Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΗΣ ΜΑΣ ΠΟΛΗΣ

Αυγ 23, 2023 Θέατρο 0


ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΗΣ ΜΑΣ ΠΟΛΗΣ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ

Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΜΕΤΑ ΤΗ ΔΙΧΟΝΟΙΑ

Το τέλος της μικρής μας πόλης: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Είδαμε το έργο «Το τέλος της μικρής μας πόλης» στα Μερκούρεια, από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ιωαννίνων. Ένα έργο του Δημήτρη Χατζή που εκδόθηκε, για πρώτη φορά, το 1953, στην Ουγγαρία. Είναι συλλογή πεζογραφημάτων που θα επανεκδίδεται το 1963 στην Ελλάδα, μετά την προσωρινή παύση της δίωξης του αριστερού πεζογράφου. Είναι εύκολο να καταλάβει κάποιος ότι σε αυτό το αφήγημα αποτυπώνεται ο εμφύλιος και η καταστροφή και των δύο μερών, τελικά.

ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΗΣ ΜΑΣ ΠΟΛΗΣ: ΤΟ ΕΡΓΟ

Ο Ορέστης Τάτσης έχει κάνει τη σκηνοθεσία και τη σκηνογραφία. Δεν είναι εύκολο να μεταφέρεις στο θέατρο ένα πυκνό μηνυμάτων αφήγημα. Αυτό που χρειάζεται είναι να υπάρχει ρυθμός που θα αρθρώνει το έργο και θα διατηρεί αμείωτη την προσοχή του θεατή. Ο Δημήτρης Χατζής βάζει σε μια μικρή πόλη όλη την Ελλάδα. Τα δυο πρόσωπα που πρωταγωνιστούν είναι δύο ιδιοκτήτες μικρών ταβερνών. Παράγκες τις ονομάζει. Θέλει έτσι να δείξει το μικρό μέγεθος της μιας και της άλλης πλευράς. 

Ο ένας από τους ιδιοκτήτες, ο Τσιάγαλος, βλέπει σαν εχθρό τον άλλον επειδή αυτός έχει αυτά τα χαρακτηριστικά που τον κάνουν αγαπητό σε όλους. Είναι καλός, πράος, πολλές φορές δεν πληρώνεται, κοιτάζει μόνο τη δουλειά του, διαβάζει την καλή πλευρά στον κάθε άνθρωπο. Το κυριότερο είναι ότι δεν κατάγεται από αυτή την πόλη. Έχει έρθει από την Πελοπόννησο. Για την καταγωγή του και για την αιτία της μετοίκησής του δε μιλά. Το παρελθόν είναι σκοτεινό. Κατά συνέπεια, μπορεί να είναι εγκληματικό στοιχείο. Είναι ένας Άλλος.

ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΗΣ ΜΑΣ ΠΟΛΗΣ: Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ

Το πιο ουσιαστικό στοιχείο της αφήγησης, στο «Το τέλος της μικρής μας πόλης», είναι ο ξένος, ο Σπούργος. Με αυτή την ιδιότητα έχουν ασχοληθεί πολλοί συγγραφείς, όπως και αρκετοί ψυχολόγοι και πολιτικοί. Ο Άλλος μας φοβίζει, είναι ο μαγνήτης που τραβά όλο το μίσος μας. Γιατί όμως; Αυτό δεν το ξέρουμε αφού, ουσιαστικά, δε το γνωρίζουμε καθόλου. Αυτό που φοβόμαστε είναι το κακό που προβάλλουμε σε αυτόν. Με αυτή την έννοια, αυτό το θέμα έχει διαχρονική σημασία.

Το τέλος της μικρής μας πόλης

Ο Άλλος και ότι αυτός συσσωρεύει πάνω του είναι το κεντρικό θέμα της αφήγησης. Ο αντίζηλος θα ανοίξει τους ασκούς του Αιόλου. Αυτό όμως θα είναι και το δικό του τέλος. Το μέρος που είναι οι δύο παράγκες θα εκσυγχρονιστεί και το επιχειρηματικό ενδιαφέρον θα φέρει ένα άλλο κέντρο διασκέδασης, σύγχρονο. Ο κόσμος πλέον θα περιφρονεί τις δύο παράγκες.

Είναι εύκολο να καταλάβουμε ότι η αντιπαλότητα μεταξύ των δύο ταβερνιάρηδων παρομοιάζεται με μια σειρά από αντίπαλες αξίες που έχουμε συναντήσει στην ιστορία. Θα αναφέρουμε τα πιο σημαντικά: Οι κόντρες μεταξύ πολιτικών αντιπάλων, οι εθνικοί διχασμού, οι εμφύλιοι πόλεμοι, ο ντόπιος και ο μετανάστης, αυτός που ραδιουργεί και αυτός που κάτι έχει πετύχει. Ο Δημήτρης Χατζής αναφέρεται ουσιαστικά στον εμφύλιο πόλεμο. Εμείς μπορούμε εύκολα να μετατοπίσουμε την αφήγησή του στο σήμερα σε μια έντονη αντιπαλότητα, όπως είναι μεταξύ ντόπιων και μεταναστών.

ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΗΣ ΜΑΣ ΠΟΛΗΣ:  Ο ΡΥΘΜΟΣ

Έχουμε, λοιπόν, μια άλλη ανάγνωση της ιστορίας. Η θεατρική απόδοση αυτής της αφήγησης απαιτεί ένα πολύ καλό ρυθμό. Αυτός όχι μόνο θα κρατήσει το ενδιαφέρον του θεατή, πολύ περισσότερο θα τον ωθήσει να προεκτείνει το θεατρικό κείμενο και να το εμπλουτίσει με τα δικά του βιώματα. Η ανάγνωση της ιστορίας, σε τρίτο επίπεδο, θα παράγει ένα πολύ σημαντικό ιδεολογικό αφήγημα.

Στην παράσταση «Το τέλος της μικρής μας πόλης» που σκηνοθέτησε ο Ορέστης Τάτσης δεν υπήρχε αυτός ο ρυθμός. Ούτε ως εσωτερικός ούτε ως σκηνικός. Ο πρώτος μπορεί να παραχθεί μέσα από την εκφορά του λόγου και τον τόνο που υπάρχει στα σκηνικά πρόσωπα. Ο δεύτερος είναι προϊόν των σκηνοθετικών ευρημάτων, γνωστών από διάφορες θεατρικές παραστάσεις. Και στους δύο υπάρχει το στοιχείο της αλλαγής του ύφους, είτε αυτό αναφέρεται στο λόγο ή στην αναπαράστασή του.

Σε αυτή την παράσταση αυτές οι αλλαγές ήταν πολύ περιορισμένες. Ο πράος ταβερνιάρης δεν μπορεί να είχε εξάρσεις. Ο άλλος, όμως, είναι προφανές ότι μπορεί να ήταν μέρος του λόγου του οι οποιεσδήποτε εναλλαγές της έντασης. Ο δήμαρχος ήταν ο μόνος που έβγαζε αυτό το ρυθμό στον οποίο αναφερθήκαμε. Οι υπόλοιποι ακολουθούσαν μια ισοτονική εκφορά του λόγου τους.

Το τέλος της μικρής μας πόλης

ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΗΣ ΜΑΣ ΠΟΛΗΣ:  ΤΑ ΑΛΛΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Τα σκηνικά ήταν μινιμαλιστικά. Έτσι ήταν εύκολο να παραπέμψουν στο χθες και στο σήμερα, στην πραγματικότητα και σε μια υποκειμενική άποψη της ιστορίας. Βοηθούσαν το θεατή να κάνει αναγωγές. Αλλά, από μόνα τους δεν κατάφεραν να σώσουν την κατάσταση. Η μουσική βοηθούσε στο να παραχθεί ένας ρυθμός, αλλά η επιθεωρησιακή της δομή ήθελε υποστήριξη από τη θεατρική απόδοση που δεν την είχε.

Το κείμενο του Δημήτρη Χατζή μετέδωσε τη δύναμή του. Ο θεατής μπορούσε να δει κάποια στοιχεία του, ήθελε όμως βοήθεια για να φτάσει στον πυρήνα του θέματος, να το αποκωδικοποιήσει.

ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΗΣ ΜΑΣ ΠΟΛΗΣ

Συγγραφέας: Δημήτρης Χατζής

Σκηνοθεσία: Ορέστης Τάτσης

Βοηθός σκηνοθέτης: Άννια Μπούτνιοκ

Διασκευή: Έλσα Ανδριανού

Μουσική: Θέμος Σκανδάμης

Στίχοι: Έλσα Ανδριανού, Θέμος Σκανδάμης

Τραγούδια-μουσική σύνθεση: Θέμος Σκανδάμης

Σκηνογραφία: Ορέστης Τάτσης

Βοηθός σκηνογράφος: Δώρα Νάτση

Κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης

Βοηθός ενδυματολόγος: Αφροδίτη Μήτση

Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα

Παίζουν: Άρης Ταμπαλίκας (αφηγητής, μηχανικός), Γιάννης Κοτσαρίνης (Σπούργος), Στάθης Κόκκορης (Τσιάγαλος), Γιάννης Κοντός (δήμαρχος, πολίτης), Αντώνης Χρήστου (δικηγόρος, αστυνόμος), Βασίλης Λαγδάς (μουσικός επί σκηνής)

Παραγωγή: ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ιωαννίνων

Θέατρο: Ανοιχτό θέατρο Μάνος Κατράκης, Συκιές, Θεσσαλονίκη

Ημερομηνία παράστασης: 21/8/2023.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ-ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΑΡΘΡΩΝ

 

Διαβάστε τις κριτικές θεάτρου

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει


  • Κριτικές θεάτρου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • CINDERELLA
    CINDERELLA

    Μάι 03, 2025 0

  • ΠΑΛΙΑΑ ΔΙΑΘΗΚΗ
    ΠΑΛΙΑΑ ΔΙΑΘΗΚΗ

    Φεβ 12, 2025 0

  • ΤΡΑΥΛΟΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ-ΦΑΛΤΣΟΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗΣ
    ΤΡΑΥΛΟΣ...

    Φεβ 04, 2025 0

  • ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ
    ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ

    Ιαν 13, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
    ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ
    ΑΝΤΙΓΟΝΗ

    Μάι 20, 2025 0

  • ETERNAL HUSBAND
    ETERNAL HUSBAND

    Απρ 30, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz