Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΒΟΥΤΣΕΚ

Σεπ 03, 2022 Θέατρο 0


ΒΟΥΤΣΕΚ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ

ΜΙΑ ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ

Βόυτσεκ: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Είδαμε την παράσταση «Βόυτσεκ» στα Μερκούρεια. Παραγωγή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Λάρισας και του Θεσσαλικού Θεάτρου μας έδωσε την αφορμή να μιλήσουμε για την δόμηση και την αποδόμηση του έργου.

ΒΟΫΤΣΕΚ: Η ΥΠΟΘΕΣΗ

Ο στρατιώτης Βόυτσεκ βρίσκεται μέσα στη δίνη πολλαπλών πολέμων στο μυαλό του. Το σπίτι, ο στρατώνας, η κοινωνία, η υφήλιος λυγίζουν τους ώμους του και καταστρέφουν την ψυχή του. Ο θίασος σχολιάζει και αναλύει , δύο μουσικοί παίζουν τραγούδια του Tom Waits. Δείχνουν τα αδιέξοδα του ανθρώπου που κατέχει τη δύναμη να γκρεμίσει τις χάρτινες φυλακές και τα σαθρά τείχη που τον περιβάλλουν.

ΒΟΫΤΣΕΚ: Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ

Το θεατρικό έργο του Γκέοργκ Μπύχνερ είναι πλέον μία κλασική αφήγηση. Ένας σκηνοθέτης δεν έχει, κατά συνέπεια, πολλούς τρόπους για να το προσεγγίσει. Η παράσταση που είδαμε σε σκηνοθεσία Θανάση Χαλκιά είναι μια καλή ευκαιρία να δούμε τους τρόπους κριτικής, αναλύοντας τις δομές του έργου.

Οι τρόποι που μπορεί κάποιος να αποδώσει αυτό το έργο είναι δύο: ο κλασικός και ο μοντέρνος. Ας δούμε αυτούς τους τρόπους σε αυτή την παράσταση. Έτσι θα καταλάβουμε αν αυτή έχει πετύχει το σκοπό της ή όχι.

Αν πάρουμε το κείμενο και διατηρήσουμε το γράμμα και το ύφος του, τότε θα έχουμε την κλασική απόδοση του έργου. Θα δούμε που είναι η τραγωδία και που είναι ο σχολιασμός και η σάτιρα. Ανάμεσά τους υπάρχει η ανατροπή των δυνάμεων που κρατούν αυτή την κοινωνία σε αυτή τη μορφή της. Ως κλασικό κείμενο έχει τη δύναμη της ανατροπής. Βάζει το θεατή μπροστά στο πρόβλημα του αν θα διατηρήσει αυτή τη λογική διακυβέρνησης της κοινωνία ή θα την ανατρέψει και πως.

Αν όμως πάμε σε μια μοντέρνα άποψη τότε θα πρέπει από την αρχή να αποδομήσουμε το έργο για να του δώσουμε μια νέα μορφή, χωρίς να προδίδουμε το κεντρικό νόημά του. Σε αυτή την περίπτωση ο Βόυτσεκ μπορεί να είναι ένας οποιοσδήποτε άνθρωπος στην κοινωνία μας ή, ακόμα, εμείς οι ίδιοι. Τότε θα παρατηρήσουμε ότι υπάρχουν δύο βασικές δομές σε αυτό το έργο: ο Βόυτσεκ και οι υπόλοιποι χαρακτήρες.

Βόυτσεκ

ΒΟΫΤΣΕΚ: Ο ΔΙΤΤΟΣ ΡΟΛΟΣ

Είναι εύκολο να δούμε ότι έχουμε μια δομή αρχαίας ελληνικής τραγωδίας. Ο Βόυτσεκ είναι ο κορυφαίος, αλλά είναι μόνος του. Όλοι οι υπόλοιποι είναι ο χορός. Αν μπούμε στη λογική να ξεχωρίσουμε αυτά τα μέρη, τότε θα είμαστε πάλι στην κλασική αφήγηση. Αν θέλουμε, τελικά, να πάμε στη μοντέρνα εκδοχή του, τότε θα πρέπει να μπερδέψουμε το ρόλο του κορυφαίου με το χορό. Μόνο που αυτό το μπέρδεμα θα πρέπει να μην αποδυναμώνει το έργο.

Σε αυτή την παράσταση ο Βόυτσεκ πότε μηδενίζεται και πότε βρίσκεται στο απόγειό του. Πότε ξεχωρίζει από το χορό και πότε γίνεται μέλος του, ασήμαντο ή σημαντικό. Όταν ξεχωρίζει αποκτά τη δύναμή του και όταν εντάσσεται σε αυτόν χάνει σημαντικό μέρος της. Ο Θανάσης Χαλκιάς μπερδεύει τις δομές του έργου. Αυτό δεν είναι κακό, αλλά λείπουν οι συνεκτικές δυνάμεις που θα θύμιζαν το έργο και, συγχρόνως, θα έδιναν μια νέα μορφή σε αυτό.

ΒΟΫΤΣΕΚ: Η ΑΠΟΔΟΜΗΣΗ

Είναι σα να έχουμε ένα κτήριο και τα δωμάτιά του να έχουν μέρη από άλλα, χωρίς, όμως, να υπάρχει μια σχετική συνάφεια. Έτσι, όμως, το έργο παίρνει μια εντελώς διαφορετική μορφή που δεν έχει να κάνει με το «Βόυτσεκ». Θέλουμε να πούμε ότι το κάθε στοιχείο όταν αποδομείται διατηρεί στοιχεία της παλιάς δομής για να υπάρχει μια, έστω μικρή, συνάφεια μεταξύ τους. Αυτή θα γίνεται μεγαλύτερη όσο αυτά τα στοιχεία θα διαμορφώνουν μια νέα γραμμή που θα δίνει ένα άλλο νόημα. Εδώ αυτό έλειπε. Δεν υπήρχε αυτή η γραμμή που θα συνέδεε τα μέρη του έργου και θα έδινε μια άλλη μορφή στο «Βόυτσεκ».

Τα στοιχεία ήταν ατάκτως τοποθετημένα. Δημιουργούσαν ένα χάος που δεν είχε την ευκαιρία να «τακτοποιηθεί» και να δοθεί μια τιμή στη μαθηματική εξίσωση της αφήγησης. Η μουσική βοηθούσε στα μέρη που το έργο έχανε το ρυθμό του. Οι μουσικοί δεν έπαιζαν ένα ρόλο, απλά ερμήνευαν μουσικά το κομμάτι. Ήταν ένα σχεδόν ξένο σώμα στο έργο.

Βόυτσεκ

ΒΟΫΤΣΕΚ: Η ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΝΟΙΑΣ

Οι συμβολισμοί του έργου είναι δυνατοί. Όμως αποδυναμώνονται στο κενό των στοιχείων. Το μαχαίρι, για παράδειγμα, όπως πέφτει, χωρίς να δούμε τη μαχαιριά στο λαιμό της γυναίκας, είναι σαν κάτι να έγινε χωρίς να έχει ειπωθεί. Σε αυτό το σημείο κατακτά μεγάλη δύναμη η οποία πέφτει στο κενό αφού δεν έχει να πατήσει σε ένα συνεκτικό σύνολο δομών. Ο Βόυτσεκ και η γυναίκα του δεν έχουν αυτό το οικείο και το διαφορετικό: το οικείο θα βρισκόταν στο χορό και το διαφορετικό στο διπλό ρόλο του Βόυτσεκ, όπως προείπαμε. Έτσι είναι ένα κάποιο μαχαίρι που σκοτώνει και όχι το μαχαίρι σαν φαλλικό και πατριαρχικό σύμβολο.

Τέλος, η παράσταση έχει ένα σχεδόν επιθεωρησιακό χαρακτήρα και όχι αυτόν του σχολιασμού-σάτιρας. Δεν καταφέρνει να βρει το πατριαρχικό στοιχείο που εξουσιάζει. Σαν τέτοιο τρελαίνει τον Βόυτσεκ, τον κάνει πιόνι σε ένα κτηνώδες και απάνθρωπο σύστημα. Ο τρελός Βόυτσεκ δεν έχει, σε αυτή την απόδοση, τη μορφή του τρελού: δεν υπάρχουν οι αναπνοές και οι κινήσεις που θα έδιναν μια παράλογη μορφή σε έναν φαινομενικά λογικό άνθρωπο. Επίσης ο ρόλος του γιατρού και του λοχαγού δεν είναι οι γέφυρες ανάμεσα στο λογικό και το παράλογο, άρα δεν είναι τα στοιχεία της αμφιβολίας και της ανατροπής.




ΒΟΫΤΣΕΚ

Συγγραφέας: Karl Georg Büchner

Σκηνοθεσία: Θανάσης Χαλκιάς

Βοηθός σκηνοθέτης: Αναστασία Μπρουζιώτη

Μετάφραση: Καρολία Σωτηριάδου

Σκηνικά: Μάρθα Φωκά

Κοστούμια: Ολυμπία Σιδερίδου

Μετάφραση στίχων: Κώστας Βόμβολος

Μουσική: Tom Waits

Διασκευή μουσικής: Κώστα Βόμβολος

Επιμέλεια κίνησης: Αναστασία Μπρουζιώτη

Φωτισμοί: Δήμητρα Αλουτζανίδου

Φώτα: Μάκης Παπατριανταφύλλου, Γιώργος Γκόλαντας

Διεύθυνση παραγωγής: Νίκος Γεωργάκης

Παίζουν: Θανάσης Ζέρβας, Δημήτρης Κουρούμπαλης, Μαρσέλα Λένα, Κώστας Μπούντας, Χάρης Φλέουρος, Έλλη Χατζεϊπίδου, Φαίδρα Καρβούνη (σαξόφωνο), Αλέξανδρος Τσιώνας (κιθάρα)

Παραγωγή: ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Λάρισας-Θεσσαλικό Θέατρο

Θέατρο: Ανοιχτό Θέατρο Συκεών Μάνος Κατράκης

Ημερομηνία παράστασης: 28 Αυγούστου 2022.

 

Διαβάστε τις κριτικές θεάτρου

Επιστροφή στο ευρετήριο άρθρων


  • Κριτικές θεάτρου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • CINDERELLA
    CINDERELLA

    Μάι 03, 2025 0

  • ΠΑΛΙΑΑ ΔΙΑΘΗΚΗ
    ΠΑΛΙΑΑ ΔΙΑΘΗΚΗ

    Φεβ 12, 2025 0

  • ΤΡΑΥΛΟΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ-ΦΑΛΤΣΟΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗΣ
    ΤΡΑΥΛΟΣ...

    Φεβ 04, 2025 0

  • ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ
    ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ

    Ιαν 13, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
    ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ
    ΑΝΤΙΓΟΝΗ

    Μάι 20, 2025 0

  • ETERNAL HUSBAND
    ETERNAL HUSBAND

    Απρ 30, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz