Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΘΑΝΑΣΗΣ ΡΕΝΤΖΗΣ
  • ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025
  • ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025
  • ΜΑΡΙΑ ΗΛΙΟΥ
  • LOCKED
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΘΑΝΑΣΗΣ ΡΕΝΤΖΗΣ

Αυγ 15, 2025 Κινηματογράφος 0


ΘΑΝΑΣΗΣ ΡΕΝΤΖΗΣ

ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ

ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΑΝΤΙΟ

Θανάσης Ρεντζής: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Ο Θανάσης Ρεντζής πέρασε το σύνορο και έφτασε στον χώρο της μνήμης. Όσοι μάθαμε από αυτόν κινηματογράφο θα τον θυμόμαστε για πάντα. Μας έδειξε ότι υπάρχει και ένας άλλος κινηματογράφος που προτείνει, που δείχνει το διαφορετικό, που μας μιλά για κάτι που θα δούμε να προβάλλεται πολύ, μετά από πολλά χρόνια. Αλλά ο Θανάσης Ρεντζής δεν ήταν μόνο κινηματογραφιστής. Για να μιλήσεις ουσιαστικά για τον Θανάση θα πρέπει να αναφερθείς στον Άνθρωπο Θανάση Ρεντζή.

Θανάσης Ρεντζής: Βιογραφία;

Θα ήταν μια επανάληψη της επανάληψης αν δημοσίευα την βιογραφία του Θανάση Ρεντζή. Μπορεί να την βρει κάποιος πολύ εύκολα στο διαδίκτυο. Έτσι θα καταλάβει τι έχει προσφέρει στον κινηματογράφο. Το πιο σημαντικό όμως δεν είναι οι πολύ ενδιαφέρουσες ταινίες που έχει κάνει και ανήκουν σε αυτό που ονομάζουμε πειραματικό κινηματογράφο. Αυτές οι παραγωγές προτείνουν μια φόρμα, ένα αισθητικό κείμενο που, αργότερα, κάποιοι άλλοι κινηματογραφιστές θα το συμπεριλάβουν στις δουλειές τους και έτσι ο κινηματογράφος μπορεί να αναπτυχθεί.

Η δουλειά του Θανάση Ρεντζή ήταν αθόρυβη, όπως ήταν η ζωή του. Ήταν όμως η πλέον σημαντική στην ελληνική κινηματογραφία, προβαλλόμενη κυρίως στον εκτός Ελλάδα χώρο. Η δουλειά του για τις πρωτοπορίες στον κινηματογράφο ήταν πολύ σημαντική. Η έρευνά του στην σημειωτική του κινηματογράφου ήταν διαρκής και φώτιζε σκοτεινά σημεία της Έβδομης Τέχνης που μέχρι τότε αγνοούσαμε. Σε αυτό το σημείο θα ανακαλύψουμε τον Θανάση Ρεντζή, το φιλόσοφο του κινηματογράφου, τον ερευνητή του λόγου, τον δάσκαλο, τελικά τον Άνθρωπο.

Θανάσης Ρεντζής: Ο δάσκαλος

Ήταν δάσκαλος με δύο διαφορετικούς τρόπους. Ο πρώτος ήταν η καθηγητική του ικανότητα. Στην Σχολή Καλών Τεχνών δίδασκε στο Μεταπτυχιακό. Οι μαθητές του δεν είχαν να κάνουν με έναν τυπικό καθηγητή, αλλά με έναν ένα άνθρωπο δικό τους που κατέβαινε στο επίπεδό τους, μιλούσε στην ψυχή τους, ήταν ένας από αυτούς, με την διαφορά ότι είχε έναν τεράστιο πλούτο να προσφέρει. Η προσφορά του αυτή γινόταν με τον πιο απλό τρόπο.

Θανάσης Ρεντζής

Ο δεύτερο τρόπος ήταν πιο σημαντικός. Όταν κάποιος μιλούσε με τον Θανάση Ρεντζή στην αρχή γνώριζε έναν απλό άνθρωπο με πηγαίο χιούμορ. Σιγά σιγά σε άφηνε να μπεις στον κόσμο του, σε προσκαλούσε στο πνευματικό του πεδίο και σου έδινε τόσα όσα εσύ ήθελες να πάρεις. Ποτέ δεν επιβαλλόταν, δεν ήταν ο κύριος καθηγητής, αλλά ένας καθημερινός άνθρωπος έτοιμος να δώσει έναν τεράστιο όγκο γνώσεων, εφόσον κάποιος το ήθελε.

Θανάσης Ρεντζής: Ο θεωρητικός

Θυμάμαι ήμουν νεαρός όταν ανακάλυψα ότι αγαπούσα τον κινηματογράφο. Σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα βρέθηκα μπροστά σε ένα μικρό περιοδικό, γεμάτο λέξεις, νοήματα, λίγες εικόνες, πολλή θεωρία και νοήματα που τότε δεν τα καταλάβαινα. Το Φιλμ ήταν το περιοδικό που διάβαζα. Μάθαινα τι είναι ουσιαστικά ο κινηματογράφος. Ποιος θα μπορούσε να φανταστεί ότι, μετά από χρόνια, ο εκδότης του θα γινόταν μέντορας και φίλος μου!

Τότε ανακάλυψα την απλότητα. Πως μπορεί κάποιος να μιλήσει για τα πιο δυσνόητα θέματα με τον πιο απλό τρόπο και να τα κάνει κατανοητά και στον αδαή; Μόνο αν κατέχει το θεωρητικό μέρος τόσο καλά που μπορεί να το εκφράσει με πολύ απλές έννοιες. Αυτός ήταν ο Θανάσης Ρεντζής. Ήμουν τυχερός που με δέχτηκε για φίλο του, συνομιλητή του και με βοήθησε στην ταινία που έκανα στο μεταπτυχιακό μου, χωρίς να ζητήσει τίποτε, έτσι απλά, όπως ένα καθημερινός άνθρωπος. Το σύνθετο έβγαινε από τον Θανάση, από μέσα του, αναλυόταν σε απλό και γινόταν γνώση. Πόσους μαθητές είχε; Κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα, ήταν αναρίθμητοι.

Θανάσης Ρεντζής: Ο κριτικός

Ελλάδα, σπουδές στον κινηματογράφο, Ιταλία, σπουδές στην σημειολογία και στον κινηματογράφο, επιστροφή, μετά την χούντα, ταινίες, βιβλία, περιοδικό, ίδρυση της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (Π.Ε.Κ.Κ.), μαζί με τον Βασίλη Ραφαηλίδη, Παύλο Ζάννα, Διαμάντη Λεβεντάκο, Νίνο Φένεκ Μικελίδη. Αν διαβάσει κάποιος το πρώτο καταστατικό της Π.Ε.Κ.Κ. θα ανακαλύψει τον λόγο κάποιων ονειροπόλων. Αυτά που προσδοκούσαν να γίνουν ήταν η άπιαστη πρωτοπορία. Ακόμα και σήμερα είναι ένα απραγματοποίητο όνειρο. Όμως, πραγματικά, ήταν αναγκαία για την ανάπτυξη του ελληνικού κινηματογράφου.

Θανάσης Ρεντζής

Ο κριτικός λόγος του Θανάση δεν σταματούσε στο αν η ταινία ήταν καλή ή αν η σκηνοθεσία ήταν καλή ή αν ένας ηθοποιός έπαιζε καλά. Πήγαινε παρά πέρα. Γιατί τι σημαίνει «καλός»; Είναι μια σύγκριση και όχι ένας ορισμός. Ή, για το πούμε διαφορετικά, πως ορίζεται το κάλος; Υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες άρθρα που προσπαθούν το ορίσουν αλλά δεν το έχουν καταφέρει επειδή το «κάλος» είναι μια καθαρά υποκειμενική έννοια. Ένας που ασχολείται με την ανάλυση της γλώσσας το ξέρει πολύ καλά. Και ο Θανάσης Ρεντζής ήταν ένας από αυτούς.

Θανάσης Ρεντζής: Ο περιοδικατζής

Όσοι διαβάζαμε το Φιλμ μαθαίναμε κινηματογράφο. Μικρά γραμματάκια γιατί δεν χωρούσε όλη αυτή η ύλη σε ένα μικρό σχήμα και στις πολλές σελίδες του. Αλλά το διαβάζαμε και ρουφούσαμε την γνώση που μας δινόταν με ένα μικρό αντίτιμο. Είχα όλα τα περιοδικά του, τα έχω δωρίσει στην Ε.Τ.Ε.Κ.Τ, στην βιβλιοθήκης της. Αυτό το περιοδικό μιλούσε για τον κινηματογράφο που βλέπαμε, αναλύοντας τις δομές του. Επίσης μας έδειχνε έναν άλλον κινηματογράφο που ήταν έτοιμος να γεννηθεί. Το καταπληκτικό είναι ότι πουλούσε αρκετά αντίτυπα. Ιδού ένα μικρό μέρος των  μαθητών του Θανάση Ρεντζή.

Και η συνέχεια; Ένας σωστός θεωρητικός δεν μπορεί να σταματήσει, να βάλει όρια στις δράσεις του. Ο Θανάσης μου είχε δώσει το τελευταίο τεύχος, σελιδοποιημένο, αυτό που δεν είχε πάει ποτέ στο τυπογραφείο. Ήταν πολύτιμο. Μου το ζήτησε πίσω γιατί ψηφιοποιούσε όλα τα τεύχη του και θα έβαζε αυτό που δεν τυπώθηκε ποτέ! Τι πιο όμορφο πράγμα, πόσο θαυμάσια προσφορά, πόση γνώση που ακόμα διαβάζεται και έχει την ίδια σπουδαιότητα όπως τότε, αφού έδινε τα εργαλεία της  ανάλυσης, άρα είναι χρήσιμο για αυτόν που θέλει να μάθει κινηματογράφο.

Θανάσης Ρεντζής

Θανάσης Ρεντζής: Ο άνθρωπος

Οι ταινίες του ήταν πειραματικές, όπως είπαμε, κάποιες από αυτές έκρυβαν την θεωρητική ανάλυση σε μια κλασική μορφή. Τα άρθρα του σε διάφορα βιβλία ήταν αντικείμενο σοβαρής μελέτης. Η ενασχόλησή του με την τηλεόραση ήταν μια όαση ποιότητας. Υπό την διεύθυνσή του το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έγινε για πρώτη φορά διεθνές. Πίσω από όλα αυτά βρισκόταν ένας άνθρωπος που ήταν ένας από εμάς, εκ πρώτης όψης.

Ο καφές ή το ποτό στην Καλλιδρομίου, πάνω από τα Εξάρχεια, ήταν μια διασκέδαση και ένα μάθημα, συγχρόνως. Άκουγες τα πιο σημαντικά πράγματα με το πιο απλό τρόπο. Πως γινόταν αυτό; Η θεωρητική ανάλυση είχε μπει μέσα στην ζωή του Θανάση Ρεντζή. Είχε φτάσει σε σημείο που όλη αυτή η ανάλυση είχε μεριστεί σε απλές δομές που μιλούσαν με απλό, παιγνιώδη και διασκεδαστικό τρόπο. Αν άκουγες με τα αφτιά της ψυχής σου μάθαινες διασκεδάζοντας με τον δάσκαλο. Αν δεν ήθελες δεν σου κράταγε κακία, παρέμενες φίλος. Έτσι απλά.

Πως το κενό που άφησε μπορεί να εκπληρωθεί;




 

Θανάσης Ρεντζής-δημιουργός

Θανάσης Ρεντζής-βιογραφία

Θανάσης Ρεντζής-συνέντευξη

Θανάσης Ρεντζής-Ηλεκτρικός άγγελος

Περισσότερα για την φιλμογραφία του

Το περιοδικό Φιλμ (ψηφιοποιημένο)


  • Κινηματογραφιστές
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΒΡΑΝΑΣ
    ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΒΡΑΝΑΣ

    Φεβ 03, 2025 0

  • PETER WATKINS
    PETER WATKINS

    Ιαν 17, 2025 0

  • Η ΣΙΩΠΗ
    Η ΣΙΩΠΗ

    Ιούν 29, 2024 0

  • ΛΑΡΣ ΦΟΝ ΤΡΙΕΡ
    ΛΑΡΣ ΦΟΝ ΤΡΙΕΡ

    Ιούν 22, 2024 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΜΑΡΙΑ ΗΛΙΟΥ
    ΜΑΡΙΑ ΗΛΙΟΥ

    Αυγ 13, 2025 0

  • LOCKED
    LOCKED

    Αυγ 12, 2025 0

  • ΚΑΖΑΜΠΛΑΝΚΑ
    ΚΑΖΑΜΠΛΑΝΚΑ

    Αυγ 05, 2025 0

  • ΟΙ ΑΓΡΙΕΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ
    ΟΙ ΑΓΡΙΕΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ

    Αυγ 05, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΘΑΝΑΣΗΣ ΡΕΝΤΖΗΣ
    ΘΑΝΑΣΗΣ ΡΕΝΤΖΗΣ

    Αυγ 15, 2025 0

  • ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025
    ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025

    Αυγ 13, 2025 0

  • ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025
    ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025

    Αυγ 13, 2025 0

  • ΜΑΡΙΑ ΗΛΙΟΥ
    ΜΑΡΙΑ ΗΛΙΟΥ

    Αυγ 13, 2025 0

  • LOCKED
    LOCKED

    Αυγ 12, 2025 0

  • Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΣΚΥΛΟΥ
    Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΣΚΥΛΟΥ

    Αυγ 06, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Αποθήκη ταινιών Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021 Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου Αθήνας
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    6 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    7 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    10 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    10 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    2 έτη ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Αύγουστος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
« Ιούλ    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (2)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (350)
  • Κινηματογράφος (1.427)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz