Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΚΩΣΤΑΣ ΣΦΗΚΑΣ 001 ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Αυγ 27, 2014 Κινηματογράφος 0


ΚΩΣΤΑΣ ΣΦΗΚΑΣ 001 ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ

του Κώστα Σφήκα

«Ο κινηματογράφος του Σφήκα δεν έχει καμία σχέση μ’ό,τι συνηθίσαμε να ονομάζουμε κινηματογράφο. Είναι ένα απίστευτα τολμηρό πείραμα…», αναφέρει ο Βασίλης Ραφαηλίδης. Ένα τολμηρό πείραμα που ξεπερνά τα όρια του κινηματογράφου, αγκαλιάζει τόσο τη λογοτεχνία και τη ζωγραφική όσο και τη φιλοσοφία και την πολιτική. Κατά συνέπεια, η μελέτη του έργου του είναι μια καλή ευκαιρία να ασχοληθούμε με την αισθητική και την αφήγηση της Έβδομης Τέχνης, αλλά και με τη σύζευξή της με τις άλλες τέχνες.

Ο Κώστας Σφήκας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1927. Εργάστηκε ως ταχυδρομικός υπάλληλος από τα εφηβικά του χρόνια. Το 1961 σκηνοθετεί τα «Εγκαίνια», μικρού μήκους ταινία, και ξεκινάει την περιπέτεια του αυτοδίδακτου κινηματογραφιστή. Επτά χρόνια αργότερα σκηνοθετεί με το Σταύρο Τορνέ το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ «Θηραϊκός όρθρος», που αγοράζεται αργότερα από το ΜΟΜΑ της Νέας Υόρκης.

Ταγμένος στον πειραματικό κινηματογράφο, ο Κώστας Σφήκας σκηνοθέτησε ντοκιμαντέρ και ταινίες μυθοπλασίας, αποτελώντας μια σταθερά εναλλακτική φωνή στο χώρο ελληνικού κινηματογράφου, τον «τελευταίο ιδαλγό του μοναχικού μας σινεμά».

Η αποστροφή του για τον αναπαραστατικό κινηματογράφο και το όραμα ενός διαλεκτικού υλιστικού κινηματογράφου, ικανού να δώσει μορφή στις κατακτήσεις της μαρξιστικής φιλοσοφικής σκέψης, τον οδηγούν απ’το 1974 στην πραγμάτωση των έργων όπως το «Μοντέλο», βραβείο καλύτερης καλλιτεχνικής ταινίας, Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1974.

Στην αφηγηματική τέχνη του Κώστα Σφήκα η αναπαράσταση δεν έχει κανένα νόημα. Τον ενδιαφέρει περισσότερο η παράσταση, με άλλα λόγια η αναγέννηση ενός ιδεατού κόσμου με πρώτη ύλη τις έννοιες και τις εικόνες, με συνδετικό κρίκο την κίνηση που ο κινηματογράφος μας δίνει για να δώσει ζωή στα άψυχα εννοιολογικά και εικονικά σημεία της αφήγησης. Παρατηρούμε τη μετάλλαξη ενός αφηγηματικού κόσμου. Αλλάζει μορφές και μας δίνει μια εντελώς διαφορετική μορφή που, αυτή τη φορά, μπολιάζεται από φιλοσοφικές απόψεις.

Ο κινηματογραφιστής, εκτός από σκηνοθέτης, είναι και μάχιμη πολιτική προσωπικότητα. Αριστερός, ανήκει σε κόμμα της εξωκοινοβουλευτικής αριστεράς, μελετά πολύ βαθιά τη μαρξιστική φιλοσοφία και προσπαθεί να μεταφέρει στην αφηγηματική τέχνη του κινηματογράφο τα βασικά διδάγματα της μαρξιστικής φιλοσοφίας. Παρατηρούμε όμως ότι αυτή η μεταφορά δεν είναι προφανής από κάποιον που έχει δει τις ταινίες του, έστω περισσότερες από μία φορές. Αυτό συμβαίνει επειδή τα φιλοσοφικά στοιχεία δε μεταφέρονται αυτούσια αλλά μπολιάζονται με τα αφηγηματικά στοιχεία και δίνουν φυσικά ζωή σ’ένα ιδιότυπο αφηγηματικό κόσμο που δεν μπορεί να παρομοιαστεί με κάτι παρόμοιο.

Η αφηγηματική τέχνη του ήταν κάτι πρωτόγνωρο για τον ελληνικό χώρο, έκανε αίσθηση στην παγκόσμια κινηματογραφία, οι ταινίες προβάλλονται σε ειδικές προβολές, είναι αφορμή για να ξεκινήσει μία άλλη συζήτηση που εμβαθύνει στις ανθρώπινες αξίες, κρατώντας την παγκόσμια αξία της αυτή η αφήγηση μιλά ουσιαστικά για τη μοίρα του ανθρώπου και για τα προβλήματα που αυτός αντιμετωπίζει στην παγκόσμια ιστορία. Παραδόξως ο Κώστας Σφήκας, ως σκηνοθέτης, διανοούμενος, μεταφραστής και πολιτική προσωπικότητα, ελάχιστα απασχόλησε την ελληνική κινηματογραφική και καλλιτεχνική κοινότητα, με ουσιαστικό τρόπο.




Αν εξαιρέσουμε κάποια βραβεία, τα οποία περισσότερο δηλώνουν την αμηχανία του κινηματογραφικού κόσμου μπροστά στην προσωπικότητα του Κώστα Σφήκα, η μόνη ουσιαστική τιμητική εκδήλωση προς αυτόν ήταν προς το τέλος της ζωής του. Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τον τίμησε, το κοινό φαινόταν σαστισμένο και μόνο η ομιλία του Γιάννη Βασιλειάδη βάζει τα πράγματα στη θέση τους, δίνοντας όλη τη διάσταση της προσωπικότητας αυτού του ανθρώπου, σε ένα κοινό που άκουγε, ίσως για πρώτη φορά, τις πτυχές αυτής της πολύ ενδιαφέρουσας περσόνας. Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ως (τότε) Πρόεδρος του Φεστιβάλ, δεν μπόρεσε παρά να εκφράσει έναν τυπικό λόγο.

Η τιμητική εκδήλωση για τον Κώστα Σφήκα πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή το βράδυ, 26 Νοεμβρίου 2004, στην αίθουσα «Παύλος Ζάννας», στο Ολύμπιον, στο πλαίσιο του 45ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Ο Κώστας Σφήκας, σε μια κατάμεστη αίθουσα, καταχειροκροτήθηκε από το κοινό και τιμήθηκε για το σύνολο του έργου του με τον Χρυσό Αλέξανδρο από τον πρόεδρο του Δ.Σ. του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Θόδωρο Αγγελόπουλο.

Ο διευθυντής του Φεστιβάλ, Μιχάλης Δημόπουλος, μιλώντας για τον Κώστα Σφήκα, τόνισε ότι πριν από πολλά χρόνια, όταν ο νέος ελληνικός κινηματογράφος επιχειρούσε να βαδίσει σε δύσκολους δρόμους, ο Κώστας Σφήκας ήταν πρωτοπόρος. Ο δικός του δρόμος βρισκόταν σε απόκλιση από τις τρέχουσες κινηματογραφικές φόρμες. Ήταν ακραίος, ριζοσπαστικός, τολμηρός. «Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης επανέρχεται φέτος στο έργο του Κώστα Σφήκα. Αυτές τις ημέρες οργανώσαμε μια ρετροσπεκτίβα των ταινιών του. Κι απόψε τον τιμάμε με τον Χρυσό Αλέξανδρο γιατί επιμένουμε να υπενθυμίζουμε τον κρίσιμο και γόνιμο ρόλο των πιονιέρων του ελληνικού κινηματογράφου, που παρά τις αντιξοότητες και τις δυσκολίες, κατάφεραν να αναπτύξουν ένα σημαντικό έργο», δήλωσε ο Δημόπουλος.




 

Ο Σάββας Μιχαήλ, χαρακτηρίζει το Κώστα Σφήκα μοναδική και μοναχική περίπτωση. «Δεν μπορεί να έχει μιμητές. Κι όποιος προσπαθήσει να τον μιμηθεί, θα την πατήσει. Είναι σα σεισμογράφος που καταγράφει δονήσεις, οι οποίες δεν είναι ορατές, αλλά ο ίδιος τις κάνει ορατές. Ο κινηματογράφος του Κώστα Σφήκα έχει στόχο να μας βγάλει από τη νάρκη του θεατή και να υπονομεύσει την παθητική στάση του καθενός», δηλώνει χαρακτηριστικά ο Μιχαήλ.

Από την πλευρά του, ο Γιάννης Βασιλειάδης το χαρακτηρίζει μοναδικό, ευγενικό στην ψυχή, σεμνό, ακέραιο και αυθόρμητο. Παράλληλα, τόνισε ότι «η στάση του στο χώρο του κινηματογράφου είναι ηρωική. Ο λόγος του είναι ποιητικός και ο κινηματογράφος που υποστηρίζει αλληγορικός. Ο Κώστας Σφήκας αποτελεί σημείο αναφοράς στον ελληνικό κινηματογράφο. Οι ταινίες του ταξιδεύουν στο χρόνο και κάποια στιγμή θα αναδειχθούν στο φως και θα καταξιωθούν».

Κατά τη διάρκεια τιμητικής εκδήλωσης στο 45ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ο σκηνοθέτης Κώστας Σφήκας κοίταζε για λίγα λεπτά το κοινό που όρθιο τον χειροκροτούσε, πριν μπορέσει να μιλήσει. «Τη σιωπή έμαθα να τη χρησιμοποιώ όταν όλα γύρω μου είναι δέος. Αυτή τη στιγμή, υπάρχει δέος για μένα, αλλά πρέπει να μιλήσω. Γιατί είναι απέραντη η ευγνωμοσύνη που νιώθω για τον κόσμο που με τιμά», ήταν τα πρώτα του λόγια. Η σιωπή που χαρακτήριζε τα έργα του και μιλούσε στην ψυχή του θεατή. Όπως τόνισε ο Κώστας Σφήκας, ο καθένας προσφέρει ό,τι μπορεί σ’αυτόν τον κόσμο. Όμως, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι όλα αυτά που ζούμε, φτιάχνουμε, φοράμε, έγιναν από ανθρώπους του μόχθου. Επίσης, εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του για την Θεσσαλονίκη και την Ελλάδα, αλλά και για ανθρώπους, όπως ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, που τόλμησαν να βγάλουν στο φως και να προβάλουν αυτά τα έργα και μέσω του Φεστιβάλ. Ακόμη, ο Κώστας Σφήκας ευχαρίστησε τη σύντροφο της ζωής του και έκλεισε τη σύντομη ομιλία του λέγοντας ότι «όλα αυτά ξεκίνησαν από το χούι ενός υπαλληλάκου, του πατέρα μου». O Κώστας Σφήκας ασχολήθηκε συστηματικά και επίμονα με τη μετάφραση έργων, ιδιαίτερα του Μπαλζάκ και του Δάντη.

Αυτό το εισαγωγικό σημείωμα είναι η αρχή μιας σειράς κειμένων που αναλύουν εξονυχιστικά το έργο, την προσφορά, και τις κατευθύνσεις της σκέψης αυτού του σκηνοθέτη που επέμενε να παριστά και να μην αναπαριστά, να βιώνει και να μην αναβιώνει τις αναγεννημένες ιδέες που φέρνουν στην επιφάνεια παραστάσεις της ζωής μας. Αυτά τα κείμενα θα τα βρείτε εδώ, σε αυτό τον ιστοχώρο για να μπορέσετε να κοινωνήσετε το νόημά τους.

Γιάννης Φραγκούλης


  • Αναφορές
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΣΟΥΣΟΥΡΑΔΑ
    ΣΟΥΣΟΥΡΑΔΑ

    Μάι 20, 2025 0

  • ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ
    ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ...

    Μαρ 29, 2025 0

  • Lidoriki Short Film Festival
    Lidoriki Short Film Festival

    Αυγ 02, 2024 0

  • Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Λιδωρικίου
    Φεστιβάλ Ταινιών...

    Αυγ 02, 2024 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz