Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ

Αυγ 19, 2017 Κινηματογράφος 0


ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ

ΤΡΩΑΔΕΣ

της Γεωργίας Ξανθοπούλου

Ο Μιχάλης Κακογιάννης ήταν κυπριακής καταγωγής ηθοποιός και σκηνοθέτης της αγγλικής σκηνής από το 1941 έως το 1951 ενώ διετέλεσε διευθυντής της «Κυπριακής Ώρας», στο ΒΒC, παράλληλα με την πορεία του ως ηθοποιός στο αγγλικό θέατρο. Γεννήθηκε στις 11/6/1921 στη Λεμεσό της Κύπρου. Σπούδασε νομική, δραματικές τέχνες και σκηνοθεσία στο Λονδίνο. Από το 1951 που εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, αφοσιώθηκε στην σκηνοθεσία θεατρικών παραστάσεων και από το 1952, αφιερώθηκε στον ελληνικό κινηματογράφο  κατακτώντας πολλές διακρίσεις στον τομέα της σκηνοθεσίας.

Η τριλογία του: «Ηλέκτρα», «Τρωάδες» και «Ιφιγένεια», και ο «Αλέξης Ζορμπάς» είναι μερικές από τις ταινίες του που διακρίθηκαν στα εγκυρότερα φεστιβάλ παγκοσμίως. Συνεργάστηκε με αξιόλογους, Έλληνες ηθοποιούς αλλά και με  καταξιωμένους ηθοποιούς της Αμερικής και της Ευρώπης. Απεβίωσε στις 25/7/2011 μετά από δέκα μέρες νοσηλείας .

ΤΡΩΑΔΕΣ

Βασισμένη στην ομώνυμη αρχαιοελληνική τραγωδία του Ευριπίδη, «Τρωάδες» , η ταινία του σπουδαίου Ελληνοκύπριου Μιχάλη Κακογιάννη, αποτελεί έναν ύμνο στη γυναικεία ανθεκτικότητα που ξετυλίγεται μπροστά στον ψυχοσωματικό πόνο και στα μύρια δεινά που επακολουθούν σε καιρό πολέμου. Το αρχαιοελληνικό θέατρο, παντρεύεται την κινηματογραφική γλώσσα και το αρχαίο κείμενο της τραγωδίας του Ευρυπίδη προσαρμόζεται στις ανάγκες της έβδομης τέχνης χωρίς να αλλοιώνεται στο ελάχιστο η αυθεντικότητά του. Το κινηματογραφικό cast ,  αποτελείται από ένα σύνολο γνωστών και εξαιρετικών ηθοποιών γυναικών -Κάθριν Χέπμπορν στο ρόλο της Εκάβης, Βανέσα Ρεντγκρέϊβ στην Ανδρομάχη , η Ζενεβιέβ Μπιζόλντ στην Κασσάνδρα και ασφαλώς η αξεπέραστη Ειρήνη Παπά ως Ωραία Ελένη-, χρησιμοποιεί σύμφωνα με τις σκηνοθετικές οδηγίες την θεατρική υπερβολή με το ρεαλισμό που απαιτεί η σωστή ερμηνευτική απόδοση από την κινηματογραφική τέχνη ως προέκταση του θεάτρου .

Τα γυρίσματα πραγματοποιούνται αποκλειστικά σε εξωτερικούς χώρους μεταφέροντας στο θεατή όλη την ατμόσφαιρα της εποχής που καταγράφει ο φακός ενώ εμφανή είναι η παρουσία του ιταλικού νεορεαλισμού σε κάθε σεκάνς του έργου. Το άγονο, κακοτράχαλο και γυμνό από βλάστηση τοπίο που συνθέτει το σκηνογραφικό background συμβολίζει τα βάσανα και τις κακουχίες που σύντομα θα αντιμετωπίσουν οι Τρωαδίτισσες, οι οποίες είναι υποχρεωμένες να αποδεχτούν τη σκληρή πραγματικότητα του ξεριζωμού και της δουλείας  ακολουθώντας ως ζωντανά λάφυρα πολέμου τους κατακτητές Αχαιούς που επιστρέφουν νικητές στην Ελλάδα.

kakogiannis michalis troades foto2

Τα πένθιμα, σκουρόχρωμα ρούχα μαζί με την καθηλωτική μουσική υπόκρουση, την οποία υπογράφει ο μεγαλοφυής Έλληνας συνθέτης Μίκης Θεοδωράκης, εξωτερικεύουν το βωβό θρήνο των Τρωάδων τόσο για τη χαμένη πατρίδα τους όσο και για τους αγαπημένους νεκρούς τους που αφήνουν πίσω στα πατρογονικά εδάφη, αναχωρώντας για την νέα πατρίδα τους . «… Οι νεκροί δε νοιάζονται για τις πολυτέλειες στην ταφή τους. Νοιάζονται μόνο οι ζωντανοί από ματαιοδοξία .» Είναι τα τελευταία λόγια της ηλικιωμένης βασίλισσας της Τροίας, της Εκάβης πριν από τη θλιβερή αναχώρηση και έχοντας βιώσει τον αφανισμό ολόκληρης της οικογένειάς της προηγουμένως.

ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ

Αξιομνημόνευτες σκηνές του έργου και αφορμή για μελέτη προσφέρουν: Η εισαγωγική σκηνή με τα άψογα σκηνοθετημένα χωροταξικά πλάνα των Τρωάδων που σε αλλόφρονη κατάσταση προσπαθούν μέσα στη νύχτα να ξεφύγουν από τους κατακτητές Αχαιούς οι οποίοι τις καταδιώκουν κατά τη διάρκεια της άλωσης. Η σκηνή παρουσιάζει την εφιαλτική ρίψη του μικρού, Τρώα πρίγκιπα Αστυάνακτα κατόπιν εντολής από τα τείχη της πόλης. Αυτό το φρικαλέο έγκλημα πολέμου τονίζεται με ένα βίαιο και άναρχο vertical (κίνηση μηχανής), που δηλώνει την σφοδρότητα και το άμεσο αποτέλεσμα της πτώσης. Η εξιστόρηση του χρονικού της πυρπόλησης καταγράφεται από μία σειρά συνεχόμενων κοντινών πλάνων (γκρο πλαν) και λεπτομερειών (details) στα πρόσωπα και στα μάτια των ηθοποιών που αποτελούν το χορό. Τέλος, οι ηθοποιοί Κάθριν Χέπμπορν και Βανέσα Ρεντγκρέϊβ παραθέτουν η καθεμία τους μαθήματα υποκριτικής τέχνης. στις σκηνές με τον θρήνο της πρώτα η Βανέσα Ρεντγκρέϊβ, ως Ανδρομάχη, θρηνεί για τον αποχωρισμό και για τον επικείμενο θάνατο του μοναχογιού της του Αστυάνακτα, από τους Αχαιούς και αντίστοιχα στον επίλογο της ταινίας, η Κάθριν  Χέπμπορν ως Εκάβη, θρηνεί πάνω από τη σωρό του μικρού εγγονού της.

Η μετανάστευση, ο ξεριζωμός, η προσφυγιά και η σκλαβιά πάντα θα εμπνέουν και θα προβληματίζουν το κοινό εφόσον η σημασία τους παραμένει διαχρονική. Το αιώνιο αυτό ιστορικό, πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό ζήτημα που αφορά τον καθένα, πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό, ανθρωπιά και κατανόηση  ως ένα παγκόσμιο θέμα σε πανανθρώπινο επίπεδο. Ένας ακόμα καλός λόγος για να χαρακτηριστεί η τραγωδία «Τρωάδες» ως ένα θεατρικό έργο με κλασσικές ρίζες το οποίο έχει χαρακτηριστεί διαχρονικά ικανό να μεταφερθεί στο σήμερα  και να παρουσιάζεται τόσο στη μικρή οθόνη όσο και στη μεγάλη οθόνη ως ένα από τα αριστουργήματα που κληροδότησε στις αυριανές γενεές των νέων κινηματογραφιστών ο παλιός ελληνικός κινηματογράφος.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΦΟΡΑ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ


  • Βιογραφίες
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΆΝΝΑ ΚΒΑΣΝΙΑΚ
    ΆΝΝΑ ΚΒΑΣΝΙΑΚ

    Μαρ 12, 2022 0

  • ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΥΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ
    ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΥΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ

    Απρ 09, 2021 0

  • ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΓΡΑΦΙΩΤΗΣ
    ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΓΡΑΦΙΩΤΗΣ

    Μαρ 27, 2021 0

  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΕΪΠΙΔΗΣ
    ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΕΪΠΙΔΗΣ

    Μαρ 14, 2021 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz