Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΠΑΝΙΔΑ
  • CINDERELLA
  • ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΒΕΝΕΤΙΑ
  • 1822 ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ ΤΗΣ ΝΑΟΥΣΑΣ
  • Η ΤΡΕΛΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΕΙΟΥ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΤΟ ΜΑΓΑΖΑΚΙ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΚΗΣ ΟΔΟΥ

Αυγ 05, 2022 Κινηματογράφος 0


ΤΟ ΜΑΓΑΖΑΚΙ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΚΗΣ ΟΔΟΥ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΩΝ

THE SHOP ON MAIN STREET

Το μαγαζάκι της κεντρικής οδού: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Η ταινία του Γιαν Καντάρ, «Το μαγαζάκι της κεντρικής οδού», προβάλλεται στους κινηματογράφους. Το αριστούργημα που έχει κερδίσει αρκετά βραβεία, στην εποχή του. Μια ταινία που προβληματίζει και άγει την ψυχή του θεατή. Μια αφήγηση που είναι ανάμεσα στο πραγματολογικό και το ονειρικό (δες το ρεπορτάζ για την ταινία εδώ).

ΤΟ ΜΑΓΑΖΑΚΙ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΟΔΟΥ: ΣΥΝΟΨΗ

Ο Άντον “Τόνο” Μπρτκο είναι ένας φτωχός ξυλουργός. Ζει με τη γυναίκα του, την φιλάργυρη και λάγνα Εβελίνα. Αυτή δεν τον εκτιμά και πολύ. Ένα βράδυ, θα τους επισκεφτεί η αδελφή της με τον σύζυγό της. Αυτός είναι διοικητής στην πόλη. Τότε θα του δώσει την ιδιοκτησία ενός μαγαζιού κουμπιών που βρίσκεται στην Κεντρική οδό. Η ιδιοκτήτρια του είναι μία ηλικιωμένη Εβραία, η κα Λουτμάνοβα, σχεδόν κωφή. Όλο αυτό είναι μέρος της διαδικασίας αποκλεισμού και εξόντωσης των Εβραίων της πόλης. Όταν ο Τόνο πηγαίνει την επόμενη μέρα στο μαγαζί γνωρίζει την κυρία Λουτμάνοβα. Μια καλοσυνάτη και αγαθή ιδιοκτήτρια, η οποία όμως δεν καταλαβαίνει τι συμβαίνει. Ένα μέλος της αντίστασης, ο Κουχάρ, προτείνει στον Τόνο να μείνει και αυτή στο μαγαζί. Στην πορεία η καλοσύνη και η αφέλεια της ηλικιωμένης σκλαβώνουν τον Τόνο. Αρχίζει και τη συμπαθεί. Με τον καιρό, φτάνει η ώρα που οι αρχές θα μαζέψουν του Εβραίους. Θα τους στείλουν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης.

ΤΟ ΜΑΓΑΖΑΚΙ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΟΔΟΥ: Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ

Το σενάριο βασίζεται στο αφήγημα του Ladislav Grosman. Το έχουν επεξεργαστεί οι δύο σκηνοθέτες, ο Jan Kadar και ο Elmar Klos. Μπορούμε να δούμε στοιχεία φουτουριστικά που «παντρεύονται» με το συμβολισμό. Αυτά μπορούν να μας δώσουν μία άποψη της «πραγματικότητας». Αυτή όμως πολύ εύκολα ξεφεύγει προς το ονειρικό και καταλήγει να είναι μία μετάφραση του «πραγματικού». Θεωρούμε ότι το πραγματικό, ως αντικειμενική θεώρηση δεν υπάρχει. Η απόδοση της πραγματικότητας είναι προσωπική υπόθεση για το θεατή. Αυτός δημιουργεί τη δική του άποψη, που διαμορφώνει από τις προσωπικές ιδέες του. Ουσιαστικά έχουμε ένα σύμπαν από θεωρήσεις της πραγματικότητας: βρισκόμαστε μέσα σε μια αφηγηματική σφαίρα. Καλούμαστε και εμείς να συμμετάσχουμε σε αυτό το δημιούργημα.

Το μαγαζάκι της κεντρικής οδού

Οι δημιουργοί της ταινίας «Το μαγαζάκι της κεντρικής οδού» γνωρίζουν πολύ καλά αυτή τη θεώρηση. Από την αρχή της κιόλας μας βάζουν μέσα στο φαντασιακό. Ο πελαργός που πετά προς τη φωλιά του ή απομακρύνεται από αυτήν είναι ένα σύμβολο. Συμβολίζει την προστασία των όντων που περιβάλλει με αγάπη. Η μπάντα παίζει μια ρομαντική μελωδία. Οι σκηνές «λούζονται» από φως, σα να έχουν υποστεί μια κάθαρση. Όμως αυτό δε συμβαίνει στην πραγματικότητα. Έχουμε λοιπόν δύο παράλληλες αφηγήσεις: την ιστορική και αυτή των δύο πρωταγωνιστών. Αυτό που ξέρουμε πολύ καλά είναι η ιστορική. Τη δεύτερη θα τη διαμορφώσουμε σύμφωνα με τις προσωπικές μας πίστες.

Η ιστορική αφήγηση είναι λίγο-πολύ γνωστή. Στην κατεχόμενη Σλοβακία, όπως και σε άλλες περιοχές, οι αρχές οδηγούν τους Εβραίους στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Έχουν, πιο μπροστά δημεύσει την περιουσία τους. Οι επιχειρήσεις τους διοικούνται πλέον από ντόπιους. Θα πάνε στα στρατόπεδα συγκέντρωσης από όπου ελάχιστοι θα επιστρέψουν. Αυτό όμως δεν το γνωρίζουν.

ΤΟ ΜΑΓΑΖΑΚΙ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΟΔΟΥ: ΤΟ ΟΝΕΙΡΙΚΟ

Εμείς βλέπουμε ένα μικρόκοσμο αυτής της συνύπαρξης. Ένας Σλοβάκος με μια Εβραία. Η σχέση είναι βουτηγμένη μέσα στο σεβασμό του Σλοβάκου προς την ηλικιωμένη Εβραία. Γρήγορα όμως θα γίνει σχέση μητέρας και παιδιού. Βλέπουμε αυτή τη μετάλλαξη με τον πιο απλό τρόπο. Σχεδόν δεν το συνειδητοποιούμε. Καταλαβαίνουμε, όταν αυτή έχει ολοκληρωθεί, ότι έχουμε να κάνουμε με έναν κόσμο όπου η αγάπη και μόνο κυβερνά. Αυτό όμως, στην πραγματικότητα, είναι ονειρικό. Τα αναφερόμενα σε αυτό τον κόσμο είναι οι πελαργοί και η μπάντα.

Αυτά τα σύμβολα μας δίνουν την αίσθηση της ασφάλειας και της αγάπης, αντίστοιχα. Η ασφάλεια έχει να κάνει με την επιστροφή στη μήτρα. Αυτό αναζητά ο καταπιεσμένος από τη γυναίκα του Σλοβάκος. Το βρίσκει σε μια γριούλα που είναι η φαντασιακή μητέρα του. Η αγάπη είναι η απόλαυση. Αυτή που κάθε άνθρωπος έχει ανάγκη για να μπορέσει να ζήσει, να καταλάβει τι γίνεται και να διαμορφώσει την ταυτότητά του. Όμως και οι δύο ζουν σε έναν κόσμο όπου δεν υπάρχει σεβασμός, αγάπη και ασφάλεια. Η σχέση τους είναι ουτοπική. Ο κόσμος τους είναι στο φαντασιακό. Θέλουν και ζουν σε αυτό τον ουτοπικό κόσμο γιατί έχουν ανάγκη αυτά τα αισθηματικά στοιχεία. Όταν κάτι τα απειλήσει θα γίνουν βίαιοι, όπως όταν η γυναίκα του άντρα προσβάλει την ηλικιωμένη Εβραία.

Ποια όμως μπορεί να είναι η λύση σε έναν μην τόπο, σε μια ουτοπία; Ο πελαργός όπως φέρνει τη ζωή έτσι μπορεί να ξεκινήσει ένα νέο κύκλο. Τα παιδιά, λέει ο αστικός μύθος, τα φέρνει ο πελαργός. Με τον ίδιο τρόπο θα φέρει το θάνατο, αναφέρει ο μύθος της ταινίας.

Το μαγαζάκι της κεντρικής οδού

ΤΟ ΜΑΓΑΖΑΚΙ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΟΔΟΥ: Ο ΟΝΕΙΡΙΚΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ

Στην προσπάθειά του να προστατεύσει τη γριούλα θα τη σκοτώσει. Άθελά του, βέβαια. Τότε συνειδητοποιεί ότι ίσως έχει γίνει ο ίδιος με αυτούς που μισεί, με τους Ναζί. Οι συμπεριφορές του που είναι απειλητικές, όταν έχει μεθύσει, ως προς την ηλικιωμένη, δυναμώνουν αυτή τη διαπίστωση. Η λύτρωσή του είναι ο θάνατος. Αυτοκτονεί.

Στην ταινία «Το μαγαζάκι της κεντρικής οδού» οι δύο θάνατοι εικονίζονται με τον πιο αφαιρετικό και υπαινικτικό τρόπο. Το φως λούζει ακόμα μια φορά τα δύο πρόσωπα όταν, καλοντυμένα, χορεύουν μπροστά στην μπάντα. Περνούν μπροστά από το μνημείο που έχει φτιαχτεί. Αυτό είναι, αναφέρεται στην ταινία, ο Πύργος της Βαβέλ, εκεί όπου θα μαζευτούν οι Εβραίοι από τις αρχές. Ακόμα ένα σύμβολο που αναφέρεται στην έλλειψη συνεννόησης. Το φως θα τους ξεπλύνει. Αγιασμένουι, πλέον, θα δοθούν στην κοινωνία ως όντα χρηστά, σύμφωνα με τον Πλάτωνα, στον «Τίμαιο».

Εκεί η ταινία τελειώνει και μας προσκαλεί να φτιάξουμε τη δική μας αφήγηση. Έχοντας πάρει κάποια στοιχεία από αυτό το αριστούργημα. Ο θεατής δεν έχει να κάνει παρά μόνο ένα πράγμα: Να αφεθεί στη «μαγεία» του κινηματογράφου για να τον οδηγήσει στη μυθική χώρα που μόλις τώρα φτιάχνεται.




ΤΟ ΜΑΓΑΖΑΚΙ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΚΗΣ ΟΔΟΥ

(THE SHOP ON MAIN STREET)

Σκηνοθεσία: Ján Kadár,  Elmar Klos

Σενάριο: Ján Kadár,  Elmar Klos,  Ladislav Grosman

Φωτογραφία: Vladimír Novotný

Μοντάζ: Diana Heringová,  Jaromír Janácek

Μουσική: Zdenek Liska

Ήχος: Dobroslav Srámek

Σκηνικά: Frantisek Straka

Κοστούμια: Marie Rosenfelderova

Παραγωγή: Milos Broz, Jaromír Lukás

Παίζουν: Ida Kaminska (Ροζαλία Λουτμάνοβα), Jozef Kroner (Τόνο Μπρτκό), Frantisek Zvarík (Μάρκους), Hana Slivková (Εβελίνα), Martin Hollý (Ίμρο), Elena Zvaríková (Ρουζένα), Martin Gregor (Γιόζεφ), Adam Matejka (Πίτι Μπάτσι), Mikulás Ladizinský (Μάριαν), Alojz Kramar (Μπάλκο), Eugen Senaj (Μπλάου)

Χώρα παραγωγής: Τσεχοσλοβακία

Έτος παραγωγής: 1965

Γλώσσα: σλοβάκικα, γίντις, γερμανικά, λατινικά

Χρώμα: ασπρόμαυρη

Είδος: τραγωδία, πολεμική

Διάρκεια: 128΄

Εταιρεία διανομής: New Star

Ημερομηνία εξόδου στις αίθουσες: 4/8/2022 (επανέκδοση)

Για περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές και τα τεχνικά  θέματα δείτε εδώ.

 

Διαβάστε για το ιστορικό πλαίσιο

Διαβάστε τις κριτικές ταινιών που έχουμε δημοσιεύσει


  • Κριτικές ταινιών
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • Η ΤΡΕΛΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΕΙΟΥ
    Η ΤΡΕΛΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΕΙΟΥ

    Μάι 02, 2025 0

  • BABY
    BABY

    Μάι 02, 2025 0

  • ΣΜΙΛΕΜΕΝΕΣ ΨΥΧΕΣ
    ΣΜΙΛΕΜΕΝΕΣ ΨΥΧΕΣ

    Απρ 29, 2025 0

  • ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
    ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

    Απρ 23, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΠΑΝΙΔΑ
    ΠΑΝΙΔΑ

    Μάι 08, 2025 0

  • ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΒΕΝΕΤΙΑ
    ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΒΕΝΕΤΙΑ

    Μάι 03, 2025 0

  • 1822 ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ ΤΗΣ ΝΑΟΥΣΑΣ
    1822 ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ ΤΗΣ...

    Μάι 02, 2025 0

  • SCULPED SOULS
    SCULPED SOULS

    Απρ 29, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΠΑΝΙΔΑ
    ΠΑΝΙΔΑ

    Μάι 08, 2025 0

  • CINDERELLA
    CINDERELLA

    Μάι 03, 2025 0

  • ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΒΕΝΕΤΙΑ
    ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΒΕΝΕΤΙΑ

    Μάι 03, 2025 0

  • 1822 ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ ΤΗΣ ΝΑΟΥΣΑΣ
    1822 ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ ΤΗΣ ΝΑΟΥΣΑΣ

    Μάι 02, 2025 0

  • Η ΤΡΕΛΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΕΙΟΥ
    Η ΤΡΕΛΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΕΙΟΥ

    Μάι 02, 2025 0

  • BABY
    BABY

    Μάι 02, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    2 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    4 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    6 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    6 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Μάιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« Απρ    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (329)
  • Κινηματογράφος (1.379)
  • Νέα (94)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz