Ιούν 15, 2023 Κινηματογράφος 0
John Wick κεφάλαιο 4: γράφει ο Γιάννης Τσιτίσιμης*
Τι είναι αυτό που διαφοροποιεί την 4η συνέχεια της επιτυχημένης σειράς Wick και ομολογουμένως την κάνει πιο ενδιαφέρουσα από κάθε άλλο επεισόδιο; Μα τίποτε άλλο εκτός από το τρομακτικό στοιχείο της υπερβολής σε όλα. Ας εξηγηθούμε. Η σειρά ταινιών δράσης με πρωταγωνιστή τον Κιάνου Ρηβς δεν ήταν τίποτε άλλο εξαρχής από μία σειρά βίας, αγριάδας, έλλειψης σεξ, περιορισμένων διαλόγων έως σιωπής και κάποιων επαναλαμβανόμενων μοτίβων σκηνών με εμμονή. Για παράδειγμα, υπάρχει πάντα ανεξέλεγκτη δράση μέσα σ’ ένα κλαμπ κατά τη διάρκεια κάθε ταινίας από τις 4.
Η βία. Τα τελευταία χρόνια ο κύκλος της βίας στα φιλμ από τις ΗΠΑ γίνεται ιδιαίτερα έντονος, άσχετα από τον τύπο της ταινίας. Έχουμε πλειάδα ταινιών (συνήθως σειρά ταινιών) που παρουσιάζουν μια μορφή βίας άμετρης και κυρίως υπερβολικής αν και όχι τόσο αιμάτινης. Στο «John Wick: κεφάλαιο 4» ο ήρωας επιστρέφει ακόμη μία φορά στη δράση ενώ οι προσπάθειές του να αποσυρθεί πέφτουν στο κενό.
Η δράση του κόσμου γύρω του και η αντίδραση του ήρωα που βρίσκεται βυθισμένος σε μια σιωπηλή κατάθλιψη λόγω του θανάτου της γυναίκας του, οδηγούν σε ένα αδιέξοδο έτοιμο να εκραγεί ανά πάσα στιγμή. Και η έκρηξη όταν έρθει θα δώσει μια ταινία αμάλγαμα θανάτου και σκορπίσματος ζωής.
Για όσους φίλους δεν είναι ακόμη μυημένοι στη σειρά αυτών των ταινιών να πούμε ότι ο John Wick ανήκει σε μια ομάδα υψηλών high killers που δουλεύουν μόνοι τους και δολοφονούν στόχους σε όλο τον κόσμο. Βρίσκονται υπό τη στέγη μιας παγκόσμιας οικονομικής οργάνωσης που λέγεται Υψηλή Τράπεζα. Χρησιμοποιεί διάσημα ξενοδοχεία στις μητροπόλεις του κόσμου ως βάσεις και ουδέτερες ζώνες στη σύγκρουση και οργάνωση κάθε δολοφονίας. Αν δεν σας άρεσε μέχρι εδώ, μάλλον δε θα ενθουσιαστείτε με αυτό που θα ακολουθήσει…
Όπως είπαμε στο 4ο μέρος, στο «John Wick: κεφάλαιο 4», όλα κινούνται απολύτως υπερβολικά σε μια εξολοκλήρου φιλμική κατασκευή με διογκωμένα τα συνήθη στοιχεία: Μόνος εναντίον όλων, διαδοχικοί πολλαπλοί θάνατοι, καταστάσεις εκτός ορίων μα πάνω απ’ όλα μια κινηματογράφηση στυλιζαρισμένη, οργανωμένη, γεμάτη με βία και δράση, ένα action movie ορισμός της απόλυτης ταινίας δράσης.
Αλλά το ερώτημα παραμένει καίριο και ίσως όχι τόσο επίκαιρο: Γιατί η εξίσωση της υπερβολής με τη βία σε αυτές τις ταινίες και ειδικά στην τέταρτη γίνεται και μια σκηνοθετική, βιρτουόζικη επίδειξη διαρκούς δράσης. Επίσης και το πώς μπορεί να κρατηθεί το απόλυτο ενδιαφέρον του θεατή σε ένα έργο 2 ωρών χωρίς σε κανένα σημείο να επέλθει εντέλει η βαρεμάρα.
Το ένα στοιχείο που σιγοντάρει, η χάρμα οφθαλμών ακατάπαυστη δράση με το άλλο στοιχείο που ελίσσεται παράλληλα, η δίχως αιδώ εξύμνηση της βίας ως στοιχείο υπερβολής. Γιατί τελικά η αμερικάνικη κοινωνία είναι αυτή που πρώτα απ’ όλες παράγει τη βία, τους δολοφόνους, τις καταστροφές χωρών και εθνών, τους John Wick αυτού του συναρπαστικού-κινηματογραφικά-κόσμου.
Την ίδια στιγμή εισέρχεται μια διαφορετική ανάλυση: Η βία ως ένα μέσο, το μόνο μέσο (δυστυχώς) της επιβολής δικαιοσύνης στη ζωή σε έναν πλανήτη που τρελάθηκε κι εκτροχιάστηκε ολοσχερώς και δίχως επιστροφή.
Υπάρχει μια εξαιρετική παλιά γαλλική ταινία με τον Αλέν Ντελόν, το φιλμ «Μην ξυπνάτε έναν μπάτσο που κοιμάται», όπου ο χρόνος της έκρηξης βίας συμπιέζεται μέχρι την μοναδική στιγμή που ξεσπά ανεξέλεγκτα. Στοιχείο που το «John Wick: κεφάλαιο 4» όχι μόνο χρησιμοποιεί αλλά και εξαντλεί θεαματικά. Ελπίδα μας, να συνεχιστεί η σειρά με ένα 5ο μέρος από τον ίδιο σκηνοθέτη που σημειωτέον έχει κάνει μόνο στην καριέρα του αυτήν τη σειρά ταινιών…
JOHN WICK ΚΕΦΑΛΑΙΟ: 4
(JOHN WICK: CHAPTER 4)
Σκηνοθεσία: Chad Stahelski
Σενάριο: Shay Hatten, Michael Finch, Derek Kolstad
Φωτογραφία: Dan Laustsen
Μοντάζ: Nathan Orloff
Μουσική: Tyler Bates, Joel J. Richard
Ήχος: Simon Brown, Julian Feijoo, Nick Interlandi, Xiao’ou Olivia Zhang, Douglas Shamburger
Κοστούμια: Paco Delgado
Σκηνικά: Rand Abdelnour, Mark Rosinski
Παραγωγή: Christoph Fisser, Erica Lee, Henning Molfenter, Chad Stahelski, Charlie Woebcken
Παίζουν: Keanu Reeves (Τζον Γουίκ), Laurence Fishburne (Μπαουέρι Κινγκ), George Georgiou (Έλντερ), Lance Reddick (Σάρον), Clancy Brown (Χάρμπνγκερ), Ian McShane (Γουίνστον), Marko Zaror (Σίντι)
Χώρα παραγωγής: ΗΠΑ, Γερμανία
Έτος παραγωγής: 2023
Γλώσσα: αγγλικά, ρώσικα, ιαπωνικά, ισπανικά, γερμανικά, λατινικά, γαλλικά
Είδος: δράση, έγκλημα, θρίλερ
Διάρκεια: 169΄
Εταιρεία διανομής: Σπέντζος Φιλμ
Ημερομηνία εξόδου στις αίθουσες: 23 Μαρτίου 2023
Για περισσότερες πληροφορίες για τεχνικά χαρακτηριστικά και συντελεστές δείτε εδώ.
*tsitsimis@gmail.com
Διαβάστε τις κριτικές κινηματογράφου που έχουμε δημοσιεύσει
Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
Οκτ 28, 2024 0
Οκτ 26, 2024 0
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη
Δ | Τ | Τ | Π | Π | Σ | Κ |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |