Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • BROS
  • ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2022
  • ΑΓΕΛΗ ΠΡΟΒΑΤΩΝ
  • ΜΑΪΣΑΜΠΕΛ
  • SOUS LE CIEL D’ALICE
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Δεκ 26, 2021 Κινηματογράφος 1


ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΤΟΥ

Κώστας Φέρρης-εισαγωγή: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Είναι πρόκληση να μελετά κανείς ένα σκηνοθέτη που έχει ασχοληθεί σχεδόν με όλο το φάσμα του κινηματογράφου. Πολύ περισσότερο όταν αυτός έχει δραστηριοποιηθεί στην περίοδο του ελληνικού κινηματογράφου. Αυτή που άλλαξε όλη τη μορφή της κινηματογραφίας αυτής της χώρας. Σε αυτή την περίπτωση η βιογραφία του ισοδυναμεί με τη μελέτη ενός σημαντικού μέρους της Έβδομης Τέχνης της Ελλάδας.

ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ: ΤΟ ΔΙΑΚΕΙΜΕΝΟ

Ο Κώστας Φέρρης έχει ασχοληθεί με διαφορετικά είδη της κινηματογραφικής αφήγησης στην καριέρα του. Αυτό αποκτά ένα ακόμα ενδιαφέρον: Η μελέτη των ταινιών του είναι μία καλή ευκαιρία να γνωρίσουμε ένα χαρακτηριστικό δείγμα από διαφορετικά είδη της ελληνικής κινηματογραφίας.

Η πρώτη του ταινία, τη μικρού μήκους, «Τα ματόκλαδά σου λάμπουν» (1961). Βλέπουμε μία πολύ ενδιαφέρουσα περίπτωση ταινίας: Έχουμε να κάνουμε ουσιαστικά με ένα βιντεοκλίπ, όπως θα λέγαμε σήμερα. Η ταινία είναι βασισμένη στο ρεμπέτικο τραγούδι, όπως υπονοεί και ο τίτλος της. Δομεί μία αφήγηση που βρίσκεται ανάμεσα στο χώρο του φαντασιακού και του πραγματολογικού. Όλη η αφήγηση είναι μία λούπα. Ξεκινά και τελειώνει με τον ίδιο τρόπο. Είναι το όνειρο μιας νεαρής κοπέλας με σαφείς ερωτικές καταβολές.

Είναι πολύ ενδιαφέρον το ξεκίνημα για ένα νέο σκηνοθέτη. Προϋποθέτει παιδεία και τριβή. Όσον αφορά τόσο στην παγκόσμια κινηματογραφία, αφού αυτό το είδος ήταν ουσιαστικά άγνωστο στην Ελλάδα. Όσο και στο ρεμπέτικο, σα μουσικό είδος και σαν ιστορία.

ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ: ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ ΕΙΔΗ

Αν δούμε την υπόλοιπη κινηματογραφική του καριέρα, αυτή βρίσκεται ανάμεσα στο ρεαλιστικό και το φαντασιακό. «Ένας Ντελικανής» (1962) και «Μερικές το προτιμούν χακί» (1965), στην αρχή. «Η φόνισσα» (1974) και «Προμηθέας σε δεύτερο πρόσωπο» (1975), κατόπιν. Έχουν μια τεράστια αφηγηματική απόσταση μεταξύ τους. Πάλι το «Ρεμπέτικο» (1983), μετά από τα «Δύο φεγγάρια τον Αύγουστο» (1978). Αποδεικνύουν του λόγου το αληθές. Ο Κώστας Φέρρης είχε κάποιο «μαγνήτη» που τον τράβαγε σε αυτά τα δύο διαμετρικά αντίθετα κινηματογραφικά είδη. Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι παρατηρούμε ένα αμάλγαμα αυτών των δύο ειδών στη «Φόνισσα». Αυτός είναι ο λόγος που αποδίδεται με τον πιο όμορφο τρόπο ο μαγικός ρεαλισμός του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.

Κώστας Φέρρης-εισαγωγή

Η πολύ μεγάλη σπουδή του Φέρρη στο ρεμπέτικο, ως μουσικό είδος και ως τρόπος ζωής, δίπλα στο Μάρκο Βαμβακάρη. Αυτή ήταν η βάση για την ενασχόλησή του για ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα με τον κόσμο του ρεμπέτικου. Από το 1961, την πρώτη του ταινία μικρού μήκους, μέχρι το «Ρεμπέτικο», το 1983. Και εδώ όμως θα δούμε ότι παραποιούνται τα γεγονότα. Τόσο που δεν έχουμε μία ταινία εποχής. Αλλά μία κατασκευασμένη αφήγηση από τον ίδιο το σκηνοθέτη και σεναριογράφο. Έτσι ώστε να αποδίδεται με τον πιο όμορφο τρόπο η κοινωνική δομή που παράγει και αναπαράγει αυτό που λέμε ρεμπέτικο. Ή, πιο σωστά, λαϊκό-αστικό τραγούδι, της πόλης.

ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Ο ΤΡΟΠΟΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ

Κώστας Φέρρης-εισαγωγή: Πως θα καταλάβουμε τον τρόπο οργάνωσης, μελέτης και δόμησης της αφήγησης. Αυτής που ο Κώστας Φέρρης έχει ακολουθήσει όλα αυτά τα χρόνια; Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να μελετήσουμε την κάθε ταινία χωριστά. Αλλά με αυτό τον τρόπο δε θα βγάζαμε πολλά συμπεράσματα. Θα χρειαζόταν να δούμε τι υπάρχει στο ιδεολογικό «οπλοστάσιό» του. Για να ανακαλύψουμε τον τρόπο αφήγησής του. Για να γίνει όμως αυτό θα πρέπει να δούμε τις συνεργασίες του Κώστα Φέρρη. Κυρίως στο εξωτερικό, πριν να έρθει ξανά στην Ελλάδα. Μετά την πολιτική του εξορία στο Παρίσι.

Μία παρόμοια ολοκληρωμένη εργασία φιλοδοξεί να είναι αυτή η εργασία. Ξεκινάμε από τη βιογραφία και την εργογραφία του. Ακολουθεί η θεώρηση της κινηματογραφικής του σταδιοδρομίας από το συγγραφέα. Σε αυτή υπάρχουν σημειώσεις του σκηνοθέτη, μέσα στο ίδιο το κείμενο, με το διακριτικό «Σ.τ.Φ.». Συμπληρώνουν το κείμενο, πιθανότητα μία πρωτοτυπία στην εκδοτική ιστορία της Ελλάδας. Δημιουργούν έναν άτυπο διάλογο μεταξύ του συγγραφέα και του σκηνοθέτη, ο οποίος είναι το αντικείμενο της μελέτης του. Μετά μπορεί ο αναγνώστης να διαβάσει μία συζήτηση του σκηνοθέτη με το συγγραφέα αυτού του βιβλίου.

ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Η ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Στη συνέχεια υπάρχει μία αναφορά στις ταινίες του. Οι συντελεστές, το θέμα και τα βραβεία που έχει πάρει η κάθε ταινία. Το ίδιο για τις τηλεοπτικές σειρές που έχει κάνει, κυρίως για την ΕΡΤ. Φτάνουμε στις σημειώσεις του ίδιου του σκηνοθέτη για τις ταινίες του. Για να τελειώσουμε με ένα θεωρητικό κείμενο. Βάζει το πλαίσιο της κινηματογραφικής αισθητικής και αφήγησης του κινηματογράφου του.

Κώστας Φέρρης-εισαγωγή: Με αυτό τον τρόπο ολοκληρώνεται αυτή η μελέτη-βιογραφία. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η εργοβιογραφία του συντάχθηκε με την επίβλεψη του ίδιου του σκηνοθέτη. Για την αποφυγή λαθών, αλλά και για να έχουμε την αισθητική του κειμένου που ο ίδιος καλλιτέχνης επιθυμεί. Θα θέλαμε, τέλος, αυτή η εργασία να είναι μια παρακαταθήκη για το μέλλον. Για να μπορέσει να βοηθήσει τον ερευνητή σε μία μελλοντική του εργασία. Αυτό όμως ο ίδιος ο αναγνώστης θα το κρίνει.

 

Εργοβιογραφία

Η ανανέωση της ελληνικής κινηματογραφίας

Διαβάστε μία σύντομη αναφορά στο ρεμπέτικο

Διαβάστε τα κείμενα για την ιστορία του κινηματογράφου


  • Ιστορία κινηματογράφου, Σκηνοθέτες
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-Η ΑΝΑΝΕΩΣΗ
    ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-Η...

    Ιαν 02, 2022 0

  • BERTRAND TAVERNIER
    BERTRAND TAVERNIER

    Ιαν 02, 2022 0

  • ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-ΕΡΓΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
    ΚΩΣΤΑΣ...

    Δεκ 26, 2021 0

  • THE GUNS OF NAVARONE
    THE GUNS OF NAVARONE

    Ιούλ 15, 2021 0

Στην ίδια κατηγορία
  • BROS
    BROS

    Ιούλ 02, 2022 0

  • ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2022
    ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2022

    Ιούν 27, 2022 0

  • ΑΓΕΛΗ ΠΡΟΒΑΤΩΝ
    ΑΓΕΛΗ ΠΡΟΒΑΤΩΝ

    Ιούν 23, 2022 0

  • ΜΑΪΣΑΜΠΕΛ
    ΜΑΪΣΑΜΠΕΛ

    Ιούν 23, 2022 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
1 Σχολίασε
Newest
Oldest Most Voted
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

Βιντεοσκόπηση γάμου

περισσότερα…

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ
    ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ

    Μάι 28, 2014 2

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • BROS
    BROS

    Ιούλ 02, 2022 0

  • ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2022
    ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2022

    Ιούν 27, 2022 0

  • ΑΓΕΛΗ ΠΡΟΒΑΤΩΝ
    ΑΓΕΛΗ ΠΡΟΒΑΤΩΝ

    Ιούν 23, 2022 0

  • ΜΑΪΣΑΜΠΕΛ
    ΜΑΪΣΑΜΠΕΛ

    Ιούν 23, 2022 0

  • SOUS LE CIEL D’ALICE
    SOUS LE CIEL D’ALICE

    Ιούν 21, 2022 0

  • TRALALA
    TRALALA

    Ιούν 21, 2022 0

Performance Art Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικός κινηματογράφου Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • Πολύ καλο άρθρο...!!!

    8 μήνες ago

  • Please, make a small nice translation to me or foreign people for I am not able to catch nothing at ...

    1 έτος ago

  • I love Sotos and Athanassios !

    1 έτος ago

  • Θα θελα μαθω...ημερομηνια προβολης κ ωρα ακριβης...

    1 έτος ago

  • Bonjour, Je ne comprends rien car tout est en grec et je ne le lis pas ni ne le parle non plus, hé...

    2 έτη ago

  • ?✌

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούλιος 2022
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
« Ιούν    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (228)
  • Κινηματογράφος (1,127)
  • Νέα (93)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz