Ιαν 20, 2018 Κινηματογράφος 0
του Γιάννη Φραγκούλη
Στις 18/1/2018 στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Η στιγμή που ο Τσόρτσιλ αναλαμβάνει την πρωθυπουργία στην Αγγλία, με εντολή να αντιμετωπίσει τη ναζιστική απειλή, αποτυπώνεται σε αυτή την ταινία που δεν είναι μόνο μία προσωπογραφία αλλά και η απόδοση της ιστορικής αλήθειας με δραματικό τρόπο.
Σκεφτόμενοι τις ταινίες που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ιστορικά δράματα, μπορούμε να συγκρίνουμε την «Πιο σκοτεινή ώρα», του Joe Wright, με το «Μόναχο», του Steven Spielberg. Διαφορετικές ταινίες πετυχαίνουν όμως το στόχο τους, να δείξουν πτυχές της ιστορίας με έναν απόλυτα μυθοπλαστικό τρόπο. Στην ταινία του Wright θα βρούμε τον πολύ καλό Gary Oldman να ενσαρκώνει τον Τσόρτσιλ, μία ερμηνεία που δεν αφήνει πίσω τη σκηνοθεσία, το σενάριο, τη μουσική και τη φωτογραφία. Η ταινία δείχνει τις ποιότητές της σε όλους τους τομείς.
Με διαφορετικούς τρόπους, η ταινία του Wright θα συναντήσει αυτή του Christopher Nolan, τη «Δουνκέρκη», όσον αφορά στο διδακτισμό τους, με διαφορετικούς σκοπούς και προσανατολιζόμενες σε διαφορετικό κοινό. Στην ταινία του Nolan τα βρετανικά στρατεύματα αποβιβάζονται από τη Γαλλία για την Αγγλία, στριμωγμένα από τα γερμανικά τάγματα, αυτό δείχνεται με τέτοιο τρόπο που μεταδίδεται μόνο η αίσθηση, μην αναφέροντας σχεδόν τίποτε για το ιστορικό γεγονός. Ενώ στη «Δουνκέρκη» έχουμε περισσότερο δράση παρά λόγο, στην «Πιο σκοτεινή ώρα» έχουμε την επικράτηση του λόγου, ο λόγος σαν αφήγηση και σα δράση, μας δίνει την αίσθηση του κόσμου. Μας προκαλεί να εμπλακούμε ιδεολογικά και όχι οπτικά.
Ως ένα ιστορικό μάθημα θα τη βλέπαμε, είναι όμως από αυτά που «παίζουν» με το θρίλερ. Όντως, αυτή η στιγμή της μεγάλης απόφασης που έπρεπε να πάρει ο Τσόρτσιλ, αν θα ήταν μαζί ή απέναντι στο Χίτλερ, ήταν το κρίσιμο σημείο που θα καθόριζε την έκβαση της ιστορίας όλης της ανθρωπότητας. Αυτό που γίνεται λαμβάνει χώρα ανάμεσα 8 Μαΐου και 4 Ιουνίου 1940 και διαδραματίζεται ανάμεσα στην ατμόσφαιρα στη Βουλή των Κοινοτήτων και στην αναστάτωση του λόγου του Τσόρτσιλ. Ο Βρετανός ηγέτης γίνεται Πρωθυπουργός γιατί είναι το μόνο μέλος του κόμματός του που μπορεί να γίνει αποδεκτός από την αντιπολίτευση, άρα ο μόνος που θα μπορέσει να οδηγήσει τη χώρα σε ένα πόλεμο, αφού και οι άλλοι πολιτικοί θα αγωνισθούν μαζί του και όχι εναντίον του.
Στην προσπάθειά μας να καταλάβουμε το τι είχε γίνει τότε, έχουμε αρκετές δυσκολίες γιατί δεν είναι εύκολο να δούμε τι έκανε ο κόσμος τότε. Οι Γερμανοί είχαν καταλάβει αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, η γενοκτονία των Εβραίων δεν ήταν αυτό που βάρυνε τότε, αλλά, περισσότερο, έβλεπαν το Χίτλερ ως ρυθμιστή των πραγμάτων, παρά ως έναν τρελό μακελάρη. Η αρετή του Τσόρτσιλ ήταν να δει αυτή τη στιγμή την αλήθεια πιο καθαρά, σε αντίθεση με τους άλλους, και να καταλάβει την απόλυτη αναγκαιότητα και την τρομερή δυσκολία να πολεμήσει τα στρατεύματα των Ναζί μέχρι το τέλος.
Ο τίτλος της ταινίας είναι ακριβής. Τα γερμανικά στρατεύματα έχοντας στριμώξει τα βρετανικά και αφού βοήθεια δεν επρόκειτο να έρθει από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο βρέθηκε σε μία σκοτεινή στιγμή της ιστορίας του, μόνο του και στριμωγμένο στη γωνία. Οι αντίπαλοι του Τσόρτσιλ, στη βρετανική αρένα, έβλεπαν πιο πολύ τις διαπραγματεύσεις με το Μουσολίνι, για να δημιουργήσουν ένα ρήγμα στο Χίτλερ, παρά μία καθαρή ρήξη με τη Γερμανία. Ακόμα και ο βασιλιάς Γεώργιος ΣΤ΄, πριν να συμπορευθεί με το Τσόρτσιλ, ήθελε να διαπραγματευθεί με το διάβολο.
Στην ταινία δε βλέπουμε το Τσόρτσιλ με ένα καρτουνίστικο προσωπείο, όπως τον είδαμε στο «Churchill», στην ταινία που αποκήρυξαν οι ιστορικοί, αλλά στην ταινία του Wright παρατηρούμε τη σκοτεινή πλευρά του ηγέτη, χωρίς να μπούμε στο ψυχολογικό πεδίο, μένοντας στη γνωστική πλευρά του θέματος. Η «Πιο σκοτεινή ώρα» μας δείχνει το πρωταγωνιστή της με την άγρια όψη του, υποστηριζόμενος από τη γυναίκα του, τη Κλέμι, και τη νεαρή γραμματέα του, την Ελίζαμπεθ. Αυτό που προσφέρει η ταινία είναι η δραματική οξύτητα και η ιστορική ακρίβεια του σεναρίου του Anthony McCarten, το οποίο μας δείχνει το Τσόρτσιλ σε τραγικές πράξεις υπό τη σκιά του δαίμονα του Χίτλερ.
Αφού έχει χαρτογραφήσει τα επικίνδυνα πολιτικά εδάφη, θα πρέπει να σχεδιάσει το πως θα κερδίσει την υποστήριξη της κυβέρνησής του, αυτό που στην ταινία θα δραματοποιηθεί όταν ο Τσόρτσιλ, πηγαίνοντας στη Βουλή, θα ακούσει την υποστήριξη του κόσμου και από αυτούς θα πάρει δύναμη, μία σκηνή που ανατρέπει τις αντίρροπες δυνάμεις και βάζει τα πράγματα στη θέση τους. Μπορεί να φαίνεται ότι είναι ένα λαϊκίστικος τρόπος αφήγησης, μας δείχνει όμως την υποστήριξη στο πρόσωπό του, δομεί αυτό το χαρακτήρα από υποστηρικτικές δομές και τον προσδιορίζει με ακρίβεια. Ο Gary Oldman εδώ είναι απολαυστικός και υπέροχος.
Θα πρέπει να δούμε ακόμη την πολύ καλή συνεργασία του Wright με το φωτογράφο του, Bruno Delbonnel, που θα δώσουν μία ισορροπημένη ατμόσφαιρα στην ταινία, ανάμεσα στο φως και στη σκιά, στις προφανείς κινήσεις και στις μεσολαβητικές στάσεις. Δε θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε ότι η φωτογράφηση του Delbonnel είναι η καλύτερη της χρονιάς. Ο λυρισμός, ακόμη, του Dario Marianelli, στη μουσική, είναι εντυπωσιακός.
Η ταινία καταφέρνει να κρατήσει αποστάσεις από το Χίτλερ και από το Τσόρτσιλ, να μην εκθειάζει το Βρετανό και να κατακρίνει το Γερμανό, να βλέπει αυτούς τους ανθρώπους έτσι όπως είναι, για να φτιάξει τους χαρακτήρες της που θα είναι αληθινοί, άρα θα ανταποκρίνονται στην ιστορική τους απόδοση και η ταινία έτσι δε χάνει τη σχέση της με την ιστορία αποφεύγοντας την υπερβολή.
Ισορροπώντας ανάμεσα σε μια ευφυή κι ετοιμόλογη περσόνα και σε μια εύθραυστη ψυχολογία που κρύβεται έντεχνα πίσω της, ο Γκάρι Όλντμαν μένει πιστός στη γνωστή μας εικόνα για τον Τσόρτσιλ και την ίδια ώρα κάνει εντελώς δικό του τον ρόλο ενός ανθρώπου ο οποίος καλείται να κοιτάξει στα μάτια την Ιστορία. Κάνει εύκολα δική του και την ταινία, τέλειο παράδειγμα ερμηνευτικού one-man-show… Διαβάστε όλη την κριτική εδώ
Μια εξαιρετική ιστορική ταινία καταστάσεων που συγκρούονται δραματικά και αθόρυβα, με χαρακτήρες που βρίσκουν την ιδανική τους έκφραση στα πρόσωπα των πρωταγωνιστών. Πρέπει να τη δείτε…
Παράλληλα ο Ράιτ απεικονίζει με νεύρο όλο το παρασκήνιο στους πολιτικούς διαδρόμους αλλά και το τραγικό πρόσωπο του πολέμου στο πεδίο της μάχης, σε μια δημιουργία που ανακατεύει δεξιοτεχνικά την πολιτική βιογραφία με την ιστορική αλήθεια…
Επίσης εξαιρετικός, ο Μέντελσον, που δίνει μια άλλη, λιγότερο φαντεζί, μα ίσως πιο ακριβή απόδοση της βραδυγλωσσίας του βασιλιά «Μπέρτι» από εκείνην του Κόλιν Φερθ στον οσκαρικό «Λόγο του βασιλιά». Δίπλα σε αυτές τις απολαυστικές ερμηνείες, η σκηνοθεσία του Ράιτ παρουσιάζεται στιβαρή, με χυμούς και ρυθμό, ενώ η ανασύσταση εποχής και η φωτογραφία προσθέτουν κι αυτές πόντους σε μια ταινία που, εν μέσω Μπρέξιτ, στοχεύει περισσότερο στο θυμικό, παρά στην ιστορική ακρίβεια. Μοναδική μου ένσταση, το ότι η ωραία μουσική του Ντάριο Μαριανέλι δεν σταματάει σχεδόν ποτέ…
Σκηνοθεσία: Joe Wright
Σενάριο: Anthony McCarten
Φωτογραφία: Bruno Delbonnel
Μοντάζ: Valerio Bonelli
Μουσική: Dario Marianelli
Παραγωγοί: Tim Bevan, Lisa Bruce, Eric Fellner, Anthony McCarten, Douglas Urbanski
Παίζουν: Gary Oldman (Ουίνστον Τσόρτσιλ), Kristin Scott Thomas (Κλέμι), Ben Mendelsohn (βασιλιάς Γεώργιος ΣΤ΄), Lily James (Ελίζαμπεθ), Ronald Pickup (Νέβιλ Τσαμπερλέιν), Stephen Dillane (Βίσκουντ Χαλιφαξ), Nicholas Jones (Σερ Τζον Σάιμον), Samuel West (Σερ Άντονι Έντεν), David Schofield (Κλίμεντ Ατλί), Richard Lumsden (στρατηγός Ισμάι)
Χώρα παραγωγής: Αγγλία
Έτος παραγωγής: 2017
Γλώσσα: αγγλικά, γαλλικά
Διάρκεια: 125΄
Είδος: βιογραφία, δράμα, ιστορία
Ημερομηνία εξόδου: 18/1/2018
Εταιρεία διανομής: UIP.
Περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά: διαβάστε εδώ.
Για να βρείτε που παίζεται η ταινία πηγαίνετε εδώ.
Σεπ 15, 2024 0
Σεπ 15, 2024 0
Αυγ 25, 2024 0
Σεπ 14, 2024 0
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 07, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Σεπ 15, 2024 0
Σεπ 15, 2024 0
Σεπ 14, 2024 0
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 08, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη
Δ | Τ | Τ | Π | Π | Σ | Κ |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |