Φεβ 07, 2015 Κινηματογράφος 0
Eίναι η ταινία που ανέδειξε τον 27χρονο τότε ανερχόμενo σκηνοθέτη Paul Thomas Anderson-αυτός που στη συνέχεια μας χάρισε διαμάντια όπως τα οσκαρικά «They will be blood» και «The master». Τώρα αναμένουμε την νέα του ταινία «Inherent vice» με πρωταγωνιστή τον αναγεννημένο από τις στάχτες, Joaquin Phoenix.
Το «Boogie nights» είχε την ατυχία να βγει στις αίθουσες την ίδια χρονιά με αυτήν του ογκώδους «Τιτανικού». Παρ’όλα αυτά, αμέσως μετά την πρεμιέρα του, άφησε εκστασιασμένους κριτικούς και θεατές να τον αποκαλούν «νέο Μartin Scorcese». Ο χαρακτηρισμός αυτός οφείλεται στο γεγονός ότι στο έργο του σημειώνονται «σκορτσεζικά» σκηνοθετικά στοιχεία όπως η σκιαγράφηση «χαμένων» προσωπικοτήτων, η χρήση του soundtrack ανά σεκάνς, το κοφτό μοντάζ. Ήταν αναμφισβήτητα η κινηματογραφική έκπληξη της χρονιάς και κατάφερε να κερδίσει σημαντικές υποψηφιότητες για Όσκαρ.
Aς τα πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά. Κάπου στα τέλη των ’70s, ένας φοιτητής, ο Έντι, που κάνει χαμαλοδουλειές για να βγάλει τα προς το ζην, γνωρίζει τον μεγαλύτερο πορνογράφο της εποχής και δέχεται να γίνει ηθοποιός ακατάλληλων ταινιών. Το σενάριο που είναι γραμμένο από τον σκηνοθέτη είναι εν μέρει βασισμένο στη ζωή του πορνοστάρ John Holmes.
Ο σκηνοθέτης, δίνοντας μια εξαιρετική ανασύσταση της εποχής, δεν καθυστερεί να μας τοποθετήσει στο «τότε» αφού η εναρκτήρια σκηνή περιλαμβάνει μια ξέφρενη νύχτα μέσα σε disco, όπου και μας συστήνονται ένας-ένας οι χαρακτήρες που λιώνουν στη διασκέδαση και στο χορό. Η επιλογή της πολύχρωμης εποχής των ’70s δεν είναι διόλου τυχαία καθώς τότε σημειώθηκε η ακμή της βιομηχανίας του πορνό. Μια εποχή ξέφρενη, «ελεύθερη», όπου τα ναρκωτικά έρεαν με αφθονία όπως οι disco ήχοι.
Πρωταγωνιστές είναι οι συντελεστές μιας ομάδας παραγωγής ταινιών πορνό. Μιας ομάδας που έχει τα χαρακτηριστικά οικογένειας. Πατέρας μπορεί να θεωρηθεί ο σκηνοθέτης των ταινιών, Τζακ Χόρνερ (Burt Reynolds) που φροντίζει όλα τα υπόλοιπα μέλη καθώς ζουν στην κατοικία του. Αυτός είναι που παίρνει υπό την προστασία του τον «προικισμένο» νεαρό Έντι (Mark Wahlberg), ο οποίος έχοντας φύγει από το σπίτι του, αναζητά την οικογενειακή θαλπωρή και ευαισθησία. Το τελευταίο του το προσφέρει με έναν ιδιαίτερο τρόπο, η «μητέρα» της ιδιόρρυθμης οικογένειας, η γοητευτική μούσα του σκηνοθέτη, Άμπερ Γουειβς(Julianne Moore), που βρίσκει στο πρόσωπο του νεαρού τον χαμένο της γιο για τον οποίο παλεύει να κερδίσει την κηδεμονία.
Την οικογένεια συμπληρώνουν, μια νεαρή γλυκιά κοπέλα, που φοράει διαρκώς πατίνια, ένας ακόμη νεαρός (Philip Seymour Hoffman) , ντροπαλός στο χαρακτήρα, που ερωτεύεται στην πορεία τον Έντι, ένας ηθοποιός (Don Cheadle) που υποστηρίζει με πάθος «I’m an actor!», και όχι απλά ένα κομμάτι μιας πορνοταινίας, ενώ αδημονεί να ξεφύγει από αυτό και να ανοίξει το δικό του κατάστημα με ηλεκτρικά είδη. Ακόμη ένα σημαντικό μέλος είναι και ο Ριντ (John C. Reilly), ένας καλοκάγαθος τύπος που γίνεται αμέσως κολλητός του Έντι.
Mε αυτές τις προσωπικότητες, ο Anderson χτίζει μια τολμηρή και σκληρή αλλά συνάμα ευαίσθητη ταινία, και μέσα από τον κόσμο του πορνό, τονίζει αλληγορικά τη σημασία της οικογενειακής θαλπωρής αλλά και την προβληματική της αυτάρεσκης και εγωιστικής συμπεριφοράς. Οι χαρακτήρες δένονται με οικογενειακούς δεσμούς. Όλοι τους άτομα περιθωριοποιημένα που αδυνατούν να ενταχθούν στον «έξω» κόσμο. Είναι συγκινητικός ο τρόπος με τον οποίο μας δείχνει πως ο Έντι αποφασίζει να περάσει το κατώφλι της «οικογενειακής» κατοικίας. Το εντυπωσιακό είναι πως δεν αφήνει στιγμή να μας ξενίσει ο τρόπος ζωής και εργασίας που έχουν επιλέξει οι χαρακτήρες.
Την εποχή των ’70s ακολουθεί και επίσημα αυτή των ’80s, όπου τα πράγματα αλλάζουν ριζικά και οι χαρακτήρες έρχονται αντιμέτωποι με τους εαυτούς τους. Η οικογένεια μοιάζει να αποσυντίθεται, ενώ τιμωρούνται η αλαζονεία και ο εγωκεντρισμός. Η απότομη αυτή αλλαγή σηματοδοτεί το 2ο και τελευταίο μέρος της ταινίας το οποίο είναι μια δυνατή μπουνιά στο αμερικάνικο όνειρο…
Ταινία βαθιά διδακτική και αναπάντεχα ανθρώπινη, αφήνει τη δική της σημαδούρα μέσα στο ατελείωτο ωκεανό του κινηματογράφου.
Καλή προβολή!
Παρασκευή Γιουβανάκη
Που τη βλέπω? Σε DVD
(Για περισσότερες κριτικές της Παρασκευής Γιουβανάκη διαβάστε στο: http://film-c.blogspot.gr/)
email: ofellia91@gmail.com
ARVE Error: src mismatch
provider: youtube
url: https://www.youtube.com/watch?v=oDZ9tl43SXU#t=40
src in org: https://www.youtube-nocookie.com/embed/oDZ9tl43SXU?start=40&feature=oembed
src in mod: https://www.youtube-nocookie.com/embed/oDZ9tl43SXU?start=40
src gen org: https://www.youtube-nocookie.com/embed/oDZ9tl43SXU
Σκηνοθεσία: Paul Thomas Anderson
Σενάριο: Paul Thomas Anderson
Φωτογραφία: Robert Elswit
Μοντάζ: Dylan Tichenor
Μουσική: Michael Penn
Ήχος: Dana Austin, Jim Borgardt, Valerie Davidson, Jeremy Molod, Richard Chaim
Σχεδιασμός ήχου: Dennis Sager, Frank Long, Bradford Bell
Μοντάζ ήχου: Dane Davis, Lou Kleinman, John Kwiatkowski, Mark Yardas
Μίξη ήχου: Ron Bedrosian, Stephen Halbert, Stephen Hart, Samuel Lehmer, Dean John
Καλλιτεχνική διεύθυνση: Ted Berner
Σκηνικά: Sandy Struth
Κοστούμια: Mark Bridges
Ειδικά εφέ: Diane Carlucci, Lou Carlucci, Darren Perks
Μέικαπ: Howard Berger, Robert Kurtzman, Greg Nicotero, Tina Roesler Kerwin
Κομμώσεις: Theo Mayes, Solina Tabrizi
Κάστινγκ: Christine Sheaks
Παίζουν: Luis Guzman (Μορίς Ροντρίγκεζ), Burt Reynolds (Τζακ Χόρνερ), Julianne Moore (Άμπερ Γουέιβς), Rico Bueno (Χοτ Τραξ Βάλτερ), John Reilly (Ριντ Ρότσιλντ), Nicole Ari Parker (Μπέκι Μπάρνετ), Don Cheadle (Μπακ Σοπ), Heather Graham (Ρόλεργκερλ), Mark Wahlberg (Έντι Άνταμς/Ντερκ Ντίγκλερ), William Macy (Λιτλ Μπιλ), Nina Hartley (γυναίκα του Λιτλ Μπιλ), Brad Braeden (Μπιγκ Σταντ), Joanna Gleason (μητέρα του Ντέρκ), Lawrence Hudd (πατέρας του Ντερκ), Stanley DeSantis (μάνατζερ του Μπακ), Patricia Forte (δασκάλα), Kai Lennox (μαθητής στο κολλέγιο), Laurel Holloman (Σερίλ Λιν)
Σχεδιασμός παραγωγής: Bob Ziembicki
Διεύθυνση παραγωγής: Paul Thomas Anderson, Lloyd Levin, Daniel Lupi
Εταιρείες παραγωγής: New Line Cinema, Lawrence Gordon Productions, Ghoulardi Film Company
Χώρες παραγωγής: ΗΠΑ
Προϋπολογισμός: 15 εκατ. δολάρια
Άνοιγμα εσόδων (ΗΠΑ): 265.943 δολάρια
Γλώσσα: αγγλικά
Τόποι κινηματογράφησης: Encino, Καλιφόρνια (ΗΠΑ)
Χρώμα: έγχρωμη
Ήχος: dolby digital, SDDS
Aspest ratio: 2.35:1
Κάμερα: Moviecam Compact, Panavision C-series (φακοί), Panavision Panaflex Gold, Panavision C-series (φακοί)
Εργαστήριο: DeLuxe, Χόλιγουντ
Αρνητικό φορμά: 16mm, Video NTSC (πορνό), 35 mm Eastman EXR 100T 5248
Τυπωμένο φορμά: 35mm
Κινηματογράφηση: Panavision (anamorphic)
Είδος: δράμα
Έτος παραγωγής: 1997
Διάρκεια: 155΄
Εταιρεία διανομής: Προοπτική
Έξοδος στις αίθουσες: 3/4/1998.
Σεπ 15, 2024 0
Σεπ 15, 2024 0
Αυγ 25, 2024 0
Σεπ 14, 2024 0
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 07, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Σεπ 15, 2024 0
Σεπ 15, 2024 0
Σεπ 14, 2024 0
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 08, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη
Δ | Τ | Τ | Π | Π | Σ | Κ |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |