«E-pass ή επι τας!»- Μπαντα-ρισμένοι (evolution): γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης
Θα ξαναβρούν τη χαμένη τους αδελφή οι καρυάτιδες που ζωντανεύουν μια νύχτα στο μουσείο; Η πιστοποιημένη σύμβουλος σχέσεων Δρ. Μένη Φλάντζα θα μπορέσει να σώσει ένα βαλτωμένο γάμο; Εντέλει, ύστερα από τον όλεθρο των πάντων, θα επιβιώσει μόνο η κατσαρίδα; Και αν ναι, θα μπορέσει να βρει πατρίδα; Αυτά και άλλα πολλά θα απαντηθούν επί σκηνής από τους παλιούς μας γνώριμους Μπαντα-ρισμένους. Χαρακτηριστικά εφόδια στη φαρέτρα τους οι «σπιντάτοι» διάλογοι και τα «πειραγμένα» τραγούδια που θα καταθέσουν αυτό το καλοκαίρι τη δική τους στοχευόμενη, σατιρική ανάγνωση της εποχής. Είδαμε την παράσταση «E-pass ή επι τας!»- Μπαντα-ρισμένοι (evolution)» και αισθάνομαι πολύ τυχερός που απόλαυσα αυτό το υπέροχο θέαμα.
Επιθεώρηση ή μετα-επιθεώρηση; Δύσκολο να απαντήσει κάποιος. Το μόνο που είναι σίγουρο είναι ότι επιτέλους ξαναβρίσκουμε το νόημα της επιθεώρησης. Κάναμε πολλά χρόνια για να δούμε ξανά μια επιθεώρηση που να σέβεται αυτό το θεατρικό είδος. Πολύ περισσότερο, να στέκεται δίπλα σε δημιουργούς και ηθοποιούς της παλιάς επιθεώρησης χωρίς να ντρέπεται. Αν η επιθεώρηση έχασε το νόημά της από τη δεκαετία του 1980 και μετά, στην παράσταση «E-pass ή επι τας!»- Μπαντα-ρισμένοι (evolution)» το ξαναβρίσκει.
Η επιθεώρηση έχει τις ρίζες της στην αρχαία ακόμη εποχή. Ο Αριστοφάνης είχε βάλει το πρώτο λιθαράκι. Το ευρωπαϊκό θέατρο πήρε αυτά τα στοιχεία και ανέπτυξε το θέατρο της φάρσας. Στις αρχές του 19ου αιώνα τα πρωτοποριακά κινήματα, κυρίως το Dada, ανέδειξαν τη σάτιρα ως ένα κορυφαίο είδος για να μιλήσουν, με άλλα λόγια, για την πολιτική κατάσταση, τις κοινωνικές σχέσεις, την ψυχή του ανθρώπου. Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι το όριο μεταξύ της σάτιρας και του χυδαίου είναι λεπτό. Είναι πολύ εύκολο κάποιος να το περάσει. Μετά δεν υπάρχει επιστροφή.
Ας θυμηθούμε τις επιθεωρήσεις του Στάθη Ψάλτη. Τότε θα δούμε πόσο χαράμισε το ταλέντο του και προσέβαλε τον ίδιο τον εαυτό του. Η κατρακύλα συνεχίστηκε στον κινηματογράφο, στην περίοδο της βιντεοκασέτας. Βλέποντας την παράσταση «E-pass ή επι τας!»- Μπαντα-ρισμένοι (evolution)» μπορούμε να γελάμε με την καρδιά μας. Το πιο σημαντικό: Μπορούμε να πάρουμε το μήνυμα από την παράσταση και να το προεκτείνουμε. Να δούμε αυτά που δεν μας αρέσουν και να καταλάβουμε για να απαντήσουμε στα «γιατί» και «πως». Γιατί έγιναν όλα αυτά, πως μπορούμε να τα διορθώσουμε.
Το θεατρικό έργο «E-pass ή επι τας!»- Μπαντα-ρισμένοι (evolution)» παρουσιάστηκε από το ΚΘΒΕ στο καφέ Θέατρο, πάνω από το Βασιλικό Θέατρο, σε ένα χώρο ειδικά διαμορφωμένο για την παράσταση. Στο Ανοιχτό Θέατρο Μάνος Κατράκης ήταν δυνατό να δεις μια άλλη παράσταση. Ένα έργο που στέκεται καλά σε ένα μπαρ και βλέπεται με ευχαρίστηση και διάθεση αγωγής της ψυχής σε ένα θέατρο, αυτό δείχνει ότι είναι μια παράσταση που αξίζει κάποιος να τη δει, να τη βιώσει, είναι η αρχή μιας εποικοδομητικής πνευματικής εργασίας που έχει σχέση με τον ψυχικό μας κόσμο. Αν αυτός ήταν ο σκοπός αυτού του πολύ δεμένου θεατρικού συνόλου, το πέτυχαν.
Βλέποντας αυτό το θεατρικό έργο δε νιώθεις ότι κάποιος σου ανοιγοκλείνει το μάτι για να γελάσεις, δεν εκβιάζει το γέλιο σου. Αντίθετα, σου τείνει το χέρι για να βαδίσεις μαζί του ένα δρόμο. Μετά από λίγο σε αφήνει να συνεχίσεις το μονοπάτι που θέλεις. Το θέατρο στην παράσταση «E-pass ή επι τας!»- Μπαντα-ρισμένοι (evolution)» ξαναβρίσκει την ουσία του. Είναι πραγματικά τύχη να δεις μια τέτοια παράσταση, αφού η επιθεώρηση έχει πλέον αυτοκαταστραφεί.
Τα μέρη της παράστασης «E-pass ή επι τας!»- Μπαντα-ρισμένοι (evolution)» ήταν πολλά, αλλά συνδεδεμένα μεταξύ τους με τέτοιο τρόπο που δημιουργούσε ρυθμό, δηλαδή άρθρωση του θεατρικού λόγου, νόημα στιβαρό, παράθυρα που εύκολα μπορούσες να δεις τον κόσμο, πλέον, με μια άλλη ματιά. Νούμερα προσαρμοσμένα στην επικαιρότητα, όπως οι φωτιές, παιγμένα με θαυμάσιο τρόπο. Άρα το κείμενο είχε πρόσθετα στοιχεία από αυτά που παρουσιάστηκαν στο χώρο του Θεάτρου. Η μουσική δεν υπάρχει για να συνοδεύει το λόγο, ούτε για να τον καλύπτει, είναι εκεί για να παρουσιάσει το δικό της λόγο, πλήρως αρμονισμένο με το θεατρικό κείμενο. Τα κείμενα προσεγμένα με την παραμικρή λεπτομέρεια, ευγενικά και αιχμηρά. Η αμεσότητα των ηθοποιών είχε φτάσει στο σημείο το κοινό να είναι μέρος της παράστασης και όχι ένας παθητικός δέκτης μηνυμάτων.
Το κωμικό με το τραγικό συμπορεύονταν στο δρόμο της δημιουργίας. Με αυτό τον τρόπο το κωμικό «έκλεβε» στοιχεία από το τραγικό και το αντίστροφο, έτσι το ένα έπαιρνε δύναμη από το άλλο και το έργο αποκτούσε ένα δυνατό κείμενο. Ήταν προφανές ότι κάποιος μπορούσε να καταλάβει το νόημα, να μπει εύκολα στον πυρήνα του και να φτιάξει ένα δικό του κείμενο, με τα στοιχεία του ψυχικού του κόσμου που μπορούν να έρθουν σε επαφή με αυτά του θεατρικού κειμένου. Κατά συνέπεια, η παράσταση «E-pass ή επι τας!»- Μπαντα-ρισμένοι (evolution)» είναι κάτι παραπάνω από θέατρο, είναι ένα θέαμα που άγει την ψυχή του ανθρώπου, απαλύνει τον ψυχικό του πόνο, προτείνει μια οδό, προβληματίζει. Και αυτό είναι υπέροχο στην εποχή της χυδαιότητας, στην εποχή μας, το να δούμε ένα τέτοιο διαμάντι.
Δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε έναν ηθοποιό, σχετικά με τους άλλους. Όλοι έπαιξαν καταπληκτικά και δεμένα σε ένα οργανικό σύνολο από το οποίο αν έβγαζες ένα κομμάτι καταστρεφόταν όλο. Αν παίξει κάπου να το δείτε, θα κερδίσετε πολλά από αυτή την υπέροχη παράσταση!
«E-PASS Ή ΕΠΙ ΤΑΣ!»- ΜΠΑΝΤΑ-ΡΙΣΜΕΝΟΙ (EVOLUTION)
Κείμενα: Χρήστος Παπαδημητρίου
Σκηνοθεσία: Χρήστος Παπαδημητρίου
Βοηθός σκηνοθέτης: Εύη Σαρμή
Σκηνικά: Μαρία Καβαλιώτη
Χορογραφίες: Ευανθία Σωφρονίδου
Κοστούμια: Μαρία Καβαλιώτη
Φωτισμοί: Γιάννης Τούμπας
Ενορχήστρωση: Στάθης Παχίδης
Ενορχηστρωτική επιμέλεια: Παναγιώτης Μπάρλας
Φωνητική διδασκαλία: Έλσα Μουρατίδου
Μουσικοί επί σκηνής: Χρήστος Γκουγκουμάς (πλήκτρα), Γιώργος Κολοβός (κιθάρα ηλεκτρική), Πασχάλης Τερζής (κρουστά), Γιάννης Τσεμπερλίδης (μπάσο ηλεκτρικό)
Ερμηνεύουν: Ηρώ Δημητριάδου (παπαδοπαίδι, νοικοκυρούδα Β΄, περαστική Α΄, αηδόνι, καρυάτιδα Γ΄, Ελισσαβέτα), Χρύσα Ζαφειριάδου (παπαδοπαίδι, Τέτη Μπέη, περαστική Β΄, αηδόνι, μοντέλο 1, καρυάτιδα Α΄, Μαίρη), Χρηστάκης Μπαρτζώλης (παπαδοπαίδι, Βάγγος, Ρώσος χορευτής, αηδόνι), Χρήστος Παπαδημητρίου (χορευτής, Θέκλα), Βασίλης Παπαδόπουλος (παπαδοπαίδι, νοικοκυρούδα Γ΄, Νουριάν, δημοσιογράφος, Ρώσος χορευτής, κονφερμανσιέ, διαδηλωτής, Μπάμπης), Εύη Σαρμή (παπαδοπαίδι, Μένη Φλάντζα, Σβετλάνα, Άνγκελα, καρυάτιδα Δ΄), Χρίστος Στυλιανού (παπάς, νοικοκυρούδα Α΄, Ταρίκ, Ρώσος χορευτής, αηδόνι, χορευτής, Θωμάς, περαστικός Γ΄), Θάνος Φερετζέλης (παπαδοπαίδι, εκφωνητής, Πάρης, Κίρκη), Γλυκερία Ψαρρού (παπαδοπαίδι, νοικοκυρούδα Δ΄, περαστική Δ΄, μοντέλο 2, Μίνα, καρυάτιδα Β΄)
Παραγωγή: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
Θέατρο: Ανοιχτό Θέατρο Μάνος Κατράκης
Ημερομηνία παράστασης: 1/9/2023.
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ-ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
Διαβάστε τις κριτικές θεάτρου που έχουμε δημοσιεύσει
Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει
Σεπ 04, 2024 0
Σεπ 03, 2024 0
Σεπ 01, 2024 0
Σεπ 01, 2024 0
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 05, 2024 0
Αυγ 10, 2024 0
Αυγ 10, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 07, 2024 0
Σεπ 05, 2024 0
Σεπ 04, 2024 0
Σεπ 03, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη