Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ
  • ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ
  • ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ
  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ
  • ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΕΝΤΑ ΓΚΑΜΠΛΕΡ

Φεβ 03, 2023 Θέατρο 0


ΕΝΤΑ ΓΚΑΜΠΛΕΡ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ

ΑΝΕΚΠΛΗΡΩΤΗ ΕΠΙΘΥΜΙΑ

Έντα Γκάμπλερ: γράφει η Άννα Κβάσνιακ

Η  Έντα Γκάμπλερ αποτελεί ένα έργο που εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1890 από τον Νορβηγό δραματουργό Henrik Ibsen. Ήταν ο πρώτος που εισήγαγε ένα καινοτόμο τρόπο δραματουργικής γραφής. Μεταμόρφωσε εκ βάθρων και σε βάθος χρόνου την εξέλιξη της ευρωπαϊκής δραματουργίας.

ΕΝΤΑ ΓΚΑΜΠΛΕΡ: ΑΝΑΓΚΗ ΚΑΙ ΥΠΟΤΑΓΗ

Η θεματολογία του είναι βασισμένη πάνω σε θέματα της σύγχρονης ζωής σε συνδυασμό με τα κοινωνιολογικού περιεχομένου προβλήματα που προκύπτουν. Εστιάζει στις επιθυμίες του κάθε ανθρώπου που έρχονται σε ρήξη με τις ανάγκες του και την υποταγή του, στις κοινωνικές συμβάσεις.

Η γέννηση του ρεαλισμού στα έργα του προέκυψαν μέσα από την ανάδειξη της άμβλυνσης των αξιών, την υποκρισία της αστικής τάξης και τις επικρατούσες μονόπλευρες αντιλήψεις.                                                                                                         

Από το 1884 η δραματουργία εισέρχεται σε μια νέα κατεύθυνση. Σιγά σιγά το συγγραφικό του ενδιαφέρον επικεντρώνεται πια από το γενικό στο ειδικό. Με άλλα λόγια στην εσωτερικότητα του κάθε ατόμου: συνείδηση, ανησυχίες, εμμονές, βάσανα, ήττες. Ο διάχυτος συμβολισμός που χρησιμοποιεί προσφέρει έδαφος στην ψυχολογία σημειώνοντας ένα βαθύτερο και ουσιαστικό νόημα.

Έντα Γκάμπλερ

ΕΝΤΑ ΓΚΑΜΠΛΕΡ: Ο ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ

Η ηρωίδα Έντα Γκάμπλερ  στο εν λόγω έργο φαίνεται να περιτριγυρίζεται από τα ασφυκτικά όρια του κοινωνικού γίγνεσθαι. Προσπαθεί ποικιλοτρόπως να κρυφτεί πίσω από το προσωπείο της λογικής, των προσχημάτων και των κοινωνικών επιταγών. Όμως η πικρία που συνεχώς τροφοδοτείται και υποβόσκει μέσα της είναι τόσο έντονη που εκφράζεται στο περιβάλλον της με θυμό, ειρωνεία και υπεροψία. Έχει μάλιστα την απαίτηση να αλλάξουν τρόπο συμπεριφοράς και σκέψης, οι άνθρωποι του περιβάλλοντος της, εξαιρώντας η ίδια τον εαυτό της.                                                                                              

Οι ηθοποιοί απέδωσαν με τον καλύτερο τρόπο -έκαστοι τους ρόλους τους- καθώς τους βλέπαμε πάνω στην σκηνή να αποκαλύπτουν σταδιακά τον βαθιά θαμμένο εσωτερικό τους κόσμο.                                                             

Το σκηνικό με τα έπιπλα διάσπαρτα στην σκηνή θύμιζε έντονα το εσωτερικό μιας έπαυλης. Τα κουστούμια των ηρώων, παρόλο που δεν αντικατόπτριζαν την ατμόσφαιρα της εποχής που γράφτηκε το έργο, ταίριαξε απόλυτα με τους χαρακτήρες τους, τα πάθη και τις αδυναμίες τους. Οι πυροβολισμοί που ακούγονταν σε μερικές σκηνές του έργου ήταν άκρως ρεαλιστικοί και καθηλωτικοί.                                          

Έντα Γκάμπλερ

ΕΝΤΑ ΓΚΑΜΠΛΕΡ: ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΠΑΛΗ ΚΑΙ ΔΥΣΤΥΧΙΑ                

Εξίσου βοηθητικά και ατμοσφαιρικά ήταν τα slides που παρεμβάλλονταν κατά τη διάρκεια της παράστασης. Απεικόνιζαν την εσωτερική της πάλη. Καθήμενη στην πολυθρόνα είχε πλάτη όλες αυτές τις μορφές που εναλλάσσονταν: πατέρας, άνδρας, Γιούλε, Τέα, Λεβμποργκ, Μπρακ.

Μεταμορφώνονταν άλλοτε ως ενοχές και άλλοτε ως κατάκριση υπενθυμίζοντάς της όχι μόνο την δυστυχία που η ίδια επέλεξε να ζει, μα και την ανικανότητα της να κάνει τα πράγματα διαφορετικά.

Ιδιαίτερη σκηνοθετική πινελιά ήταν το κάψιμο του χειρόγραφου του Λέβμποργκ από την Έντα. Η στάση της υποδήλωνε την σφοδρή ζήλεια της απέναντι στην Τέα, η οποία παρά τα όποια προβλήματα που είχε και αυτή στον γάμο της πραγματοποιεί το θαρραλέο βήμα προς την ελευθερία.

ΕΝΤΑ ΓΚΑΜΠΛΕΡ: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ-ΑΜΥΝΑ

Οι αγαπημένες της δραστηριότητες, η ιππασία και τα όπλα αντανακλούν τον εσωτερικό της κόσμο. Αυτήν την αέναη, συγκινησιακή της διαμάχη που εξακολουθεί να μαίνεται μέσα της.                                                   

Από την μια, το άλογο (ιππασία) δηλώνει την ελευθερία, την ανεξαρτησία του πνεύματος, των συναισθημάτων της έκφρασης,. Είναι σε αντιδιαστολή με την σκοποβολή- όπλο η πολυμορφικότητα του οποίου συμβολίζει την άμυνα, τον σεβασμό-φόβο καθώς και τη καταστροφή…

Η Έντα ως θεατρικός χαρακτήρας αποτελεί σημείο αμφιλεγόμενο σύμφωνα με διαφορετικές ερμηνείες. Άλλοτε παρουσιάζεται ως μια «ιδεαλιστική ηρωίδα» που έρχεται σε σύγκρουση με την κοινωνία. Άλλοτε ως ένα θύμα, μια πρότυπη φεμινίστρια ακόμα και ως ένας κακός και χειριστικός άνθρωπος.    




ΕΝΤΑ ΓΚΑΜΠΛΕΡ: Η ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ        

Ωστόσο στην εν λόγω θεατρική παράσταση μπορεί έμμεσα και ως ένα βαθμό να δικαιολογηθεί για τις πράξεις της. Αν αναλογιστούμε τον στεγανοποιημένο και μονολιθικό τρόπο ζωής, μεγαλώνοντας δίπλα στο στρατηγό πατέρα της, στερώντας την γυναικεία της εκφραστικότητα.

Τελικά, παρακολουθούμε ότι δεν θα καταφέρει να ξεπεράσει τα όρια του εαυτού της και αντιδρά με υπολανθάνουσα μορφή ενώ οδηγείται σε άλλα σφάλματα τα οποία την εγκλωβίζουν ακόμα περισσότερο: εγκυμοσύνη, χρέος, εκβιασμός.

Αποφασίζει να γράψει έναν τραγικό επίλογο μ’ αυτό, δίνοντας μια έκφραση στο έγκλημα με την αυτοχειρία της, μια σφαίρα στο κεφάλι. Θα μπορούσε να λεχθεί ότι σκοτώνει την «κοινωνική λογική των πρέπει»…                                                                                    

Αποτελεί όμως πραγματική εξιλέωση για την Έντα; Ή μήπως λύτρωση; Όποια άποψη και αν σχηματίσουμε το σίγουρο συμπέρασμα είναι ότι η αυτοκτονία της είναι καθαρά δική της επιλογή. Απαλλαγμένη από το βάρος των «πρέπει» και του περιβάλλοντός της.

ΕΝΤΑ ΓΚΑΜΠΛΕΡ

Συγγραφέας: Ένρικ Ίμπσεν

Απόδοση: Γλυκερία Καλαϊτζή

Σκηνοθεσία: Γλυκερία Καλαϊτζή

Βοηθοί σκηνοθέτες: Χαρίκλεια Ζαγοριανού, Άντυ Αντωνίου

Μουσική: Πρόδρομος Καραδελόγλου

Σκηνογράφος: Μαρία Καραδελόγλου

Βοηθός σκηνογράφος: Αριάνα Νίκου

Ενδυματολόγος: Μαρία Καραδελόγλου

Κίνηση: Ιωάννα Μήτσικα

Φωτισμοί: Διονύσης Καραθανάσης

Φωτογραφίες-βίντεο παράστασης: Χρήστος Κυριαζίδης

Παίζουν: Σοφία Βούλγαρη (Γιούλε), Αλέξανδρος Νικολαΐδης (Γιόργκεν Τέσμαν), Χριστίνα Δαγκάκη (Έντα Γκάμπλερ), Λίλα Παντελίδου (Τέα Έλβστεντ), Κυριάκος Δανιηλίδης (Δικαστής Μπρακ), Ιωάννης Καμπούρης (Έιλερτ Λέβμποργκ)

Θέατρο: Θέατρο Τ (Αλεξάνδρου Φλέμινγκ 16, Θεσσαλονίκη)

Πρεμιέρα: 16/12/2022.               

 

Διαβάστε τις κριτικές θεάτρου που έχουμε δημοσιεύσει

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει


  • Κριτικές θεάτρου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ
    ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ...

    Φεβ 15, 2023 0

  • ΜΑΤ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ
    ΜΑΤ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ

    Ιαν 24, 2023 0

  • Ο ΜΠΑΜΠΑΣ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ
    Ο ΜΠΑΜΠΑΣ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ

    Δεκ 03, 2022 0

  • ΜΗΝ ΠΕΙΣ ΟΧΙ ΜΩΡΟ ΜΟΥ
    ΜΗΝ ΠΕΙΣ ΟΧΙ ΜΩΡΟ ΜΟΥ

    Δεκ 01, 2022 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ
    ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ...

    Φεβ 04, 2023 0

  • I AM LEAVING
    I AM LEAVING

    Ιαν 15, 2023 0

  • VILLAGE
    VILLAGE

    Νοέ 29, 2022 0

  • Η ΠΑΝΟΥΚΛΑ
    Η ΠΑΝΟΥΚΛΑ

    Οκτ 09, 2022 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ
    ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ

    Μάι 28, 2014 2

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ
    Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ

    Μαρ 19, 2023 0

  • ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ
    ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ

    Μαρ 19, 2023 0

  • ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ
    ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ

    Μαρ 06, 2023 0

  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ
    25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ

    Μαρ 04, 2023 0

  • ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
    ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ

    Φεβ 26, 2023 0

  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ
    25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ

    Φεβ 26, 2023 0

Performance Art Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    4 εβδομάδες ago

  • πολυ καλή κριτική αν και γω θα ελεγα μια ταινία που ξεχειλίζει φιλοσοφία!!!...

    4 εβδομάδες ago

  • Please, make a small nice translation to me or foreign people for I am not able to catch nothing at ...

    2 έτη ago

  • I love Sotos and Athanassios !

    2 έτη ago

  • Θα θελα μαθω...ημερομηνια προβολης κ ωρα ακριβης...

    2 έτη ago

  • Bonjour, Je ne comprends rien car tout est en grec et je ne le lis pas ni ne le parle non plus, hé...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Μάρτιος 2023
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Φεβ    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (271)
  • Κινηματογράφος (1,187)
  • Νέα (94)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz