Άμλετ: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης
Πρόκειται για μεταγραφή του κλασικού αριστουργήματος του Ουίλιαμ Σαίξπηρ «Άμλετ», από τον Ανδρέα Φλουράκη. Η δράση μεταφέρεται από τα ανάκτορα της Δανίας στα γραφεία και στα υπόγεια μιας σύγχρονης πολυεθνικής εταιρείας, διατηρώντας τη βασική πλοκή και τα πρόσωπα της ιστορίας. Στον κόσμο αυτό, οι μηχανορραφίες, οι συμμαχίες και οι προδοσίες δε διαδραματίζονται πια σε θρόνους και παλάτια, αλλά σε διοικητικά συμβούλια και σε υπουργεία ξένων χωρών. Ο Άμλετ καλείται να αντιμετωπίσει όχι μόνο τον θάνατο του πατέρα του και τον γάμο της μητέρας του με τον Κλαύδιο, αλλά και την αποκάλυψη πως ο ίδιος ο πατέρας του δολοφονήθηκε για να καλυφθούν πιθανά εγκλήματα στα οποία ήταν μπλεγμένη η κατασκευαστική τους εταιρεία.
Πόσο μπορεί ένας Άμλετ να αλλάξει αυτά που έχουν γίνει; Στο βασίλειο της Δανίας μπορεί να ήταν δυνατό αυτό να γίνει. Στη σύγχρονή μας εποχή είναι δύσκολο να αλλαχθεί κάτι στην εξουσία αν δε γίνει μια γενικευμένη επανάσταση, στρατηγικά προσεγμένη και βασισμένη στο γεωπολιτικό πεδίο που υπάρχει και συντηρεί αυτή την πραγματικότητα που θέλουμε να ανατρέψουμε. Σε αυτή την παράσταση έχουμε μια εταιρεία που κατασκευάζει γέφυρες. Είναι πολυεθνική και εμπλέκεται σε κακές κατασκευές που στοίχισαν τη ζωή σε αρκετούς ανθρώπους. Αυτή η εταιρεία βάλλεται από μια άλλη που έχει την έδρα της στη Σκανδιναβική χερσόνησο.
Οι αντίπαλες δυνάμεις έχουν μεταφερθεί από το βασίλειο της Δανίας στον παγκόσμιο γεωπολιτικό χώρο και, πιο ειδικά, σε αυτόν των πολυεθνικών εταιρειών. Οι σχέσεις διαπλοκής δεν είναι πολύ διαφορετικές από αυτές ενός βασιλείου. Επίσης υπάρχουν πολλές ομοιότητες με τις αντίπαλες δυνάμεις στην εξουσία μιας μεγάλης εταιρείας.

Το πρώτο που βλέπουμε είναι ότι τα «πλοκάμια» των τάσεων εξουσίας σε αυτές τις εταιρείες απλώνονται σε αρκετές χώρες και ο άνθρωπος δεν είναι παρά ένα πιόνι σε μια σκακιέρα που τα νήματα κινούνται από αόρατα χέρια. Σε αυτό το παράξενο σκάκι τα πιόνια αλλάζουν πολύ γρήγορα και εύκολα στρατόπεδο, πότε πολεμούν με τον εχθρό πότε με το δικό τους στρατό. Ακόμα ο βασιλιάς και η βασίλισσα δεν είναι πάντα σύμμαχοι. Όλα, λοιπόν, είναι μια επίφαση. Η πολυπλοκότητα των σχέσεων βασανίζει τον άνθρωπο που πιστεύει στον Άνθρωπο και στην απόδοση της δικαιοσύνης. Όλο αυτό το βάρος καταπιέζει τον Άμλετ, στη σύγχρονή του μορφή.
Γερμανία, Δανία, Σκανδιναβία, Ρωσία και Βαλκάνια είναι οι χώροι όπου αυτή η τραγωδία εξελίσσεται. Ο Άμλετ είναι αδύναμος να δράσει και σχετικά αναποφάσιστος, όπως στο σαιξπηρικό έργο. Όμως αναλαμβάνει δράση και, με πλάγιο τρόπο, κινεί τα νήματα για να αποδοθεί δικαιοσύνη. Καλείται να δει το φάντασμα του πεθαμένου πατέρα του. Το αμφισβητεί, αλλά αυτό μιλά μόνο σε αυτόν και τον καλεί να πάρει εκδίκηση για τον θάνατό του. Ο Άμλετ υποψιάζεται ποιος είναι ο δολοφόνος και επιβεβαιώνει αυτή τη σκέψη όταν κάνει ένα διαφημιστικό. Είναι μόνος σε αυτή τη μάχη και η έκβασή της θα είναι αμφίβολη.
Στο πεδίο μπαίνει μια μητέρα που έχει χάσει τα παιδιά της στο τραγικό δυστύχημα στη γέφυρα. Άμεση παραπομπή στο δυστύχημα των Τεμπών και στη μητρική φιγούρα που κυριαρχεί. Από την άλλη, αυτή η γυναίκα, η ξένη, έρχεται σε αντιπαράθεση με τη μητέρα του Άμλετ που γρήγορα παντρεύτηκε τον δολοφόνο του άντρα της. Το μητρικό ένστικτο είναι δυνατό για να ξυπνήσει αντιδράσεις που θα δυναμιτίσουν τα θεμέλια της εταιρείας. Όμως, σε αυτή την εκδοχή, αυτές οι δυνάμεις δεν είναι αρκετές να φέρουν την κάθαρση και να αποδοθεί δικαιοσύνη. Απλώς τα πράγματα αλλάζουν τόσο όσο χρειάζεται για να μην καταρρεύσει το παγκόσμιο, πλέον, σύστημα.

Ο Άμλετ δεν παριστάνει τον τρελό. Στο τέλος τρελαίνεται. Είναι δύσκολο να τα βάλεις με το σύστημα, στο τέλος θα χάσεις, μας λέει η παράσταση. Επιπλέον, θα γίνουν κάποιες αλλαγές στις επιμέρους δομές, η ουσία και ο πυρήνας θα μείνει ο ίδιος. Θα φανεί ότι έφταιγε και ο σκοτωμένος βασιλιάς, ο επόμενος και η βασίλισσα. Το πιο απλό είναι να γίνει αλλαγή στα πρόσωπα και όχι στους θεσμούς. Απλά πράγματα! Καθημερινά, ωστόσο, που δεν μπορεί κάποιος να τα αμφισβητήσει εύκολα αν βλέπει τις πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις με καθαρό μάτι.
Η σκηνοθεσία τοποθετεί τους ηθοποιούς σε δύο χώρους, στο παρασκήνιο και στον κυρίως σκηνικό χώρο. Βιντεοπροβολές μας μεταφέρουν σε άλλα τοπία και μεταμορφώνουν τον χώρο. Ο κυρίως σκηνικός χώρος εύκολα μετασχηματίζεται και αλλάζει εντελώς: Τα γραφεία της διοίκησης και το υπόγειο είναι οι χώροι δράσης που εναλλάσσονται. Οι ηθοποιοί κινούνται με άνεση στους χώρους, εκφέρουν σωστά τον λόγο τους και ενσαρκώνουν με πιστότητα τους χαρακτήρες. Τα σκηνικά μας δίνουν την εικόνα μια σύγχρονης επιχείρησης. Όλα αυτά τα πραγματολογικά είναι η βάση από όπου θα αναπτυχθεί η αφήγηση του θεατή, στο ψυχικό του πεδίο πλέον. Η παράσταση μας δίνει τα σημεία για να προβληματιστούμε και να δομήσουμε τη δική μας άποψη για αυτά που γίνονται στην πολιτική και οικονομική σκηνή στη χώρα μας και στο διεθνές πεδίο.
ΑΜΛΕΤ
Συγγραφέας: Ουίλιαμ Σαίξπηρ
Ελεύθερη διασκευή: Ανδρέας Φλουράκης
Σκηνοθέτιδα: Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη
Σκηνικά: Έλλη Εμπεδοκλή
Πρωτότυπη μουσική: Κώστας Νικολόπουλος
Κοστούμια: Έλλη Εμπεδοκλή
Επιμέλεια κίνησης: Φαίδρα Νταϊόγλου
Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης
Βοηθός σκηνοθέτης: Ανδρομάχη Κωστογιαννοπούλου
Φωτογραφίες: Παναγιώτης Μαΐδης (φώτο promo), Αλέξανδρος Βρεττάκος (φωτό παράστασης)
Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη
Συμπαραγωγή: Δη.Πε.Θε. Κοζάνης και Δη.Πε.Θε. Σερρών, σε συνεργασία με την AnimaTheater
Ηθοποιοί: Κωνσταντίνος Κάππας, Καλλιρρόη Μυριαγκού, Χρήστος Διαμαντούδης, Κωνσταντίνα Λάλλου, Σίμος Κωστάκογλου, Δημήτρης Κουστολίδης, Χαράλαμπος Παυλίδης, Αντωνία Γκούβη
Διάρκεια: 105΄ χωρίς διάλειμμα
Εισιτήρια: 17 ευρώ, μειωμένο 14€, ομαδικό 12€, ατέλειες: 8€
Προπώληση εισιτηρίων: www.more.com/gr-el/tickets/theater/amlet-tou-andrea-flouraki
Θέατρο: Θέατρο Ελέρ Ελένη Ερήμου (Φρυνίχου 10, Αθήνα, τηλέφωνο 21 1735 3928).
Διαβάστε τις κριτικές θεάτρου που έχουμε δημοσιεύσει
Το βιβλίο της ανησυχίας-το ημερολόγιο αποχαιρετισμού
Δεκ 23, 2025 0
Δεκ 16, 2025 0
Νοέ 22, 2025 0
Σεπ 04, 2025 0
Αυγ 13, 2025 0
Αυγ 13, 2025 0
Ιούν 09, 2017 138
Οκτ 12, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Νοέ 13, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Μαρ 08, 2014 2
Δεκ 23, 2025 0
Δεκ 16, 2025 0
Δεκ 14, 2025 0

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη
![]()