Ιαν 20, 2018 Κινηματογράφος 0
του Γιάννη Ιωαννίδη
Στις 18/1/2018 στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Ντοκιμαντέρ για τη μεγάλη Ελληνίδα ντίβα, τη Μαρία Κάλλας. Άγνωστα στοιχεία, προσωπικές στιγμές, απόλυτος σεβασμός στο πρόσωπό της είναι αυτά που χαρακτηρίζουν αυτή την ταινία.
Μετά την ανάγνωση αυτής της κριτικής μπορείτε να διαβάσετε τις κριτικές των άλλων κριτικών κινηματογράφου που παρατίθενται μετά από αυτό το κείμενο.
O Tom Volf είναι ο σκηνοθέτης της ταινίας που, από το 2013, ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο συναντώντας φίλους και συνεργάτες της θρυλικής Ελληνίδας πριμαντόνας, μαζεύοντας άγνωστες φωτογραφίες της. Με τη στήριξη της καλύτερης φίλης της Νάντια Σταντσιοφ, και του αγαπημένου της μαέστρου, Ζορζ Πρετρ (ο οποίος έφυγε από τη ζωή τον περασμένο Ιανουάριο), ο Βολφ έγραψε το βιβλίο «Maria by Callas».
Με βάση αυτό το υλικό ετοιμάστηκε το ντοκιμαντέρ «Maria by Callas: Η Μαρία Κάλλας εξομολογείται». Για πρώτη φορά, λοιπόν, 40 χρόνια μετά τον θάνατό της η Μαρία Κάλλας, η διασημότερη τραγουδίστρια όπερας όλων των εποχών, εξιστορεί τη ζωή της με τα δικά της λόγια. Η ταινία περιλαμβάνει συνεντεύξεις της (εκ των οποίων οι περισσότερες παρουσιάζονται για πρώτη φορά στη δημοσιότητα), σπάνια αλληλογραφία προς τους φίλους και την οικογένειά της, ερωτικές επιστολές της προς τον Ιταλό βιομήχανο Τζοβάνι Μπατίστα Μενεγκίνι, με τον οποίο υπήρξε παντρεμένη, αλλά και μια αποκαλυπτική ερωτική επιστολή προς τον Ωνάση λίγους μήνες πριν χωρίσουν. Εκτός από την ίδια, στη μεγάλη οθόνη εμφανίζονται ο Αριστοτέλης Ωνάσης, η Μέριλιν Μονρόε, ο Αλεν Ντελόν, ο Ιβ Σεν Λοράν, οΤζον Κενεντι, ο Λουκίνο Βισκόντι, η Μπριζίτ Μπορντό, ο Γουίνστον Τσόρ-τσιλ, η Γκρέις Κελί, η Λιζ Τέιλορ κ.ά., ενώ τα λόγια της Κάλλας ζωντανεύει η φωνή της Φανί Αρντάν.
Μέσα από το ντοκιμαντέρ, η Κάλλας φανερώνει μία προσωπικότητα φλογερή όσο και ευάλωτη. Η ταινία μας προσφέρει στιγμές οικειότητας με έναν θρύλο και με ολόκληρο το φάσμα συναισθημάτων που προκαλεί, μέχρι σήμερα, αυτή η μοναδική φωνή στο κοινό.
Για να προχωρήσει στο έργο του ο σκηνοθέτης είχε την ευλογία των δύο κοντινότερων ανθρώπων της σοπράνο: του μπάτλερ και της καμαριέρας της τους οποίους εκείνη έβλεπε σαν μέλη της οικογένειάς της. «Αυτοί οι δύο άνθρωποι υπέφεραν βλέποντας όλα όσα συνέβαιναν στη Μαρία επί 25 χρόνια», δηλώνει ο σκηνοθέτης «Τα σκάνδαλα, η εικόνα της ντίβας, οι υπερβολές σχετικά με την προσωπική της ζωή συνέβαλαν στη δημιουργία εντυπώσεων. Πιστεύω, όμως ότι και οι δύο κατάλαβαν ότι η δική μου αντιμετώπιση ήταν γεμάτη εκτίμηση, ότι δεν έψαχνα για συναρπαστικά κουτσομπολιά, ότι την προσέγγιζα σεβόμενος και τη γυναίκα και την καλλιτέχνιδα. Γι’ αυτόν τον λόγο με βοήθησαν τόσοι. Επειδή ήλπιζαν ότι μια τέτοια προσέγγιση θα γινόταν πραγματικότητα μια μέρα».
Όσον αφορά στις φήμες, το ντοκιμαντέρ επιχειρεί να βάλει τα πράγματα στη θέση τους. Το 1958, στη Ρώμη, μια κίνηση της Κάλλας θεωρήθηκε πως έβλαψε πολύ την καριέρα της. Λόγω βρογχίτιδας εγκατέλειψε τη σκηνή στη διάρκεια της παράστασης «Νόρμα». Τότε κατηγορήθηκε για αγένεια και «ντιβισμό» απέναντι στον Ιταλό Πρόεδρο, αλλά και απέναντι στους αστέρες που είχαν έρθει να την απολαύσουν. «Κατά τη γνώμη μου, το σκάνδαλο δεν ήταν ότι η Κάλλας εγκατέλειψέ τη σκηνή», λέει ο Βολφ. «Το σκάνδαλο ήταν ότι την πίεσαν υπερβολικά να ανέβει στη σκηνή τη στιγμή που ήταν άρρωστη και χωρίς φωνή». Το ντοκιμαντέρ αγγίζει, επίσης όσα την ταλαιπωρούσαν στην προσωπική της ζωή, όπως ήταν η ταραχώδης σχέση με την οικογένεια της και η θλίψη που της προκάλεσε η σχέση του Αριστοτέλη Ωνάση με την Τζάκι Κένεντι. Το κάνει, όμως με διακριτικότητα, χωρίς να υπεραναλύει τις συναισθηματικές της δοκιμασίες. Επίσης ενώ η Κάλλας περιγράφει το πόσο της αρέσει να συλλέγει συνταγές για παράξενα φαγητά -τα οποία μάλλον δεν έτρωγε ποτέ-, ο σκηνοθέτης επέλεξε να μην εστιάσει στη διατροφική διαταραχή που τη στοίχειωνε από τότε που αναγκάστηκε να χάσει πάρα πολλά κιλά για έναν ρόλο.
Μέσα από αυτό η Ελληνοαμερικανίδα σοπράνο αποκαλύπτεται ως μια συγκροτημένη, αλλά μάλλον απλοϊκή γυναίκα, συναρπαστική μπροστά στο κοινό (είναι συγκλονιστικές οι ερμηνείες της, από την «Casta Diva» και το «La mamma morta» μέχρι το «Vissi d’arte»), θλιμμένη κι ευάλωτη όταν εκείνο την αφήνει μόνη με τον εαυτό της. Ακόμη κι έτσι, λοιπόν, η «λαμπερή», γνωστή εικόνα της παραμένει πεισματικά και η πιο ενδιαφέρουσα… Διαβάστε όλη την κριτική εδώ
Και, φυσικά, ολόκληρο το φιλμ είναι φτιαγμένο με θαυμασμό και λατρεία – αλλά γιατί όχι, γιατί να υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη για απομυθοποίηση μιας γυναίκας που έζησε και πέθανε για την τέχνη της και για τους έρωτές της, παρά για κατανόηση και συμπάθεια…
Σκηνοθεσία: Tom Volf
Σενάριο: Tom Volf
Μοντάζ: Janice Jones
Παραγωγοί: Thierry Bizot, Emmanuel Chain, Gaël Leiblang, Emmanuelle Lepers, Tom Volf
Χώρα παραγωγής: Γαλλία
Έτος παραγωγής: 2017
Γλώσσα: γαλλικά
Διάρκεια: 113΄
Είδος: ντοκιμαντέρ
Ημερομηνία εξόδου: 18/1/2018
Εταιρεία διανομής: Filmtrade.
Περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά: διαβάστε εδώ.
Για να βρείτε που παίζεται η ταινία πηγαίνετε εδώ.
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
Οκτ 28, 2024 0
Οκτ 26, 2024 0
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη
Δ | Τ | Τ | Π | Π | Σ | Κ |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |