Αυγ 25, 2015 Κινηματογράφος 0
Δεν είναι εντυπωσιακή μόνο η ηλικία του Xavier Dolan (26 χρονών), ο οποίος γράφει και σκηνοθετεί την πέμπτη του ταινία, αλλά και η αναπόφευκτη συσχέτιση με το προηγούμενο παιδί θαύμα του κινηματογράφου, τον Orson Welles. Ο Welles, σκηνοθέτησε το «Citizen Cane» στα 25 του, αξιοποιώντας πρωτοποριακά τις δυνατότητες του καδραρίσματος, αλλά και του φωτισμού, προκειμένου να αποδώσει την κλειστοφοβική ατμόσφαιρα του έργου.
Στο «Mommy» ο Dolan πετυχαίνει το ίδιο ακριβώς αποτέλεσμα πειραματιζόμενος με τη χρήση οθόνης 1:1. Απόφαση που μπορεί μεν να ξενίζει τον θεατή αλλά αποτελεί εκφραστική ματιά του σκηνοθέτη. Όλη η ταινία παραπέμπει σε selfie, (άποψη που υπογραμμίζεται όταν ο πρωταγωνιστής τραβάει selfie με την μητέρα του και τη γειτόνισσα). Μισή οθόνη, που ανοίγει στο κλασικό μέγεθος 16:9 μόνο στις στιγμές που οι ήρωες είναι πραγματικά ευτυχισμένοι, μισά πρόσωπα, μισές πόρτες, μισοί φωτισμοί, θολά και συγκεχυμένα σχήματα, ένας περιβάλλοντας χώρος που υπονοείται στις περισσότερες σκηνές αλλά δεν τονίζεται.
Η βασική θεματική περιστρέφεται γύρω από τη σχέση μητέρας και γιού και θυμίζει σε πολλά σημεία το υστερικό χιούμορ και την αποδόμηση του μελοδράματος, του Almodovar.
Η χήρα μητέρα Diane/Die (Anne Dorval) προσπαθεί να αντιμετωπίσει τον έκρυθμο, συχνά βίαιο μα και τρυφερό 16-χρονο γιο Steve (Antoine-Olivier Pilon). H σχέση τους πλουτίζεται και οι ισορροπίες μεταβάλλονται, όταν στο προσκήνιο εμφανίζεται η γειτόνισσα, Kyla (Suzanne Clement), μια καταπιεσμένη δασκάλα με προβλήματα ομιλίας.
Η εσωτερική δράση είναι ακατάπαυστη. Οι διάλογοι, οι κινήσεις, ο ρυθμός (εσωτερικός και εξωτερικός), η σκιαγράφηση των χαρακτήρων, η μουσική, τέλεια κουρδισμένα για να καθηλώσουν τον θεατή μέχρι την τελευταία σκηνή. Ή μάλλον, όχι ακριβώς σκηνή, πέταγμα… το πρώτο και το τελευταίο άνοιγμα των φτερών του ήρωα. Ταινία ενηλικίωσης λοιπόν. Για ποιον όμως, τον γιο ή την μητέρα;
Το τελευταίο πλάνο, σκληρό, καθηλωτικό και ταυτόχρονα εκπληκτικά συγχρονισμένο, αποτελεί το επιστέγασμα μιας σειράς εξαιρετικών στιγμών: το ξέσπασμα της γειτόνισσας, η απόπειρα αυτοκτονίας, η σκηνή όπου η μητέρα φαντάζεται τον γιό της σε μια ιδανική, συμβατική γραμμή ζωής. Ένα παραμύθι, μια κλεμμένη ματιά αθωότητας. Και όπως συμβαίνει με όλες τις κλοπές, έτσι κι εδώ η παραβίαση του νόμου πρέπει να τιμωρηθεί.
Συγκλονιστικός όμως και ο χαρακτήρας της γειτόνισσας Kyla. Μια δασκάλα που δεν μπορεί να αρθρώσει τον λόγο της, κλεισμένη στο δικό της γάμο-φέρετρο. Ένας ορυμαγδός συναισθημάτων, εγκλωβισμένων αναγκών και επιθυμιών. Μια άηχη κραυγή πόνου και αγωνίας.
Όσον αφορά τη σκηνή του αποχωρισμού, λιτή και αληθινή. Μια πικρή προετοιμασία για το φινάλε όπου ο Steve θα πετάξει, η Die θα ενηλικιωθεί, η Kyla θα επιστρέψει στο σφιχτοκλειδωμένο φέρετρο.
Η ταινία απέσπασε το Βραβείο της Επιτροπής στις Κάννες (2014), Σεζάρ ξένης ταινίας και 9 βραβεία της Καναδικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Όλγα Μπακοπούλου
Σκηνοθεσία: Xavier Dolan
Σενάριο: Xavier Dolan
Φωτογραφία: Andre Turpin
Μοντάζ: Xavier Dolan
Μουσική: Noia
Χώρα: Καναδάς
Είδος: δράμα
Διάρκεια: 139΄
Έτος παραγωγής: 2014
Εταιρεία παραγωγής: Weird Wave
Έξοδος στις αίθουσες: 30/4/2015
(για περισσότερες πληροφορίες στο κάστινγκ και στο τεχνικό μέρος δείτε στο imdb)
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
Οκτ 28, 2024 0
Οκτ 26, 2024 0
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη
Δ | Τ | Τ | Π | Π | Σ | Κ |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |