέπει να πεθάνει. Τρία χρόνια μετά το έγκλημα, το φάντασμα του δολοφονημένου εμφανίζεται. Μπροστά στην αποκάλυψη του φονικού και της τιμωρίας, το άνομο ζευγάρι βυθίζεται στην απόγνωση και τις ενοχές. Θα μελετήσουμε πιο αναλυτικά τις δομές του σεναρίου και τις απαραίτητες συνδέσεις για να έχουμε σεναριακή γραφή με συνοχή και επικεντρωμένη σε αυτό που θέλουμε να εκφράσουμε.

Την Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2025 θα προβληθεί η ταινία «Χιροσίμα αγάπη μου» («Hiroshima mon amour»), 90΄, του Alain Resnais. Μία ηθοποιός φτάνει στη Χιροσίμα για να πρωταγωνιστήσει σε μια ταινία με θέμα την ειρήνη. Εκεί, γνωρίζει έναν Ιάπωνα, με τον οποίο γίνονται εραστές. Το ζευγάρι σε μια σειρά συζητήσεων εξομολογείται ο ένας στον άλλον τις σκέψεις και τις επώδυνες αναμνήσεις. Εκείνος, μιλάει για τη ζωή του και επαναλαμβάνει «Δεν έχεις δει τίποτα από τη Χιροσίμα». Εκείνη αναφέρεται στα εφηβικά της χρόνια στη Νεβέρ, κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, για το πως ερωτεύτηκε έναν Γερμανό στρατιώτη αλλά και στην ταπείνωση που υπέστη κατά τη διάρκεια της απελευθέρωσης. Θα δούμε την σεναριακή γραφή ως σύνολο, τόσο στον κινηματογράφο όσο και στις παραστατικές τέχνες, και πλέον θα μπορούμε να γράψουμε το σενάριό μας.
Την Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2025 θα προβληθεί η ταινία «Παρίσι, Τέξας» («Paris, Texas»), 145΄, του Wim Wenders. Ένας άντρας περιπλανιέται από το Μεξικό προς το Τέξας, μέσα στην ανυπόφορη ζέστη του «Big Bend». Δεν μιλάει καθόλου, ενώ όλα δείχνουν ότι έχει χάσει, σε μεγάλο βαθμό, τη μνήμη του. Το όνομά του είναι Τράβις και το μόνο που θυμάται είναι μια κουκίδα στο χάρτη που γράφει «Παρίσι». Όταν θα βρεθεί λιπόθυμος στη μέση του πουθενά, θα επιστρατευτεί ο αδερφός του, ο Βαλτ, ο οποίος τον θεωρούσε νεκρό τα τελευταία τέσσερα χρόνια της απουσίας του. Θα ταξιδέψει από το Λος Άντζελες στο Τέξας για να τον φέρει πίσω στο σπίτι του. Εκεί μαζί με τη γυναίκα του, Αν, ζει και ο μικρός γιος του Τράβις, ο Χάντερ, που έχει να δει τον πραγματικό του πατέρα από μωρό. Ο Τράβις επιστρέφει, αρνείται να εξηγήσει γιατί είχε φύγει όλα αυτά τα χρόνια, ενδιαφέρεται μόνο για το που βρίσκεται η νεαρή σύζυγός του και μητέρα του Χάντερ, Τζέιν, και αποφασίζει, μαζί πλέον με τον γιο του, να την αναζητήσει στο Χιούστον. Μπορούμε πλέον να μπούμε στη σκηνοθεσία και να αποκτήσουμε μια πρώτη εικόνα πως η σεναριακή γραφή μπορεί να γίνει οπτική γραφή, να σκηνοθετήσουμε την ταινία της οποίας έχουμε γράψει το σενάριο.

Την Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2025 θα προβληθεί η ταινία «Καλά Χριστούγεννα κύριε Λώρενς» («Merry Christmas Mr. Lawrence»), 123΄, του Nagisa Oshima. Ο αντισυνταγματάρχης Τζον Λώρενς είναι αιχμάλωτος των Ιαπώνων, κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Αποτελεί αίνιγμα ανάμεσα στους συγκρατούμενους του, καθώς είναι ο μόνος που μπορεί να έχει ένα είδος επικοινωνίας με τους Ιάπωνες δεσμώτες του και μοιάζει να αντιλαμβάνεται την κουλτούρα τους. Οι Ιάπωνες το γνωρίζουν και τον προκαλούν φέρνοντάς τον αντιμέτωπο με το σύστημα αξιών τους. Οι συνθήκες δυσκολεύουν όταν φέρνουν αιχμάλωτο τον σκληρό, υπερήφανο και θαρραλέο ταγματάρχη Ζακ Σελιέ. Ο Λώρενς ξέρει πως οι φύλακες θα κάνουν τα πάντα για να σπάσουν το ηθικό του Σελιέ. Αυτό που θα ακολουθήσει δεν είναι απλά μια μάχη για επιβίωση, είναι κάτι πολύ περισσότερο: είναι η μάχη μεταξύ δύο κοσμοθεωριών. Θα μελετήσουμε τη σκηνοθεσία, πως κινηματογραφείται ο χώρος και τους βασικούς κανόνες για να έχουμε μια σωστή σκηνοθετική προσέγγιση.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Αίθουσα: Η Λυσσασμένη Γάτα
Διεύθυνση: Επισκόπου Κίτρους Νικολάου 4
περιοχή Σιντριβάνι-Ροτόντα, πίσω από την ΕΥΑΘ, Θεσσαλονίκη
Πρόσβαση: στάση Καμάρα ΟΑΣΘ, σταθμός Σιντριβάνι Μετρό
Ημέρες προβολής: Κάθε Τετάρτη, 8.00 μ.μ.
Γενική είσοδος: 5 ευρώ.
Διαβάστε για την δραστηριότητα της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris
Κινηματογραφικές αίθουσες στη Θεσσαλονίκη
Οκτ 18, 2025 0
Οκτ 06, 2025 0
Ιούν 01, 2025 0
Νοέ 02, 2025 0
Νοέ 01, 2025 0
Νοέ 01, 2025 0
Οκτ 31, 2025 0
Ιούν 09, 2017 138
Οκτ 12, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Νοέ 13, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Μαρ 08, 2014 2
Νοέ 05, 2025 0
Νοέ 02, 2025 0
Νοέ 01, 2025 0
Νοέ 01, 2025 0
Οκτ 31, 2025 0
Οκτ 30, 2025 0

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη
![]()