Σεπ 13, 2025 Κινηματογράφος 0
Αγριοκέρασο: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης
Ένα αγόρι ζει με τον πατέρα του στην επαρχία. Αυτό το βράδυ ενηλικιώνεται. Προσπαθεί να κόψει το γλυκό των γενεθλίων, ο πατέρας του δίνει ένα μαχαίρι για να το κόψει πιο εύκολα, με αυτό θα σφάξει, την επόμενη μέρα την κατσίκα. Είναι το έθιμο που το παιδί δεν δείχνει αλλά «γίνεται άντρας», όπως του λέει ο πατέρας του. Μια κουβέντα για την γυναίκα του δάσους μένει μετέωρη. Η ταινία προβλήθηκε στο 48ο Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους Δράμας, στο εθνικό σπουδαστικό τμήμα.
Κρυφά ζωγραφίζει με κάρβουνο. Η ζωγραφική του είναι γεμάτη με γραμμές που συγκλίνουν σε ένα σημείο και δείχνουν την ένταση που επικρατεί στον ψυχικό του κόσμο. Η μητέρα δεν υπάρχει. Είναι άγνωστο αν έχει πεθάνει -και αν ναι, πότε- ή αν οι γονείς του έχουν χωρίσει. Το σκηνικό και τα κοστούμια μας δείχνουν ότι έχουμε να κάνουμε με παλιότερη εποχή, ίσως την δεκαετία του 1950. Αυτά μας μιλούν, με έμμεσο τρόπο, για την ψυχοσύνθεση του νεαρού άντρα.
Νωρίς, το επόμενο πρωί, θα τρέψει προς το δάσος για να βρει καταφύγιο και να μην σκοτώσει την κατσίκα. Η ευαίσθητη ψυχή του δεν μπορεί να δεχθεί ένα βάρβαρο έθιμο, αφού το σφάξιμο της κατσίκας είναι η πράξη που θα γίνει άντρας και, έτσι, θα διαιωνίσει την πατρική εξουσία. Εκεί θα τον συναντήσει μια γυναίκα, έχει ένα μικρό καλάθι με αγριοκέρασα. Είναι πιασμένα δύο δύο. Τον ρωτάει τι έχει και αυτός της απαντά ότι χάθηκε. Εδώ έχουμε ένα γρίφο να λύσουμε.
Όταν του προσφέρει δύο αγριοκέρασα αυτή κρατά το ένα και αυτός παίρνει το άλλο, έτσι το δίδυμο των αγριοκερασιών χωρίζεται. Με συμβολικό τρόπο μας λέει για την διάσπαση του Εγώ του σε αυτό που θέλει ο ίδιος να αναπτύξει, κρατώντας απόσταση από τον παραδοσιακό άντρα, και σε αυτό που του επιβάλλει η πατριαρχική κοινωνία, αυτό το τελευταίο το κρατά η ίδια. Επιπλέον, αυτή που δρομολογεί αυτή την επιλογή, που τον προτρέπει, είναι αυτή η γυναίκα που, εδώ, παρομοιάζεται με την μητρική φιγούρα. Η αρχετυπική Μητέρα του μιλά γλυκά και είναι σα να του λέει ότι θα πρέπει να κάνει αυτό που επιθυμεί, μέσα στο πλαίσιο της ηθικής.
Τον βρίσκει ο πατέρας του, τον οδηγεί βίαια στο δεμένο κατσίκι και, βρίζοντάς τον, του λέει να το σφάξει. Το μαχαίρι στρέφεται στην ρίζα της βίας, στον πατέρα του που πέφτει νεκρός. Ο νεαρός άντρας με ένα μαχαίρι σκοτώνει τον αρχετυπικό Πατέρα, θέλοντας έτσι να σταματήσει την βία. Τον σκοτώνει με ένα μαχαίρι που δεν είναι τίποτε άλλο από ένα φαλλικό σύμβολο. Ο φαλλός σκοτώνει και, συγχρόνως, γεννά ένα νέο κόσμο, ευγενικό, ευαίσθητο, πιο κοντά στον άνθρωπο, όπως θα πρότεινε η αρχετυπική Μητέρα.
Όλες οι σκηνές της ταινίας έχουν ακριβώς αυτό το μέγεθος που θα πρέπει για να υπάρχει ένας ρυθμός που παίρνει το σημαίνον -αρχετυπικός Πατέρας και Μητέρα, φαλλός- και το κάνει σημαινόμενο. Έτσι η ταινία εννοιοδοτεί. Όλα αυτά γίνονται μπροστά στην κατσίκα (αίγα) όπου εγγράφεται και επικυρώνεται αυτή η τραγωδία, λαμβάνει την αιγίδα της Ιστορίας. Βέβαια, αυτή η διαδικασία μπλοκαρίσματος της πατρικής βίας δεν μπορεί να γίνει αν δεν αλλάξουν οι δομές της κοινωνίας -οι φόνοι γυναικών το αποδεικνύουν-, είναι μια ουτοπία. Δεν πειράζει όμως, εμείς που πιστεύουμε στην αρμονική συνύπαρξη Πατέρα και Μητέρας έχουμε δικαίωμα στο όνειρο.
ΑΓΡΙΟΚΕΡΑΣΟ
Σκηνοθεσία: Παναγιώτης Ζιώγας
Σενάριο: Αναστασία Στρίμτσου
Φωτογραφία: Απόστολος Καρουλάς
Μοντάζ: Γιώργος Χατζηγεωργιάδης
Μουσική: Στέλιος Ντάρας
Ήχος: Ενές Αχμέτ Κεχαγιά
Σχεδιασμός ήχου: Ενές Αχμέτ Κεχαγιά
Σκηνικά: Ναταλία Λαμπροπούλου
Κοστούμια: Ναταλία Λαμπροπούλου
Παραγωγός: Απόστολος Καρουλάς
Παραγωγή: Indiebox Productions, Frenel
Ηθοποιοί: Χρήστος Μαρίνος, Ιωάννης Καραμφίλης, Ευαγγελία Μπεριάτου
Χώρα παραγωγής: Ελλάδα
Έτος παραγωγής: 2025
Γλώσσα: ελληνικά
Είδος: τραγωδία
Χρώμα: έγχρωμη
Διάρκεια:18΄
Για περισσότερα για την ταινία δείτε εδώ.
Διαβάστε τις κριτικές που έχουμε δημοσιεύσει
Μαγκνταλένα Χάουζεν παγωμένος χρόνος
Επιστροφή στο εισαγωγικό σημείωμα για το 48ο Φεστιβάλ Δράμας-ευρετήριο των σχετικών άρθρων
Σεπ 11, 2025 0
Σεπ 10, 2025 0
Σεπ 10, 2025 0
Σεπ 09, 2025 0
Σεπ 07, 2025 0
Αυγ 30, 2025 0
Αυγ 15, 2025 0
Αυγ 13, 2025 0
Ιούν 09, 2017 138
Οκτ 12, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Νοέ 13, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Μαρ 08, 2014 2
Σεπ 13, 2025 0
Σεπ 11, 2025 0
Σεπ 10, 2025 0
Σεπ 10, 2025 0
Σεπ 09, 2025 0
Σεπ 09, 2025 0
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη