Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΟΦΙΑ ΜΟΥΤΙΔΟΥ
  • ΡΙΒΙΕΡΑ
  • ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ
  • ΚΑΤΕΡΙΝΑ Χ
  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΑΝΙΤΗΣ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΚΑΡΒΟΥΝΙΑΡΗΔΕΣ

Δεκ 23, 2013 Κινηματογράφος 0


ΚΑΡΒΟΥΝΙΑΡΗΔΕΣ

ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟ ΚΑΡΒΟΥΝΟ

Σε ένα χωριό, αν δεν κάνω λάθος στην Ευρυτανία, υπάρχουν κάποιοι που φτιάχνουν κάρβουνο, ζουν κοντά στο χώρο εργασίας τους και ζουν από την παραγωγή κάρβουνου. Μια ταινία για αυτή την επαγγελματική δραστηριότητα θα μπορούσε να ήταν από ένα απλό ρεπορτάζ μέχρι ένα ντοκιμαντέρ καταγραφής, όπως είναι, στην καλύτερη περίπτωση, μια παραγωγή του National Geographic. Τι θα γίνει όμως να θέλουμε να μιλήσουμε για τους καρβουνιάρηδες, σα να ήταν το μέρος της ελληνικής κοινωνίας, το αναφερόμενό της; Αν βλέπαμε αυτή την περίπτωση σα μια ευκαιρία για να μιλήσουμε για την κατάσταση της ελληνικής κοινωνίας;

Θα μπορούσαμε να ξεφύγουμε από την απλή καταγραφή και να δούμε το όλο θέμα πιο διεισδυτικά, πιο ερευνητικά. Στους «Καρβουνιάρηδες», της Αλίντας Δημητρίου, έχουμε μια ταινία που περνά από τα βασικά στάδια της αφήγησης: συλλογή πληροφοριών, επεξεργασία τους, ανάλυση, δημιουργία μιας άλλης αφήγησης, αυτής του δημιουργού, διέξοδος προς το φανταστικό. Αυτή είναι η λειτουργία μιας κινηματογραφικής ταινίας.

Για να γίνουμε πιο σαφείς. Η ταινία ξεκινά με την απλή παράθεση των δεδομένων. Ο θεατής ξέρει πολύ γρήγορα ποιο είναι το θέμα, ποια είναι η κοινωνική και η ταξική κατάσταση των καρβουνιάρηδων, μπορεί πλέον πάνω σε αυτή τη βάση να θεμελιώσει μια οποιαδήποτε αφήγηση. Η σκηνοθέτιδα αναλαμβάνει, για λογαριασμό του, αυτή τη δουλειά. Μιλά με τους εργαζόμενους, μπαίνει στην παρέα τους, γίνεται ένα με αυτούς. Μας καλεί να μπούμε και εμείς στον κόπο να μπούμε μέσα στην παρέα και να αναλάβουμε δουλειά.

karvouniarides foto2

Η φαντασία του θεατή αναλαμβάνει να κάνει αυτό που η σκηνοθέτιδα δεν μπορεί να κάνει. Του δίνει τα δεδομένα, του προσφέρει τις συμπεριφορές, υπάρχουν τα σημεία με τα οποία μπορεί ο ιδεολογικός του κόσμος να συνδεθεί και να δημιουργήσει, μετά τη θέαση, μια άλλη αφήγηση που θα είναι αυστηρά προσωπική για αυτόν. Οι αντιδράσεις του κοινού είναι διάφορες, ανάλογα με το περιβάλλον που ανήκει. Με αυτή την έννοια η ταινία δεν μπορεί να έχει την ίδια αντιμετώπιση από όλους τους Έλληνες. Η προσωπική ιστορία των εργαζομένων γίνεται ταξική και η απλή αφήγηση μετατρέπεται σε βαθιά πολιτική.

Ο θεατής έχει πλέον χρόνο να σκεφτεί για αυτή την πτυχή της Ελλάδας που αγνοεί. Ακόμα και αν ξέρει αυτή την κατάσταση πολύ καλά, σε ένα επαρχιακό περιβάλλον, μπορεί να μπει πιο βαθιά μέσα στο πολιτικό πεδίο. Η ταινία έχει στρώματα αφηγήσεων που το ένα επικοινωνεί με το άλλο, μέσω των αντιθέσεων, με τον τρόπο που η διαλεκτική ορίζει. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι έχουμε ακόμη μια ευκαιρία να ανακαλύψουμε τις στενές σχέσεις της θεωρίας του μοντάζ, όπως έχουν διατυπωθεί από τον Αϊζενστάιν, με τη διαλεκτική, όπως έχει εκφραστεί τελικά από το Χέγκελ και το Μαρξ.

Η ταινία τελειώνει. Η κοινωνία των καρβουνιάρηδων έχει απλωθεί σε όλη την Ελλάδα. Ένα χωριό που θα μπορούσε να ήταν οπουδήποτε, αυτή τη φορά δεν είναι παρά το αναφερόμενο του Έλληνα μεροκαματιάρη, του αγώνα για να βγει το ελάχιστο εισόδημα, σα να διαβάζουμε τα βασικά σημεία της μαρξιστικής θεωρίας. Δεν έχουμε λοιπόν να κάνουμε με ένα ντοκιμαντέρ, αλλά με μια ταινία μυθοπλασίας, μάλιστα με μια πολιτική ταινία που μπορεί να αντέξει τη φθορά του χρόνου.

Δεν έχουμε παρά να τη δούμε ξανά. Να κάνουμε ένα ταξίδι επιστροφής σε εκείνη την Ελλάδα και να συγκρίνουμε αυτές τις κοινωνικές καταστάσεις με τις σημερινές, να δούμε, τελικά, τι σημαίνει η ανάπτυξη για τον άνθρωπο, για την κοινωνία, για ποια κοινωνία αγωνιζόμαστε, ποιο κοινωνικό μοντέλο ονειρευόμαστε. Τα κάρβουνα των καρβουνιάρηδων μας δίνουν δύναμη, έχουν γίνει θησαυρός.

Γιάννης Φραγκούλης.


  • Κριτικές ταινιών
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΑΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΩ ΤΟ ΙΔΙΟ ΘΑ ΚΑΝΕΙ ΚΙ ΑΥΤΟΣ
    ΑΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΩ ΤΟ ΙΔΙΟ...

    Ιούν 18, 2025 0

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΡΙΒΙΕΡΑ
    ΡΙΒΙΕΡΑ

    Ιούν 29, 2025 0

  • ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ
    ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ

    Ιούν 26, 2025 0

  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΑΝΙΤΗΣ
    ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΑΝΙΤΗΣ

    Ιούν 19, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΟΦΙΑ ΜΟΥΤΙΔΟΥ
    ΣΟΦΙΑ ΜΟΥΤΙΔΟΥ

    Ιούν 30, 2025 0

  • ΡΙΒΙΕΡΑ
    ΡΙΒΙΕΡΑ

    Ιούν 29, 2025 0

  • ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ
    ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ

    Ιούν 26, 2025 0

  • ΚΑΤΕΡΙΝΑ Χ
    ΚΑΤΕΡΙΝΑ Χ

    Ιούν 21, 2025 0

  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΑΝΙΤΗΣ
    ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΑΝΙΤΗΣ

    Ιούν 19, 2025 0

  • ΑΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΩ ΤΟ ΙΔΙΟ ΘΑ ΚΑΝΕΙ ΚΙ ΑΥΤΟΣ
    ΑΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΩ ΤΟ ΙΔΙΟ ΘΑ ΚΑΝΕΙ ΚΙ ΑΥΤΟΣ

    Ιούν 18, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    6 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    8 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούλιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
« Ιούν    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (334)
  • Κινηματογράφος (1.406)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz