Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • Ο ΛΟΓΟΣ
  • ΟΡΕΣΤΕΙΑ
  • ΘΑΝΑΣΗΣ ΡΕΝΤΖΗΣ
  • ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025
  • ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ALPHAVILLE

Οκτ 26, 2018 Κινηματογράφος 0


ALPHAVILLE

μία άλλη θεώρηση

του Γιάννη Φραγκούλη

Ένας ντετέκτιβ θα επιφορτιστεί με την αποστολή να βρει έναν καθηγητή που είναι υπό περιορισμό στον πλανήτη Αλφαβίλ. Θα πρέπει να επιστρέψει μαζί του στη γη. Μία ταινία επιστημονικής φαντασίας ή ένα φιλμ νουάρ; Ο Γάλλος δημιουργός Jean-Luc Godard θα φτιάξει αυτό το έργο και θα κάνει τομή σε αυτό το είδος παγκοσμίως.

Ο πλανήτης Αλφαβίλ είναι ένας κόσμος που κανονίζεται από ένα γιγαντιαίο υπολογιστή που ονομάζεται Άλφα. Από αυτόν έχει πάρει το όνομά του. Είναι ευνόητο ότι αυτό το «ον» είναι υπεράνω όλων, μία υπέρτατη παρουσία, ένας θεός. Κανονίζει τις συμπεριφορές, τα συναισθήματα είναι απαγορευμένα, οι άνθρωποι δεν πρέπει να χρησιμοποιούν τη συναισθηματική νοημοσύνη, αλλά ένα συμπερασματικό λόγο, όπως αυτός υπαγορεύεται από τις υπολογιστικές δομές αυτού του υπολογιστή. Όσοι παρακούν θα τιμωρηθούν και θα εκτελεστούν.

Ο θεατής βλέπει τα τεκταινόμενα μαζί με το ντετέκτιβ, το Λέμι Κόσιον, φιγούρα «κλεμμένη» από το γνωστό κόμικ, σαν ένας αντικειμενικός παρατηρητής, σα να βλέπει έναν άλλο κόσμο. Είναι όμως έτσι; Ο κόσμος που η ταινία περιγράφει δεν είναι πολύ μακριά από την κοινωνία της εποχής της, η ταινία γυρίστηκε, το 1965, στη Γαλλία και σε άλλες χώρες. Ακόμη, το κείμενό της θα είναι προφητικό και για σήμερα, ιδιαίτερα για τον κόσμο, έτσι όπως τον αντιλαμβανόμαστε εμείς, στις μέρες μας.

Η αισθητική του Godard είναι πολύ ακριβής. Η ταινία είναι ασπρόμαυρη, η αντίθεση του φωτός πολύ σκληρή για να αποδώσει αυτό το συναίσθημα της βίας, της επιβολής απόψεων, του ολοκληρωτισμού. Με αυτή την έννοια μπορεί κάποιος να την κατατάξει στο φιλμ νουάρ, αλλά τα στοιχεία της αστυνομικής βίας της δίνουν στοιχεία ταινίας αστυνομικής πλοκής, ενώ το θέμα της την εντάσσει στην επιστημονική φαντασία. Συμπερασματικά, μπορούμε να πούμε ότι αυτή η ταινία είναι πέρα από είδη, τα διαπερνά και βάζει το στίγμα της, το δικό της και το αυτούσιο, έτσι ώστε να είναι ένα από τα σημάδια του οδικού χάρτη στην παγκόσμια ιστορία του κινηματογράφου.

Η πραγματική αντίσταση, σύμφωνα με το Godard, είναι η εκφορά μιας κριτικής σκέψης ή ενός συναισθήματος. Το «σε αγαπώ», που απαιτεί ο ντετέκτιβ να πει η κόρη του καθηγητή σε αυτόν, είναι ο «ιός» που αλλάζει όλο τον άνθρωπο. Η εικόνα της γυναίκας που αλλάζει όταν εκφέρει, μετά από μεγάλη προσπάθεια, αυτές τις λέξεις, είναι σε αντιδιαστολή με τις εικόνες που κατευθύνουν τη σκέψη του ανθρώπου, οι οδικές πινακίδες, «Βορράς», «Νότος», τα βέλη που σε κατευθύνουν προς μία ή άλλη κατεύθυνση, δείχνουν μία κοινωνία που θέλει τους ανθρώπους με ρομποτική συμπεριφορά, με άλλα λόγια να φέρονται ως αυτιστικοί. Τρία χρόνια μετά την ταινία θα γίνει ο Μάης του ΄68. Αυτά τα θέματα θα είναι τα σλόγκαν αυτού του κινήματος, το ζητούμενο που θα οδηγήσει τους διαδηλωτές στις έντονες εργασιακές διεκδικήσεις.




Ο Godard θα μας πει ότι θα πρέπει να έχουμε κριτική σκέψη, θα πρέπει να μην αναφερόμαστε με το «πρέπει», ότι απαγορεύεται το «απαγορεύεται». Το στιλ της ταινίας είναι εξαιρετικό στη σύλληψή του. Ψυχρό ύφος, υπολογισμός των κινήσεων, καταπληκτικές κινησιολογίες για να αποδοθεί η έννοια του ανθρώπου-ρομπότ, πολύ κοντινά πλάνα στο πρόσωπο της γυναίκας που αλλάζει την ψυχοσύνθεσή της όταν μπολιάζεται με τον ιό του συναισθήματος  και γίνεται ξανά άνθρωπος.

Σήμερα μπορούμε να δούμε αυτή την ταινία με πολύ διαφορετικό τρόπο. Έχοντας βιώσει και δεχτεί ουσιαστικά τη βία, αστυνομική, κρατική και ιδεολογική, έχοντας κάνει βίωμά μας το «πρέπει», έχοντας, τελικά, δομήσει μία κοινωνία όπου ο αποκλεισμός του Άλλου είναι συχνό φαινόμενο και κανόνας, η ταινία μπορεί να μας επαναφέρει στα ανθρώπινα πλαίσιά μας, αν δεχτούμε να μπούμε στην ουσία του λόγου της.

Μπορούμε, άραγε, να απαγορέψουμε το «απαγορεύεται» και το «πρέπει»; Μπορούμε μετά να ξεχάσουμε αυτή την απαγόρευση και να αισθανθούμε άνθρωποι; Κάπου, σε μία γωνιά, μπορούμε να φανταστούμε τον Ελβετό σκηνοθέτη να μας βλέπει και να μας κλείνει το μάτι. Κάπου, σε μία άλλη γωνιά, θα φαντασιωθούμε το Βίλχελμ Ράιχ να μας καλεί να απελευθερωθούμε, να αφήσουμε τη λίμπιντό μας ελεύθερη και να αγαπήσουμε. Τι να αγαπήσουμε; Αυτά τα στοιχεία που το Εγώ μας κοιτά και θέλει να κρατήσει από αυτά την ουσία. Αυτό το όλο και το μέρος. Για να γίνουμε ξανά άνθρωποι και να ξεχάσουμε τη ρομποτική μας υπόσταση.

Θα μείνουμε στην υψηλή αισθητική της ταινίας, την οικονομία του φιλμικού της λόγου, την ακρίβεια των νοημάτων της, το προσεχτικό βλέμμα της, το πολύ καλό μοντάζ που προσδιορίζει, νοηματοδοτεί και αποδομεί το λόγο για να τον ανασυνθέσει. Λίγες ταινίες παγκοσμίως έχουν αυτή τη διαχρονική δυναμική, το ποιητικό αίτιο κρύβεται τόσο καλά για να φανερωθεί μετά τη θέαση και ξανά την επόμενη ή τις επόμενες φορές που θα τη δεις, τότε που θα συνειδητοποιήσεις ότι κάθε φορά που τη βλέπεις κτίζεις ένα άλλο κείμενο τόσο διαφορετικό από το προηγούμενο, αλλά πάντα σημαντικό για εσένα. Για αυτό το λόγο επανερχόμαστε σε αυτή την ταινία.

ALPHAVILLE

Σκηνοθεσία: Jean-Luc Godard

Σενάριο: Jean-Luc Godard,  Paul Éluard

Φωτογραφία: Raoul Coutard

Μοντάζ: Agnès Guillemot

Μουσική: Paul Misraki

Παραγωγοί: André Michelin

Παίζουν: Eddie Constantine (Λέμι Κόσιον), Anna Karina (Νατάσα φον Μπράουν), Akim Tamiroff (Χένρι Ντίκσον), Valérie Boisgel (δεύτερη σαγηνεύτρια δευτέρου επιπέδου), Jean-Louis Comolli (καθηγητής Τζέκελ), Michel Delahaye (βοηθός του καθηγητή φον Μπράουν), Jean-André Fieschi (καθηγητής Χέκελ), Christa Lang (πρώτη σαγηνεύτρια τρίτου επιπέδου), Jean-Pierre Léaud  (σερβιτόρος), László Szabó (επικεφαλής μηχανικός), Howard Vernon (καθηγητής Λεονάρ Νοσφεράτου ή φον Μπράουν)

Χώρα παραγωγής: Γαλλία, Ιταλία

Έτος παραγωγής: 1965

Γλώσσα: γαλλικά, αγγλικά

Διάρκεια: 99΄

Είδος: δράμα, μυστήριο, επιστημονική φαντασία

Περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά: διαβάστε εδώ.


  • Αποθήκη ταινιών, Κριτικές ταινιών
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • Ο ΛΟΓΟΣ
    Ο ΛΟΓΟΣ

    Αυγ 18, 2025 0

  • LOCKED
    LOCKED

    Αυγ 12, 2025 0

  • ΚΑΖΑΜΠΛΑΝΚΑ
    ΚΑΖΑΜΠΛΑΝΚΑ

    Αυγ 05, 2025 0

  • ΟΙ ΑΓΡΙΕΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ
    ΟΙ ΑΓΡΙΕΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ

    Αυγ 05, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΘΑΝΑΣΗΣ ΡΕΝΤΖΗΣ
    ΘΑΝΑΣΗΣ ΡΕΝΤΖΗΣ

    Αυγ 15, 2025 0

  • ΜΑΡΙΑ ΗΛΙΟΥ
    ΜΑΡΙΑ ΗΛΙΟΥ

    Αυγ 13, 2025 0

  • Η ΔΙΚΗ ΕΝΟΣ ΣΚΥΛΟΥ
    Η ΔΙΚΗ ΕΝΟΣ ΣΚΥΛΟΥ

    Ιούλ 27, 2025 0

  • ΣΩΤΗΡΗΣ ΓΚΟΡΙΤΣΑΣ
    ΣΩΤΗΡΗΣ ΓΚΟΡΙΤΣΑΣ

    Ιούλ 27, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • Ο ΛΟΓΟΣ
    Ο ΛΟΓΟΣ

    Αυγ 18, 2025 0

  • ΟΡΕΣΤΕΙΑ
    ΟΡΕΣΤΕΙΑ

    Αυγ 17, 2025 0

  • ΘΑΝΑΣΗΣ ΡΕΝΤΖΗΣ
    ΘΑΝΑΣΗΣ ΡΕΝΤΖΗΣ

    Αυγ 15, 2025 0

  • ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025
    ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025

    Αυγ 13, 2025 0

  • ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025
    ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025

    Αυγ 13, 2025 0

  • ΜΑΡΙΑ ΗΛΙΟΥ
    ΜΑΡΙΑ ΗΛΙΟΥ

    Αυγ 13, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Αποθήκη ταινιών Αποθήκη ταινιών Κριτικές ταινιών Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021 Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου Αθήνας
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    6 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    8 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    10 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    10 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    2 έτη ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Αύγουστος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
« Ιούλ    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (2)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (351)
  • Κινηματογράφος (1.428)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz