Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΟΦΙΑ ΜΟΥΤΙΔΟΥ
  • ΡΙΒΙΕΡΑ
  • ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ
  • ΚΑΤΕΡΙΝΑ Χ
  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΑΝΙΤΗΣ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ

Ιούν 26, 2025 Κινηματογράφος 0


ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ

ΤΑΙΝΙΕΣ

Η ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΤΑΚΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ

Μακεδονική τριλογία: γράφει ο Γιάννης Ιωαννίδης

H «Μακεδονική τριλογία» του Τάκη Κανελλόπουλου επιστρέφει στις ρίζες της. Στο ιστορικό κέντρο Βελβεντού, την Πέμπτη 3 Ιουλίου, 21:15, στην αυλή του Αρχοντικού Πηχεών, στην, Καστοριά, την Παρασκευή 4 Ιουλίου 2025, 21:15. Δύο σημαντικές προβολές στον τόπο αναφοράς αυτών των ταινιών.

Μακεδονική τριλογία: Οι ταινίες

Τα εμβληματικά μικρού μήκους ντοκιμαντέρ «Μακεδονικός γάμος», «Θάσος» και «Καστοριά», του Τάκη Κανελλόπουλου, τα οποία συνθέτουν την περίφημη «Μακεδονική τριλογία», επιστρέφουν στις ρίζες τους, στο Βελβεντό και στην Καστοριά, σε δύο προβολές που πραγματοποιεί το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στις 3 και 4 Ιουλίου 2025. Οι προβολές αποκτούν ξεχωριστή συμβολική σημασία, καθώς το έργο επανενώνεται με τον τόπο καταγωγής του, ενώ με αυτόν τον τρόπο ολοκληρώνεται ιδανικά ένα συγκινητικό κινηματογραφικό ταξίδι που ξεκίνησε πριν δύο χρόνια.

Τότε, οι άνθρωποι του Φεστιβάλ, με αφορμή το αφιέρωμα στον Τάκη Κανελλόπουλο, αναζήτησαν τo μέχρι τότε χαμένο ντοκιμαντέρ «Καστοριά» του θεσσαλονικιού δημιουργού, δίχως όμως αποτέλεσμα. Ωστόσο, η έρευνα συνεχίστηκε και τελικά η ταινία βρέθηκε το 2024 μέσα από ένα δίκτυο συλλεκτών.  Το σπουδαίο αυτό ντοκουμέντο προβλήθηκε στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης μαζί  με τα ντοκιμαντέρ «Θάσος» και «Μακεδονικός γάμος», στο πλαίσιο του μεγάλου αφιερώματος «Γεωγραφία του βλέμματος: Η εκτός σχεδίου Ελλάδα» (1950-2000).

Μακεδονική τριλογία: Οι προβολές

Η τριλογία θα προβληθεί την Πέμπτη 3 Ιουλίου, σε μια ανοιχτή προβολή στο ιστορικό κέντρο του Βελβεντού, μπροστά στο αρχοντικό Τσιρίγκα, του χωριού που αποτέλεσε το σκηνικό της ταινίας «Μακεδονικός γάμος» (1960). Την εκδήλωση συνδιοργανώνουν το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ο Δήμος Βελβεντού, ο Μορφωτικός Όμιλος Βελβεντού και η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Δυτικής Μακεδονίας, με την υποστήριξη της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.

Την επόμενη ημέρα, Παρασκευή 4 Ιουλίου, οι ταινίες θα προβληθούν στην Καστοριά, και συγκεκριμένα στην αυλή Αρχοντικού Πηχεών, Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα, συνοικία Ντολτσό. Την εκδήλωση, που αποτελεί την επίσημη έναρξη του Φεστιβάλ Αυλής του Δήμου Καστοριάς, συνδιοργανώνουν το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και ο Δήμος Καστοριάς.

Μακεδονική τριλογία

Μακεδονική τριλογία: Η αξία τους

Τα τρία αυτά μικρού μήκους ντοκιμαντέρ συνιστούν σπάνια και πολύτιμα κειμήλια όχι μόνο για την ελληνική κινηματογραφική ιστορία, αλλά και για τη συνολική πολιτισμική κληρονομιά της χώρας. Οι αδιόρατοι δεσμοί μεταξύ τόπων και ανθρώπων, το ψυχικό αποτύπωμα μιας ανθρωπογεωγραφίας που τείνει να εκλείψει, η άγρια ομορφιά του μακεδονικού τοπίου, και η περιδίνηση στα ήθη και έθιμα μιας Ελλάδας που ξεμακραίνει στον ορίζοντα του χρόνου συνυφαίνονται με τη λυρική ματιά και το ιδιοσυγκρασιακό σκηνοθετικό άγγιγμα του χαρισματικού δημιουργού.

Η επιστροφή των τριών αυτών ντοκιμαντέρ στον τόπο όπου γεννήθηκαν γίνεται η αφορμή για μια επαναξιολόγηση και έναν αναστοχασμό τόσο για την κινηματογραφική μας παρακαταθήκη όσο και για τη σχέση και επαφή μας με το θυμικό, την πνευματικότητα και τη συλλογική μνήμη της ελληνικής υπαίθρου.

Μακεδονική τριλογία: Ο Μακεδονικός γάμος

«Μακεδονικός γάμος», Τάκης Κανελλόπουλος, 1960, 23΄

«Εγεννήθη ημίν σκηνοθέτης» έγραψε ο Τύπος μετά την πρώτη προβολή του «Μακεδονικού γάμου» το 1960. Και δικαίως: γιατί το σύντομο αυτό ντοκιμαντέρ, που εν μια νυκτί έχρισε τον 27χρονο Τάκη Κανελλόπουλο ελπίδα του ελληνικού κινηματογράφου, είναι ένα οπτικό ποίημα σπάνιας ευαισθησίας. Ό,τι ξεκινά ως καταγραφή των ευφρόσυνων γαμήλιων εθίμων σ’ ένα χωριό της Δυτικής Μακεδονίας, το Βελβεντό Κοζάνης, μεταστοιχειώνεται μέσα από το βλέμμα του σκηνοθέτη σε μια ελεγεία για τον αποχωρισμό -σαν να πρόκειται για την κάθοδο της Περσεφόνης στον Άδη- και τη χθόνια, παγανιστική αψάδα της φύσης.

Ήδη, το κατοπινό έργο του Κανελλόπουλου βρίσκεται εν σπέρματι εδώ: οι χαμηλοί τόνοι, ο λυρισμός, το μακεδονικό τοπίο, η φόρτιση της μεθορίου, το γυναικείο πρόσωπο που τόσο τον γοήτευσε.

Ήδη το σινεμά τεκμηρίωσης στην Ελλάδα κοιτάζει πλέον πίσω από το προφανές, καταγράφοντας όχι το γράμμα, αλλά το πνεύμα του τόπου και την παράδοση όχι ως εξωτισμό αλλά ως ζώσα μνήμη και πρακτική, με τον «Μακεδονικό γάμο» να αποτελεί την πρώτη σπουδαία και διαχρονικά μια από τις μεγαλύτερες στιγμές του.

Ο «Μακεδονικός γάμος» απέσπασε το Α΄ Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους στην Πρώτη Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου και το Α΄ Βραβείο στο Φεστιβάλ του Βελιγραδίου (1961).

Μακεδονική τριλογία

Μακεδονική τριλογία: Θάσος

«Θάσος», Τάκης Κανελλόπουλος, 1961, 18΄

«Κάνοντας αυτή τη μικρή ταινία για τη Θάσο, δεν ζητήσαμε να περιγράψουμε το νησί. Προσπαθήσαμε να δώσουμε κάτι από τη μαγεία και την ψυχή του». Μένοντας πιστός στη εθνογραφία που ο ίδιος είχε μόλις συστήσει με τον Μακεδονικό γάμο, ο Τάκης Κανελλόπουλος συνεχίζει, με τη δεύτερη μικρού μήκους ταινία του, τη χαρτογράφηση μιας άγνωστης Μακεδονίας, μέσα στην οποία συνυπάρχουν το φολκλόρ, με τον σχολιασμό του, η εντοπιότητα με την ακύρωσή της και ο μύθος με την αφήγησή του.

Στη «Θάσο», ψήγματα μιας νησιωτικής ρουτίνας γίνονται με τα λιτά μέσα μιας διάφανης ποιητικής παρατήρησης, μια αντι-πρόταση για την καρτ-ποστάλ μιας ολόκληρης χώρας ακριβώς την εποχή της πρώτης μεγάλης τουριστικής έκρηξης που γνώριζε η Ελλάδα τη δεκαετία του ’60. Ρυθμική, σε στιγμές ξέφρενη, έως και παγανιστική, δομημένη πάνω σε παραδοσιακά νησιώτικα τραγούδια, με έμφαση στην αναζήτηση μιας οικειότητας με το νησιωτικό «αίσθημα», με τον άνθρωπο και τη φύση στο επίκεντρο, η Θάσος δεν προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Κέρδισε όμως ειδικό έπαινο στο Φεστιβάλ της Μόσχας, ανθολογήθηκε και σε ειδικές προβολές στη Θεσσαλονίκη και σε εμπορική διανομή στην Αθήνα, κερδίζοντας με τα χρόνια εξέχουσα θέση στην απόπειρα του Κανελλόπουλου για έναν μοντερνισμό που επαναδιαπραγματεύεται με ρίσκο και πρωτοφανή αποφασιστικότητα την έννοια της «πατριδογνωσίας».

Μακεδονική τριλογία

Μακεδονική τριλογία: Καστοριά

«Καστοριά», Τάκης Κανελλόπουλος, 1969, 24΄

«Κι όπως έπεφτε το βράδυ, μια αποκάλυψη έγινε μέσα του. Κατάλαβε σιγά-σιγά πως αυτό που ζητούσε, αυτό που έψαχνε, η ομορφιά που γύρευε, η νεράιδα ήταν η ίδια η πολιτεία. Η Καστοριά!»

Τρίτο μέρος της άτυπης «εκδρομής» στη Μακεδονία που ξεκίνησε με τον «Μακεδονικό γάμο» (1960) και συνεχίστηκε με τη «Θάσο» (1961), η «Καστοριά», με τον έφιππο ξένο ταξιδιώτη που αναζητά μια νεράιδα μέσα στη σύγχρονη αλλά περισσότερο άχρονη καθημερινότητα της μακεδονικής πόλης, κλείνει ακριβώς στην αυλαία της δεκαετίας του ’60 έναν τέλειο κύκλο ασυμβίβαστης τεκμηρίωσης.

Ο Τάκης Κανελλόπουλος έχει ανταλλάξει πλέον οριστικά την Ιστορία με τον μύθο, και την αναπαράστασή του, και εδώ τον χρησιμοποιεί ως μια γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν, μυθοποιώντας τελικά μια πόλη η οποία μέσα από το βλέμμα του ανακτά εκ νέου τα χαρακτηριστικά μιας ελληνικότητας σπάνιας, σμιλεμένης από φαντάσματα βυζαντινά, ξεσπάσματα αρχαιοελληνικά, υλικά από χώμα και νερό απάτριδα κι όμως βαθιά ριζωμένα σε μια Ελλάδα που μένει να ανακαλυφθεί.

Η ταινία, μια παραγωγή του Γιώργου Νάσιουτζικ, βραβευμένη το 1969 ως Καλύτερη Ταινία Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, υπήρξε η πιο αποκομμένη ιδιοκτησιακά από το έργο του δημιουργού της και δυσεύρετη -έως και χαμένη- μέσα στα χρόνια. Επανεμφανίστηκε μετά από μεγάλο διάστημα απουσίας το 2024, όχι στην αυθεντική έγχρωμη εκδοχή της, μέσα από ένα δίκτυο συλλεκτών, δίνοντας την ευκαιρία για μια ολοκληρωμένη μελέτη πάνω στην τριλογία του Τάκη Κανελλόπουλου που υπήρξε τομή και έναρξη για το δημιουργικό ντοκιμαντέρ στην Ελλάδα.

 

Διαβάστε τα νέα του κινηματογράφου

Ρεαλισμός και ψυχή

Ένα μικρό κόλπο και κάτι ακόμα

Killerwood

Οι κινηματογράφοι της Θεσσαλονίκης


  • Κινηματογραφικά νέα
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΡΙΒΙΕΡΑ
    ΡΙΒΙΕΡΑ

    Ιούν 29, 2025 0

  • ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ
    ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ

    Ιούν 04, 2025 0

  • EΝΑ ΜΙΚΡΟ ΚΟΛΠΟ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΚΟΜΑ
    EΝΑ ΜΙΚΡΟ ΚΟΛΠΟ ΚΑΙ...

    Ιούν 04, 2025 0

  • KILLERWOOD
    KILLERWOOD

    Μάι 27, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΑΝΙΤΗΣ
    ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΑΝΙΤΗΣ

    Ιούν 19, 2025 0

  • ΑΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΩ ΤΟ ΙΔΙΟ ΘΑ ΚΑΝΕΙ ΚΙ ΑΥΤΟΣ
    ΑΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΩ ΤΟ ΙΔΙΟ...

    Ιούν 18, 2025 0

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΟΦΙΑ ΜΟΥΤΙΔΟΥ
    ΣΟΦΙΑ ΜΟΥΤΙΔΟΥ

    Ιούν 30, 2025 0

  • ΡΙΒΙΕΡΑ
    ΡΙΒΙΕΡΑ

    Ιούν 29, 2025 0

  • ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ
    ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ

    Ιούν 26, 2025 0

  • ΚΑΤΕΡΙΝΑ Χ
    ΚΑΤΕΡΙΝΑ Χ

    Ιούν 21, 2025 0

  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΑΝΙΤΗΣ
    ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΑΝΙΤΗΣ

    Ιούν 19, 2025 0

  • ΑΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΩ ΤΟ ΙΔΙΟ ΘΑ ΚΑΝΕΙ ΚΙ ΑΥΤΟΣ
    ΑΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΩ ΤΟ ΙΔΙΟ ΘΑ ΚΑΝΕΙ ΚΙ ΑΥΤΟΣ

    Ιούν 18, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    6 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    8 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούλιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
« Ιούν    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (334)
  • Κινηματογράφος (1.406)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz