Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΜΕ ΤΗ ΓΟΥΝΑ

Νοέ 18, 2013 Κινηματογράφος 0


ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΜΕ ΤΗ ΓΟΥΝΑ

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΡΟΛΩΝ

Το πόσο εύκολο είναι να γυρίσει κάποιος μια ταινία με πολύ περιορισμένο αριθμό ατόμων, αλλά και σε κλειστό χώρο, το ξέρουμε πολύ καλά, από την ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου. Μόνο καλλιτέχνες που ξέρουν να χειρίζονται πολύ καλά τον κινηματογραφικό λόγο μπορούν να πετύχουν κάτι τέτοιο. Ο Roman Polanski έχει δείξει μια παρόμοια εργασία του στο «Θεό της σφαγής» («Carnage»), 2011, πιστεύω ότι δε δυσκολεύτηκε να γυρίσει την «Αφροδίτη με τη γούνα» («La Venus a la fourrure»), 2013, την τελευταία ταινία του.

Το παιχνίδι της υποταγής αρχίζει.

Το παιχνίδι της υποταγής αρχίζει.

Σε όλη την ταινία υπάρχουν μόνο δύο εξωτερικά πλάνα: τη στιγμή που η Βαντά πηγαίνει προς το θέατρο, για να κάνει την οντισιόν, και όταν υποτίθεται ότι φεύγει και έχει πάρει το ρόλο. Το δεύτερο πλάνο είναι υποκειμενικό, δηλαδή η κάμερα ταυτίζεται με τον ηθοποιό, και είναι ουσιαστικά ένα ανοιχτό τέλος. Η Βαντά είναι μια νεαρή κοπέλα, ηθοποιός σε μικρούς ρόλους, έχει κάνει κάποτε πεζοδρόμιο και θέλει να πάρει το ρόλο της Βαντά, στο έργο του Μαζώχ, «Η Αφροδίτη με τη γούνα», που θέλει να ανεβάσει, σε σκηνοθεσία δική του, αυτός που έχει προσαρμόσει τη λογοτεχνική γραφή στη θεατρική. Φτάνει πολύ αργά, η οντισιόν έχει τελειώσει, αλλά καταφέρνει να σαγηνέψει το σκηνοθέτη και να πάρει όχι μόνο το ρόλο, αλλά και να κυριαρχήσει πάνω σε αυτόν.

Είναι σαφές ότι το θέμα της ταινίας είναι ο σαδομαζοχισμός. Τόσο στο μυθιστόρημα όσο και στην ταινία αυτό το στοιχείο που έχει σημασία είναι ότι αυτό που θα συμβεί είναι κοινή συναίνεση μεταξύ και των δύο ατόμων. Άρα δεν έχουμε να κάνουμε με μια άλλογη βία, αλλά με τη βία που κρύβει μέσα της τον ερωτισμό, την προσέγγιση προς τον άλλον, την εμπιστοσύνη προς το άλλο άτομο και το σεβασμό στο παιχνίδι των ρόλων που έχουν να κάνουν με την εξουσία του ενός ατόμου προς τον άλλον, τόσο στο σώμα όσο και στην ψυχή. Το μυθιστόρημα του Μαζώχ έχει αυτή την εναλλαγή των ρόλων, σε σημείο που η κυριαρχία να αλλάζει από το ένα άτομο στο άλλο, έτσι ώστε να τίθεται τελικά το ερώτημα ποιος είναι ο κυρίαρχος και ποιος ο υποτακτικός σε αυτή την αφηγηματική δομή.

Στην ταινία του Polanski έχουμε μια ανάλογη δομή. Η Βαντά μπαίνει μέσα στο θέατρο και εκλιπαρεί το σκηνοθέτη να τη δεχτεί, να τη δει για να την αξιολογήσει για το ρόλο. Του δίνει επιχειρήματα και σιγά-σιγά διατυπώνει τις κρίσεις της, κάνει την κριτική στο μυθιστόρημα, μετά στη σκηνοθεσία, προκαλεί το σκηνοθέτη να παίξει το ρόλο του και, ακόμα, το ρόλο της Βαντά. Τελικά κάνει το αποφασιστικό βήμα και κανονίζει, στην αρχή, το υπόλοιπο της μέρας του σκηνοθέτη και, μετά, όλη τη ζωή του, επεμβαίνοντας και στην προσωπική του ζωή, αφού έχει γίνει η κυρίαρχή του πια, κάτι που, με έμμεσο τρόπο, έχει δεχτεί και αυτός.

Η στάση και η αποσταστασιοποίηση.

Η στάση και η αποσταστασιοποίηση.

Οι διάλογοι είναι μεστοί. Η κάμερα κινείται όπως ακριβώς το μάτι του θεατή που θα παρατηρούσε όλα αυτά έχοντας σταθεί σε ένα σημείο, απαρατήρητος, χωρίς να ενοχλεί ούτε το ένα ούτε το άλλο πρόσωπο. Έχουμε λοιπόν ένα ηδονοβλεπτικό βλέμμα που κρύβει πολλά στοιχεία ερωτισμού, μιας «περίεργης», αλλά πολύ δυνατής ερωτικής επαφής, όπου η αγάπη και η αφοσίωση ξεχειλίζουν, η εμπιστοσύνη είναι ο κανόνας, η ιεραρχία είναι αυτή που δομεί ένα κοινωνικό σύνολο, άρα η συνομολογούμενη βία είναι παραγωγός του λόγου.

Ο Polanski δοκιμάζεται και πετυχαίνει. Μεταφράζει το λογοτεχνικό λόγο σε κινηματογραφικό, χρησιμοποιεί το κλειστό σύστημα του θεάτρου για να δημιουργήσει εντάσεις και οξύνσεις, αφύσικες για μια «συνηθισμένη» ζωή του ανθρώπου, εναλλάσσει τα ψυχολογικά τοπία για να φτάσει βαθιά μέσα στην ψυχή του κάθε ατόμου και να βρει την ουσία της. Η αναχώρηση της κάμερας είναι λυτρωτική. Θα μπορούσε να ήταν η αναχώρηση η δική μας ή κάτι άλλο που δεν λέγεται, όπου, αυτή τη φορά, το παιχνίδι είναι ανάμεσα στον ηθοποιό και εμάς, δηλαδή οι αναγνώσεις του έργου είναι άπειρες και, σε όλες τις περιπτώσεις διαφορετικές, πάντα όμως προς αυτή την κατεύθυνση που έχει δρομολογήσει ο δημιουργός της ταινίας.




Ο Polanski στα 80 χρόνια του μας δείχνει ένα κλασικό πρόσωπο, συγχρόνως νεανικό, με διαθέσεις αναζήτησης στην εκφορά του λόγου. Η Emmanuelle Seigner, η πρωταγωνίστρια, η σύζυγος του σκηνοθέτη, στην πραγματική ζωή, δείχνει πολύ μεγάλη ωριμότητα, αφηγηματική δύναμη και υποκριτική δεινότητα, αποτέλεσμα της μεγάλης ενασχόλησής της με το θέατρο και τον κινηματογράφο, πριν ακόμα γνωρίσει και παντρευτεί τον Polanski. Ο Mathieu Amalric, που παίζει τον Τομά, μοιάζει τόσο πολύ στο σκηνοθέτη που μας επιτρέπει μια ακόμη υποθετική ταύτιση: αυτή του θεατρικού σκηνοθέτη με το δημιουργό αυτής της ταινίας που θα μας οδηγήσει σε άλλες διαστάσεις πέραν του φιλμικού κειμένου.

Η ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΜΕ ΤΗ ΓΟΥΝΑ

(LA VENUS A LA FOURRURE)

Σκηνοθεσία: Roman Polanski

Σενάριο: David Ives (θεατρικό), Roman Polanski, Leopold von Sacher-Masoch (μυθιστόρημα)

Φωτογραφία: Pawel Edelman

Μοντάζ: Herve de Luze, Margot Meynier

Ήχος: Lucien Balibar

Μοντάζ ήχου: Nadine Muse

Σχεδιασμός ήχου: Niels Barletta, Cyril Holtz

Μουσική: Alexandre Desplat

Καλλιτεχνική διεύθυνση: Bruno Via

Κοστούμια: Denise Diallo

Σκηνικά: Philippe Cord’homme

Οπτικά εφέ: Emilien Breuillier, Olivier Debert, Frederic Moreau, Mikael Tanguy

Παραγωγή: Robert Benmussa, Alain Sarde

Εταιρείες παραγωγής: R. P. Productions, A. S. Films, Monolith Films

Παίζουν: Emmanuelle Seigner (Βαντά), Mathieu Amalric (Τομά)

Χώρα παραγωγής: Γαλλία, Πολωνία

Έτος παραγωγής: 2013

Είδος: δράμα

Διάρκεια: 96΄

Χρώμα: έγχρωμη

Ήχος: Dolby Digital

Aspect ratio: 2.35:1

Ημερομηνία εξόδου: 7/11/2013

Εταιρεία διανομής: Seven .

Γιάννης Φραγκούλης

 


  • Κριτικές ταινιών
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ...

    Ιούν 08, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • VERMIGLIO
    VERMIGLIO

    Ιούν 07, 2025 0

  • ΣΤΑΥΡΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ
    ΣΤΑΥΡΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ

    Ιούν 05, 2025 0

  • ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ
    ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ

    Ιούν 04, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz