Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ
  • ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ
  • ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ
  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ
  • ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

Βουγιουκλάκη Αλίκη – κινηματογράφος

Νοέ 29, 2013 Κινηματογράφος 0


Βουγιουκλάκη Αλίκη – κινηματογράφος

Η ΑΛΙΚΗ ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ

στον κινηματογράφο

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη είναι η ηθοποιός που σημάδεψε βαθύτατα τον ελληνικό κινηματογράφο. Μπορεί αυτό το σημάδι να έχει πολλά μελανά σημεία, τέτοια που είχαν επιπτώσεις σε ιστορικό και, κυρίως, σε ιδεολογικό επίπεδο. Προσπαθούμε να παραθέσουμε τα βιογραφικά στοιχεία που αφορούν στην ηθοποιό Αλίκη Βουγιουκλάκη, στην κινηματογραφική της πλευρά, και στη συνέχεια προσπαθούμε να αναλύσουμε το έργο της ηθοποιού και το ποιες επιρροές έχει αυτό το έργο στην ιστορία της Ελλάδας και στο ιδεολογικό πεδίο σε αυτή τη χώρα, μετά τον εμφύλιο.

Νομίζω ότι είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον να εξετάσουμε την περίπτωση της Αλίκης Βουγιουκλάκη, ιδιαίτερα στον κινηματογράφο. Θα προσπαθήσουμε να δούμε πως το σώμα της ηθοποιού μετατρέπεται σε κείμενο και τελικά σε στάσης ζωής ή, καλύτερα, σε κείμενα και διαφορετικές στάσεις ζωής1. Η περίπτωση της Βουγιουκλάκη μας δίνει την ευκαιρία να μιλήσουμε για αυτή την καθαρά επικοινωνιακή πλευρά του κινηματογράφου.

Η Βουγιουκλάκη, από τα πρώτα βήματά της στον κινηματογράφο, ήταν η ενσάρκωση της ερωτικής εικόνας της γυναίκας που ποθεί και ποθείτε. Αυτή η εικόνα έγινε πιο δυνατή μετά τη γνωριμία της και το γάμο της με το Δημήτρη Παπαμιχαήλ, εξακολούθησε να τη συντροφεύει για όλη την υπόλοιπη ζωή της, ακόμα και όταν χώρισε με τον Παπαμιχαήλ. Μπορούμε, λοιπόν, να πούμε ότι η Βουγιουκλάκη, σα φυσική παρουσία, κατά πρώτο λόγο, και σα σκηνική παρουσία, κατά δεύτερο λόγο, ήταν το πρώτο και ουσιαστικό υλικό για να δημιουργηθεί η εικόνα του ερωτικού πόθου, ενώ οι άλλοι, ο Παπαμιχαήλ και οι άνδρες που τη συντρόφευαν, ήταν τα συμπληρωματικά στοιχεία για αυτή τη δημιουργία.

Οι λέξεις «λαμπερό αστέρι», νομίζω ότι ταιριάζουν στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Είτε είναι κανένας υποστηριχτής της θεατρικής και κινηματογραφικής της τέχνης είτε όχι δεν μπορεί παρά να αναγνωρίσει ότι είχε ένα αστέρι που την έδειχνε και την ανεδείκνυε σε σταρ. Η λέξη όμως «αστέρι» θα πρέπει να διευκρινιστεί. Θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε ακριβώς τις εννοούμε.

vougiouklaki aliki analisi kinimatografos foto2

Η Βουγιουκλάκη πρόσεχε και διάλεγε τους ρόλους που έπαιζε στον κινηματογράφο, πολλές φορές τους προσάρμοζε έτσι ώστε να πηγαίνουν στην ήδη διαμορφωμένη εικόνα της, ασκώντας πιέσεις στους παραγωγούς και, ουσιαστικά, στο σεναριογράφο και το σκηνοθέτη. Όταν εμφανίστηκε η Βουγιουκλάκη στον κινηματογράφο είναι η εποχή που η Ελλάδα έχει βγει από την εμφυλιακή περίοδό της και μπαίνει στη διαδικασία της ανάπτυξης και της θεμελίωσης του νέου ελληνικού Κράτους. Επιτακτική ανάγκη ήταν η δημιουργία ενός συμβόλου που θα δημιουργούσε την εικόνα ενός άλλου τρόπου ζωής.

Οι νέες παράμετροι ήταν οι εξής: η γυναίκα πρέπει να εκπέμπει ερωτισμό, πρέπει να είναι μέσα στο πλαίσιο της ηθικής, έτσι όπως την όριζε το κατεστημένο που κυβερνούσε τότε, πρέπει να πιστεύει και να υπηρετεί το ελληνικό έθνος, γυρνώντας την πλάτη σε φυγόκεντρες δυνάμεις -κατ΄αυτούς- που δεν ήταν άλλες από τις προοδευτικές και αριστερές αντιλήψεις, πρέπει να έχει το δικό της λόγο και μια ισχυρή προσωπικότητα, να είναι ικανή να σταθεί ενάντια στον άντρα, να υψώσει το ανάστημά της, την κατάλληλη όμως στιγμή να υποχωρήσει, έτσι ώστε να εξυπηρετηθεί το τρίπολο Πατρίς-Θρησκεία-Οικογένεια. Αυτό είναι το ιδεολογικό και θεωρητικό υπόβαθρο της κατασκευής του ινδάλματος της Βουγιουκλάκη.

vougiouklaki aliki analisi kinimatografos foto3

Ο προσεχτικός θεατής μπορεί να αναγνώσει σε κάθε ταινία που η Βουγιουκλάκη συμμετείχε στοιχεία τα οποία φτιάχνουν αυτό το παζλ που, αρκετά χρόνια αργότερα, η Βουγιουκλάκη έφτιαξε. Θα μπορούσαμε να δούμε την αρχιτεκτονική των κωδίκων που φτιάχνουν αυτή την εικόνα, με τη σειρά της εμφάνισής τους, κάπως έτσι.

Εμφανίζεται ένα αθώο κοριτσάκι, εντελώς αβοήθητο, τίμιο και με διάθεση να φτιάξει τη ζωή της, κινούμενη στο πλαίσιο της ηθικής. Αυτό το κοριτσάκι μεταμορφώνεται σε μια μεγάλη κοπέλα, όμορφη που θα μπορούσε να ήταν το ιδανικό ταίρι για κάθε άντρα. Κάνει οικογένεια με τον άντρα που αγαπά. Υπερασπίζεται το ελληνικό έθνος, αν χρειαστεί μαχόμενη σκληρά για αυτό, εκεί είναι δίπλα στον αγαπημένο της, έχοντας τις ικανότητες να κάνει ένα βήμα μπροστά, θέλει όμως να τον υποστηρίξει και όχι να τον υπερβεί. Γίνεται αρχόντισσα που εκπνέει, εκτός από την αρχοντιά, ένα δέος και μια ομορφιά, κάτι που θα μπορούσαμε να το πούμε αιώνιο ελληνικό φως. Ερωτεύεται και την ερωτεύονται, είναι δύσκολη να την κατακτήσεις, πλην όμως γίνεται εύκολη όταν θέλει να είναι δίπλα στον άντρα που έχει διαλέξει. Είναι η απόλυτη κυρίαρχος, όπως μια γυναίκα που εξουσιάζει μια χώρα, η Εβίτα Περόν, για παράδειγμα. Φτιάχνει αυτή την εικόνα των αντρών με τους οποίους σχετίζεται και όχι το αντίστροφο.

Αν δούμε λίγο πιο προσεχτικά αυτή τη διαδικασία, τότε θα καταλάβουμε ότι έχουμε να κάνουμε με την εικόνα της Γυναίκας και την εικόνα της Ελλάδας. Σα μια άλλη Ελένη, το σώμα της Βουγιουκλάκη συμβολοποιείται και όλοι οι Έλληνες, άντρες ή γυναίκες, καλούνται να ταυτιστούν με αυτό το σύμβολο, και κατά συνέπεια με την ίδια τη Βουγιουκλάκη. Το σώμα (σα φυσική παρουσία) γίνεται σύμβολο, μέσα στη θεατρική και κινηματογραφική τέχνη, το πρώτο επίπεδο της σημειοδότησης, και, κατόπιν, γίνεται ένα ακόμη σύμβολο στο ιδεολογικό υπόβαθρο στο οποίο πατάει αυτή η διαχρονική αφηγηματολογία που δημιουργείται από τις ταινίες της, η δεύτερη σημειοδότηση.

Με αυτό τον τρόπο, το σώμα γίνεται κείμενο, ιδεολογία και τελικά, προτεινόμενος τρόπος ζωής, με έμμεσο τρόπο στο κοινό, το οποίο θα πρέπει να δεχτεί το νέο ιδεολογικό πλαίσιο, το οποίο του στενεύει πολύ τις κοινωνικές διεργασίες, μέσα στις οποίες κινείται. Κάθε προοδευτική άποψη, αυτόματα κατηγορείται σαν σκληροπυρηνική, χωρίς ουσία και ξεπερασμένη, αν δεν πατά πάνω σε αυτή την ιδεολογική στάση, έτσι όπως την περιγράψαμε πιο πάνω. Αν όμως πατήσει, τότε μπολιάζεται από αυτή και είναι εύκολο πλέον να αλλοτριωθεί και να αλλάξει εντελώς το ιδεολογικό της φορτίο.

Η ιστορία, λοιπόν, της Βουγιουκλάκη ταυτίζεται με την ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας, την προσπάθεια της επιβολής ενός πρώιμου καπιταλισμού, ενός δορυφορικού συστήματος με κέντρο το δυτικό τρόπο διακυβέρνησης της κοινωνίας. Χάνουμε τον παραδοσιακό τρόπο διαβίωσης και μπαίνουμε σε ένα νέο όπου στο κέντρο του ενδιαφέροντος δεν είναι πλέον ο άνθρωπος αλλά οι κοινωνικές αξίες που μεταφράζονται άμεσα σε οικονομικά μεγέθη. Η περίπτωση λοιπόν Βουγιουκλάκη λειτουργεί συντηρητικά, οπισθοδρομικά και καταστροφικά για τη δόμηση του νέου Ελληνικού πνεύματος.

Γιάννης Φραγκούλης

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

1. Εδώ το «κείμενο» χρησιμοποιείται με τη σημειωτική του έννοια, δηλαδή σα μια σειρά κωδίκων, τελικά συνταγμάτων, μπαίνει στη σημειακή συνάρτηση για να γίνει τελικά «κείμενο» (με τη σημασιολογική έννοια) και κατά συνέπεια, πρόταση ζωής προς το κοινωνικό σύνολο.

 


  • Ηθοποιοί
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
    ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟΣ...

    Ιαν 24, 2022 0

  • ΣΥΕΝΤΕΥΞΗ ΑΝΝΑΣ ΦΟΝΣΟΥ
    ΣΥΕΝΤΕΥΞΗ ΑΝΝΑΣ...

    Ιαν 15, 2022 0

  • ΑΝΝΑ ΦΟΝΣΟΥ
    ΑΝΝΑ ΦΟΝΣΟΥ

    Ιαν 15, 2022 0

  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΝΙΚΗΤΑ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
    ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΝΙΚΗΤΑ...

    Δεκ 30, 2021 0

Στην ίδια κατηγορία
  • Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ
    Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ...

    Μαρ 19, 2023 0

  • ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ
    ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ

    Μαρ 19, 2023 0

  • ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ
    ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ

    Μαρ 06, 2023 0

  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ
    25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ...

    Μαρ 04, 2023 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ
    ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ

    Μάι 28, 2014 2

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ
    Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ

    Μαρ 19, 2023 0

  • ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ
    ΔΙΑΚΟΣ Ο ΗΡΩΟΜΑΡΤΥΣ

    Μαρ 19, 2023 0

  • ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ
    ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΠΑΙΔΙ

    Μαρ 06, 2023 0

  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ
    25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ

    Μαρ 04, 2023 0

  • ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
    ΚΘΒΕ-ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ

    Φεβ 26, 2023 0

  • 25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ
    25ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ

    Φεβ 26, 2023 0

Performance Art Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    4 εβδομάδες ago

  • πολυ καλή κριτική αν και γω θα ελεγα μια ταινία που ξεχειλίζει φιλοσοφία!!!...

    1 μήνα ago

  • Please, make a small nice translation to me or foreign people for I am not able to catch nothing at ...

    2 έτη ago

  • I love Sotos and Athanassios !

    2 έτη ago

  • Θα θελα μαθω...ημερομηνια προβολης κ ωρα ακριβης...

    2 έτη ago

  • Bonjour, Je ne comprends rien car tout est en grec et je ne le lis pas ni ne le parle non plus, hé...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Μάρτιος 2023
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Φεβ    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (271)
  • Κινηματογράφος (1,187)
  • Νέα (94)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz