Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΜΕΔΟΥΣΑ
  • ΧΙΡΟΣΙΜΑ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ
  • ΑΝ ΕΙΧΑ ΠΟΔΙΑ ΘΑ ΣΕ ΚΛΩΤΣΟΥΣΑ
  • Η ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΧΙΝΤ ΡΑΤΖΑΜΠ
  • ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΤΟΥ ΆΜΡΟΥΜ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΜΕΔΟΥΣΑ

Δεκ 15, 2025 Θέατρο 0


ΜΕΔΟΥΣΑ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ

Η ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ

Μέδουσα: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Τώρα, η σύγχρονη Μέδουσα, που ενσαρκώνει η Πηνελόπη Αναστασοπούλου, δεν γίνεται πέτρα, δεν φοβάται να μιλήσει, να ουρλιάξει, να κοιτάξει το φως. H «Μέδουσα» το θεατρικό έργο του Μιχάλη Καραγιάννη, ανεβαίνει στη Θεσσαλονίκη, στη σκηνή του ανανεωμένου Θεάτρου Αθήναιον από το Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2025, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων. Η Μέδουσα σπάει τη σιωπή της και μετατρέπει τον πόνο σε κραυγή. Η σκηνοθεσία του Αντώνη Καραγιάννη απογυμνώνει τον μύθο και τον φέρνει πρόσωπο με πρόσωπο με τη σημερινή πραγματικότητα: τη βία, την αδικία, τη σιωπή και τελικά την επιθυμία για λύτρωση και φως. Η Μέδουσα η όμορφη ιέρεια της θεάς Αθηνάς, βιάζεται από τον Ποσειδώνα και τιμωρείται από τη θεά. Χάνει τα μαλλιά της, μεταμορφώνεται σε τέρας και γίνεται σύμβολο τρόμου.

Μέδουσα: Η παράσταση

Αυτή η παράσταση είναι συνέχεια αυτής, πριν κάμποσα χρόνια, γραμμένη από τη Δήμητρα Μήττα, «Φαίδρας α-τοπον». Στη «Μέδουσα» το κείμενο το έχει γράψει ο Μιχάλης Καραγιάννης και προεκτείνει τον μύθο της Μέδουσας, τον φέρνει αντιμέτωπο με τη σύγχρονη πραγματικότητα. Βλέπουμε τη γυναίκα να διεκδικεί το δικαίωμα για ισότητα και δικαιοσύνη. Έχει ανοίξει επιτέλους για τα καλά ο διάλογος που έχει ως θέμα του την κακοποίηση της γυναίκας μέσα στο πατριαρχικό σύστημα.

Το έργο ξεκινά με μια κουρτίνα όπου βλέπουμε κάτι σαν υγρό να πέφτει σε αυτή. Πίσω της είναι ένα σαν κρεβάτι όπου είναι ξαπλωμένη μια γυναίκα. Αυτή σιγά σιγά αρχίζει και σηκώνεται. Το σώμα της μεταμορφώνει το σκηνικό: από τον υγρό τάφο της, στον οποίο μας παραπέμπει η κουρτίνα, το νερό, το κρεβάτι και το ακίνητο σώμα, η γυναίκα σηκώνεται, ανοίγει την κουρτίνα και βγαίνει στο φως, θα μπορούσαμε να πούμε ότι ανασταίνεται. Πίσω υπάρχουν αλυσίδες που καταλήγουν, η κάθε μία, σε ένα τσιγκέλι. Αυτή η γυναίκα είναι η Μέδουσα.

Μέδουσα

Μέδουσα: Η κακοποίηση 

Είναι αυτή που έχει κακοποιηθεί, κατηγορείται όμως από τους θεούς και μεταμορφώνεται σε ένα τέρας που, μόνο με τη ματιά της, μπορεί να παγώσει και θανατώσει έναν άνθρωπο. Έχουμε ακόμα μια μορφή της μητριαρχίας που νικιέται από τους δώδεκα θεούς, μια πρώτη πράξη επιβολής της πατριαρχίας που γίνεται από την Αθηνά, θεά της σοφίας και παιδί του Δία που γεννήθηκε από τον μηρό του, χωρίς ερωτική πράξη, άρα μια υπέρτατη και αγνή θεά. Και όμως, αυτή είναι που δίνει το τελειωτικό χτύπημα στην αρχετυπική μητέρα. Η μάχη, όμως, δεν έχει τελειώσει.

Ακολουθούν η Φαίδρα, η Ελένη, η Ιφιγένεια, η Αντιγόνη και τελικά η Κλυταιμνήστρα όπου η νίκη του αρχετυπικού Πατέρα στην αρχετυπική Μητέρα σφραγίζεται. Πάνω στον τάφο της Μητέρας γράφεται το δικαίωμα του Πατέρα να εξουσιάζει και αυτό γίνεται νόμος απαράβατος, επιβαλλόμενος, τελικά, από τις μονοθεϊστικές θρησκείες. Η μάχη όμως δεν έχει τελειώσει. Η γυναίκα κακοποιείται τόσους αιώνες. Αυτές οι κακοποιητικές πράξεις είναι σχεδόν νόμιμες, πάντως αποδεκτές από την κοινωνία, σα να είναι δικαίωμα του άντρα. Στην εποχή μας έχει ανοίξει επιτέλους ο διάλογος που θα πρέπει να απαντήσει στο ερώτημα: Η κακοποίηση της γυναίκας είναι κάτι αποδεκτό από τη δικαστική εξουσία και από την ηθική της κοινωνίας;

Μέδουσα: Οι τελετές

Σε αυτό το ερώτημα απαντά η παράσταση με ένα αποφασιστικό «Όχι». Η Μέδουσα τοποθετεί στο τραπέζι μικρά κομμάτια από ύφασμα, τα σώματα των κακοποιημένων αδελφών της, φτιάχνει έτσι ένα σώμα μιας γυναίκας που θα είναι το συλλογικό σώμα της γυναικείας κακοποίησης. Τις πενθεί. Οι αλυσίδες είναι τα σώματα των αδελφών της. Είναι ακριβώς 11 επειδή, αν σε αυτά αθροίσουμε το δικό της , κακοποιημένο, σώμα θα φτάσουμε στον αριθμό 12, στον ορισμό του σύμπαντος, ο κόσμος μας, λοιπόν, εμπεριέχει τα κακοποιημένα σώματα. Από δύο τσιγκέλια θα κρατηθεί για να θρηνήσει τις νεκρές αδελφές της. Μόνο που αυτός ο θρήνος θα είναι η εικόνα του δικού της μαρτυρίου, έτσι όπως σχεδόν κρεμιέται από αυτά.

Μέδουσα

Η παράσταση είναι γεμάτη από τελετές: Η μεταμόρφωση της Μέδουσας σε γυναίκα που είναι έτοιμη να παλέψει με το σώμα της και μεταμορφώνεται, με τον πηλό, σε πολεμίστρια. Η κάθαρση που θα έρθει με το νερό με το οποίο πλένεται. Η καταφυγή πάλι σε κάτι  που μοιάζει με την μήτρα, σε μια δίπλα της κουρτίνας. Η απώθηση των νεκρών αδελφών της, όταν σπρώχνει τις αλυσίδες. Η επιστροφή στο νεκρικό κρεβάτι, στο τέλος της παράστασης. Το κάλεσμα στις νεκρές αδελφές της. Στην μετατροπή του «εγώ» στο «εμείς», βάζοντας τον θεατή μέσα σε αυτή την πλοκή.

Μέδουσα: Η θέση του θεατή

Με όλα αυτά, με τον μονόλογο της Πηνελόπης Αναστασοπούλου, με τον ρυθμό που αρθρώνει αριστουργηματικά τον λόγο της, με το κάλεσμά της σε σύμπραξη, έτσι ώστε να πάψει, επιτέλους, αυτή η κακοποίηση, ο θεατής εμπλέκεται μπρεχτικά. Μπαίνει σε αυτή την αφήγηση και εξωθείται στο να τοποθετηθεί. Άντρες και γυναίκες δέχονται αυτό το μαρτύριο, αλλά, πλέον, αμφισβητούν την εξουσία του Πατέρα. Συμφωνούν στην ελευθερία της γυναίκας και χειροκροτούν, ορισμένοι όρθιοι, για πολλή ώρα. Η σκηνοθεσία του Αντώνη Καραγιάννη τα έχει υπολογίσει όλα, με την παραμικρή λεπτομέρεια, τα βάζει όλα στη θέση τους, έτσι όπως πρέπει, δίνει πνοή στο κείμενο και το μεταμορφώνει σε γεγονός αναστάσιμο.

Η παράσταση θα συνεχίσει στη Θεσσαλονίκη για λίγες ακόμα παραστάσεις και μετά θα κατέβει στην Αθήνα. Είναι μια καλή ευκαιρία να μεταλάβετε το μήνυμα της, να συμμετάσχετε σε αυτόν τον γόνιμο διάλογο. Και, ίσως, να συνεισφέρετε στην τελική, συλλογική, απόφαση να δεχτούμε την ειρηνική συνύπαρξη του Πατέρα με την Μητέρα, να σταματήσει η κακοποίηση της γυναίκας.




ΜΕΔΟΥΣΑ

Συγγραφέας: Μιχάλης Καραγιάννης

Σκηνοθεσία: Αντώνης Καραγιάννης

Μουσική: Φώτης Μπενάρντο

Σκηνογραφία: Μαγδαληνή Σίγα

Κατασκευή κοστουμιών: Ελένη Χασιώτη

Σχεδιασμός φωτισμών: Αντώνης Καραγιάννης

Σχεδιασμός video art: Παναγιώτης Πέτρου

Χειρισμός φωτισμών: Βαγγέλης Ματίκας

Τεχνική υποστήριξη-ήχος: Μιχάλης Βιδάλης

Φωτογραφίες-video trailer: Μαρία Ντελάκου

Παραγωγή: Θέατρο Αθήναιον

Teaser: https://rb.gy/t5gvmb

Θέατρο: Θέατρο Αθήναιον, Θεσσαλονίκη

Ημερομηνία έναρξης παραστάσεων: 6/12/2025

Εισιτήρια: 18€ κανονικό, 16€ φοιτητικό, ανέργων, ΑμεΑ, 65+.

 

Διαβάστε τις κριτικές θεάτρου που έχουμε δημοσιεύσει

Οιδίπους

Δάφνες και πικροδάφνες

Γιατρός με το στανιό


  • Κριτικές θεάτρου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΟΙΔΙΠΟΥΣ
    ΟΙΔΙΠΟΥΣ

    Σεπ 05, 2025 0

  • ΔΑΦΝΕΣ ΚΑΙ ΠΙΚΡΟΔΑΦΝΕΣ
    ΔΑΦΝΕΣ ΚΑΙ...

    Σεπ 04, 2025 0

  • ΓΙΑΤΡΟΣ ΜΕ ΤΟ ΣΤΑΝΙΟ
    ΓΙΑΤΡΟΣ ΜΕ ΤΟ ΣΤΑΝΙΟ

    Σεπ 03, 2025 0

  • Η ΣΤΡΙΓΓΛΑ ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ ΑΡΝΑΚΙ
    Η ΣΤΡΙΓΓΛΑ ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ...

    Σεπ 03, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΕΡΩΤΑΣ ΚΑΙ ΧΑΟΣ
    ΕΡΩΤΑΣ ΚΑΙ ΧΑΟΣ

    Νοέ 22, 2025 0

  • ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025
    ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025

    Σεπ 04, 2025 0

  • ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025
    ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025

    Αυγ 13, 2025 0

  • ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025
    ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025

    Αυγ 13, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΜΕΔΟΥΣΑ
    ΜΕΔΟΥΣΑ

    Δεκ 15, 2025 0

  • ΧΙΡΟΣΙΜΑ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ
    ΧΙΡΟΣΙΜΑ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ

    Δεκ 14, 2025 0

  • ΑΝ ΕΙΧΑ ΠΟΔΙΑ ΘΑ ΣΕ ΚΛΩΤΣΟΥΣΑ
    ΑΝ ΕΙΧΑ ΠΟΔΙΑ ΘΑ ΣΕ ΚΛΩΤΣΟΥΣΑ

    Δεκ 12, 2025 0

  • Η ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΧΙΝΤ ΡΑΤΖΑΜΠ
    Η ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΧΙΝΤ ΡΑΤΖΑΜΠ

    Δεκ 09, 2025 0

  • ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΤΟΥ ΆΜΡΟΥΜ
    ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΤΟΥ ΆΜΡΟΥΜ

    Δεκ 05, 2025 0

  • ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΙΟΣ ΟΙ ΦΩΤΙΣΤΕΣ ΤΩΝ ΣΛΑΒΩΝ
    ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΙΟΣ ΟΙ ΦΩΤΙΣΤΕΣ ΤΩΝ ΣΛΑΒΩΝ

    Δεκ 05, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Αποθήκη ταινιών Αποθήκη ταινιών Κριτικές ταινιών Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021 Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου Αθήνας
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    10 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    12 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    1 έτος ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    1 έτος ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    2 έτη ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    3 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Δεκέμβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« Νοέ    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (2)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (363)
  • Κινηματογράφος (1.476)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz