Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΟΙ ΔΟΛΟΦΟΝΟΙ ΤΟΥ ΑΝΘΙΣΜΕΝΟΥ ΦΕΓΓΑΡΙΟΥ

Οκτ 26, 2023 Κινηματογράφος 0


ΟΙ ΔΟΛΟΦΟΝΟΙ ΤΟΥ ΑΝΘΙΣΜΕΝΟΥ ΦΕΓΓΑΡΙΟΥ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

KILLERS OF THE FLOWER MOON

Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Ο Έρνεστ Μπάρκχαρτ είναι ένας λευκός με καταγωγή από την Οκλαχόμα. Παντρεύεται ένα μέλος της φυλής Οσέιτζ τη δεκαετία του 1920. Η ένωση αποδεικνύεται μέρος ενός ανησυχητικού εγκλήματος που διαπράττεται σε βάρος της φυλής των ιθαγενών Αμερικανών. Ο Μπάρκχαρτ και άλλα λευκά μέλη της κοινότητας επιχειρούν να δολοφονήσουν μέλη της ινδιάνικης φυλής. Επικεφαλής είναι ο μοχθηρός Γουίλιαμ Κινγκ Χέιλ. Αυτό που θέλουν είναι να κλέψουν τον πλούτο τους που αποκτήθηκε από τα πρόσφατα ανακαλυφθέντα κοιτάσματα πετρελαίου στον καταυλισμό τους. Η γη αυτή τους ανήκει και είναι οι πιο πλούσιοι άνθρωποι, κατά κεφαλή, στη γη. Η γυναίκα του Μπάρκχαρτ θα ενεργήσει έτσι ώστε να αποκαλυφθούν οι ένοχοι. Η ταινία «Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού» ξεπερνά τα όρια του γουέστερν και της αστυνομικής ταινίας. Είναι μια κατακραυγή στο διαφυλετικό μίσος και στην απαξίωση του ανθρώπου.

ΟΙ ΔΟΛΟΦΟΝΟΙ ΤΟΥ ΑΝΘΙΣΜΕΝΟΥ ΦΕΓΓΑΡΙΟΥ: Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ

Το πρώτο γεγονός είναι ότι η ταινία έχει μεγάλη διάρκεια, περισσότερο από 3 ώρες. Όμως η ροή της αφήγησης είναι τέτοια που δεν αφήνει το θεατή να χάσει το ενδιαφέρον του ούτε για ένα λεπτό. Δεν ξέρω αν είναι ένα αριστούργημα. Θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεχτικοί στους χαρακτηρισμούς μας. Το σίγουρο είναι ότι έχουμε να κάνουμε με μια πολύ καλή ταινία που έχει σαφείς πολιτικές προεκτάσεις.

Είναι η τελευταία ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε, παραγωγή του 2023. Δεν είναι μια στροφή του σκηνοθέτη στις κινηματογραφική του αφήγηση. Μας θυμίζει παλιότερες ταινίες του, όπως τον «Ιρλανδό» (2019), «Ο λύκος της Wall Street» (2013), «Ο ιπτάμενος κροίσος» (2004), «Τα χρόνια της αθωότητας» (1993) και, φυσικά, τις «Ιστορίες της Νέας Υόρκης» (1989). Το θέμα σε αυτή την ταινία «Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού» είναι πως βάζει μέσα τον πολιτικό προβληματισμό σε αρμονική συμβίωση με τη δράση και το σχηματισμό των χαρακτήρων. Θα μου πείτε, «Μα αυτά τα είχαν σχεδόν όλες οι ταινίες του», θα έχετε δίκιο. Άρα δεν έχουμε να κάνουμε με μια νέα ταινία του Σκορσέζε, αλλά με ένα οικουμενικό θέμα που ήταν, είναι και θα παραμείνει επίκαιρο.

Το εύρημα της ταινίας «Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού» είναι ότι οι Ινδιάνοι Οσέιτζ αναγκάστηκαν να μετακινηθούν και ήρθαν στην Οκλαχόμα. Αυτή η γη τους ανήκει πλέον. Το πετρέλαιο που υπάρχει κάτω από αυτή είναι η ευτυχία και η δυστυχία τους. Οι άλλοι Αμερικάνοι μισούν τους αυτόχθονες γιατί είναι εύποροι και αυτοί δουλεύουν για αυτούς. Η περιουσία τους θα μεταβιβαστεί στην οικογένεια και θα έρθει στα χέρια των λευκών μόνο αν γίνουν μικτοί γάμοι και σκοτωθούν οι αυτόχθονες Ινδιάνοι. Και έτσι γίνεται.

Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού

ΟΙ ΔΟΛΟΦΟΝΟΙ ΤΟΥ ΑΝΘΙΣΜΕΝΟΥ ΦΕΓΓΑΡΙΟΥ: ΤΟ ΔΙΠΟΛΟ

Σε όλους τους χαρακτήρες συνυπάρχει το καλό και το κακό, η αφέλεια και ο δόλος, η ειρηνική και η εχθρική συμβίωση. Αυτό  που βλέπεις δεν είναι ποτέ αυτό που φαίνεται. Πίσω από τη βιτρίνα κρύβεται κάτι άλλο. Ένας χαρακτήρας που θα φανερωθεί προοδευτικά. Με αυτό τον τρόπο η αφήγηση αλλάζει και σπάει το κουκούλι για να αναδειχθεί το πολιτικό κείμενο που υπήρχε καλά κρυμμένο στις σεναριακές δομές.

Το καλό και το κακό υπάρχει και στους Ινδιάνους και στους λευκούς. Ακόμη περισσότερο, ο χαρακτήρας του κάθε προσώπου αλλάζει προοδευτικά, παίρνει άλλες μορφές συνέχεια. Αυτή η εναλλαγή κρατά το ενδιαφέρον του θεατή αμείωτο. Διακρίνουμε, λοιπόν δύο είδη ρυθμού: το εσωτερικό σε κάθε σεκάνς, οι εναλλαγές των χαρακτήρων, και διαμέσου των σεκάνς, οι δράσεις που μεταμορφώνουν τα πρόσωπα. Ο ρεαλισμός δίνει χώρο στον ποιητικό ρεαλισμό και το αντίστροφο. Το ποιητικό αίτιο μας βάζει σε ένα πεδίο όπου υπάρχουν τα διαφορετικά αφηγηματικά τοπία. Ο θεατής θα πρέπει να επιλέξει τον τρόπο που θα κάνει τις συνδέσεις.

Το προτελευταίο μέρος της ταινίας «Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού» είναι η λύση της τραγωδίας. Οι ομοσπονδιακοί πράκτορες ερευνούν και, με έξυπνο τρόπο, αποκαλύπτονται οι ένοχοι. Αυτή η αστυνομική αφήγηση θα δώσει χώρο σε μια ποιητική ροή του λόγου, όταν η συνέχεια μεταφράζεται από τους ηθοποιούς σε ένα σώου. Ο σκηνοθέτης ανοίγει την πόρτα και μας προσκαλεί στην ονείρωξη. Σε αυτό το σημείο η Οκλαχόμα μπορεί να είναι οποιοδήποτε μέρος όπου υπάρχουν άνθρωποι που δε σέβονται και εχθρεύονται το συνάνθρωπό τους. Ακόμα, άτομα που είναι εύκολο να χειραγωγηθούν από επιτήδειους, αλλά και αυτοί που τολμούν και καταφέρνουν να αντισταθούν και να ωθήσουν στο να αποδοθεί δικαιοσύνη.

Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού

ΟΙ ΔΟΛΟΦΟΝΟΙ ΤΟΥ ΑΝΘΙΣΜΕΝΟΥ ΦΕΓΓΑΡΙΟΥ: ΑΝΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΑ

Η Κουκ Κλουξ Κλαν είναι μια αναγωγή στο φασισμό και το νεοφασισμό. Οι εργάτες μας δείχνουν τους κοινωνικά καταφρονημένους που μπορούν εύκολα να οδηγηθούν στην παραβατικότητα, προκειμένου να ζήσουν καλύτερα. Η Ινδιάνα γυναίκα του Έρνεστ Μπάρκχαρτ είναι η ήρεμη δύναμη με την κρυμμένη ενέργεια του ηφαιστείου. Ο άντρας της είναι το πρόβατο που θα κάνει ότι θα του πει το αφεντικό του, εδώ ο θείος του. Ο Γουίλιαμ Κινγκ Χέιλ είναι αυτός που κινεί τα νήματα του κακού, δε διστάζει να ενεργήσει εγκληματικά, ένας λύκος με αγγελικό πρόσωπο. Όλοι αυτοί -και οι υπόλοιποι χαρακτήρες- είναι οι ομάδες που θα αναμορφώσουν το νέο τοπίο σε αυτό το μέρος.

Πίσω από όλα αυτά κρύβεται ο νόμος του αμερικάνικου καπιταλισμού που, σιγά σιγά, δίνει τη θέση του στον ιμπεριαλισμό. Για να γίνει αυτό θα πρέπει κάποιοι να θυσιαστούν. Αυτοί είναι οι Ινδιάνοι, σε πρώτο επίπεδο, και οι «κακοί» λευκοί, σε δεύτερο. Το υπερκείμενο είναι ο κακότροπος καπιταλισμός που δεν το έχει σε τίποτε να θυσιάσει τους ανθρώπους για να αυξήσει τα κέρδη του, να βγάλει υπεραξία.

ΟΙ ΔΟΛΟΦΟΝΟΙ ΤΟΥ ΑΝΘΙΣΜΕΝΟΥ ΦΕΓΓΑΡΙΟΥ: ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Ο Σκορσέζε κάνει μια πολύ προσεγμένη ανάλυση των χαρακτήρων. Τους εμπλουτίζει με τα στοιχεία μιας μαρξίζουσας πολιτικής ανάλυσης. Χρησιμοποιεί το βαριετέ για να μεταφράσει την πραγματικότητα. Δίνει στο θεατή ένα πολύ όμορφο πιάτο που θα του θυμίσει και την κοινωνία στην οποία ζει. Οι ηθοποιοί υποστηρίζουν τους χαρακτήρες με εξαιρετικό τρόπο. Τόσο η τρέχουσα μορφή όσο και οι μεταλλάξεις τους αποδίδονται αριστουργηματικά.




Η δράση πότε είναι αργή, για να δομήσει τους χαρακτήρες, πότε είναι γρήγορη για να αρθρώσει τον κινηματογραφικό λόγο. Το μοντάζ έχει κάνει πολύ καλά τη δουλειά του. Η φωτογραφία είναι απόλυτα ρεαλιστική, έτσι υπάρχει η αντίστιξη της πραγματικότητας και της μετάφρασής της. Το ίδιο ισχύει και για τα σκηνικά και τα κοστούμια. Τέλος, η μουσική στηρίζει την αφήγηση, εκεί που ίσως υπάρχει μια αφηγηματική χαλαρότητα. Στο τέλος ο Άνθρωπος κερδίζει, σε μια ουτοπική σκορσεζική αφήγηση.

ΟΙ ΔΟΛΟΦΟΝΟΙ ΤΟΥ ΑΝΘΙΣΜΕΝΟΥ ΦΕΓΓΑΡΙΟΥ

(KILLERS OF THE FLOWER MOON)

Σκηνοθεσία: Martin Scorsese  

Σενάριο: Eric Roth, Martin Scorsese, David Grann (μυθιστόρημα)

Φωτογραφία: Rodrigo Prieto  

Μοντάζ: Thelma Schoonmaker  

Μουσική: Robbie Robertson   

Ήχος: Carl Bobo,  Jennie Breckenridge,  Elliott Elsey  

Κοστούμια: Jacqueline West  

Σκηνικά: Adam Willis  

Οπτικά εφέ: Brian Barlettani,  Cal J.T. Moreno  

Ειδικά εφέ: Dante Biss Grayson,  Brandon K. McLaughlin  

Παραγωγή: Justine Conte,  Dan Friedkin,  Daniel Lupi,  Martin Scorsese,  Bradley Thomas   

Ηθοποιοί: Leonardo DiCaprio (Έρνεστε Μπαρκχάρτ), Robert De Niro (Γουίλιαμ Κινγκ Χέιλ), Lily Gladstone (Μόλι Μπαρκχάρτ), Jesse Plemons (Τομ Γουάιτ), Tantoo Cardinal (Λίζι Κιού), John Lithgow (Πήτερ Λίουαρντ), Brendan Fraser (Χάμιλτον), Cara Jade Myers (Άννα), Janae Collins (Ρίτα), Jillian Dion (Μίνι)

Χώρα παραγωγής: ΗΠΑ

Γλώσσα: αγγλικά, σιού, λατινικά, γαλλικά

Χρώμα: έγχρωμη και ασπρόμαυρη

Έτος παραγωγής: 2023

Είδος: αστυνομική, τραγική, ιστορική

Διάρκεια: 206΄

Εταιρεία διανομής: Feelgood Entertainment

Ημερομηνία εξόδου στις αίθουσες: 19/10/2023.

Περισσότερες πληροφορίες για τους συντελστές και τα τεχνικά χαρακτηρισκά δείτε εδώ.

 

Ο διάλογος των κριτικών

Διαβάστε τις κριτικές που έχουμε δημοσιεύσει

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει


  • Κριτικές ταινιών
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ...

    Ιούν 08, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • VERMIGLIO
    VERMIGLIO

    Ιούν 07, 2025 0

  • ΣΤΑΥΡΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ
    ΣΤΑΥΡΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ

    Ιούν 05, 2025 0

  • ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ
    ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ

    Ιούν 04, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz